Hi-Fi forretninger Husker du? Hifi-sjappe i Rosteds gt (Oslo)på 80-tallet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    impulse skrev:
    Platerensemaskinen var en Keith Monks, den gjorde virkelig jobben.
    Fikk også rensa noen skiver på Keith Monks, 10 spenn inkl. nytt innercover og blått klistremerke på etiketten for å vise at skiva var renset. Levinson-Olsen sto for rensinga i et rom uten vinduer i en damp av isopropanol. Ikke spesielt sunt sannsynligvis, men skivene ble som nye :)
     

    olemar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2005
    Innlegg
    174
    Antall liker
    1
    Mener å huske at Rune hadde en SP 6 stående i demo. Husker ikke om det var A-B-eller C.
    Kan ha vært åtteren også, men han hadde ikke den da jeg fikk levert min.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    FZ skrev:
    impulse skrev:
    Tror nok heller det kan ha vært en SP-8, FZ. Den var i alle fall koblet opp stadig vekk da Nimbus lå i Deichmannsgate.
    Powerpoint refererte til DeciBel HiFi og ikke Nimbus. Var innom DeciBel noen ganger og husker at de hadde CJ Premier 3, det er også en klassiker.
    Nimbus hadde SP-8 i butikken og de lånte bort en SP-8 til plateavdelingen på Steen & Strøm en stund også, kanskje det var den samme. Husker de solgte en SP-6C til en fyr også da jeg var innom. Nimbus hadde også Svalander Tuba i sjappa. Låt fett det også så vidt jeg husker.....

    Men på det tidspunktet het den ikke Tuba, men Air Void, FZ. Den låt nydelig, grusa Runes SP6B, og kostet 8000 i 1980. Jeg husker at jeg faktisk ble så grenseløst imponert at jeg vurderte å kjøpe en. Ikke at jeg hadde pengene, men det fantes jo studielån.......
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.359
    Antall liker
    83.720
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Ser ut til at de fleste har gode minner om denne butikken deriblant undertegnede....... :)
    Og så kommer det STORE spørsmålet; Hvorfor forsvant butikken, var det Jappetiden eller andre ting? ???
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    TTmania skrev:
    Og så kommer det STORE spørsmålet; Hvorfor forsvant butikken, var det Jappetiden eller andre ting? ???
    Kanskje dårlig omsetning? De fleste brukte vel etterhvert sjappa til å møtes for HiFi-plapring og kaffe/wienerbrød.......
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    impulse skrev:
    Men på det tidspunktet het den ikke Tuba, men Air Void, FZ. Den låt nydelig, grusa Runes SP6B, og kostet 8000 i 1980.
    Rart den ikke ble en kommersiell success, men den kosta kanskje for mye å produsere? Jeg hadde SP-6B på det tidspunktet og vurderte ett bytte.....
     

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    819
    Antall liker
    257
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Willy Tangen hadde besøk av Bo Hansson i 82.
    Trodde det var han som var mannen bak Carlson i mitt tidligere innlegg, men det er Rauna han kan ;D


    Sonicfrontiers
     

    Vedlegg

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.359
    Antall liker
    83.720
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    sonicfrontiers skrev:
    Willy Tangen hadde besøk av Bo Hansson i 82.
    Trodde det var han som var mannen bak Carlson i mitt tidligere innlegg, men det er Rauna han kan ;D


    Sonicfrontiers
    Jeg hadde faktisk Rauna Ymer, kjøpt hos El Spectra i Torggata :)
     

    Vedlegg

    2kk

    Medlem
    Ble medlem
    17.01.2009
    Innlegg
    42
    Antall liker
    4
    Her var det mye morsom historie. For å bidra til noe oppklaring. I Bernt Ankers gt lå Boahs (forkortelse forBjørn Olav Haug Skiptvedt) Der jobbet Geir Kvigstad som butikksjef. Han startet i 1983-84 Decibel Hifi og hadde som bildet til Ole Petter Sparre (som ikke var inne på eiersiden, men jobbet i butikken) viser logoen "byens billigste hifi forretning". Etter ca et års drift kom Per Arne Moshovd inn som butikksjef. På samme tid gikk undertegnede på Teknisk fagskole og trengte en ekstrajobb. Jeg stakk innom Geir (vi jobbet sammen på Boahs 1981-1982) og spurte om han trengte ekstrahjelp. Det gjorde han. Samme år ved juletider tok Per Arne over butikken. Etter noe tid fant Per Arne ut at det ikke var liv laga for "billigst i byen" og endret til" byens spesielle hifi forretning". Etter endt skolegang jobbet jeg et år hos Per Arne før jeg dro videre til Alpine electronics Norge. På slutten av åtti tallet ble det bestemt at bygården Decibel lå i (Östehausgt 13) skulle rives. Butikken ble da flyttet til Nedre Slottsgt. "Gamle butikken" ble hold åpen frem til huset ble revet i 91 med undertegnede som butikkstyrer siste året. Desverre som mange av de toneangivende butikkene som flyttet den gang oppdaget, så var ikke kundene så lojale som man hadde håpet. For Decibel endte historien med at Eufonia tok over driften før den ble nedlagt ca 93-95.

    Mvh
    2kk
     

    ØivindS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2005
    Innlegg
    448
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Mest givende tråden på lenge for en som har holdt det gående i noen år og som husker mindre og mindre. Dette er som "Husker du" på NRK. Jorda, min første forsterker ble kjøpt på El Spectra i Torggata, en Kenwood m masse krefter og festekul i bassen. Da jeg skjønte at Nirvana befant seg et annet sted gikk turen til Nimbus for innkjøpt av en NAD 3020.
    Takk til alle bidragsytere til tråden som har vekket gamle minner til live.

    Ps til Sluket: Jeg driter i om dem trur jeg er skrudd. De sier ikke noe, tross alt bor jeg i et område med møblerte hjem, men jeg ser det på dem og smiler inne i meg.
     
    Ble medlem
    04.05.2012
    Innlegg
    37
    Antall liker
    2
    Det var kun Audioconsult v/Willie Tangen evt hans importfirma Tangen Audio som solgte Mitchell. Dette stemmer også med beliggenheten.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Velkommen hit, Per Arne! Det var jo på tide! ;)


    mvh

    Trond
     
    Ble medlem
    04.05.2012
    Innlegg
    37
    Antall liker
    2
    Jan Omdahl har vokst til en stor journalist. Jeg liker han mye bedre nå enn i "gamle dager" da han var popmusikkomtaler.
     
    Ble medlem
    04.05.2012
    Innlegg
    37
    Antall liker
    2
    Takk Trond. Jeg har forsøkt å ty til musikkens viktigste element i en årrekke, nemlig stillheten. Men så er det det med å være passiv tilskuer, da. Ikke lett det heller ;)
     
    Ble medlem
    04.05.2012
    Innlegg
    37
    Antall liker
    2
    Quad høyttalere og forsterkere ble på 80-tallet forhandlet av Decibel HiFi AS også i Osterhaugsgate.
    Det var der jeg kjøpte mitt par.
    Da jeg ramlet innom i 1985 spilte Quadene via en AR 150 rør stereoblokk og SP15 el.16.
    Det var rystende bra, og ble ennå råere via ML 23,5 og datidens matchende pre.
    Kildeen var en SOTA vinylsnurrer forspent FR-64 arm og en Kiseki Purplehead Sapphire :eek:
    resten er som de sier historie
    ..Det var en fin dag! :)
     
    Ble medlem
    04.05.2012
    Innlegg
    37
    Antall liker
    2
    Angående ESL 63 demo hos dB hifi i Osterhausgate: Jeg må nok skuffe dere med at det var noe så usnobbete som en sp9, men koblet opp via en Grant rør mc-stepup. Det kan eventuelt ha vært spilt via en Conrad Johnson Premier Three som også sto i det oppsettet en stund. John Hiatt hoppet nå i hvert fall ut på gulvet..
     
    Sist redigert:
    Ble medlem
    04.05.2012
    Innlegg
    37
    Antall liker
    2
    Der kan du se vet du. Med så mye løst aluminium (Al 3+) etter oppveksten på Sørlandet i den værste sur nedbør tiden er det ikke rart at man surrer i hop greiene med alzheimer light diagnose Takk for oppklaringen FZ.

    Så kommer du med et lite poeng her hvor du nevner at ARC D79 spilte någet slaft ut på Quadene, mens ML 27,5 fikk fres på dem.
    Jeg bare nevner det for n-te gang at ESL-63 er utviklet for å lyde fett med en transistorblokk så det så!
    - Min største opplevelse med esl63-ene var bak en NYAL Moscode 600 rør/mosfet hybrid kraftstasjon. Den ble som så mye annet fint, stjålet ved et innbrudd i butikken. Det samme ble også ar 150 sluttrinnet.
     
    Ble medlem
    04.05.2012
    Innlegg
    37
    Antall liker
    2
    Powerpoint refererte til DeciBel HiFi og ikke Nimbus. Var innom DeciBel noen ganger og husker at de hadde CJ Premier 3, det er også en klassiker.
    Nimbus hadde SP-8 i butikken og de lånte bort en SP-8 til plateavdelingen på Steen & Strøm en stund også, kanskje det var den samme. Husker de solgte en SP-6C til en fyr også da jeg var innom. Nimbus hadde også Svalander Tuba i sjappa. Låt fett det også så vidt jeg husker.....
    Snodig - "Tubaen" var også i demo hos dB.
     
    Ble medlem
    04.05.2012
    Innlegg
    37
    Antall liker
    2
    Her var det mye morsom historie. For å bidra til noe oppklaring. I Bernt Ankers gt lå Boahs (forkortelse forBjørn Olav Haug Skiptvedt) Der jobbet Geir Kvigstad som butikksjef. Han startet i 1983-84 Decibel Hifi og hadde som bildet til Ole Petter Sparre (som ikke var inne på eiersiden, men jobbet i butikken) viser logoen "byens billigste hifi forretning". Etter ca et års drift kom Per Arne Moshovd inn som butikksjef. På samme tid gikk undertegnede på Teknisk fagskole og trengte en ekstrajobb. Jeg stakk innom Geir (vi jobbet sammen på Boahs 1981-1982) og spurte om han trengte ekstrahjelp. Det gjorde han. Samme år ved juletider tok Per Arne over butikken. Etter noe tid fant Per Arne ut at det ikke var liv laga for "billigst i byen" og endret til" byens spesielle hifi forretning". Etter endt skolegang jobbet jeg et år hos Per Arne før jeg dro videre til Alpine electronics Norge. På slutten av åtti tallet ble det bestemt at bygården Decibel lå i (Östehausgt 13) skulle rives. Butikken ble da flyttet til Nedre Slottsgt. "Gamle butikken" ble hold åpen frem til huset ble revet i 91 med undertegnede som butikkstyrer siste året. Desverre som mange av de toneangivende butikkene som flyttet den gang oppdaget, så var ikke kundene så lojale som man hadde håpet. For Decibel endte historien med at Eufonia tok over driften før den ble nedlagt ca 93-95.

    Mvh
    2kk
    Takk, dette stemmer forbløffende bra med virkeligheten. dB ble startet tidlig '83 så vidt jeg husker, og driften med meg som eier opphørt i 92, selv om jeg fortsatte som ansatt under ny eier en stund til.
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Takk Trond. Jeg har forsøkt å ty til musikkens viktigste element i en årrekke, nemlig stillheten. Men så er det det med å være passiv tilskuer, da. Ikke lett det heller ;)

    Stillhet er undervurdert, og definitivt viktigst i musikken. Å være pasiv tilskuer derimot, er oppskrytt, spør du meg. Det kler deg mye bedre å tre ut av skyggene.:)
     

    bgran

    Medlem
    Ble medlem
    14.07.2008
    Innlegg
    26
    Antall liker
    1
    Artig link. Jeg lurer på i hvilken butikk jeg kjøpte Stax Sigma midt på 70-tallet - det samme strøket?
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Stax på 70-tallet må ha vært min gamle arbeidsgiver Audioscan. Også hjemmehørende i det gyldne triangel, like ved DeciBel (som kom senere), El-Spectra, Boahs og Nimbus. Det var jaggu tider!
     
    Sist redigert:

    DAChild

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2004
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    118
    Torget vurderinger
    2
    Dette har vel lite med Hifi-sjappe i Rosteds gt (Oslo)på 80-tallet å gjøre, men retro begynner det vel å bli....
    Er det noen som har nr1?
    img294.jpg
     

    DAChild

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2004
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    118
    Torget vurderinger
    2
    Akers Mic historien min begynte vel med en Yamaha CD-X3, ble hjertet i anlegget på den tiden:)
     
    Ble medlem
    04.05.2012
    Innlegg
    37
    Antall liker
    2
    Stax på 70-tallet må ha vært min gamle arbeidsgiver Audioscan. Også hjemmehørende i det gyldne triangel, like ved DeciBel (som kom senere), El-Spectra, Boahs og Nimbus. Det var jaggu tider!
    Ja, tider. Noen av oss (ganske mange faktisk) møttes ofte etter stengetid for å velsigne god musikk og gjøre opp dagens uoverenstemmelser formidlet av kunder som var flinke til å sette oss opp mot hverandre. Så gikk vi gjerne hjem til hvert vårt med et vel forlignet smil, klare for nok en dag.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.359
    Antall liker
    83.720
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Handlet en del cd`er der ja. Også hos H.P. Hagen i Bogstadvn.

    mvh
    Jeg var mye hos H.P.Hagen. Tok trikken til Valkyrien stasjon og gikk ned Bogstadveien. Det var dessuten en bra platebutikk lenger nede, nesten i enden av Bogstadveien. Husker det var Talbot/Simca-forhandler i samme bygget ;)
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.268
    Sted
    Oslo
    Husker ikke den andre sjappa, m. Talbot/Simca forretning. Men Platekompaniet, som stadig eksisterer tok vel knekken på H.P. Hagen. Husker også Aktuell elektrisk i en sidegate til Bogstadvn. Kjøpte min første Tandberg 4 spors mono bånd-opptaker der. Var vel begynnelsen på "Elektro-kjedebutikkene". Tråden har bredt seg til både hifi & plate-sjapper over hele Oslo, men hvis det er iorden, så blir jo dette en kul historisk tråd:).

    mvh
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.359
    Antall liker
    83.720
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Husker ikke den andre sjappa, m. Talbot/Simca forretning. Men Platekompaniet, som stadig eksisterer tok vel knekken på H.P. Hagen. Husker også Aktuell elektrisk i en sidegate til Bogstadvn. Kjøpte min første Tandberg 4 spors mono bånd-opptaker der. Var vel begynnelsen på "Elektro-kjedebutikkene". Tråden har bredt seg til både hifi & plate-sjapper over hele Oslo, men hvis det er iorden, så blir jo dette en kul historisk tråd:).

    mvh
    Butikken lå der Prof Dahls gt kommer ut i Bogstadveien, på høyre side når man kjører nedover mot Hegdehaugsveien, krysset Josefinesgt.

    Og det er HELT greit at tråden har med platebutikker og andre HiFi relaterte ting fra samme tidsepoke... Jeg er trådstarter...:rolleyes:
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.268
    Sted
    Oslo
    Vet at du er trådstarter:). Skal prøve å komme på andre sjapper i samme kategori. Og da husker jeg Opus 8, var det vel, i en sidegate til Bygdø allee. Hadde mye jazz, og annet som ikke var liste-pop.

    mvh
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Det er EN butikk som jeg mener har klart seg gjenom alle disse "tidene" i Oslo. Selger cd og lp,mye brukt. Men hva heter den?
    Jo,Oslo Rock-antikvariat.
    Det er noen år siden jeg har vært på hjørne i Fredensborgveien og besøkt denne sjappa.
    Er det liv i den butikken ennå?
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.359
    Antall liker
    83.720
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Tune Up på Grand hjørnet på Karl Johans gt. noen trapper ned fra gateplan, var jo også en godt besøkt platebutikk. Tror jeg har en logo fra butikken liggende fortsatt..
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.193
    Angående ESL 63 demo hos dB hifi i Osterhausgate: Jeg må nok skuffe dere med at det var noe så usnobbete som en sp9, men koblet opp via en Grant rør mc-stepup. Det kan eventuelt ha vært spilt via en Conrad Johnson Premier Three som også sto i det oppsettet en stund. John Hiatt hoppet nå i hvert fall ut på gulvet..
    Jeg husker den Premier Three greia som stod der. Jeg pleide og rusle innom dB hifi på vei hjem fra jobben,
    det ble etterhvert mange besøk hos Per Arne og ( hva het han, Simen? Han jobbet borti Vika senere ).


    Jan
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.268
    Sted
    Oslo
    Det er EN butikk som jeg mener har klart seg gjenom alle disse "tidene" i Oslo. Selger cd og lp,mye brukt. Men hva heter den?
    Jo,Oslo Rock-antikvariat.
    Det er noen år siden jeg har vært på hjørne i Fredensborgveien og besøkt denne sjappa.
    Er det liv i den butikken ennå?
    Ringstrøms antikvariat? Rett ved regjeringskvartalet???

    mvh
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.359
    Antall liker
    83.720
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Tune Up på Grand hjørnet på Karl Johans gt. noen trapper ned fra gateplan, var jo også en godt besøkt platebutikk. Tror jeg har en logo fra butikken liggende fortsatt..
    denne...
    bilde.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.268
    Sted
    Oslo
    Der var jeg jo også. Kjøpte Dire Straits, Sultan`s of swing der.En trapp ned fra gateplan.

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn