Hulltaking i alu-kabinett

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hei.
Noen på sentralen som kan være behjelpelig med hulltaking i et aluminiumskabinett til et riaa-prosjekt? Det er bakplaten som skal hulles, - alle hull er sirkulære, men med for stor diameter til at det blir spesielt pent å borre/file. Platen er løs og kan ev sendes i posten dersom det ikke finnes noen i Oslo-området som kan gjøre det. Vi blir enige om en pris.

mvh
Øivind

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.176
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Tror du får kjøpte stanse sett hos Biltema / C.Olsson for omtrent det det vil koste å sende denne plata begge veier.

Hi-Fi-Nybegynner

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2003
Antall liker
0
Hvis du ikke har fått noen til å gjøre dette for deg så kan jeg være hjelpe deg. Hvor store hull er det snakk om i diameter, og hvor tykk er plata?

Selv så bruker jeg en trinn fres til drill når jeg lager hullene. Etter på så går jeg over med dremmelen for å "pusse" på hullene.

Jeg bor ca. 15 min unna Gardermoen, du kjører dit på ca. 40-50 min fra Oslo.

Send meg ett PM!

Mvh

Roy-E

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Tror du får kjøpte stanse sett hos Biltema / C.Olsson for omtrent det det vil koste å sende denne plata begge veier.
Har sjekket med begge disse. Jeg kan ikke finne at de har stansesett i det hele tatt. Nærmeste man kommer er C.O. som har hullpiper, men de er neppe egnet for metall.

mvh

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Selv så bruker jeg en trinn fres til drill når jeg lager hullene. Etter på så går jeg over med dremmelen for å "pusse" på hullene.
Usikker på hva trinn fres er. ??? Har selv tenkt tanken å bruke fres, men med hulldiam på opptil 24 mm ser jeg for meg at det kan bli vanskelig å få pent? Tykkelsen på plata er ca 2 - 2,5 mm. I tillegg blir det mange hull på en liten plate. Jeg skal ha både xlr og rca-kontakter. Mulig jeg skal nøye meg med xlr ut forresten, ellers blir det omtrent ikke plass. Hvis du Roy E har erfaring med at dette vil gå bra, så gjerne. Dette er kabinettet. http://www.elfa.se/pdf/50/05043864.pdf
mvh

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Wurth har det som her kalles "hullfres". Hvis du har sett f.eks. American Chopper på Discovery så ser du ofte verktøyet i bruk.

Tenk rund pyramide med trinn oppover. Jo lengre du borer og presser verktøyet mot platen desto større blir hullet.

Kjøpte nettopp en slik selv, dyr, ca. 900,- såvidt jeg husker. Da går den til 30mm.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
558
Kjøpte nettopp en slik selv, dyr, ca. 900,- såvidt jeg husker. Da går den til 30mm.
Da kunne du spart drøyt 600 om du hadde handlet på Clas Ohlson ;)

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
joda, men har du kikket på metallkvaliteten? hmm... :)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.382
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Har selv kjøpt en slik "hullfres"

I stålplater gikk den tregt - såpass tregt at jeg knakk giret på drillen. I aluminium derimot - så går den som varm kniv i smør.

Mvh
OMF

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
558
joda, men har du kikket på metallkvaliteten? hmm... :)
Jada. Holder i massevis til hobbybruk. Lager meget fine hull i alu når en hjelper til med en liten skvett olje.

Men den du får hos Würth vil jeg tro varer evig :)

Hi-Fi-Nybegynner

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2003
Antall liker
0
Kjøpte først en billig Chlas O variant, den ble skjem etter noen få hull. Bor kan man vanligvis slipe opp igjen, men det funker ikke her.

Kjøpte deretter en ifra Tools til 900,- Den har jeg brukt til masse forskjellige prosjekter uten det minste problem, den tygger seg igjennom alt mulig uten minste antydning til å bli skjem. Har til og med brukt den på herdet stålplater uten problem.

Mvh Roy-E

PS OivindS du har PM.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.176
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Jada. Holder i massevis til hobbybruk. Lager meget fine hull i alu når en hjelper til med en liten skvett olje.
Slikt arbeide i aluminium går best ved å benytte sprit som "smøremiddel".

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Takk for alle gode tips. :)
I og med at jeg plasserer flensen på xlr-kontaktene på innsiden (mindre dominerende og penere sånn), så må hullene være pene. Fres/trinnbor fra C.O. blir nok svaret!

mvh
Øivind

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.386
Torget vurderinger
2
Det er dette en trenger for å lage runde og pene hull. Finnes i et utall størrelser (og kvaliteter):
http://www.lawson-his.co.uk/images/Q-Max/q-max.jpg
Jeg har et par sånne, 25.4mm (1") og 54mm ( var det vel? ) kan bevitne at i 2mm alu blir det perfekte hull, ikke noe etterarbeid nødvendig. Men de er schvindyre.

Mine er nok noe kraftigere enn de Roy Ervin linket til ser jeg nå..

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Fikk anbefalt rødsprit som smøremiddel ved kjøring av hullfres i alu.

Topp Bunn