Huldra 12 - Suser svakt i venstre kanal selv med volumet helt nedskrudd

StrichAcht

Fersking
Ble medlem
13.09.2023
Antall liker
0
Sted
Sandnes
Hei, fikk tak i en H12 som er tilnærmet strøken i kabinettet (palisander) og som fungerer på alle innganger og radio. Har vært på jakt etter en sånn lenge (hovedsaklig fordi jeg synes det er den fineste av alle Tandberger) og ble overrasket når jeg fikk den for 2500, har forstått at når de en sjelden gang kommer for salg ligger de opp mot 5000. Tanken var at jeg kan alltids bruke noen kroner på fiks når jeg fikk den til halvparten. Lyden er som forventet, men den suser lavt i venstre kanal selv med volumet helt nedskrudd. Er det bare å levere den hos Tandberg-doktoren for rens av pot eller er det syptom på andre ting?
H12.jpg

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Antall liker
995
Sted
Bodø
Det er nok volumkontrollen ja.
Den skal stoppe all lyd når den er helt nedskrudd.

Du kan også teste balansekontrollen, for med volumet helt nedskrudd, så skal venstre kanal bli helt stille når balansen skrues helt over til høyre, og tilsvarende i motsatt stilling.

mnUnm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2005
Antall liker
79
Hei, fikk tak i en H12 som er tilnærmet strøken i kabinettet (palisander) og som fungerer på alle innganger og radio. Har vært på jakt etter en sånn lenge (hovedsaklig fordi jeg synes det er den fineste av alle Tandberger) og ble overrasket når jeg fikk den for 2500, har forstått at når de en sjelden gang kommer for salg ligger de opp mot 5000. Tanken var at jeg kan alltids bruke noen kroner på fiks når jeg fikk den til halvparten. Lyden er som forventet, men den suser lavt i venstre kanal selv med volumet helt nedskrudd. Er det bare å levere den hos Tandberg-doktoren for rens av pot eller er det syptom på andre ting? Vis vedlegget 1108925
Du kan jo bare prøve å skru fram og tilbake på volumen en del ganger uten strømmen på. Dette kan bare vere en "hybelkanin" som har lagt seg på kontakter i potmeteret ?? støv ?
Om du merker forskjell neste gang du slår den på, så er det nok bare en rens som skal til ?

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Antall liker
110
Det er nok volumkontrollen ja.
Den skal stoppe all lyd når den er helt nedskrudd.

Du kan også teste balansekontrollen, for med volumet helt nedskrudd, så skal venstre kanal bli helt stille når balansen skrues helt over til høyre, og tilsvarende i motsatt stilling.
Hvis ikke feilen sitter i forsterkerkretsene i tonekontrollen eller i selve utgangstrinnet, da. Volum- og balansekontrollen sitter ganske "tidlig" i signalveien, så det er flere ting som kan lage støy selv med nedskrudd volumkontroll.
For å gi et konkret tips har jeg opplevd noen tilfeller hvor transistoren Q701/702 (henholdsvis venstre/høyre kanal), type 2SC 1583 begynner å støye. Dette er to transistorer i en kapsel, så den er lett å kjenne igjen ved at den har 5 pinner. De sitter på utgangskortet.
Ellers er det rikelige muligheter for dårlig kontakt og dårlige loddinger i disse gamle apparatene.

Men hvis det uansett var snakk om å sende den på service vil jo alt sånt bli fikset i alle fall.

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Antall liker
995
Sted
Bodø
Ja, jeg leste nok innlegget litt for fort, for jeg leste at det var forsatt lyd med volum nedskrudd, ikke at det var fortsatt sus.
Hvis lyden forsvinner helt, men suset vedvarer, så er feilen etter volumkontrollen.
I stand corrected.

møffe

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2016
Antall liker
1.413
Sted
Lolland, i udkanten af Danmark
Hold da op..! JAMMER... Så "Lækstrøm i overførings elektrosatorkondenlytter" Alle ved at når en elektrosatotkondenlyt holder op med at elektrosere, lytter den ikke så godt længere... Det var den korte forklaring. FAKTUM.

Muh.. Møffe

Topp Bunn