Resurrection of the old devil

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Inspirert av alle de andre flotte trådene syntes jeg det var på tide å presentere noe av mitt.
    Og etter en laaang pause har jeg jo sakte men sikkert beveget meg tilbake til galskapen :cool:

    IMG_5349.jpg


    Den siste tiden har det stort sett gått i å spille LP plater og streame via hhv. Spotify og Tidal HiFi.
    Etter å ha kommet over en Jungson Moon Harbour kom litt mer av gløden tilbake, og jeg måtte ned i kjelleren for å finne frem sølvskiver. Sølvskiver føles nesten litt nostalgisk nå som jeg har hatt noen år uten. Og det er noe manuelt over dette også. Hente albumet, få ut skuffen, og putte inn en liten plate og trykke play :D
    Første plate ut på Jungson ble rett og slett Tord Gustavsen Trio "The Ground". Fy flate... går det an for en gammel kineser å spille så godt?! Ble litt satt ut her jeg sitter med ståpels over det hele.
    Nå skal det kokkeleres litt for familien før jeg finner tilbake til godstolen med noe godt i glasset til kvelden.

    Skal også presentere anlegget litt bedre etterhvert. Foruten CD spilleren er det vel å betrakte som "vintage".
    Etter årevis med mye godsaker inn og ut, har det vært godt å lene seg tilbake og nyte musikken. Dette er vintage komponenter svært gode til, og jeg føler ikke at jeg mangler noe. Og det er kanskje like greit.

    2C8E5C57-59CF-441B-B4FC-88F2B46AFA85.jpeg

    983CF325-9FE1-4178-BF62-5BD2A5FE4B06.jpeg


    More to come :cool:
     
    Sist redigert av en moderator:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med egen tråd! Ganske vintage dette her, chrome bumpers, Open Air og hvilken snurre er det som spinner der oppe på veggen?
    Nyinnkjøpet passet forresten godt inn med resten. Tipper den bedre halvdel var fornøyd med det. :D
     

    tno

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2010
    Innlegg
    3.187
    Antall liker
    8.436
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    19
    Godt å se kineseren på plass i sitt nye hjem. Gratulerer med egen tråd!
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Gratulerer med egen tråd! Ganske vintage dette her, chrome bumpers, Open Air og hvilken snurre er det som spinner der oppe på veggen?
    Nyinnkjøpet passet forresten godt inn med resten. Tipper den bedre halvdel var fornøyd med det. :D
    Takk for det. Ja fruen var fornøyd med spilleren. Den er fin å se på, og bygget som en stridsvogn.
    Vintage har vært litt av intensjonen denne gangen. Følte at det var et utstyrsjag i forrige omgang og ville bort i fra det.
    Liker godt lyden, og at det spiller musikalsk.
    Anlegget som det står i dag er Et Naim CB NAC-62 og NAP 140 sett som er noe modifisert (les blodtrimmet).
    Kildene på Digitalis siden er da en Jungson Moon Harbour HDCD som spiller for seg selv. Streamer også via en AirPort eplesak som forer en Theta Cobalt DAC.
    platesnurreren er en Harman Kardon/Rabco ST-7 med en Transfiguration Spirit PU. Den forer en Holfi Ellipse RIAA.
    Høyttalerne er som du så de noe sjeldne Daner Open som er toppet med Air båndiskant moduler.

    Alt av kabler er forøvrig Diy. Her er musikken i sentrum, så mye er helt klart. Selv om det til tider er moro å teste andre ting også :rolleyes:

    IMG_4714.jpg
    IMG_4663.jpg
    IMG_4667.jpg
    09_1613687953.jpg
    IMG_4474.jpg
     

    Vedlegg

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, du snappet Daner Open Air opp rett foran nesetippen på meg, jeg var akkurat på tampen til å sende et bud. Men det ser jeg jo i dag på som endel av karma som har brakt meg enda et stykke lenger, siden jeg da det skjedde unnet deg den dealen på grunn av ditt chrome bumper-sett. ;)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Ja, du snappet Daner Open Air opp rett foran nesetippen på meg, jeg var akkurat på tampen til å sende et bud. Men det ser jeg jo i dag på som endel av karma som har brakt meg enda et stykke lenger, siden jeg da det skjedde unnet deg den dealen på grunn av ditt chrome bumper-sett. ;)
    Jepp, takk for at du unnet meg :rolleyes: ;) Man skal ikke kimse av Karma. Har hørt MonoPulse noen ganger tidligere, og jeg tror ikke folket er klar over hvor bra de høyttalerne egentlig er ;)
    Har jo litt høyttalere stående i skapet også. Deriblant Kef Reference 101.2 som passer CB som Hans i Grete. Fantastiske høyttalere dette også. Men når Daner inntok stua opplevde jeg en oppløsning og et perspektiv som få andre høyttalere har fått til her hos meg oppigjennom. Så noe har nok Daner Audio gjort riktig når de konstruerte disse.:)

    Platespilleren er forøvrig ute til salgs da jeg vurderer en oppgradering. Men jeg er ikke helt sikker på om jeg vil selge den siden den er et lite mekanisk underverk og en sjelden fugl å finne i god stand. Så mulig oppgraderingen vil finne sted uten at jeg selger denne. Men det er uansett litt frem i tid, så jeg har god tid til å bestemme meg.
     
    Sist redigert:

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Kveldens første hele album får være Wes Montgomery med Riverside.
    Soft start rett og slett. Med pinnevin fra kartong i glasset må dette bli en god kveld :cool:

     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Ble en kveld som tippet ut i de små timer. Ble sittende og spille musikk og bla i samlingen, og hente den ene boksen med sølvplater etter den andre. Ser nå at det ble slurvet veldig når disse ble pakket ned, og det er null system. Dermed er det bare å sette i gang med sorteringen. Noen hovedregler i alfabetiseringen jeg bør tenke på? :rolleyes:
    Men først tenker jeg at jeg skal kose meg med nykvernet kaffe fra Stavanger Kaffebrenneri, og et par skiver fra Bob Marley.
    God søndag folkens :)

     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Personlig har jeg skilt ut klassisk i ei hylle, jazz i ei annen, Filmsoundtracks sammen med det jeg kaller rariteter (alt fra Arne Bendiksen osv), ei egen hylle for etno og denslags, og så blir aller genre basert på country og blues/r'n'b hovedgruppen.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Ja, var sånn jeg tenkte.

    Men får ta litt og litt. Er jo blitt noen plater med årene, og det er artig å sitte og grave frem plater man ikke har hatt i tankene på årevis, og som man heller ikke har kommet på å legge i noen spilleliste hverken på Tidal eller Spotify.
    Akkurat nå må jeg finne en måte å avlede fruen på. Hun har nemlig funnet noen av sine "gamle", og okkupert anlegget.:rolleyes:

    En av CD-ene det var artig å finne igjen var ECM, Terje Rypdal med Selected recording. Fy flate for en produksjon :)

     

    Vedlegg

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har en annen ECM-sampler med hans musikk fra åttitallet. Det var en serie der de fleste store artistene på ECM fikk hver sin CD, jeg har Rypdal og Garbarek. Sistnevnte CD dukket opp i bunn av en stabel i går, så jeg vet hvor den er. Kanskje jeg skal finne den fram nå som Yazoo og You And Me Both akkurat tonet ut?

    Edit: Works heter serien.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Har en annen ECM-sampler med hans musikk fra åttitallet. Det var en serie der de fleste store artistene på ECM fikk hver sin CD, jeg har Rypdal og Garbarek. Sistnevnte CD dukket opp i bunn av en stabel i går, så jeg vet hvor den er. Kanskje jeg skal finne den fram nå som Yazoo og You And Me Both akkurat tonet ut?

    Edit: Works heter serien.

    Stemmer det. Har de liggende et sted i en av eskene her også. Skal legges til side i "lyttekøen" når de dukker opp.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Der var den, ja. Men den er enda ikke lokalisert i mine forskjellige bokser og kasser. Det er en jobb jeg må ta fatt på, men det er så gøy å spille de diskene jeg faktisk finner at jeg aldri finner tid til det. Dessuten finner jeg ofte de jeg har lett etter men ikke funnet raskt nok på Tidal, så da avbryter jeg letingen og er fornøyd. Det er jo fordi jeg vil høre musikken at jeg har lett etter dem, ikke for å høre Rega istedenfor Abrahamsen. :rolleyes:
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Er jo litt sånn når jeg sitter midt mellom bunkene og legger alfabetisk og så dukker det opp mer gull fra glemselen som bare må høres. Kommer nok til å ta litt tid dette her :cool:
    Kineseren spiller svært habilt. Og jeg opplever den som hakket mer oppløst og tung i bunn enn Theta Dacen, men forskjellene er ikke gigantiske. Liker de gamle sakene, og har tidligere valgt digitalhardware som jeg opplever som "analogtlydende". Heldig var det at også Jungson har denne egenskapen. Den manglet litt slam i mellombassen, men etter en omgang med noen lag bitumen og et godt underlag så syntes jeg at dette kom seg betraktelig.
    Spilleren er jo tung og stiv i fra før, men føler at det ofte er å hente litt på innvendig demping av CD spillere.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Organisk lydende CD-spillere og DAC-er har vært laget nesten hele tiden, og de nyeste av arten er som oftest de beste. Enkelte eldre drivverk lar seg ikke overgå, men lydmessig så er det slik at det er alltid noe nyere og bedre. Heldigvis sluttet de ikke å lage organisk lydende produkter på et tidspunkt, heller tvert imot. Både rør- og vinylrevivalen har ført til at det å låte organisk, uansett kilde, har blitt en dyd igjen. Det finnes mye nytt som lett lar seg kombinere med vintage for ypperlig resultat.

    Min rigg kan kalles relativt moderne, siden Rega Apollo er eldste produkt i kjeden. Samtidig kombineres rør med snåle høyttalerteorier som gjør det både konservativt og moderne samtidig. Neste ledd som står for utskifting (utover DAC) er den passive forforsterkeren. Jeg vil ha en aktiv med rør, og ser gjerne på vintage engelsk, skandinavisk, fransk eller amerikansk. Det er fordi jeg heller vil ha en tapeloop og muligens glimrende innebygget RIAA i samme boks, enn å ha fjernkontroll. Men den sitter litt langt inne...
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Sitter plantet i stolen og spiller igjennom det ene albumet etter det andre.
    Helt utrolig hvor mye av dette som ikke har kommet seg på spillelistene som jeg har liggende i Tidal og Spotify.

    I kveld satte jeg i gang med En rolig CD fra Maria Solheim, "Frail". Nesten litt magisk stemning her.
    Det jeg ikke var klar over var at det plutselig lyste opp HDCD logo i displayet.
    Opplever jeg dette som noe spesielt over de ordinære CD platene.... nei, synes ikke det.
    Men det var jo artig da.
    Må loggføres.... kanskje jeg har flere slike jeg ikke er klar over :D

    IMG_5360.jpg
    IMG_1664.JPG
     
    Sist redigert:

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Starter helgen med litt futt og fart på vinyl.
    Shaft med Soul Mann & The Brothers :D:cool:

    Good helg folkens :cool:


    IMG_1684.JPG
    IMG_1685.JPG


    [video=youtube;X_8BykxsrRg]http://www.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=X_8BykxsrRg[/video]
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Da har Harman Kardon - Rabco ST-7 blitt lovet til ny eier.
    Litt vemodig da det har vært en spesiell spiller å ha stående på hylla.

    Veldig spent på å få erstatteren i hus.
    En DD spiller har jeg ikke hatt siden jeg hadde Micro Seiki DD-5 for mange herrens år siden. :cool:
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Det telles ned på timer nå, før jeg i morgen tidlig setter meg i bilen og kjører nedover mot det blide Sørland for å hente min nye vintage sak.
    Kenwood KD-650. Der er moro å lese igjennom info brosjyren på denne. Det hele virker svært så gjennomtenkt :)


    Kenwood side 1.jpg
    Kenwood side 2.jpg
    Kenwood side 3.jpg
    Kenwood side 4.jpg
    Kenwood side 5.jpg
    Kenwood side 6.jpg
    Kenwood side 7.jpg
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Har gått svært mye Lenonard Cohen her i dag.. R.I.P.

    Nå er det på tide å fylle huset med noe annet som jeg har savnet.
    Mens jeg går igjennom boksene med CD-er fant jeg en fylt opp med E.S.T.

    Plays Monk svinger det godt av :)

    IMG_1710.JPG


    [video=youtube;G0V8vAazo4M]http://www.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=G0V8vAazo4M[/video]
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.738
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Hei BangBang. Gratulerer med fin tråd. Artig at du åpner musikkenpostingen med selveste Wes Montgomery, det lover bra og grunn god nok til at jeg skal følge med. Leser i en av postene at du innehar en Theta Dac. Var det du som kjøpte min?
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Takk for det TT :)
    Det er riktig observert mtp DACen.
    Det er den som jeg kjøpte av deg. Fantastisk god sak på tross av alder.
    Jeg bruker den til musikk som streames.

    Musikksmaken er nok veldig variert, så det vil nok dukke opp musikk fra bula mi som dekker de fleste kategorier etterhvert.:)
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    YES, da var "The Rock" på plass i heimen.
    For en spiller ;)
    Fikk lastet ned en god protraktor, og nå er godsakene satt opp etter alle kunstens regler.
    Elsker finnessen med justering av VTA "On the fly"
    Regner med at kvelden blir viet til Nick Cave. Passer perfekt til en våt og vindfull høstkveld :)

    BTW!
    Registrerer at armliften har vanskelig for å holde seg oppe.
    Er det en enkel sak å fylle på silikon her?

    IMG_5383.jpg
    IMG_5384.jpg
    IMG_5385.jpg
    IMG_5387.jpg
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Takk takk... Den var skikkelig velholdt. Fremstår nærmest som strøken.
    Eneste armliften som må ha seg en liten overhaling kan det se ut som.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.738
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Hva iallverden er det for en PU på den?
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.738
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Takker for info. Har aldri sett disse, bare hørt navnet. Sikkert snasne saker.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Ja, denne "kula" er ikke så vanlig å komme over her på berget. Det er jo en eldre PU, men den spiller meget bra imo. ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Rett i nabolaget hvor jeg bor, ligger en NMS gjenbruk butikk. De har en del plater, en del klassisk, og stort sett ymse halleluja musikk, det hender at jeg finner en og annen slenger i bunkene. Det er forøvrig svært sjeldent.
    Men i går var jeg innom, og fikk øye på en liten bunke med snadder i 10 kroners kassen.
    Nesten en liten Jackpot dette :cool:


    IMG_5392.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer med egen tråd, herlig avslappende stemning. Så godt når det ikke er pretensiøst utstyrsonani som gjelder, men genuin musikkglede formidlet på en god og forsvarlig måte. Lik deg plukker jeg i samlingen og finner godbiter jeg hadde glemt, fin opplevelse :)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Gratulerer med egen tråd, herlig avslappende stemning. Så godt når det ikke er pretensiøst utstyrsonani som gjelder, men genuin musikkglede formidlet på en god og forsvarlig måte. Lik deg plukker jeg i samlingen og finner godbiter jeg hadde glemt, fin opplevelse :)
    Takk for det HCS. Jeg er for lengst forbi perioden med utstyrsjag, og har til de grader nedskalert alt utenom kjernen i hobbyen for min del. Nemlig det som handler om musikk.
    Finne nye ting i musikken og gjenoppdage perler fra egen samling står i sentrum.
    Er tilbake etter en svært lang pause. Det har vært godt!
    Så hovedsaken for meg her, og som jeg finner stor glede i, er å lese postinger om musikk og musikalske prioriteringer.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Charlie Mingus, "Blues & Roots".
    Herlig album med morsom historie.
    Det svinger som bare F :D

    This record is unusual—it presents only one part of my musical world, the blues. A year ago, Nesuhi Ertegün suggested that I record an entire blues album in the style of Haitian Fight Song (in Atlantic LP 1260), because some people, particularly critics, were saying I didn't swing enough. He wanted to give them a barrage of soul music: churchy, blues, swinging, earthy. I thought it over. I was born swinging and clapped my hands in church as a little boy, but I've grown up and I like to do things other than just swing. But blues can do more than just swing. So I agreed.

    IMG_5395.jpg



     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn