Analogt på Svartskog

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Gratulerer, @crosswind - og velkommen i Reed-klubben! Dette er suverene tonearmer. Den er etter min mening aller enklest å sette den opp med dr Feickert protraktor. Om du ønsker å låne, skrik ut😄
    Tusen tack woody! :love:

    Dr. Feickert har jag och den blev brukt, främst pga att Reeds egen inte gick att använda med Odin-armen på plats. Blev Bærwald idag, men tar tacksamt emot tips eller andra erfarenheter med vilken geometri du upplever som bäst med Reed.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Det ser strålende ut:love:
    Håper lyden er tilsvarende
    Enig Jon! Den ser strålande ut! 😄

    Ljudet får jag komma tillbaka till. Hann bara koppla upp för att se att inga oljud var där, men det verkar lovande.

    Ovan arm att jobba med, efter att ha ägt Kuzma i flera år. Kuzman är som en tanks där Reed verkar kräva mer finlir och försiktighet. Spännande detta.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.632
    Antall liker
    15.463
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Skyv motvekten sålangt inn mot pivot som mulig og bruk den "skruvbare" som sitter nederst til å finjustere. Armliften på Reed vil du sannsynlig oppleve som langt mer smooth enn hva du var vant til på 4P.

    Hvilke av geometriene på Feicherten, må vel nesten bli hva øret ditt foretrekker mest. Er Reed sin sjablong/geometri for lang og kommer i konflikt med tangentialarmen?
     
    Sist redigert:

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Skyv motvekten sålangt inn mot pivot som mulig og bruk den "skruvbare" som sitter nederst til å finjustere. Armliften på Reed vil du sannsynlig oppleve som langt mer smooth enn hva du var vant med på 4P.

    Hvilke av geometriene på Feicherten, må vel nesten bli hva øret ditt foretrekker mest. Er Reed sin sjablong/geometri for lang og kommer i konflikt med tangentialarmen?
    Tack. Ovant med antiskating utan form för inställningsskala, men som må sättas med test record enligt manualen. Har satt den sånn ca halvveis med 2+ g på Hanan, får ta resten på örat nu i starten. Azimuth är ju genialt och VTA fungerar fint, men också en litt ovan betjäning.

    Ja, sjablongen till Reed sticker så långt utanför tallriken att den kommer i konflikt med Odin-infästningen.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Närvaro, detaljeringsgrad, analogt, luft. Intryck som omedelbart träffar mig här jag sitter. Där Kuzman mindre skiljer på informationen i rillene, plockar Reed den från varandra och presenterar lager på lager med følelser och musik.

    Absolut inte sämre, bara en annan tillnärmning. En annan måte att presentera musiken på.

    0BF5F961-4C43-403D-8061-D248560E656D.jpeg
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.630
    Antall liker
    4.025
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Närvaro, detaljeringsgrad, analogt, luft. Intryck som omedelbart träffar mig här jag sitter. Där Kuzman mindre skiljer på informationen i rillene, plockar Reed den från varandra och presenterar lager på lager med følelser och musik.

    Absolut inte sämre, bara en annan tillnärmning. En annan måte att presentera musiken på.

    Vis vedlegget 729131
    Stiligt armrör, vilket träslag?
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Kan se, Reed har lavet antiskating på samme måten som TW Acoustic.
    Eneste korrekte måten å gjøre dette på.
    (y) (y) (y) (y) (y) (y)
    Har ägd två drivverk från TW Acustic, men ingen arm. Med tanke på kvaliteten på drivverken tvivlar jag inte på att du har rätt. TW gör ingenting utan en väl genomtänkt tanke bak.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Har klart snika in en sex-sju platesider på en annars så hektisk dag och antingen är Hana och Reed 3P en match helt där uppe (ska inte se bort från att de två fungerar bättre tillsammans än Hana och 4point hos mig), eller så är «Reed-ljudet« något som träffar mig rätt i själen.

    Nu skal det riktig nog nämnas att jag inte prövat Hana i Hashimoto tidigare, men har spelat såpass mycket via Transfiguration i den trafon att jag tror jag känner den någorlunda nu till att inte tillägga den för mycket i ekvationen, men jag faller alltså huvudstupa i förälskelse i Reed.

    Det är smooth, men med attack, detaljerat utan att bli kliniskt, med en musikalitet som går rätt hem hos mig.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Reed må vel være den rake motsatsen til Bergmann Odin både utseendemessig og teknisk ?
    Er det bevisst å velge så annerledes arm nummer 2?

    Og ikke minst, låter det like forskjellig også ?
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Reed må vel være den rake motsatsen til Bergmann Odin både utseendemessig og teknisk ?
    Er det bevisst å velge så annerledes arm nummer 2?

    Og ikke minst, låter det like forskjellig også ?
    Oj, önskar jag kunde svara jag hade en eller annan master plan med val av armar, men det är nog bara så enkelt att jag önskat mig en Reed-arm helt sedan jag «såg» en första gång. Märk, inte hörde, men såg.😊

    Så, nej, det korta svaret är nog att der inte ligger en genomtänkt plan bak utifrån armarnas egenskaper och skillnader. Men, du har rätt i att de är raka motsatserna till varandra och i så måte har jag kanske två armar med fundamentalt olika karaktär genom teknologi, materialval och filosofi. Det är fint, då jag inte önskar två armar med iboende lika egenskaper eller ljudideal. Vill jag dra de längre från varandra tänker jag att jag försöker hitta två pickuper med olik spelstil som passar sin gengre, heller än att lägga det i armarna.

    Så, detta är nog på många sätt tillfälligheter snarare än en djupare plan. :cool:

    Ja, de låter olikt, men får komma tillbaka till det efter mer speltid på Reed.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Reserutten till hytta planeras. Hjälpes, tur jag är van vid ToR Las Palmas.. :eek: Sista biten från Svolvær till Vestvågøy är inte med en gång.

    Min gamla Geländewagen skal få lufta sig ordentligt! 😄

    DCD2B187-3858-442E-A67F-532AD8C63F9B.png
     

    Horny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Innlegg
    1.000
    Antall liker
    1.321
    Torget vurderinger
    5
    Følger stort sett samme ruten når vi skal oppover til Narvik i sommer. Trenger noen overnattinger underveis 😉
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Følger stort sett samme ruten når vi skal oppover til Narvik i sommer. Trenger noen overnattinger underveis 😉
    Skal hinna med Skutvik-färgan kl. 11 dagen efter så här prioriteras effektivitet!:sneaky:

    Resten av familjen tar flyget nordöver, så det är bara mig och hunden som bestämmer takten. Tänker jag mig om är det nog hunden som bestämmer..
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    God tur og god sommer Cross og gratulasjoner med alt nytt stasj, wow og dobbelt wow.
    Det er dermed også helt klart hvordan pecking order i familien Cross er ;)
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    God tur og god sommer Cross og gratulasjoner med alt nytt stasj, wow og dobbelt wow.
    Det er dermed også helt klart hvordan pecking order i familien Cross er ;)
    Hehe, ja tänker det är fint att alla i familjen vet sin plats. ;)

    Tack, tack! Mye nytt här nu ja, men det är inte sånn att ting köpts in på måfå alltså. Jag har en plan och menar själv att jag följer en slags röd tråd med fokus på ro, head room i riaa, gainstruktur och generell matching mot önskat ljudideal. Stas när det ger små, men önskade resultat. Startade i fjor sommar och jobbar vidare. :giggle:

    Är enormt glad i ljudet Joule Electra ger mig och har funnet förnuftig gain till min kedja med den som pre, men trots runt 10 dB gain ut har jag dempepluggar i Snapper via RCA. Det som är litt annorlunda med Snapper är att de uppger lägre gain via XLR (men med ditto lägre ingångsimpedans), så kunde gott tänkt mig att testa en förförstärkare med XLR ut och låg gain i utgångspunktet. Gärna XLR in också så jag hade sluppit övergångar från Studeren. Vi får se om @woodrand fortfarande har sin VTL efter ferien. :D Kanske det hade varit möjligt med en test.

    God sommar sir. Hoppas vi ses på sommarfesten om inte før.
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.203
    Antall liker
    3.123
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Følger stort sett samme ruten når vi skal oppover til Narvik i sommer. Trenger noen overnattinger underveis 😉
    Samme her.
    10 -11 mil lengre nord enn til Narvik ;)
    Har hatt fast stoppested i Mosjøen, Fru Haugans hotell :)

    Så tar det normalt over 2 etapper / dager.
    Men blir ikke så mye anna enn bil-kjørring da.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Samme her.
    10 -11 mil lengre nord enn til Narvik ;)
    Har hatt fast stoppested i Mosjøen, Fru Haugans hotell :)

    Så tar det normalt over 2 etapper / dager.
    Men blir ikke så mye anna enn bil-kjørring da.
    Vi har kört upp till huset i Lofoten många gånger och vanligen tatt natten vid hotellet längs E6 vid Majavatn. Denna gång är jag ensam i bilen och satsar på att sträcka den till Mosjøen, för några timmar på kudden bak i bilen. Har köpt mig nytt liggeunderlag så är stark i troen. 😅
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    9 timer med Bjørn Eidsvåg. Kan hende du blir litt lei🤭
    Ha en riktig god tur nordover og kjør pent:)
    Tvivlar på att det blir 9 minuter en gång, men var mest pga albumtitelen den blev vald!😄

    Tack och för vi vet ordet av är väl du i sommarhuset i Sverige?
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.203
    Antall liker
    3.123
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Vi har kört upp till huset i Lofoten många gånger och vanligen tatt natten vid hotellet längs E6 vid Majavatn. Denna gång är jag ensam i bilen och satsar på att sträcka den till Mosjøen, för några timmar på kudden bak i bilen. Har köpt mig nytt liggeunderlag så är stark i troen. 😅
    Prøvde samme teknikken, ligge i bilen på Saltfjellet.
    Har stasjonsvogn så passa akkurat :)

    Men fikk omtrent ikke sove. Var folk som satt ute langt unna, men hørtes ut som at de var rett utafor bilen.
    Ikke optimalt for meg i hvert fall mtp å kjøre mange timer dagen etterpå. Var helt svimmel når man kom heim til modern.

    Men anbefaler å prøve Fru Haugans, sitte i hagen å ta seg et glass før leggetid :)

    Eller ta en tur langs sjøgata.
     
    Sist redigert:

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    God framdrift. Över förväntan faktisk. Min gamla G500 går som en dröm, svajig sidlängs, men det vägs upp av alla andra kvaliteter. Stark som en oxe, kommer fram precis överallt, kan lasta vad en vill - allt går in -, spinner som en katt (så länge en håller sig under 90-isch) och fungerar som motell när det trengs. Den bara levererar mil efter mil.

    Blev 105 mil igår. Fick ett par timmar sömn på toppen av Saltfjellet, för jag ankom Bodø kl. 05 idag. Nu sitter jag på färjan till Moskenes. 45 min igen till vi kör av i Lofoten.

    Och ja, Kaktus (sånn går det när en låter barnen bestämma namn) uppför sig exemplariskt!:giggle:

    D6ADB816-AF07-4395-B157-8C8E0FEECA6C.jpeg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Igår var han Terje Berg tillbaka på kajkanten, men i år med ny CD och eget material. Första halvdelen sjöng han från egen nyutgivelse och efter pausen gamla kända sånger av onkelen hans Terje Nilsen.

    Plötsligt fick han besök på scenen av spellemannpris-vinnaren och naboen här uppe till stort jubel. :giggle: (Stöttar upp om de lokala artisterna och fick med mig en signerad CD hem).

    9BDF3913-725E-41A2-805C-02BFBBF9954F.jpeg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Ferien över för i år.

    4B3EC8EC-C935-4B6B-AF99-E0B5EB2A7568.jpeg

    BFD5127D-75E6-4AAA-8509-2B2F7D68EC1D.jpeg


    250 mil i bil med hund och packning. Sovit några timmar i baksätet på Saltfjället nordöver och tillsvarande vid en eller annan paekeringsficka längs Østerdalen på hemvägen. G’n har fungerat tipp topp från start. En glädje att köra 5-liters V8 när literprisen är som detta. :cool:

    238B0D61-69BE-437B-8BAF-DD89F6BCC176.jpeg


    Norge är fantastiskt vackert. Efter 20 år med att se landet från ovan är det faktiskt en sann glädje att se detta mil efter mil i 27 timmar.

    EEE5D60E-4292-434C-B99A-03ECF7F794BD.jpeg


    I går var det ett kärkommet återseende med Reed-armen. Efter att ha sänkt nålen och fått hört första strofen kom jag varför jag blivit så glad i den armen, men klarar inte slå från mig att den bör få en ännu bättre pickup än Hana ML.

    CEE6CE00-3741-492C-8026-4F6A8F418040.jpeg
    8C442BE9-C098-4354-BAA0-86AB801766B9.jpeg
    3F271EB0-B2F4-4FEC-8057-4812C5E34299.jpeg


    Nu ligger det en TBM-skiva och sätter stämningen. Senare skal det spelas fynd från bruktbutiken på Leknes.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Gamla minnen. Detta var min första LP. Önskade mig egentligen Diesel and dust, men mor och far köpte fel till jul. Besvikelsen var stor minns jag. :D

    Hade mist den upp genom åren, men när den stod i brusboksen på bruktbutiken på Kolbotn var det ingen väg ut. Den är tillbaka där den hör hemma. :giggle:

    E12DCD23-FE28-4D6D-9564-52E04FDAFD82.jpeg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.326
    Antall liker
    63.088
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Synes fremdeles begge de to Midnight Oil skivene er kanonbra. Spilles fremdeles med ujevne mellomrom 😃
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn