Analogt på Svartskog

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hvilken funksjon har de batteriene...noe lydrelatert?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    batteriene kan være punktsveiset fast - har vært borti det før på annen elektronikk.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.384
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    batteriene kan være punktsveiset fast - har vært borti det før på annen elektronikk.
    Hmm, läste et sted att de skal hålla förstärkarens tänkta livslängd , men det är ju trots allt batterier. För eller senare går de väl tomt.
    Får jag målt de batterierna sånn de sitter på printet? Eller må en komma till undersidan?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Om de er endel av biaskretsløpet vil de være nærmest evigvarende
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.384
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Har spelat stabilt en god stund nu i eftermiddag och kväll och det är en magisk fyllighet, kropp i massvis och ett tungt fundament. Samtidigt med värmen i ljudbildet är detaljrikedomen på plats.

    Sista spåret på b-sidan. En intim och avskalad version av Danny Boy, med ett saxofonljud att dö för.

    C46F44EB-4A8A-407D-8A4A-CBF38B2F1293.jpeg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.384
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Om de er endel av biaskretsløpet vil de være nærmest evigvarende
    Såg du denna Leif?

    quote; They are part of the adjustable bias circuit and insure that pure DC is on the signal grids of the gain stage
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.384
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Krämljud från -85 genom Transfiguration-Odin-Fidelity Research-MoFi(!) (denna lilla RIAA-sak har fått mig att verkligen revurdera vad som kan köpas för pengar om dagen. Strömdelen støyer som nämnt förr, men nytt linjärt PSU väntas i morgon.)

    82203061-8B3F-4AE8-886D-90E15E95F09E.jpeg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.384
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Har insett att det dessvärre inte var placeringen av Joule Electran som gav upphav till att vänster kanal av och till faller ut. Har reverserat allt jag gjort (rörbytte/utgångsimpedans) utan att det försvunnit. 6350-rören är extremt mikrofoniska, speciellt i vänster kanal, så hoppades på att det var ett defekt nytt rör jag fått på halsen, men nu med de gamla rören på plats kommer det tillbaka. Har rotat runt med LMCs berömda pinntriks på allt av lödningar/komponenter utan att kunna framprovocera felet. Det verkar som om jag till tider får litt mindre gain i vänster kanal så faller den ut helt för att komma tillbaka efter å ha slått av den, eller bara vrida den över i mute och tillbaka. Några kloka huvuden där ute med tips en frustrert amatör kan bidra med?

    Antar det är dags för förstärkardoktorn, men enligt google finns det inga scheman på dessa förstärkare. Vem kan tänkas hoppa ut i detta. Audiomix?

    Vis vedlegget 670085


    Då har jag sänt en e-post till mr. Brkich i Signature sound, som gör mycket av service på Joule Electra i staterna, med förhåppning om litt vägledning och hjälp.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    De batteriene har nok loddepinner rett i kretskortet.... slett ikke uvanlig i diverse elektronikk, bl.a. PC'er som BIOS-backup for en del år siden...
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.384
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Kan väl se ut som om de batterierna är «evigvarande», men är det någon möjlighet att få målt de om de sitter med loddepinner i kretskortet sånn det sitter nu? Eller har det ingenting för sig?
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.384
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Och där fick jag svar från Rich Brkich! Makan till service! :D Hygglig är han också.

    Han skriver att han misstänker två ting. Antingen dålig lödning på den silverfärgade V-capen i den kanalen eller en av de två .22 uF-Mundorf kondensatorerna . Peta med en plastpinne på de och lödpunkterna skriver han. Eller det han har mest tro på, att det är ett dåligt/hängande output-relä (mute). Han ber mig skifta mellan operation och mute 10-12 gånger för att se om reläet slutar hänga sig.

    Är fem dagar i Evenes på jobb, så detta får vänta till fredag, men kryssar fingrarna för en quick-fix!
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dette er mest sannsynlig 3 eller 3,6V lithium batterier.... det står et nummer på toppen, men jeg ser ikke hva det står.... mye sannsynlig CR et eller annet...
    Om du måler mellom toppskiva og mot gitter på røra, bør du få en verdi... er et par rundinger ved siden av batteriene med noen loddepunkter,,, prov å måle mot de...
     

    Tott

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2005
    Innlegg
    205
    Antall liker
    224
    Torget vurderinger
    2
    Håper du får orden på Joule´n crosswind og herlig å se at Joule fortsatt er i drift omkring, digger deres produkter :)

    Har selv vært en del i kontakt med Rick ved Signature sound, en fantastisk herlig person med en utrolig service minded approach :)
     
    Sist redigert:

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.384
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Här går det i ett lager chop sticks ja efter allt styr med Studeren :cool:

    Hej Tott! Ja, satsar på att få ordning på den nu. Känns bra med support från Brkich och förhåppningsvis en enkel lösning. Skulle något behövas bytas ut räknar jag med att han vet vilka komponenter som skall till.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.384
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Tidigt färdig med avlönat arbete idag och begövde frisk luft och få kroppen i rörelse. Fant en tur på ut.no-appen öst för flygplatsen i Evenes och la ut på tur. Sol i nord, vindstilla på backen och en frisk temperatur, men en aning kallt då jag glömt vantar.

    Gick först på asfalt innan jag kom mig upp bland kratt och fjällbjörk. Fläckvis isigt på bar asfalt och upp i höjden låg snön. Havörnen seglande över mig majestätiskt på behörigt avstånd och inte en annan människa i sikte. Ensam på tur i flera timmar. Balsam för själen.

    Gjorde mig några iakttagelser underveis. Statens veivesen måste ha glömt Troms och Finnmark. Dessa vägskyltar var mer regel än undantag. :oops:

    D7109A27-44E6-43C1-8DB3-1CFE0025311E.jpeg


    Efter att ha lämnat Troms og Finnmark och passerat in i Nordland-fylke igen tog jag stigen upp från fylkesvägen upp i lia. Passerade ett gammalt samiskt gårdstun som omgjorts till museum med gamla plogar och välhållna byggnader. En skylt med avstånd till platser jag inte har snøring på vad är. Jo, Bådåddjo är väl Bodø har jag förstått! :cool:

    CB3B246C-5BE4-48B5-A1AC-397F8E14FB0F.jpeg


    Så vidare upp i höjden till en fantastisk utsiktspost, trots sina beskedna 433 moh. Panorama mot Lofoten i väst, Harstad mot nord och Narvik i öst. Tror till och med jag såg hemlandet där i horisonten. :giggle:

    9CBC9A76-1010-4613-A828-AF15BF65CD58.jpeg


    2869B376-865E-4A2F-BAD9-D9B6FF5058D6.jpeg


    Kall vind på toppen trots vindstilla vid havsnivå. Nöjd turgåare. :D

    C1943B11-661D-4CCA-9A02-0EB99A696B62.jpeg


    Väl nedöver igen och inne i granskogen stod denna gamla härligheten med trivselspatina. En Rekord har parkerats för gott.

    04A017BF-4CCC-4B7D-8218-D65E88FB893C.jpeg


    Nu har det intagits horisontalläge på sängen med benen högt. I morgon blir det vilodag.. 🤫
     

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    609
    Antall liker
    555
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    huffda.
    kikket nettopp i krystallkula for å se fremtiden din, og fikk gløtt av en... accuphase preamp!
    Det ville jo føre til en endelig løsning av problemet, så kan man konsentrere seg om å spille musikk i stedet for å bekymre seg om lunefulle forsterkere basert på utdatert teknologi;-)

    mvh.
    Rolf
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.384
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Det ville jo føre til en endelig løsning av problemet, så kan man konsentrere seg om å spille musikk i stedet for å bekymre seg om lunefulle forsterkere basert på utdatert teknologi;-)

    mvh.
    Rolf
    Hehe, ja möjligt det ;)

    Men skulle jag få möjligheten så blir det till att testa det i lugnan ro hemma först. Blir i så fall inga förhastade beslut tagna. Problemet är väl att få till en möjlighet till test av en Accuphase-förförstärkareskulle jag tro.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Tidigt färdig med avlönat arbete idag och begövde frisk luft och få kroppen i rörelse. Fant en tur på ut.no-appen öst för flygplatsen i Evenes och la ut på tur. Sol i nord, vindstilla på backen och en frisk temperatur, men en aning kallt då jag glömt vantar.

    Gick först på asfalt innan jag kom mig upp bland kratt och fjällbjörk. Fläckvis isigt på bar asfalt och upp i höjden låg snön. Havörnen seglande över mig majestätiskt på behörigt avstånd och inte en annan människa i sikte. Ensam på tur i flera timmar. Balsam för själen.

    Gjorde mig några iakttagelser underveis. Statens veivesen måste ha glömt Troms och Finnmark. Dessa vägskyltar var mer regel än undantag. :oops:

    Vis vedlegget 671496

    Efter att ha lämnat Troms og Finnmark och passerat in i Nordland-fylke igen tog jag stigen upp från fylkesvägen upp i lia. Passerade ett gammalt samiskt gårdstun som omgjorts till museum med gamla plogar och välhållna byggnader. En skylt med avstånd till platser jag inte har snøring på vad är. Jo, Bådåddjo är väl Bodø har jag förstått! :cool:

    Vis vedlegget 671501

    Så vidare upp i höjden till en fantastisk utsiktspost, trots sina beskedna 433 moh. Panorama mot Lofoten i väst, Harstad mot nord och Narvik i öst. Tror till och med jag såg hemlandet där i horisonten. :giggle:

    Vis vedlegget 671505

    Vis vedlegget 671506

    Kall vind på toppen trots vindstilla vid havsnivå. Nöjd turgåare. :D

    Vis vedlegget 671507

    Väl nedöver igen och inne i granskogen stod denna gamla härligheten med trivselspatina. En Rekord har parkerats för gott.

    Vis vedlegget 671512

    Nu har det intagits horisontalläge på sängen med benen högt. I morgon blir det vilodag.. 🤫
    Boltås, Trøssemark, Kvitfors, de navnene gjør at minnene strømmer på....... 😀

    Der har jeg kjørt utallige ganger innover til små, isolerte gårdsbruk midt inne i skauen! Det var ikke alltid at gardbrukerne snakket mer enn rudimentær norsk. Dette var (er?) et rent samisk område, med egen korrespondent for den samiske avisa Sagat.

    Du kunne knapt kaste en kongle der inne uten å treffe en Læstadianer, men samtidig var det utstrakt bruk av ganning og seiding. Har opplevd seiding der inne, men den historien hører ikke hjemme her.

    mvh
     
    Sist redigert:

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.384
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Boltås, Trøssemark, Kvitfors, de navnene gjør at minnene strømmer på....... 😀

    Der har jeg kjørt utallige ganger innover til små, isolerte gårdsbruk midt inne i skauen! Det var ikke alltid at gardbrukerne snakket mer enn rudimentær norsk. Dette var (er?) et rent samisk område, med egen korrespondent for den samiske avisa Sagat.

    Du kunne knapt kaste en kongle der inne uten å treffe en Læstadianer, men samtidig var det utstrakt bruk av ganning og seiding. Har opplevd seiding der inne, men den historien hører ikke hjemme her.

    mvh
    Hygglig med en vandring ned memory lane tkr! Hoppas jag i alla fall! Ganning och seiding var nytt för mig och måtte googles.. 😬

    Det var ett speciellt område att gå i. Vägskyltarna satte på en måte standarden med en nästan akopalyptisk stämning. Fraflyttade gårdar och hus, bilar, båtar och en buss parkerade för gott på ett jorde och hus och byggnader i ganska dålig författnig.

    8AFBC226-B7ED-45F0-BF9C-F66B99874AD6.jpeg
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.384
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Hemma igen, helgfri och hifirelaterat i tråden.

    Trådstartaren blev ett år äldre häromdagen och fruen hade inte glömt i år. Superflott bok med massa bilder av 1960-talets jazzdecennium I USA. Här är väl ingen av de stora glömd och det tyter i tillägg över med, för mig, bilder av okända jazzmusiker från kust till kust.

    08633BCC-C68B-48AA-AFE9-8A14520BE9BD.jpeg


    Fedex skulle varit här med ett paket sist fredag, men kom inte som avtalat. Då gick det till postens utlämningssted på Kolbotn och jag fick dra kölapp och vänta på min tur efter fem dagar på arbete. Ny PSU till MoFi StudioPhono. Eller rättare sagt två, då ett går till Horny. Nu väntar vi bara på customgjorda kablar som passar MoFis sin speciella koppling. Får inte kopplat upp det för de kommer, men har tron. Detta verkar som bra saker. Tung och solid!

    9776F340-611E-4F58-BF99-A369CF79E309.jpeg


    God helg!
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.384
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Har en hissig högfrekvent støy nu i högtalaren från den medföljande plastbiten till psu, så kan bara tänka mig vad denna gör av underverk!

    Och med två 24V utgångar leker jag redan med tanken om dual mono. Har du och gut_man testat?
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.384
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Hittade en samling med «noise stoppers» i hifiskuffen jag aldrig tatt i bruk. Är det bara plugga de in i alla lediga RCA-kopplingar? Plug ’n play eller skal en vara försiktig med hur/var dessa pluggas in?

    1A2352CA-0E35-41F1-83B5-C0BC07E55E51.jpeg
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Dette er shorting plugs. Jeg bruker f.eks. shoring plugs på ubrukte Phono innganger med hell.
    Jeg bruker "hetter" eller "Caps" for å beskytte mot innstråling.
    Begge deler funker.
    Shorting settes bare på innganger. (Ikke tape out/inn osv, på disse kan du bruke caps)
    Cardas.jpg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.384
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Supert. Tack J. Rota runt i skuffen, men inga hetter liggandes. Bara dessa på bildet. Då får dessa testas ut på ingångarna bara.

    Annars kan det meddelas att Morten/NAT kommer på hembesök också på lördagar. Det är service där i gården. Han kom med ett par-tre ting till Modin. Bland annat en clamp, så nu känns den estetiskt klar och komplett. :D

    3EF79AAB-B1AD-4F2E-9034-B9F0BAE22FC2.jpeg
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Hehe, ja möjligt det ;)

    Men skulle jag få möjligheten så blir det till att testa det i lugnan ro hemma först. Blir i så fall inga förhastade beslut tagna. Problemet är väl att få till en möjlighet till test av en Accuphase-förförstärkareskulle jag tro.
    Accuphase pre, blir fort en endgame løsning. Så kan man fikle litt med kildene isteden.:)
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.384
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Med clamp på Bergmann Modi och dessa pluggarna i lediga ingångar på Joule Electra och stepup, upplevs det hela som tightare och stramare, kanske på bekostnad av en smula värme, men med en upplevd økning av fokus på rumakustik på inspelningen. Saxofonen på Somethin’ else upplevs också mer metallisk. Mer klang från själva instrumentet. Aningen roligare presentation och större svärta. Det negativa med det sista är att MoFis støyende strömförsyning kommer tydligare fram, men enligt posten är kablarna till det nya PSUet ankommet Lørenskog så just det tar jag inte så tungt. :cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn