Analogt på Svartskog

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Tilvenning? Eller kanskje en positiv endring a la musikkalbum som du ved første lytt er tvilsom til men som langsomt vokser på seg og til slutt ender opp som favoritter.

    -BB-
    Ja, skal inte se bort från det. Första intrycket var så annorlunda från vad jag var van vid från Arden att det kanske gav mig ett intryck mot det negativa. Men sanningen är nog att jag börjar vänja mig och WHT har några sinnsyke kvaliteter. De växer på mig, ja.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Liten aktivitet i tråden, men det kan nu meddelas att jag officiellt kastat mig över jobbet med att uppgradera den nyankomna Studer A810.

    Gått över och tagit en generell grovvask. Denna har tydligen stått i en NRK-studio med rökglada tekniker, för det var nog med gammal nikotin att gnugga bort. :eek: Bortsett från det och litt støv här och där ser den nästan ny ut invändigt.

    Startade med capstan-motorn idag. Plockade den isär, rengjorde lager och shaft och smörjde upp på nytt där den skal ha smörjning. Vurderar å få den overhault, men tar det senare. Fin och enkel start på projektet. Blir en smula värre med de andra två motorerna.

    D6108995-9371-45D8-9EBD-6AE563F9E332.jpeg
    B0FA3E7F-0E98-46CA-A348-5B2A662B9AE0.jpeg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Trodde det skulle bli en svårare nöt att demontera och komma till spolmotorerna, men efter att ha lyft bort hela bromsassembly i en helhet var det enkelt att få ut en och en motor. Fina grejor, så fick jag gott över och checkat status på bromsar och rengjort de samtidig. (y)

    I varje motor sitter det två lager. Ut med gammalt och in med nya svenska kvalitetslager! 🇸🇪 (Gammalt lager till vänster, nytt till höger på nedersta bilden. ) Tror det var på tiden. Den högra motorn ville nästan inte gå runt, men nu roterar de i evigheter.



    8B8887D7-522F-46FF-A69A-119DE411FC48.jpeg
    03858404-4DFE-4AC2-BCF5-81898B61F7AC.jpeg
    B9546616-B9B4-42A5-B5DF-E4271FAA8249.jpeg
    A011A6A5-FDEF-482F-9441-0F9C2E4A66D2.jpeg
    FE51EBAE-E649-4218-9E6A-4FD19616E60C.jpeg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    bra jobbet...da er du godt igang....
    Tack!

    Ja, alltid lika givande att komma igång. Är något eget med mästringsfølelsen av att få till något du inte vet 100% om, men trots allt behärskar.☺ (Hjälper att ha recappet en B67 först da..)

    Kostade på maskinen ett nytt MP-kort trots allt. Var i tvivel om hur mycket batteriet hade läckt på det gamla kortet. Så nu har jag fått ett kort med helt nya EPROM och lithium batteri med lång levetid och bortkopplad ladekrets.

    C6D38F99-99DA-487B-AE77-A76E930AE8C5.jpeg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Trodde jag hade alla lager, också till guide rollers, men det hade jag visst inte. Sitter 2 i varje. 4 totalt. Någon med A810 som vet vilken dimension dessa lager har? Eller ännu bättre en direktlink till de? Ser Athan säljer, men de är skitdyra..

    @LMC @VegardW @Jim I Hendriksen
    @Softlad

    E7BC86D3-3089-49D1-AE4D-B221C8A3EF17.jpeg
     
    Sist redigert:

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Samma här. :unsure: Finner ingen som är 6 mm bred. Hmm, må ned och kontrollmäta.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.166
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    da ville jeg kjørt varianten med 1mm shim ellers må du til Athan, eller mye dyrere Audiohouse i Sveits

    i listen til PM over står 810 og 812 om hverandre...jeg kjøpte til A812 hos Audiohouse og de kostet blod
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Kanske på tide med en liten uppdatering. Den sista tiden har det stort sett bara gått i att få A810 tillbaka till en stabil och trygg framtid, så det har varit liten tid till hifi generellt och mer tid nede över loddebolten i källaren.

    De sista veckorna har, bortsett från kosetid med Studeren, varit i allt annat än hifins tecken. Vi har utökat familjen med én och det lilla huset på Svartskog huserar numera ett femte medlem, i form av en liten whippet-hanne. Med barn på snart elva och nio var det nästan som att få baby i huset på nytt med lite sömn om natten och upp med en tissetrengt valp. Mye jobb, men mye glädje och barnen har fått en ny bästevänn. :giggle:

    B0BAD3CE-FFAF-4AEF-85E6-708E742AFFF0.jpeg


    Som sagt inledningsvis, har det, av naturliga orsaker, varit stilla på hififronten. Inte bara på grund av hund och Studer-mekking, men också då det blitt gjort en del utskiftningar i hyllorna.

    Tack vare en god samarit och ängel här på sentralen fick jag möjligheten att få i hus ett par nya högtalare. (Som halvt permitterad i en bransch på knärna har regeln det sista året varit att inget nytt kommer in, för något gammalt går ut. Bortsett från dessa högtalarna då) :love:

    A07F0D07-420D-4224-8591-4F678F13F09E.jpeg


    WHT blev sålt till slut, men stid några veckor på lager medans det kom in känt material, om än i en mer raffinerad version jämfört med Arden, som bryskt försvann. Tillbaka kom fundamentet och basenjag saknade med WHT. Tillbaka kom synergien med Manley och smilet om munnen. :D

    942430C5-E89D-4AE2-89F0-6AD839B68E05.jpeg
    84419427-5751-45B7-97F4-37FF13F53CE8.jpeg
    2DCFD480-1E82-4772-A3E4-E6CE1090CF38.jpeg


    Men det att gå permitterad 100% (nu 50%) gör att en har mer tid till tankar om utskiftningar och dagdrömmar. Ut gick Fidelity Research-trafoen jag hade. Den superflexibla trafoen med tre ingångar och massa justeringsmöjligheter, som stort sett aldrig skuffer på ljudkvalitet, fick ge vika för en annan sak från solens rike. In kom en Hashimoto HS-3 med två ingångar och en silkesmjuk presentation. Har inte haft tid till kritisk lyssning, men detta låter bra.

    7A314EDD-01FE-460E-B331-7D6EAC2CC4E1.jpeg

    Ungefär samtidigt som Hashimoton kom i posten från en hifikar i Ryssland, försvann det jag haft längst i min ägo, och som jag aldrig trott jag skulle kvitta mig med. Kuzma 4point blev såld och jag skulle egentligen haft ny arm på plats innan helgen, men koronan vill annorlunda och ting tar tid, som det heter. Kryssar fingrarna på att jag kan komma med några bilder av en pappeske i löpet av kort tid. :cool:

    I förbindelse med försäjning av 4point fick jag en Allnic H-1202 som delbetalning. Denna las ut på torget med en gång och gick till Tønsberg häromdagen. Den nämnda koronan har skuld till att det heller inte står ett nytt RIAA-trinn i hyllan, men den kommer, förhoppningsvis, för nästa helg. Kommer med fler bilder av pappesker då.. 😅

    När det nu har varit så tomt i hyllorna här i hemmet tog jag en förmiddag till att bygga om USM-reolen. Herregud jag älskar USM. Med riktig verktyg och en smula erfarenhet med logiken bak, är det en spasertur i parken att bygga om!

    Jag har länge irriterat mig på avsaknaden av symmetri i reolen. Det blev ändrat på nu, men saknar en sista hylla, till A810, som må beställasoch monteras.

    Bilde innan ändring;

    7EF8A778-8352-4CB6-ACC5-698C7AEEF653.jpeg


    Under tiden;

    FBD219D3-DD41-4324-AF90-C738765B1386.jpeg


    Passar på att vatra upp Modi och Odin ordentligt under arbetets gång.

    45690359-6B98-42C9-98FA-C428E8118B17.jpeg


    Färdigt resultat, bortsett från hyllan över Joul Electran, som skall bära A810;

    4E78B379-08E5-499F-9EB8-64924F7961B9.jpeg



    Nu går dagarna mest till väntan på ny arm och RIAA. Blir lite vinyl utan sistnämnta och utan digitalapparater är det fanken så stilla här omdagen, men det blir det snart ordning på.

    Studeren är nästan färdig recapped och rengjord. Alla kondisar är nu utbytta, lager skiftade ( ortsett från ett par som är på väg i posten), spänning justerad och tension och bromsar är by the book. Fick provspelat den via headphones i går, efter jag fick satt i ny op-amp i head ampen. Det låt knall och är spänt på att få den upp en etage.

    Om någon är intresserad i arbetets gång, eller vill ha inspiration/bli skræmt allt eftersom en ser det, ligger allt i arbetstråden till @VegardW här;


    Nej nu piper en liten krabat i hörnet. Dags för ny luftetur i gråværet. :giggle:
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Gratulerer med hund! Helt nydelig liten skapning. Tipper den får godt stell ja.
    Og gratulerer med spennende trafo. Dette med flere innganger på SUT er av stor interesse.

    Lekre produkter og en spennende utvikling. Blir det Allnic videre? Vi venter i spenning. Også på armvalg.

    Og ikke minst gleder det meg at det igjen står et par Tannoy hos deg, utrolig lekre.
     

    Jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    1.528
    Antall liker
    6.689
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med ny hund. Og godt å se du har fått god kontroll på USM. Nå vet jeg hvor jeg kan låne verktøy om jeg skal bygge om før Sverige åpner.
    Her venter jeg (u)tålmodig på armbord fra Tyskland
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Gratulerer med hund! Helt nydelig liten skapning. Tipper den får godt stell ja.
    Og gratulerer med spennende trafo. Dette med flere innganger på SUT er av stor interesse.

    Lekre produkter og en spennende utvikling. Blir det Allnic videre? Vi venter i spenning. Også på armvalg.

    Og ikke minst gleder det meg at det igjen står et par Tannoy hos deg, utrolig lekre.
    Blir ju synd att ta udden av den stora spänningen jag skapat genom att lova uppackningsbilder, men kan ju avslöra såpass att det tydligen är två i OVK som väntar på samma leverans. 😁

    Annars rättas en stor tack mot Bekkelaget! För mer än bara hyggliga gratulationer. :love:
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Gratulerer med ny hund. Og godt å se du har fått god kontroll på USM. Nå vet jeg hvor jeg kan låne verktøy om jeg skal bygge om før Sverige åpner.
    Her venter jeg (u)tålmodig på armbord fra Tyskland
    Tackar Jon!

    Bara si fra så svänger jag inom med verktyg om/när du har behov. (y)

    Full förståelse för frustrationen med väntan. Morten/NAT ringde mig innan helgen och kunde meddela att adaptern till min armbas till Bergmann ligger och väntar. Så var det bara armen då..
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Som tagits upp i egen tråd har jag problem med volym-poten på Joule Electra. Har varit i kontakt med Rich Brkich i Signature Sound som lovat att gå genom lagret sitt för att se om han en volym pot liggandes.

    Om inte ser det ut som jag går för den TKD-saken som länkats till i den tråden jag bett om hjälp. Frustrerande med fuskande förförstärkare, så det må avhjälpas så fort som möjligt.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.515
    Antall liker
    57.402
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Så hyggelig med hund! Eleganse og fart i den rasen. Har sett at de kan være trivelige også.
    Gratulerer!
    Det skjer mye ellers også ser jeg.
    Gratulerer og lykke til med nye greier.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    2.800
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har en pot fra a acoustic dimensjon liggende
    Det er den som omtales som «the best» på siden
    Kommer ikke i bruk på en stund
    Send pm om av interesse og hold hunden unna Sluket.....


    Som tagits upp i egen tråd har jag problem med volym-poten på Joule Electra. Har varit i kontakt med Rich Brkich i Signature Sound som lovat att gå genom lagret sitt för att se om han en volym pot liggandes.

    Om inte ser det ut som jag går för den TKD-saken som länkats till i den tråden jag bett om hjälp. Frustrerande med fuskande förförstärkare, så det må avhjälpas så fort som möjligt.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.209
    Antall liker
    101.717
    Torget vurderinger
    23
    En bekjent av meg har en slik whippet, om vinteren skjelver han som et aspeløv av kulde og må ha på seg en sånn bøgdrakt av et anglofilt tartanrutete stoff... han vil ikke gå ut for han skammer seg så jævlig når han treffer mer langhårete kompiser som ikke er redd kulda :LOL: :LOL: :LOL: Dyr mobber de også nemlig!

    1621173586862.png
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Så hyggelig med hund! Eleganse og fart i den rasen. Har sett at de kan være trivelige også.
    Gratulerer!
    Det skjer mye ellers også ser jeg.
    Gratulerer og lykke til med nye greier.
    Tack tack BB. Har växt upp med hund, både fruen och jag och nu ville vi barnen skulle få samma möjlighet. Lagom stor hund med fartglädje ja. Tror det blir bra med en partner på joggetur bland alla de hundravis av stier vi har här på Svartskog. :giggle:
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har en pot fra a acoustic dimensjon liggende
    Det er den som omtales som «the best» på siden
    Kommer ikke i bruk på en stund
    Send pm om av interesse og hold hunden unna Sluket.....
    Tack för tillbud och varning Vegard! Har varit på mer enn én sommarfest i OVK-regi med Sluket, så detta visste jag ju egentligen från förr..:oops:😁

    Sänder dig en PM. Har noen Studer-frågor jag hoppas du kan hjälpa mig med också.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    En bekjent av meg har en slik whippet, om vinteren skjelver han som et aspeløv av kulde og må ha på seg en sånn bøgdrakt av et anglofilt tartanrutete stoff... han vil ikke gå ut for han skammer seg så jævlig når han treffer mer langhårete kompiser som ikke er redd kulda :LOL: :LOL: :LOL: Dyr mobber de også nemlig!

    Behöver inte vara vinter en gång. Här skälvs det redan under 10+! Fruen har varit så förutseende att hon redan köpt en sånn fin dräkt till han, men bommade på storleken så nu fastnar han med frambenen i hålet till rompa och slår salto när han ska ut.

    Tur det går mot sommar och varmare väder...
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.209
    Antall liker
    62.287
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Du får det til å høre ut som lite har skjedd 😃 Right! Hvis dette er rolig på hifi-området er det nok mange av oss som må gå i oss selv 😄 Gratulerer med nyervervelser, hund og forhåpentligvis snart en velfungerende Studer 😊
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.373
    Antall liker
    12.377
    Sted
    Sørlandet
    Gratulerer så mye med ny bestevenn og nye leketøy på hififronten. Kan det være at det er mine gamle som har fått nytt hjem hos deg?

    Lediggang er roten til alt ondt sa min bestefar - men når jeg ser dine flotte bilder begynner jeg jammen å lure.

    Mvh
    -BB-
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    gratulerer med mye nytt, cross.
    fine bilder.
    Tack rama och tack för säker transport till Tønsberg. Bra med erfarna hififolk när ting skal säkert fram. (y)

    Ps. Satt tillbaka smårörena som satt i Snapper hos dig. Med WHT ute av bildet, testas det sånn som det var igen. Tog en bias-check idag. Andra sedan jag köpte de. Dønn stabilt på runt 320 (+/-) på alla åtta.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn