Analogt på Svartskog

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.206
    Sted
    Trondheim
    ^^ Flott den Bergmann spilleren Crosswind og pucken ble prikken over i’en! Kjører puckløst på Nottingham, til forskjell fra tidligere Kuzma der platestrammer fulgte med spilleren, men dette er noe som må utforskes på Nottingham også skjønner jeg

    ^ Rørrulling i Hovland er innafor på en søndag Fosse:D Liker også Mullard i hp100, samt jj og sovtek. Flotte bilder fra Tjøme!
     
    Sist redigert:

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    ^^ Flott den Bergmann spilleren Crosswind og pucken ble prikken over i’en! Kjører puckløst på Nottingham, til forskjell fra tidligere Kuzma der platestrammer fulgte med spilleren, men dette er noe som må utforskes på Nottingham også skjønner jeg

    ^ Rørrulling i Hovland er innafor på en søndag Fosse:D Liker også Mullard i hp100, samt jj og sovtek. Flotte bilder fra Tjøme!
    Har stort sett varit clamp-fritt här sedan SME 20/2, men hade behov för en clamp till tider med TW Acustic utan platematte då vissa skivor slirade som bara det vid bruk av støvborsten. Med clamp höll det skivan på plats. Bergmann menar det inte behövs clamp, av ljudmässiga orsaker, på Modi med den «nya» platemattan han låter följa med, men jag tillåter mig vara så jålete att jag vill ha en, för syns skull åtminstone. ;)
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.737
    Torget vurderinger
    4
    Hva slags platematte er det som hører til Modi ?
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Det är en slags skummgummi-variant. Väldigt lätt och luftig med god kontakt med vinylen. Har inte sett liknande variant andra steder faktisk.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Er den myk og med glatt overflate?
    I såfall tipper jeg det er Armaflex plater de er produsert av.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Nej, ingen glatt yta på den. Helt lik tvärs genom. Kan likna på Armaflex-materialet minus den glatta ytan. Kan se om @nat kan svara om han sticker inom här i tråden?
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    3.444
    Torget vurderinger
    6
    Nej, ingen glatt yta på den. Helt lik tvärs genom. Kan likna på Armaflex-materialet minus den glatta ytan. Kan se om @nat kan svara om han sticker inom här i tråden?
    Den er laget av polyethylen.
    Mvh
    Morten N.A.T
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ok, da er det samme/tilsvarende materiale jeg lagde en 2mm platematte av - som i dag brukes (med hell) på LP12´n.
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Ja, blev det alltså!

    Först och främst försvann støyen som den medföljande veggvorten genererade och med ny PSU + én MoFi upplevde jag främst att basen blev mer upplöst och bättre definerad och det gav positiva inslag i resten av registret.

    Med två MoFi fick jag först problem. Med en box till blev det en jordsløyfe ett sted med där tillhörande brum. Efter en del troubleshooting blev jag kvitt mesteparten av det, men det är fortfarande en tendens som hörs på högre volym, så även om det är acceptabelt nu skal det gås över igen när andan faller på.

    Nu spelar det med en större ro och med stor ljudbild. Oansträngt. Mer tredimensjonellt och luftigt. Det upplevs som om saker och ting flyter mindre i varandra. Det hela blev kanske en aning mindre varmt och mer neutralt? Mer analytsikt utan att det blir blodfattigt eller ointressant? Eller kanske det uppfattas så när när det spelar så oansträngt. Osäker här, behöver mer tid. Men det är inga tvivel om att det är mer ordning och reda. Som att hämta bilen efter service med oljeskift och nya tändstift. ;)

    Får komma tillbaka med mer efter jag gett det mer tid.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Hehe..

    En ting som är säker. En får vanvittig mycket godlyd för den, trots allt, beskedna prisen för två Studiophono + PSU från Kina. Detta är faktiskt väldigt bra.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Ja StudioPhono er ett funn, men det er nærmest påkrevd med en regulert psu for og få noe utav den. Støyen som genereres av den medfølgende smps vorta er tullete høy ift ett skikkelig psu. Jeg kan bare ikke skjønne hvorfor de ikke tilbyr dette selv.
    StudioPhono med psu er vanvittig bra, og hoderystende bra når prisen kommer på bordet.
     

    Horny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Innlegg
    1.000
    Antall liker
    1.319
    Torget vurderinger
    5
    Spennende! Støy vil nok avhenge av plassering etc, var ikke plagsomt hos meg. Men jeg fikk større rom og en oppstramming i lydbildet etter at PSU kom på plass. Opplevde du størst forbedring fra Mofi med original PSU til Mofi med oppgradert PSU, eller fra en til to Mofi med oppgradert PSU?
     
    Sist redigert:

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.718
    Torget vurderinger
    1
    Hvor kjøpes ekstern strømforsyning, ser at Mofi ikke lager dette. Ville tro at Tim De Paravicini var opptatt av kvalitet hele veien.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Spennende! Støy vil nok avhenge av plassering etc, var ikke plagsomt hos meg. Men jeg fikk større rom og en oppstramming i lydbildet etter at PSU kom på plass. Opplevde du størst forbedring fra Mofi med original PSU til Mofi med oppgradert PSU, eller fra en til to Mofi med oppgradert PSU?
    Hos mig kom inte støy som ett resultat av placering, men ett direkte resultat av den billiga medföljande veggvorten. Det var den som genererade støy hos mig.

    Jag upplevde det helt likt som du Horny. Större rum, upplösning och uppstramning med en MoFi plus ny PSU. Så upplevde jag egentligen en lika stor förändring med med att koppla in MoFi nr. två i kedjan, men då med att det i tillägg det det jag upplevde med en, blev ändå mer stramt och ryddigt. Mindre crosstalk och mer ro. Bättre separation och kanske aningen mindre varmtklingande.

    Allt i allt en no brainer till prisen. :)
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Hvor kjøpes ekstern strømforsyning, ser at Mofi ikke lager dette. Ville tro at Tim De Paravicini var opptatt av kvalitet hele veien.
    Jag tror att MoFi la pengarna i RIAAn och skickade med en billig veggvorte för stt hålla nede prisen. Till 3495,- måtte de nog prioritera ned just den delen, dessvärre.

    Denna har fyra av oss köpt.


     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.718
    Torget vurderinger
    1
    Vurderer og kjøpe Mofi og da blir og kjøpe bedre strømforsyning samtidig.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Rullerar på sysslorna idag. VA-utbyggningen på Svartskog ger avkastning. Gratis björk-ved, men ett sabla slit å få det in på gårdsplatsen. En hjälpsam nabo med såg och en hygglig grävmaskinist med lång skopa gjorde susen. Kosearbetet står jag för. :cool:

    Vedhuggning avlöst av golvvask och Chet. Nu en tur ut och ta fatt i yxan igen medans det fortfarande är dagsljus.

    6AF8B16D-3DE2-4DAA-B2B7-0FD3213A4057.jpeg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Min yngre broder fick ett uppdrag, det börjar bli en del år sedan, av Zomby och mig om att löda samman en Cardas-tonarmskabel. En till oss var. Ledarna är så tunna att de nästan ryker bara av att se hårt på de. Har tydligen sett hårt för tre av ledarna hade rykt i DIN-kontakten, så den har legat på lagret i lång tid. Men igår skrudde jag upp lyset över spisebordet och tog fatt i tenn och lödstation. Nöjd att jag klarade få det gjort. Måtte både läsglasögon och förstoringsglas till. :geek:

    Hann en snabb uppkoppling idag. Välljud utan oljud. Då får den sin fasta plats bak Odin-armen.

    FE3A9C16-D466-49DE-8546-5A533DE83BB1.jpeg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Har varit ute och räddat julefreden för min egen del. Anläggningsarbetarna nede i dalen hade tagit fel på var det skulle läggas stickledning in till min tomtgräns och den hade placerats 50 meter längre ned längs trasén :eek: På med stövlarna och traska ned med klar besked. Storchefen hade tydligen tagit juleferie så då blev det tagit en avgörelse på mellannivå, husägare/grävmaskinist och det blev enstämmigt avgjort att stickledning kommer där den skulle. 🤫 Då kan juleroen lägga sig.:D

    2431DBB7-116A-4197-A48C-E7976B02730B.jpeg


    Firar med ett knallbra album. Detta rockar en grå måndag!

    EEAD7F36-1FD2-467C-85E9-68E15D62176C.jpeg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Svensk högkvalitets-jazz 2. juledag. Inspelning från 1959 med Autumn leaves som höjdpunkt. Passar fint nu när en vaknade upp till första ordentliga vinterdagen på Svartskog. Barnen glädjer sig och det rullas snö till säsongens första snögubbe.

    God Jul! 🎄

    8659BC4C-238F-4172-97CE-FB8E51F3D315.jpeg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Barnen hann få fram skidorna innan snöfallet övergick i regn och tung dimma. In i värmen igen och fortsätta med julklappsmontering. Eller egentligen behöver sonen ingen hjälp, men far har en barnslig fascinering av Technic-Lego. Tekniken och mekaniken bakom värmer en vinyljunkie som finner glädje i att vrida på en ratt i ena änden och se det snurra i den andra, via kugghjul och finurliga lösningar. :D Här är båda kolvar, cylindrar och vevstakar kopplade samman. Helt makalöst.

    E36D3D26-5301-4EA5-AD41-94AD2FBAD91F.jpeg


    Undertiden snurrar det en annan plats, men helt utan hjälp av kugghjul.

    Shirley Horn Trio, från det år trådägaren kom till världen.

    D95F12F7-C5A4-44B2-B58D-AEB817C87640.jpeg
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Behaglig plate til en 2 dags avslapning 😊
    Flott lyd er det også.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.236
    Antall liker
    2.416
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Barnen hann få fram skidorna innan snöfallet övergick i regn och tung dimma. In i värmen igen och fortsätta med julklappsmontering. Eller egentligen behöver sonen ingen hjälp, men far har en barnslig fascinering av Technic-Lego. Tekniken och mekaniken bakom värmer en vinyljunkie som finner glädje i att vrida på en ratt i ena änden och se det snurra i den andra, via kugghjul och finurliga lösningar. :D Här är båda kolvar, cylindrar och vevstakar kopplade samman. Helt makalöst.

    Vis vedlegget 684753

    Undertiden snurrar det en annan plats, men helt utan hjälp av kugghjul.

    Shirley Horn Trio, från det år trådägaren kom till världen.

    Vis vedlegget 684754
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Har du disse tre da, crosswind?! Jeg skal høre dem for første gang i kveld...
    Vis vedlegget 531304
    Vis vedlegget 531305
    Vis vedlegget 531306
    Hur var/är den John Tchicai-skivan, woodrand?

    Sitter med Montmartre-boken med fyr i peisen och drömmer mig till forna tider. Tchicai var en del av New York Contemporary Five och i 1963 spelade de på Café Montmartre. Det krävde tydligen litt. Från Aktuelts anmelder;

    »Det er en musik, der kræver sin mand af den, der hører på - og som til gengæld lønner med indsigt i en central fornyelsesproces. Det gør ondt, og det gør godt. « :cool:
     
    Sist redigert:

    woodrand

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.06.2015
    Innlegg
    611
    Antall liker
    2.000
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Hur var/är den John Tchicai-skivan, woodrand?

    Sitter med Montmartre-boken med fyr i peisen och drömmer mig till forna tider. Tchicai var en del av New York Contemporary Five och i 1963 spelade de på Café Montmartre. Det krävde tydligen litt. Från Aktuelts anmelder;

    »Det er en musik, der kræver sin mand af den, der hører på - og som til gengæld lønner med indsigt i en central fornyelsesproces. Det gør ondt, og det gør godt. « :cool:
    Godt nyttår, crosswind! En bok om Montmartre høres ut som noe jeg må ønske meg. Tchicai er vel ikke det som er lettest å like. Typisk en plate som må snurres noen ganger før det løsner... Må si meg enig med Aktuelts anmelder her. Men hører den støtt og stadig. Anbefales!
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Gott Nytt År!

    Ja, den må du ha woodrand! Fantastisk tidsmaskin, full av anekdoter, bilder och intervjuer av de som var en del av Montmartre den gången. Lite visste jag vilket liv många av våra jazzhjältar levde. Sinnessjukdom, utbrett heroinmissbruk och de mest bisarra dödsorsaker blandat med hårt hållna amerikanska jazzmän med alkoholförbud av konene. Dessa musiker fant kreativa måter att få sig en Hof på köket eller bakrummet när hon mistet uppmärksamheten en sekund.:D

    Det var sannerligen Rock n’ Roll i skjorta, slips och välpussade skor.

    70EE0D68-EA87-4CF0-8128-280C683CA7E0.jpeg
    5858D3F1-239F-4904-BE0B-5267BB135C4C.jpeg
    3BD0C1EB-6C80-4372-80A3-B32A2612BF4D.jpeg
    CDA610FD-0F91-4125-A0BE-4B015E1735A2.jpeg
    7C6C652D-22FC-4055-95AA-E0709B1C3EEA.jpeg
    04357EAB-0BC8-4795-8751-C83F88535C2C.jpeg
    0C0A6739-B554-4E1E-859E-D26C8BC1118D.jpeg
    852840B1-72AC-431B-ADB7-F5D126DBDEB7.jpeg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Samtidigt som det ivrigt läses i boken om Montmartres fantastiska historia, kommer denna damen till Kolben. Intet mindre än en tribute till självaste Bengt Gordonson aka Copenhagen Slim, eller Dexter Gordon som han också kallade sig. Kryssar fingrar och tår att inte Koronan sätter en stopper för konserten.

    Hanna Paulsberg m. band.

    89D3C262-EDF7-430F-89CE-B21185B91512.jpeg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Förlängda restriktioner gjorde att ovanstående konsert kansellerades. Det var kjipt, för detta hade jag gledet mig till.

    Men, vi har inte till att gå ned oss helt, har vi väl? Jag har varit och hämtat ett vårprojekt. Av en eller annan märklig grund glädjer jag mig till att sätta tänderna i denna också. Den skal recappes, få nya lager, smöras upp, skiftas EPROM och batteri mm. :eek:

    Så får en så da, om det plötsligen kommer en Studer B67 ut på brukten så småningom.

    Ex NRK-maskin med Nagravox-kit.

    08C0C0DE-442E-4787-BA8D-4B6FC2EE4034.jpeg
    FCD50FC9-498D-4FD0-9227-107A1348F9BD.jpeg
    08D7CD32-D825-4CC0-A25D-8F4AD24FEA37.jpeg
    DCCA087C-3FAD-4343-8C96-95E568CADDB7.jpeg
    E0437AD4-C9FD-4E5A-BBC5-2F1FEE197C7E.jpeg

    37A8A027-A097-4A10-9F8F-9D10994FF449.jpeg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    grattis
    der har du litt jobb...helvete å bytte motorcaps og de RIFA X kondisene
    ellers kan du nok få noen tips på lydforbedrende tiltak....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn