Resurrection of the old devil

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Fleinsoppen funka tydeligvis.. :oops: :).. Her er det vask av hus før Dragen kommer hjem.. Er en tøffel så må visse kriterier oppfylles.. Ha en fin søndag 🙂
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Fleinsoppen funka tydeligvis.. :oops: :).. Her er det vask av hus før Dragen kommer hjem.. Er en tøffel så må visse kriterier oppfylles.. Ha en fin søndag 🙂
    Her er det musikk, kaffe, samt forberedelser for kortreist kalvesteik som står på programmet.
    Straks er steika romtemperert, før den skal brunes i panna, og så direkte inn i jerngeyte/stekeovn.

    Fin søndag til deg også @HCS 😊
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Siden dette tross alt er et forum for nerding rundt og om hifi , så kan det jo gjerne postes litt flere bilder av dingser og elektronikk.
    NAT ampen slutter aldri å imponere.
    Clearaudio Universal armen var en gedigen oppgradering jfr Maginfy.

    A9BA750A-27F8-484B-A217-95E0D6AD3FF6.jpeg
    3B15E3A2-5B22-4159-9B8A-D6361E475C6C.jpeg

    4B78D29C-75DC-4178-B302-5B6D8E9103FD.jpeg
    48D19F1B-A19B-49FE-83CF-D9A0D27C6F86.jpeg
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Takk for det F 😊
    Fantastisk søndag til deg også.
    Håper formen er bedre!
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nais!
    Liker spesielt hiend soppkurven.

    Nerd så mye du vil i din tråd. Bare koselig, det :)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Mens jeg egentlig bare skulle satt på gjerdet og ventet på at ny kåk skal bli ferdig, og så se hva den nye stua gir av overraskelser.
    Så kom det enda et tilbud jeg ikke kunne si nei til. Et par med John Blue ST-100 superdiskanter manifesterte seg på hifibørsen.
    Jeg var vist raskt ute med å si at jeg så absolutt skulle ha dem. Var førstemann fikk jeg beskjed om. Var jeg sikker på at jeg skulle ha de?... Jepp. Ikke noe å tenke på imo.
    TNT har allerede testet de samme på storebroren av mine høytalere. Samme hadde gode gamle Fidelity også gjort. Riktignok med noen andre høytalere. Det hele virker ganske lovende.
    Og selv om brukermanualen kan virke noe forvirrende, så gleder jeg meg veldig til å gjøre noen forsøk her hjemme i egen stue.

    65BF6972-FE80-4644-9C26-E0B100476620.jpeg
    EEFA422E-AD13-49A4-8696-1034CE4F11E3.jpeg
    3755C16F-2FBB-4A0C-875D-54DF859671B9.jpeg
    F6A7D8AF-5AA7-4DC8-8087-8EAA1514F94C.jpeg
     
    Sist redigert:

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.693
    Antall liker
    37.926
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Grattis :) det har jeg trua på kan gjøre en stor forskjell i positiv forstand ,spennende :)

    mvh
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    grattis!
    husker roda lekte med de der back in the days.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    det er jo han som har skrevet den fidelity-artikkelen du postet
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Spennende.
    Selv hører jeg vel knapt over 14k hz på en god dag, med riktig vindretning og gunstig luftfuktighet.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    det er jo han som har skrevet den fidelity-artikkelen du postet
    Ja, det var jeg jo klar over.
    Men prøvde å finne tilbake til noe her på sentralen. Det var kanskje bare artikkelen som ligger ute 😊
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Spennende.
    Selv hører jeg vel knapt over 14k hz på en god dag, med riktig vindretning og gunstig luftfuktighet.
    Har også grublet på dette.

    I testen hos TNT står det noe interessant. Skulle likt og sett kildene til dette, men interessant er det ihvertfall..

    But what happens beyond 20,000 Hz? "Oh you can't hear that" I hear you cry, and in truth my own 49 year-old ears are probably struggling over 16,000 Hz - so unless you've the ears of a bat what is the point of going further?

    Many years ago I read (and no I can't find a reference) about a series of experiments where Marantz tested peoples ability to distinguish different cut-off frequencies in musical reproduction. Now if the ear has an upper limit of 20 kHz then the experiments should have shown that any extra information would be inaudible and thus adding it was a waste of bandwidth.

    But that's not what the results showed. In fact listeners could reliably distinguish between musical samples with cut-offs up to 80 kHz! Not only did this blow a hole in the CD blue-book standard, but also begs the question 'how' especially as not only could listeners sense the increased upper cut-off, but actually preferred the sound produced.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jada, har lest disse argumentene, spesielt fra produsentene, da disse sk superdiskantene dukket opp og "alle" skulle ha. Selv kom jeg aldri så langt så det skal bli interessant. Uansett, det skader jo ikke å prøve. Det er iaf langt morsommere enn å bare vise til tall.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.693
    Antall liker
    37.926
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Jada, har lest disse argumentene, spesielt fra produsentene, da disse sk superdiskantene dukket opp og "alle" skulle ha. Selv kom jeg aldri så langt så det skal bli interessant. Uansett, det skader jo ikke å prøve. Det er iaf langt morsommere enn å bare vise til tall.
    Det skaper et mye luftigere lydbilde :)

    mvh
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.182
    Antall liker
    12.684
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    I danske High Fidelity (for mange år sidan) var det ein notis om eit japansk forsøk med eit assortert utvalg av personar i alle aldersgrupper der dei spelte musikk, men filtrerte bort alt under 20kHz. Ein signifikant del av forsøkspersonane registrerte likevel musikken.

    P Der
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Jada, har lest disse argumentene, spesielt fra produsentene, da disse sk superdiskantene dukket opp og "alle" skulle ha. Selv kom jeg aldri så langt så det skal bli interessant. Uansett, det skader jo ikke å prøve. Det er iaf langt morsommere enn å bare vise til tall.
    tror neppe du trenger sånne, med mindre de kan deles veldig høyt.
    disse johnbluene gjør seg vel best med enten fulltone, coax eller toveishøyttalere med apebass som typisk spiller opp mot 6-800hz og et enslig horn/waveguide som skal håndtere resten.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Tenker jeg deler på 14 eller 17Khz. Der ruller nok disse horna av allikevel. Selv om de etter spec skal spille 20Khz.
    Selve hornet deler på 1000Hz med basskassa.
    Diskantene på Taus spiller vel allerede veldig høyt i frekvens om jeg ikke husker helt feil. Så det er nok ikke nødvendig med noen supertweeter der. Men dukker muligheten opp, så er det vel bare morro å prøve 😊
     
    Sist redigert:

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    tror de blir et fint tilskudd på dine høyttalere, bb
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Tenker jeg deler på 14 eller 17Khz. Der ruller nok disse horna av allikevel. Selv om de etter spec skal spille 20Khz.
    Selve hornet deler på 1000Hz med basskassa.
    Diskantene på Taus spiller vel allerede veldig høyt i frekvens om jeg ikke husker helt feil. Så det er nok ikke nødvendig med noen supertweeter der. Men dukker muligheten opp, så er det vel bare morro å prøve 😊
    Muligens størst effekt med vinyl? På CD/digital finnes vel ikke noe info over 20k Hz i mediet uansett, like lite som det finnes bassinformasjon under 20 Hz der. Men at (ekte) instrumenter gir over 20k HZ, er hevet over enhver tvil og det er også slik - iflg forskere! - at selv om vi ikke direkte hører så høye frekvenser, så bidrar de likevel til lavere frekvensene. De utfyller og beriker dem, visstnok, og uten de så kan lyden oppfattes som mer syntetisk/fattig på harmonier. Det høres fornuftig ut for meg.

    Hva Ta'us angår, så har jeg ingen planer om å supplere med noen superdiskanter, men hvis du tar med de over når du besøker meg engang, så vil jeg gjerne prøve! :p
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Muligens størst effekt med vinyl? På CD/digital finnes vel ikke noe info over 20k Hz i mediet uansett, like lite som det finnes bassinformasjon under 20 Hz der. Men at (ekte) instrumenter gir over 20k HZ, er hevet over enhver tvil og det er også slik - iflg forskere! - at selv om vi ikke direkte hører så høye frekvenser, så bidrar de likevel til lavere frekvensene. De utfyller og beriker dem, visstnok, og uten de så kan lyden oppfattes som mer syntetisk/fattig på harmonier. Det høres fornuftig ut for meg.

    Hva Ta'us angår, så har jeg ingen planer om å supplere med noen superdiskanter, men hvis du tar med de over når du besøker meg engang, så vil jeg gjerne prøve! :p
    Redbook går opp til 22,5 khz. Burde være muligheter..

    Jeg tror at en superdiskant kan gjøre noe med luft i lydbildet. Men usikker på hvordan en kan forklare det.. Uansett, prøve selv så vet en jo om en liker det, gratulerer :)
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Så det du sier at på en live konsert er det toner over 20 kHz, men ikke på en digitalt medium ? Så hvis en diskant er oppgitt til 20 kHz pluss har det ikke noe å si? Ble litt forvirret..

    Jeg tror at en superdiskant kan gjøre noe med luft i lydbildet. Men usikker på hvordan en kan forklare det.. Uansett, prøve selv så vet en jo om en liker det, gratulerer :)
    Det spørs litt. Hvis lyden på en livekonsert har vært innom en digital miksepult på vei ut til høyttalere, er det fare for at 20 Hz til 20 kHz gjelder......

    Bruker selv superdiskanter. Jeg synes absolutt at de gjør noe med lydbildet.

    Mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det spørs litt. Hvis lyden på en livekonsert har vært innom en digital miksepult på vei ut til høyttalere, er det fare for at 20 Hz til 20 kHz gjelder......

    Bruker selv superdiskanter. Jeg synes absolutt at de gjør noe med lydbildet.

    Mvh
    Ja, det er vel det som kan være begrensende. Men ja, tror og det. Alltid vært forskjell, med og uten, når jeg har hørt.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Vil nok ha noe å si totalt sett. Når det gjelder frekvensfløyer, så er det jo som det er.
    Men det er nok noe i det som @The Gunner sier om utfylling og beriking.
    Her hjemme spilles foreløpig mest vinyl, selv om den nye BP dacen gjør det svært morro å spille digitalt.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Ellers så er det ikke bare audiorør det rulles i om dagen. Fremdeles kan slike NOS rør handles uten at man loppes fullstendig.
    Det er jammen større forskjeller på likeretter rør enn jeg hadde trodd.

    Foreløpig kun testet Siemens, Mullard og Tungstram. Mullard gjør noe magisk som vanlig.

    Morro også at dac kan koble ut likeretter rør og spille helt uten dette.


    5D7346DC-0049-42E8-A5DE-AD5BF5F1A7CA.jpeg
    6F4709D3-6CDC-4EFA-9ABB-1090F1A14306.jpeg
    993A1C99-6D6F-4B4C-9218-13F5A66FE44B.jpeg
    D3B3536C-3CC7-4878-9E90-059007730196.jpeg
     
    Sist redigert:

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Da er det bare å finne ut hvordan dette fungerer.
    Realistisk sett så ruller nok horna av ganske bratt etter 14Khz (på tross 20Khz spec). Har dermed valgt å dele superdiskantene på 14Khz.
    Kan velge mellom 14 og 17Khz cutoff, og med litt forskjellige SPL.
    Det følger med en av verdens dårligste bruksanvisninger, men har greid å google frem en graf som kan tydes sånn passe.
    Kom gjerne med innspill om dere skulle ha noen. Dette er helt ukjent farvann for meg 😊

    "The Super tweeter comes with specific crossover and frequency control settings, with the frequency cut off points at 14 kHz and 17 kHz. Depending on the genre of music and type of speakers, the 3 sets of switches can be toggled ON and OFF in a myriad of 8 different combinations (2 at 14 kHz and 6 at 17 kHz). Each combination produces different SPL and High frequency volume.

    1: when ALL 3 switches Toggled ON, the frequency cut off will be lower but High frequency volume and SPL will be at its highest.

    2: when ALL 3 switches Toggled OFF, the frequency cut off will be higher but High frequency volume and SPL will be at its lowest."




    179E9A35-482C-4D8B-8C89-289D0BA18D83.jpeg
    C2A32866-A1EB-4BDA-8489-26088D97C1F8.jpeg
    5F8CA18F-0FD5-4C42-8BE0-19974DD8C398.jpeg
    B2CB6AC6-3327-4727-8B66-DC52B0E1D822.jpeg
    76CB8FF0-8FD8-45D5-9BFF-418FEFF6AE8F.jpeg
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    gudbedre, har du også begynt å poste grafer nå?
    jeg ville startet på 17k og volum på det laveste, og skrudd meg opp dersom nødvendig.
    ingenting låter kjipere enn når diskanten dobler seg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn