Analogt på Svartskog

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Hinner knappt gå från det ena till det andra så kommer det in ett annat hifi-produkt. Fick hankat in en gammal känning som varit inom här på test och lån tidigare. Denna gång är den köpt så den blir och en snabb test med första spåret på A-sidan av 88 Basie Street avslöjar att ifi itube2 får resepass och denna tranistor-buffern får permanent upphåll. Hade inte mina tvivel sånn egentligen, men fint att få testa ut och bekräfta gamla att gamla erfarenheter fortfarande håller. :D

    00E5F68A-B37E-4F05-B664-9752B6800CDD.jpeg
    2118C7D3-A2B0-451A-9D16-6EE73E224DCB.jpeg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Hva gjør egentlig denne Cross? spennende sak som jeg gjerne vil lære litt mer om :)

    mvh
    En buffer är väl i utgångspunktet en current amplifier som eliminerar eventuella impedansproblem mellan komponenter och kan användas mellan källa-pre eller pre-effekt. Gör också att en kan driva långa signalkablar vid behov. Vanligvis är de väl unity gain 1:1, men finns med gain också och denna tror jag ger 3 dB.

    Hos mig, mellan passiv pre (TVC från Music First) och monoblocker, är det som en rejäl vitamininsprutning. Mer av allt, klangrikedom, pupper och lår som Leif säger, det växer i alla riktningar och ger mer tryck. No brainer efter passiv pre hos mig.:)
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.816
    Antall liker
    38.471
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Takker så mye Cross :) Har hatt noen rør buffere innom men har ikke sett transistor buffere før så det var noe nytt for meg.
    Ha en fortsatt fin helg mister

    mvh
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Startar söndagen med kaffe och Good Vibes at the Pawnshop Jazz Club. Detta är från andra kvällen på Stampen, den första kvällen kom till att bli legendariska Jazz at the Pawnshop 1&2. Här har de fått tillökning i form av Lars Erstrand på vibrafon. Superb live-inspelning med samma inspelningsutrustningen som kvällen innan.

    351F1239-58B1-4CCC-B4BD-ED9AEBA4C4A2.jpeg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Mer Arne Domnérus. Denna gång under Jan Johanssons ledning. Inspelat i 1959. Bara att klypa sig i armen och pröva att förstå att detta är över 60(!) år gammalt. Inget annat än råimponerande vad de klarade å få till den gången. Fantastisk skiva på alla sätt.

    Younger than springtime

    409A572D-1C8B-42EB-90ED-AA8B4C06324F.jpeg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Stötte på ett litet problem med Micro Seiki-armbordet då de kommer med aningens för små hål till infästningen (i detta tillfälle armtårnet), något @LMC hade förberett mig på, men som tur var slapp jag borra upp och fick det på plats efter några droppar matolja. Nackdelen är väl att jag aldrig kommer få det bort.. :unsure: Men det skiter vi stort i idag, då detta armbordet med sin massa och material spelar ringar av det tillfälliga armbordet.

    Koetsu i tung arm, B-60 och massivt armbord i brons är det som skal till för att få den - Koetsun - att skina. :giggle:

    Innan;

    7377CB33-151D-4A72-BF73-777545184880.jpeg


    Efter;

    EF8027C3-24E7-4DBA-B266-92172B51E653.jpeg
     
    Sist redigert:

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Barnen är sänt på skolbussen och det bokat intimtid med Miss Peggy Lee till morgonkaffen. ☕ Livekonsert från Basin Street East i New York från en januarikväll i 1961 med en fin liveversion av Fever.

    0E33E67A-2907-4C36-A6B7-B041FB5E3F9E.jpeg
     

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    612
    Antall liker
    560
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Stötte på ett litet problem med Micro Seiki-armbordet då de kommer med aningens för små hål till infästningen (i detta tillfälle armtårnet), något @LMC hade förberett mig på, men som tur var slapp jag borra upp och fick det på plats efter några droppar matolja. Nackdelen är väl att jag aldrig kommer få det bort.. :unsure: Men det skiter vi stort i idag, då detta armbordet med sin massa och material spelar ringar av det tillfälliga armbordet.

    Koetsu i tung arm, B-60 och massivt armbord i brons är det som skal till för att få den - Koetsun - att skina. :giggle:

    Innan;

    Vis vedlegget 863321

    Efter;

    Vis vedlegget 863322
    Men hvorfor er armboardet opp ned ?
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Men hvorfor er armboardet opp ned ?
    Hade ju hoppats på att ingen skulle se det da.. ;) Ville ha möjlighet att lossna och lyfta av hela armbordet med unbrako-skruven som låser det hela på plats och för att få den tillgänglig måtte hela armbordet snus på hodet så den vänder utover.
     

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    612
    Antall liker
    560
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Hade ju hoppats på att ingen skulle se det da.. ;) Ville ha möjlighet att lossna och lyfta av hela armbordet med unbrako-skruven som låser det hela på plats och för att få den tillgänglig måtte hela armbordet snus på hodet så den vänder utover.
    Forslag : hvis du plasserer "tårnet" 180 grader i forhold til hvordan du har det nå og snur armboardet på rett kjøl så blir unbracoen tilgjengelig:unsure: ?
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Forslag : hvis du plasserer "tårnet" 180 grader i forhold til hvordan du har det nå og snur armboardet på rett kjøl så blir unbracoen tilgjengelig:unsure: ?
    Jepp, tanken är tänkt och det kan gott tänkas det testas ut på sikt, men det får stå en stund till. Orkar inte tanken på allt det drar med sig just nu. :eek: :giggle:
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Fick tillbaka min Lampizator SUT idag efter en tid tillbaka i Polen. När jag fick den i somras kom den utan den femte lastinställningen (800 ohm) jag beställde den med, samt en ostabil Nixie-display, så den gick rätt tillbaka till fabrik, via @Endpoint Audio för fix.

    Nu är den här igen, som beställd, också med 800 ohm-inställningen. (y)

    56311885-F9A7-4A5A-BD39-8C2A0A018BE1.jpeg
    F1090992-4C13-4808-9688-63ECA977301E.jpeg
     
    Sist redigert:

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Det skall testas silverlindade trafoer idag. Både VdH Grand Cru och The Frog Gold går nu i Lampizator SUT-A och fick aldrig tid till att testa guldgrodan i den sist den var här. Det skall vi få gjort idag.

    Var på jobbresa på farsdag så fick en försenad present igår, men du verden så snälla barn jag har. Helt till Ski och @Hifi&Vinyl har de tagit sig och tydligen plockat ut precis det far ville ha, vem kunde trott. Härliga ungar. :cool:

    Men först morgonkaffen.

    F8BA9506-8D7F-4F1E-8171-67E7E89520A1.jpeg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Gratulerer med flott SUT Crosswind.
    Tack! Den kom i somras, men blev nedpackad med en gång då den inte kom som jag hade beställt den. Efter många rundor fram och tillbaka (bokstavligt talat. Papirmølla i Polen är visst något helt eget) mellan Lampizator och Endpoint har den nu kommit till mig igen.

    Kopplade in den igår, men fick först tid till test idag. Min Grand Cru har jag inte spelat med sedan tidig sommar och The Frog har bara några få timmar på sig i Oden-armen. Sist Grand Cru’n var i drift låt den som den skulle. Så idag, i Lampin, satte jag mig ned för en test. Höll på att få ett nervöst sammanbrott. Det lät så styggjævlig att jag trodde någon tappat en bok eller något annat tungt på hela armen/pickupen under sommaren. :eek::cry:

    Fram med hodelykt och läsglasögonen. (Ja, jag har passerat 40 för längesedan) Allt såg bra ut, chekade nåltryck, VTA, azimuth, anti skate, kablar till trafo och allt annat jag kom på. Lika skitdåligt. :mad: Testade så frosken i samma SUT. (Den har ju två ingångar) Detta låt som det skulle. Bra, då är det ju inte Lampizatorn tänkte jag.:unsure: Tillbaka till Grand Cru. Lika illa, såklart. Tog en lång paus, slokörad och deprimerad. Så kom jag tillbaka en timme senare och tänkte. Tog fram min litt kraftigare pickupborste, fuktade den litt och gav nålen flera rundor med rens. Kunde se med blotta ögat hur diamanten blev mindre och mindre för varje drag. Nu vet jag att VdH’s diamant är så knøttliten att den vanligvis bara är synlig med lupp, så jag anade progress, men aldrig i världen skulle jag kunnat tro att det gjorde hela skillnaden. Nu spelar den som den skall.

    En helt absurd upplevelse. Aldrig varit med om något i närheten. Ja, en kan höra uppflisning, pops och ticks och dålig spårning med skiten nål, men detta var alltså så extremt att jag var rädd någon kommit bort pickupen i löpet av sommaren. Nej, nu spelar den som den skall (om än inte perfekt, då jag ficklat med absolut allt av justeringar och må finna tillbaka..:cautious:)

    Så då har jag lärt mig det. Pust med magen och håll VdH ren! :D
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Mr. Boeing installerade autopilot för sånna som mig. Som en av de få vet du ju allt om det. :cool:
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.991
    Antall liker
    20.054
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Tack! Den kom i somras, men blev nedpackad med en gång då den inte kom som jag hade beställt den. Efter många rundor fram och tillbaka (bokstavligt talat. Papirmølla i Polen är visst något helt eget) mellan Lampizator och Endpoint har den nu kommit till mig igen.

    Kopplade in den igår, men fick först tid till test idag. Min Grand Cru har jag inte spelat med sedan tidig sommar och The Frog har bara några få timmar på sig i Oden-armen. Sist Grand Cru’n var i drift låt den som den skulle. Så idag, i Lampin, satte jag mig ned för en test. Höll på att få ett nervöst sammanbrott. Det lät så styggjævlig att jag trodde någon tappat en bok eller något annat tungt på hela armen/pickupen under sommaren. :eek::cry:

    Fram med hodelykt och läsglasögonen. (Ja, jag har passerat 40 för längesedan) Allt såg bra ut, chekade nåltryck, VTA, azimuth, anti skate, kablar till trafo och allt annat jag kom på. Lika skitdåligt. :mad: Testade så frosken i samma SUT. (Den har ju två ingångar) Detta låt som det skulle. Bra, då är det ju inte Lampizatorn tänkte jag.:unsure: Tillbaka till Grand Cru. Lika illa, såklart. Tog en lång paus, slokörad och deprimerad. Så kom jag tillbaka en timme senare och tänkte. Tog fram min litt kraftigare pickupborste, fuktade den litt och gav nålen flera rundor med rens. Kunde se med blotta ögat hur diamanten blev mindre och mindre för varje drag. Nu vet jag att VdH’s diamant är så knøttliten att den vanligvis bara är synlig med lupp, så jag anade progress, men aldrig i världen skulle jag kunnat tro att det gjorde hela skillnaden. Nu spelar den som den skall.

    En helt absurd upplevelse. Aldrig varit med om något i närheten. Ja, en kan höra uppflisning, pops och ticks och dålig spårning med skiten nål, men detta var alltså så extremt att jag var rädd någon kommit bort pickupen i löpet av sommaren. Nej, nu spelar den som den skall (om än inte perfekt, då jag ficklat med absolut allt av justeringar och må finna tillbaka..:cautious:)

    Så då har jag lärt mig det. Pust med magen och håll VdH ren! :D
    Bare et lite tips.
    Alle de frustrasjonen kunne du ha blitt av med på 15 sek. i en slik:

    https://www.flux-hifi.de/en/products/flux-sonic/Flux-Sonic.a2b52.php

    Har selv denne, og den funker fantastisk. Er du i tvivl er det bare å dra den frem,
    en dråpe vedske på puten og rense. Alt er gjort på runnt 1 minutt (y)
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Bare et lite tips.
    Alle de frustrasjonen kunne du ha blitt av med på 15 sek. i en slik:

    https://www.flux-hifi.de/en/products/flux-sonic/Flux-Sonic.a2b52.php

    Har selv denne, og den funker fantastisk. Er du i tvivl er det bare å dra den frem,
    en dråpe vedske på puten og rense. Alt er gjort på runnt 1 minutt (y)
    Tack för tips HasseBasse, men det hade inte hjälpt ett dugg på frustrationen, hehe. Hade jag haft den du visar till i hus hade jag oavsett aldrig i världen startat felsökningen i den änden (borde med facit i hand) så det spelar ingen roll hur fancy fluxprodukter det hade funnits tillgängligt i hemmet, frustrationen hade intagit mig hur som helst. ;)

    Vanligvis har jag ett par olika borstar till vardagsbruk. Det går mest i den vita, men av och till (som med Grand Crun i detta tillfälle) må den svarta till. Fuktar den med en droppe vatten bara. Ligger en sånn Onzow här också, men blir aldrig använd.

    ECBDA29D-B22B-4792-BFA6-AD034A759758.jpeg
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.991
    Antall liker
    20.054
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Har begge, du viser til. Din svarte (min er rød) er den eneste, som bli´r brukt.
    Den hvite fjerner ingen verdens ting. Husk at skiten har tendens til å brenne fast på nålen.
    Der hjelper den hvite så å si ingenting. ;)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.424
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Sørlandet
    Hei Crosswind,

    Her kommer det et idiotspørsmål fra en som har samme Allnic H5500 som deg. Hva er grunnen for at du velger å benytte SUT'er fremfor MC forsterkningen/lastemulighetene som Allnic’n har?

    På forhånd takk.

    Mvh
    -BB-
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Har begge, du viser til. Din svarte (min er rød) er den eneste, som bli´r brukt.
    Den hvite fjerner ingen verdens ting. Husk at skiten har tendens til å brenne fast på nålen.
    Der hjelper den hvite så å si ingenting. ;)
    Hos mig upplever jag att båda fyller hver sin funktion och att de blir använda till olika uppgifter. (y)
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Hei Crosswind,

    Her kommer det et idiotspørsmål fra en som har samme Allnic H5500 som deg. Hva er grunnen for at du velger å benytte SUT'er fremfor MC forsterkningen/lastemulighetene som Allnic’n har?

    På forhånd takk.

    Mvh
    -BB-
    Nu har ju Allnicen också SUT, bara interna till MC, så sånn sett blir det trafoförstärkning oavsett. Allnics interna trafoer upplever jag som väldigt bra och jag hade lätt kunnat klarat mig med de. Flexibla är de också. Plug n’ play liksom, men i mitt tillfälle handlar det mycket om glädjen och nyfikenheten med att testa andra trafoer. Trafobruk kommer ju stort sett alltid med både begränsningar och/eller kompromisser både vad gäller gain, men också impedansen pickupen ser. Nu har jag ett par småsæra pickuper som inte helt matcher det som Allnic kan tillby (i alla fall har inte Allnic den impedansen jag önskar) och därför fick jag beställt Lampizatorn med egendefinerade lastinställningar och fast gain. (Vanligen ändras impedansen pickupen ser med ändrad gain och vice versa)

    Så det korta svaret är att jag tycker om att testa och prova, att det inte alltid är de interna
    som teoretiskt matchar allt bäst och att olika trafoer har olika kvaliteter och olika ljudsignatur.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Medan en har standby-vakt på jobben kan en använda tiden till något förnuftigt, som att spela genom bunken med skivor från sist besök hos @Hifi&Vinyl

    Först ut en morsom sak från Opus3 med text och förklaring på vad de gjort genom hela processen och vad en skall lyssna efter på varje enskilt spår. Litt speciell, men intressant.

    09CDCB8D-D822-4E32-A68F-27BBA0555C8C.jpeg
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    424
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    7
    Hei Cross! Kan jeg spørre hvilke lekre små spikes/avkobling du bruker under Jensen og Hashimoto?
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Hei Cross! Kan jeg spørre hvilke lekre små spikes/avkobling du bruker under Jensen og Hashimoto?
    Hej Jonas. De där tro jag är köpt en gång på eBay. Kollar gammal köpshistorik.

    Där var de. Direktlink är väl inte lov, men lägger in screenshot.

    Item nr: 274114649042

    231B03AD-5A70-4BD9-842D-BC3F48A061BE.png
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn