Analogt på Svartskog

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.661
    Antall liker
    3.088
    Beklager, var ikke klar over at du var pilot.... Da at det vel ikke vært så enkelt gjennom pandemien.

    Noen mener det ikke er enkelt, men det handler om at om vi skal overleve så må forbruket ned, om det er å begrense seg til en ferietur i året med fly, droppe den forsterkeren du har lyst på, eller what ever. Ellers er vi utryddet som art om 100 år....
    Synes du virkelig dette var nødvendig?
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.050
    Torget vurderinger
    2
    Sammenlignet med flyreiser, ferieboliger og fritidsbåter kommer nok hifi-entusiasme svært heldig ut i bærekraftsammenheng.

    Uansett er det individets samlede fotavtrykk som betyr noe. Ikke ha dårlig samvittighet for Granca-turen hvis du bor med tre barn på 57m2 og tar t-bane til jobb hver dag.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.134
    Antall liker
    7.764
    Sted
    Oslo
    Sammenlignet med flyreiser, ferieboliger og fritidsbåter kommer nok hifi-entusiasme svært heldig ut i bærekraftsammenheng.

    Uansett er det individets samlede fotavtrykk som betyr noe. Ikke ha dårlig samvittighet for Granca-turen hvis du bor med tre barn på 57m2 og tar t-bane til jobb hver dag.
    Men om du derimot kjører svær diesel truck, pendler til Stange og kjøres rundt i Oslo i svart Limmo mens du prøver å glise.....
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.717
    Torget vurderinger
    1
    Ingeniøren har tatt bort følgende fra sitt innlegg: " Noen mener det ikke er enkelt, men det handler om at om vi skal overleve så må forbruket ned, om det er å begrense seg til en ferietur i året med fly, droppe den forsterkeren du har lyst på, eller what ever. Ellers er vi utryddet som art om 100 år.... "

    Dette blir veldig off-topic, og la oss ta denne debatten et annet sted.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.401
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Det var smekk i den! Fint å finne gullkorn i egen samling man ikke visste om 😀

    Vis vedlegget 856708
    Se där ja Jonas, grattis! :D

    Snart går det i nytvättad och nyinköpt spansk-pressing här, från helgens Las Palmas-tur. Basie igen, Pablo så klart, men som trio denna gång. Med Ray Brown och Louie Bellson. (y)

    60541CD0-1398-4271-AEBC-65984370D3BE.jpeg
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.427
    Antall liker
    12.517
    Sted
    Sørlandet
    Fantastiske bilder som får meg i godt humør så mange takk for at du deler. Forumet trenger virkelig slike feel-good rapporter da stemningen her inne er til tider dårlig.

    Bruker du å sette opp akustikkpanelene du laget når du finlytter?

    Mvh
    -BB-
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.401
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Fantastiske bilder som får meg i godt humør så mange takk for at du deler. Forumet trenger virkelig slike feel-good rapporter da stemningen her inne er til tider dårlig.

    Bruker du å sette opp akustikkpanelene du laget når du finlytter?

    Mvh
    -BB-
    Gott att höra BB. Prövar att gör mitt för en trivsammare stämning här inne och försöker så gott jag kan att bidra med det som jag själv blir glad av att se och läsaom, nämligen bilder av anlegg och musiktips. 😊 (Enig om att det är till tider dålig stämning här inne om dagen, men vi finner stort sett trygg hamn i hemma-hos trådarna, tack och lov)

    Ja, har de upp i dag faktisk. Blir långt från varje gång, men när det passar sig så (som idag da fruen är på jobbresa till lördag 😅)
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.401
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Tror jag har tipsat om denna förr, men slår ett nytt slag för denna boxen. Att Mozart skrev fantastisk musik vet ju var och en, men detta är så otroligt bra framfört av Grumiaux-trio (med hjälp) med ljudkvalitet helt i yppersta klass att denna borde stå i hyllan och plockas fram o ny och ne av alla som är glad i kvalitet.

    361BA245-A446-4671-AFEB-99FBDF876E19.jpeg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.346
    Antall liker
    63.202
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Du kan defintivt klassifiseres som vinyl-aficionado når du bruker tid i den plateforretningen på Las Palmas 😊 Jeg forsøkte meg forrige januar, men overfylt med plater, trangt mellom reolene og tildels stive priser vekket ikke den store entusiasmen. Jeg får se om ekornet blir mer motivert for å samle nøtter i Warszawa i slutten av måneden 😊
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    15.487
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Herlige bilder Cross - spesielt likte jeg den "heroinplanta" sammen med Bach-skiva. Blir god rus av sånt. Det minner meg også om en fantastisk platesjappe i vårt naboland; Rus og Riller hvor musikken også er leken og løssluppen.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.401
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Du kan defintivt klassifiseres som vinyl-aficionado når du bruker tid i den plateforretningen på Las Palmas 😊 Jeg forsøkte meg forrige januar, men overfylt med plater, trangt mellom reolene og tildels stive priser vekket ikke den store entusiasmen. Jeg får se om ekornet blir mer motivert for å samle nøtter i Warszawa i slutten av måneden 😊
    Stämmer det, jag sände väl dig till 33 revoluciones den gången ja. :cool: Själv rättfärdiggjör jag de styva priserna, trängsel och svarta fingrar när jag går ut butiken med att det förmodligen är flera år till nästa gång jag kommer tillbaka. Men det säger jag ju till mig själv i Tromsø, Haugesund, Alta, Ålesund etc. etc. också. Blir likförbaskat dyrt detta..😅
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.401
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Herlige bilder Cross - spesielt likte jeg den "heroinplanta" sammen med Bach-skiva. Blir god rus av sånt. Det minner meg også om en fantastisk platesjappe i vårt naboland; Rus og Riller hvor musikken også er leken og løssluppen.
    Skal hälsa fruen att de svindyra blompinnarna hon drar till Passiflora på Nordstrand för att handla egentligen är heroin..:cool:
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.134
    Antall liker
    7.764
    Sted
    Oslo
    Första gång med spansk SteepleChase. Live-spelning på Montmartre i 1977 med Autumn Leaves på hela 12.30 min på B-sidan. Menar @woodrand tipsat om denna en gång? :unsure:

    Vis vedlegget 858081
    Den plata har jeg, og hørte trioen live på Lillestrøm Jazzklubb på min 18års dag.
    Valget stod mellom NHØP og Chick Corea som samme kveld spilte på Sjattå!
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.208
    Antall liker
    3.125
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Första gång med spansk SteepleChase. Live-spelning på Montmartre i 1977 med Autumn Leaves på hela 12.30 min på B-sidan. Menar @woodrand tipsat om denna en gång? :unsure:

    Vis vedlegget 858081
    Samme her, har samme plate.
    Veldig bra !
    Men spansk pressing har jeg ikke hørt om fra SteepleChase da :)
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.401
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Två saker slog mig med Trio 1. Det var klart att NHØP var trions huvudman. Upplever ofta att basen hamnar (som många andra i rytmsektionen på äldre inspelningar) lite i bakgrunden på inspelningen, men inte här. Basen till NHØP står tydligast fram med en kraftig lyd med skön pondus och fylde.

    Det andra var en generellt fet lyd skivan genom. Vet inte om detta är på grund av en medveten önskan vid produktionen eller den spanska pressningen, men kan inte minnas att SteeplChase vanligen innehar en så fet och rund lyd.

    (På tal om fett, den Autumn Leaves är den tuffaste version någonsin. Herregud med vrängande elgitarr var det ju som en rockkonsert!:cool: )

    Till dagens andra kaffekopp.

    174E0C96-3122-4E6A-88CD-CBB814D2667F.jpeg
     

    Jasså

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2015
    Innlegg
    124
    Antall liker
    194
    Torget vurderinger
    7
    "Pablo" er virkelig et godt alternativ på flere måter, lydmessig og kunstnerisk et godt og prisgunstig alternativ, laget av entusiaster, med entusiaster, for entusiaster.
    Sjekk ut, "The alternate blues"
    Screenshot 2022-10-15 10.37.27.png
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.401
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    "Pablo" er virkelig et godt alternativ på flere måter, lydmessig og kunstnerisk et godt og prisgunstig alternativ, laget av entusiaster, med entusiaster, for entusiaster.
    Sjekk ut, "The alternate blues"
    Vis vedlegget 858242
    Var något känt över den också och måtte ned och leta. Jo då, den står här. :giggle: Har köpt Pablo när jag kommit över de så står runt 50 exemplar i hyllorna här.

    Tack för tips, skall spelas nu, längesedan sist!

    7303CE86-30DB-4C1A-A4A8-D377B1C850C0.jpeg
     
    Sist redigert:

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.401
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Kall det I-landsproblem, bortskämdhet, eller vad du vill, men den nedturen som kommer över en, efter att ha planlagt dagens vinylleting i byens bruktbutik över en lång frukost, när du med sprudlande ben och försväntning i hela kroppen möts av en låst dörr och «mandager stengt» skylt är bara sjuuukt irriterande. :mad:😤😫😅

    SJUUUKT IRRITERANDE!
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.422
    Antall liker
    12.982
    Jeg må vist en tur til Alta før nissen kommer i år også Crosswind.
    Noe du trenger hos Puskas?
    Butikken hadde for øvrig tapt seg markant fra november 2021 til juni 2022 hva utvalg angår :(:cry:
    Men åpningstiden hos Puskas i sommer er det ingen som slår, fra kl:14 til midnatt :cool:
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.401
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Jeg må vist en tur til Alta før nissen kommer i år også Crosswind.
    Noe du trenger hos Puskas?
    Butikken hadde for øvrig tapt seg markant fra november 2021 til juni 2022 hva utvalg angår :(:cry:
    Men åpningstiden hos Puskas i sommer er det ingen som slår, fra kl:14 til midnatt :cool:
    Många tack för omtanken herr Power!

    Klarar mig fint och skall inte klaga sånn generellt, men tillot mig utlopp för frustration sånn i stundens hetta. ;)

    Nu har du varit på Puskas senare än jag verkar det som och trist att den tapt sig!:eek: Jag skal inspisere vid första framtidiga besök. ( den öppettiden är det ingen som slår (bortsett från Apollon då ser jag vid vidare läsning 😅). Perfekt vid ankomst med sista kvällsmaskinen från Oslo.:D)

    Ha nu en riktigt god helg sir!
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.401
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Igår var det konsert-tid på Kolben igen.

    Mats Eilertsen 4, spelade från sitt album Hymn For Hope tillsammans med Tore Brunborg, Thomas Dahl och Hans Hulbækmo. En ny strålande jazzupplevelse på Kolbotn. :giggle:

    Först ut var ungdom från Nordre Follo kulturskole som jammade både Autumn Leaves och spelade polskkomponerad jazz. Framtidens jazzmusiker?

    Fick med mig en signerad LP hem. Fruen var sånn passe nöjd, men godkände tre av låtarna. Detta är nog inte inkörsporten till jazz, men hon satt genom hela konserten utan att klaga :eek:😅

    C06F82EF-3549-449B-9801-9CF2D3AFD101.jpeg
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.422
    Antall liker
    12.982
    Många tack för omtanken herr Power!

    Klarar mig fint och skall inte klaga sånn generellt, men tillot mig utlopp för frustration sånn i stundens hetta. ;)

    Nu har du varit på Puskas senare än jag verkar det som och trist att den tapt sig!:eek: Jag skal inspisere vid första framtidiga besök. ( den öppettiden är det ingen som slår (bortsett från Apollon då ser jag vid vidare läsning 😅). Perfekt vid ankomst med sista kvällsmaskinen från Oslo.:D)

    Ha nu en riktigt god helg sir!
    Du handler nok vinyl best selv Crosswind, gitt at våre musikk preferanser spriker kraftig og jeg har dårlig innsyn i hva du har/mangler.
    Åpningstidene hos Puskas i sommer har jeg en sterk følelse av gjelder for nettopp sommeren med midnattssol, og ikke vinterhalvåret.
    Det bør du sjekke før du ankommer Alta selv om Puskas nås raskt fra vårt foretrukkede overnattingsted der oppe.
    Så slipper du å bli skuffelsen ved å stå foran en låst dør.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.401
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    När jag hämtade in en B-60 till min FR64S i våras fick jag låna ett armbord av @LMC sånn att jag skulle få ljud när jag kom hem. Jag hade armbord till FR-armen, men med B-60 monterat kräver den 41 mm diameter mot 31 mm orginalt, som mitt armbord var. Så har det varit en lång sommar med liten till ingen aktivitet, men har nu äntligen mottagit ett nytt armbord i brons. Ett Micro Seiki AX-6G. Tungt som fy och kan användas alternativt som vapen mot inbrottstjuvar och annat löst folk.

    Blir intressant med mer massa, för detta är tunga saker. 💪

    E9A62A1F-E6BD-4AA6-A6D9-45959AD65A91.jpeg
    .
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn