Hi-Fi forretninger Husker du? Hifi-sjappe i Rosteds gt (Oslo)på 80-tallet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Den Nad-spilleren ble utviklet av de gutta som i dag driver Project......
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Fantastisk flott innlegg! Jeg har også gode erindringer fra dette litt mystiske og veldig mytiske stedet. Det var nesten så tårene presset seg frem da jeg så bildene dine. Takk!
    Jeg bør gjøre dere oppmerksomme på at bildene fra Skippergata ikke er mine.


    Mvh.KW
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.009
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Når vi beveger oss ned i Skippergata. Er det noen som husker Elysium med en kjempeutvalg av klassisk samt en eksentrisk eier?
    Hans privatsamling tilhører nå Norsk Lydinstitutt i Stavanger.
    Det må ha vært John Sanders, ikke sant?
    Ny plateskatt til Lydinstituttet - Aftenbladet.no
    Synd jeg er litt ung (noen vil protestere der) til å ha fått med meg mye av dette.
     

    Nailhead

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2008
    Innlegg
    272
    Antall liker
    303
    Torget vurderinger
    1
    Artig at Elysium ble nevnt i tråden. Handla endel der. Platene ble pakka inn i store gråe konvolutter som ble signert med en tegning av John Sanders. Han visste også nøyaktig hvor platene jeg ville kjøpe befant seg i den enorme mengden han hadde.
     

    LPA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2003
    Innlegg
    269
    Antall liker
    4
    En annen ting ved Elysium var prisene. Den gangen (ca. 74 og fremover) kostet en LP5 kr. 59.50. Det var relativt dyrt for en fattig filosofistudent. Men han prestertë å selge bl.a. en del Bachplater med bl.a. Hermann Scherchen for den nette sum av kr. 400,-
    Han visste og ta seg betalt.

    Ellers er det jo vanvittig hvor mye musikk man kan kjøpe idag for nesten ingen penger. Det er blitt et sant Elysium.:)
     

    bgran

    Medlem
    Ble medlem
    14.07.2008
    Innlegg
    26
    Antall liker
    1
    Hvis jeg ikke husker helt galt var det en platebutikk en periode rundt 1980 i Teatergaten. Ingen har nevnt den så jeg begynner å lure på om alderen har spilt meg et puss. Selve butikken minnet nok mye om den i Skippergaten. Forøvrig var jeg fast kunde hos Ringstrøm i 70-80 årene og har nok møtt mange av dere. En periode var det ganske folksomt med "platejegere". Det gjaldt å holde seg inne med de bak disken slik at godbitene kunne legges til side. Det ble mange godbiter som fortsatt har en viktig plass i samlingen som etter hvert har blitt ganske stor.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.268
    Sted
    Oslo
    Utmerket at tråden vekkes. Har desverre ikke mer å bidra med.

    mvh
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.408
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Er tre butikker som vi har glemt, men de var vel kanskje aktuelle litt senere og kanskje ikke fullt så "high end", men likefullt leverandører av mye. De tre jeg tenker på er:
    Aamo på Grünerløkka, hjørnet Nordregate/Thv Meyers gt. Mye JAMO og "lettere" hifi og tv ,
    Rolfs v Jernbanetorget, var vel først og fremst Sony forhandler og Pathos (litt usikker på siste)
    Elnor bak Rådhuset. Mye Kenwood, Avance + tv.

    Fyll gjerne på med mer info
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.408
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Elnor hadde vel agenturet på Sherwood tror jeg
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.974
    Antall liker
    11.820
    Sted
    Hus
    Husker at Elnor hadde butikk i Aktuell Elektriske sine lokaler ved Mølla Pizza i Brugata. Der hadde de Sherwood husker jeg.:)
     

    audiom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2004
    Innlegg
    935
    Antall liker
    1.366
    Sted
    Indre Enfold
    Torget vurderinger
    15
    Har en Air Void et eller annet sted i huset, sammen med masse annet "kjekt å ha"
     

    mr1derful

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    174
    Antall liker
    38
    Übercoolt bilde! På åttitallet solgte jeg en 5-600 bilblader og et tilsvarende antall softporr (Penthouse , Playboy etc.) i denne sjappa, tror jeg fikk to kroner pr. stk. omtrent! Ahh... minner! Takk, KW.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Fantastisk flott innlegg! Jeg har også gode erindringer fra dette litt mystiske og veldig mytiske stedet. Det var nesten så tårene presset seg frem da jeg så bildene dine. Takk!
    Jeg bør gjøre dere oppmerksomme på at bildene fra Skippergata ikke er mine.


    Mvh.KW
    Siden bildene i svar 149 fra Skippergata ikke er mine, så kan jeg jo legge inn et bilde av den kiosken der som er mitt.


    Skippergata copy.jpg


    Mvh.KW
     
    Sist redigert:

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Er tre butikker som vi har glemt, men de var vel kanskje aktuelle litt senere og kanskje ikke fullt så "high end", men likefullt leverandører av mye. De tre jeg tenker på er:
    Aamo på Grünerløkka, hjørnet Nordregate/Thv Meyers gt. Mye JAMO og "lettere" hifi og tv ,
    Rolfs v Jernbanetorget, var vel først og fremst Sony forhandler og Pathos (litt usikker på siste)
    Elnor bak Rådhuset. Mye Kenwood, Avance + tv.

    Fyll gjerne på med mer info
    Aamo på Grünerløkka, synes jeg vi bare skal glemme...................makan til luremusbutikk.
    Det lærte jeg da de (trodde jeg) annonserte en 13 " Sony reisetv for 1890.- Veil. var 4150.-
    de hadde selvfølgelig ikke den inne:rolleyes:............de hadde bare brukt bildet av en Sony (13") i annonsen.............som de stadig vekk gjorde (også med annet) og til slutt fikk forbrukerådet på nakken.
    De hadde jo 13 " ere til 1890.-.................som var "gode":cool:

    Dette var mitt ene besøk i den butikken.

    Mvh.KW
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.268
    Sted
    Oslo
    @KW: Utmerket foto. Fanger tidsånden fra tidlig 70 tall. El. ialfall fra før forbudet mot tobakk reklame ble innført. Tatt m. Nikkormat & tri-x? Det siste er seff. O.T.

    mvh
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.268
    Sted
    Oslo
    @KW: Bildet er for skarpt til at det kan være tri-x. Var det ikke en film som het "plus-x". Også O.T.

    mvh
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    @KW: Bildet er for skarpt til at det kan være tri-x. Var det ikke en film som het "plus-x". Også O.T.

    mvh
    hvis ikke KW drev med "magi" i mørket da. Temperaturer, tider osv.

    OT OT!!

    Takk for bildet forresten. Skiltestetikken var en helt annen i gode gamle dager, den gang man knapt var født.....
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Tatt med Nikkormat og svært sannsynlig tri-x ja;)

    Tipper det er tatt 68/69, det var mellom 66/67 og 70/71 jeg trolig tok mest bilder, og da i sort/hvitt, etterhvert ble det dias og mindre fotografering.
    Satt sent i går og lette etter bildene jeg mente å huske at jeg tok av sigøynere på gassverktomta (6, enten husker jeg feil, eller så har jeg somlet bort negativene.
    Jeg husker jeg var der, men mulig bandt jeg meg litt og lot være å knipse.

    Har noe bilder fra den tida som det kunne vært artig og lagt ut, men det dreier seg ikke om hverken stereosjapper eller platesjapper, men litt nostalgitrip kunne det jo funka som.
    Tar gjerne i mot forslag om hvor slikt kunne passet å legge ut og gjerne med tema rundt "gamle dager"
    Det er jo en bildetråd under Bilde og Surround som i hovedsak baserer seg på månedens bilde (altså bør være tatt i den måneden det legges ut)
    Jeg ser at dette fravikes (noe jeg synes er greit nok), men 30-50 år gamle bilder har neppe noe i akkrat den tråden å gjøre.

    Det er mange godt voksne medlemmer her på HFS, så kanskje kunne det etterlyses en egen mimretråd med bilder ved siden av den nevnte.
    Tenker da på eldre bilder av steder, folk og fe, konserter/festivaler, grupper/band, ja bilder fra den tiden mellom 50 og 80 f.eks.
    I utgangspunktet tatt av innlegger eller familie av vedkommende, f.eks. om noen yngre her har bilder som fedre/mødre har tatt.

    Jeg tar sjansen på å legge inn et bilde av en ung far med sin sønn (troligvis) på armen, knipset under en konsert på St.Hanshaugen rundt 1970 +/-.

    I hvilken grad er det uheldig å legge inn slik av personer en ikke kjenner, når det nærmest blir portrett, føler meg bare usikker og ønsker innspill.
    Kanskje er hans sønn en deltager her på HFS i dag, hadde jo vært kult det da, vedkommende ville jo sjøl være ca 40 idag.

    Nå ble det et slikt bilde hvor hovedpersonen ikke synes/vises ordentlig, mot det jeg hadde i tankene å legge inn.

    St.HaugC.jpg


    Får legge ved et sjølportrett også da, fra ca. samme tiden for anledningen med caps av et eller annet slag:cool:

    Vis vedlegget 146603

    Kinnskjegg var obligatorisk på den tiden likeså JK. bart:)

    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    @KW: Bildet er for skarpt til at det kan være tri-x. Var det ikke en film som het "plus-x". Også O.T.

    mvh
    hvis ikke KW drev med "magi" i mørket da. Temperaturer, tider osv.

    OT OT!!

    Takk for bildet forresten. Skiltestetikken var en helt annen i gode gamle dager, den gang man knapt var født.....
    Nei, det ble aldri magi for meg i mørkerommet, var nesten aldri fornøyd med det jeg kopierte (selv den gangen)
    Men med negativene en Epson Perfection V500 scanner og Photoshop, så kan det bli bra.
    Også jeg lurte litt på om det bildet fra Skippergata er tri-X, og plutselig lyste lampa............det er jo bare å sjekke det ble jo scannet igår kveld.
    Det er Ilford FP4, stusset nok over dette med tri-X den er rimelig lett gjenkjennelig.


    Mvh.KW
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.268
    Sted
    Oslo
    @KW: Var vel TT som startet tråden & gav tillatelse til også å omhandle platesjapper. Kanskje en ytterligere utvidelse kunne tillates? Er redd en ny tråd i O.T. hjørnet ville bli lite lest, ialfall slik "sentralen" funker idag. Dette innlegget er oså O.T. Bare så det er nevnt.

    mvh
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    For å pense inn på topic igjen.

    Platesjappe ja, det er en lengre opp her som mener det lå en i Apotekergata nei Edit;sorry Teatergata, det husker ikke jeg, men jeg kan godt forestille meg at personer som ikke bodde inne i Oslo eller var her mer sjelden kanskje husker litt feil vedrørende gateadresse o.l.

    Her derimot lå det ei platesjappe (også bøker/hefter om jeg husker rett)

    PIlestredet.jpg


    Bildet er tyvlånt/ikke mitt.

    Enten den gule eller den lysegrønne til venstre for bua der.
    Delikatesse forretning ned trappa nærmest.

    Husker at jeg møtte gutta fra Prudence (bl.a. Terje Tysland men ikke Åge) der, på jakt etter vinyl både de og jeg.
    Tidlig 70tall.

    Mvh.KW
     
    Sist redigert:

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    noen ganger ønsker jeg meg en tidsmaskin

    sukk......................
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.268
    Sted
    Oslo
    For å pense inn på topic igjen.

    Platesjappe ja, det er en lengre opp her som mener det lå en i Apotekergata nei Edit;sorry Teatergata, det husker ikke jeg, men jeg kan godt forestille meg at personer som ikke bodde inne i Oslo eller var her mer sjelden kanskje husker litt feil vedrørende gateadresse o.l.

    Her derimot lå det ei platesjappe (også bøker/hefter om jeg husker rett)

    Vis vedlegget 146631

    Bildet er tyvlånt/ikke mitt.

    Enten den gule eller den lysegrønne til venstre for bua der.
    Delikatesse forretning ned trappa nærmest.

    Husker at jeg møtte gutta fra Prudence (bl.a. Terje Tysland men ikke Åge) der, på jakt etter vinyl både de og jeg.
    Tidlig 70tall.

    Mvh.KW
    Og jeg skimter et intakt regjeringsbygg. Kan bli historisk dette bildet.

    mvh
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok ikke regjeringsbygget du ser der, etter først å ha vært sikker på at jeg har rett til å bli rimelig forvirret, så har jeg kommet til at jeg har rett.
    Det er den høye bygningen med en gang en kommer ut av tunnelen fra Torgata til Pilestredet.

    Mvh.KW
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.268
    Sted
    Oslo
    @ KW: Her ble jeg rimelig forvirret. Kan det være bygget der pass-kontoret lå i gamle dager? Enerhaugen, der det ble oppført noen høyblokker på 60 tallet?

    mvh
     
    Sist redigert:

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Blir en del OT. her, men legger ut et kart fra Googlemap.

    Rød ring er der den nevnte platebutikken lå (nå ca. nedgangen til Ibsen parkeringshus) litt bortenfor tinghuset.
    Jeg har satt den røde rett utenfor Tinghuset, men butikken på bildet er litt nærmere Teatergata.

    Blå er den blokka vi ser på bildet (ikke regjeringsbygget) for det ligger innenfor den hvite.

    Den blå ligger der en kan gå opp fra Pilestredet i forlengelsen av Universitetsgata opp mot rundkjøringen ved gamle Edderkoppen Teater.

    Pilestr..jpg


    Du ser tunnelen som gule merkede kommer ut der mellom rød og blå sirkel.

    Mvh.KW
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.268
    Sted
    Oslo
    @ KW: Utmerket orientering fra Googlemap. Høyhuset må være der Helserådet lå. Ikke langt unna det gamle Rikshospitalet. Vet vi er O.T. Kanskje best å gå over i ny tråd.

    mvh
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.408
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Handlet en del cd`er der ja. Også hos H.P. Hagen i Bogstadvn.

    mvh
    Jeg var mye hos H.P.Hagen. Tok trikken til Valkyrien stasjon og gikk ned Bogstadveien. Det var dessuten en bra platebutikk lenger nede, nesten i enden av Bogstadveien. Husker det var Talbot/Simca-forhandler i samme bygget ;)
    Etter å ha bladd igjennom Lp-plater her, så må den platebutikken være Electric Circus. Fant nemlig en Earth, Wind & Fire skive med prislapp med dette navnet på. Fant dessuten flere med Opus8 og H.P.Hagen. Blir rent rørt her jeg :rolleyes:
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    For en utrolig morsom tråd. Utrolig morsomt å få en slik reise tilbake. Selv startet min HiFi interesse rundt '85-86 på ferie i Oslo der jeg trålte alle HiFi butikkene i Torggata og opp på Grunerløkka.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Handlet en del cd`er der ja. Også hos H.P. Hagen i Bogstadvn.

    mvh
    Jeg var mye hos H.P.Hagen. Tok trikken til Valkyrien stasjon og gikk ned Bogstadveien. Det var dessuten en bra platebutikk lenger nede, nesten i enden av Bogstadveien. Husker det var Talbot/Simca-forhandler i samme bygget ;)
    Etter å ha bladd igjennom Lp-plater her, så må den platebutikken være Electric Circus. Fant nemlig en Earth, Wind & Fire skive med prislapp med dette navnet på. Fant dessuten flere med Opus8 og H.P.Hagen. Blir rent rørt her jeg :rolleyes:
    Electric Circus lå i en av sidegatene til Karl Johan vis-a-vis Steen og Strøm. Forøvrig en forferdelig sjappe; billige Kanadiske pressinger; særdeles usympatiske ekspeditører som tyggde tyggegummi og var punkere; dårlig musikk på full volum (gjerne Simple Minds); heite spotlights rett over platehyllene som gjorde at svetten rant mens man bladde. Som regel var musikken så høy at man glemte hva man skulle se etter. Naturlig nok gikk de konk.
     
    Ble medlem
    04.05.2012
    Innlegg
    37
    Antall liker
    2
    Husker godt at Rune Karlsen og andre ildsjeler jobbet med produksjonen av marginale "new wave" låter på bakrommet av Trubadur - for "Mind Expanding Records". Fred over Rune´s minne!

    Rune Karlsen var det han lyshåra innehaveren av Trubadur? Er han ikke blant oss lengre? :(
    Beklager sent svar - nei, Rune hadde sin hovedgeskjeft som ansvarlig for pop/rock-utvalget hos CBS Norge på den tiden. Innehaveren av Trubadur var forøvrig i Runes begravelse mange år senere, siden har jeg ikke sett ham og vet heller ikke hva han driver med nå for tiden. En skikkelig blid skrue med skjegg.
     

    Rolv-Karsten

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2007
    Innlegg
    82
    Antall liker
    7
    Husker godt at Rune Karlsen og andre ildsjeler jobbet med produksjonen av marginale "new wave" låter på bakrommet av Trubadur - for "Mind Expanding Records". Fred over Rune´s minne!

    Rune Karlsen var det han lyshåra innehaveren av Trubadur? Er han ikke blant oss lengre? :(
    Beklager sent svar - nei, Rune hadde sin hovedgeskjeft som ansvarlig for pop/rock-utvalget hos CBS Norge på den tiden. Innehaveren av Trubadur var forøvrig i Runes begravelse mange år senere, siden har jeg ikke sett ham og vet heller ikke hva han driver med nå for tiden. En skikkelig blid skrue med skjegg.
    Jeg fant denne artige tråden mens jeg googlet Willy Tangen.
    Platesjappa Trubadur i Skippergata ble drevet av J.T. Lundegren. Lys med skjegg. Tror han het Jon Terje, eller John Terje, men muligens husker jeg HELT feil hva angår J.T.
    Etter noen år slo han seg sammen med en Richard Olienslagers, tror han stavet det slik. Olienslagers designet noen høyttalere. Mener å huske han hadde arvet penger og deretter startet høyttalervirksomhet.
    Høyttalerne ble kallt "Richo", og framsto i hvitt. De var behandlet med strukturmeldingen som jo var "in" på den tiden.
    Men Lundgren/Olienslagers' virksomhet var en butikk med plater ut mot gata og hifi innenfor.
    "Lunar Lepper" har blitt nevnt tidligere i tråden, var dette navnet på denne butikken etter at Olienslagers kom inn i bildet med hifi mon tro?

    /RK
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.249
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Denne tråden handler om NIMBUS AUDIO i Oslo, før den etterhvert sklir over i gamle platesjapper og div.

    De som leser begynnelsen av tråden, eller husker Nimbus, forstår at katten i butikken var viktig for trivsel og atmosfære.
    Jeg ser for meg katten som ligger og blunder og maler oppå en EC forsterker.

    Katten var et varemerke for Nimbus. Fabelaktig forretning i trivelige omgivelser og kunnskap du sjelden opplever i disse dager.
    Jeg rydda i garasjen i dag, og fant denne esken som en gang kom fra Nimbus Audio.

    Det står Linn Basik på esken, men det er en ting jeg aldri har eid.
    Jeg mener det lå en GLANZ pick-up i esken da den kom til meg på begynnelsen av 80 tallet.
    Et bitte lite stykke norsk hifi-historie!:)

    CIMG6788.jpg
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.408
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Bare et tegn på at det er på høy tid å rydde i garasjen. :rolleyes:
     

    Jasså

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2015
    Innlegg
    124
    Antall liker
    194
    Torget vurderinger
    7
    Ad gamle platesjapper i Oslo, den som lå i Pilestredet og tidligere omtalt som Electric Cirkus, het Utopia, og var en oase for de av oss som lette etter noe nytt og alternativt på tidlig åttitall, indie i alle varianter. Artig tråd med referanser til en rekke spennende vannhull for de av oss som, på en måte, falt litt ut av konsensuskulturen og fulgte egne overbevisninger på jakt etter sannhet. Gøy!
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.911
    Torget vurderinger
    12
    Denne tråden handler om NIMBUS AUDIO i Oslo, før den etterhvert sklir over i gamle platesjapper og div.

    De som leser begynnelsen av tråden, eller husker Nimbus, forstår at katten i butikken var viktig for trivsel og atmosfære.
    Jeg ser for meg katten som ligger og blunder og maler oppå en EC forsterker.

    Katten var et varemerke for Nimbus. Fabelaktig forretning i trivelige omgivelser og kunnskap du sjelden opplever i disse dager.
    Jeg rydda i garasjen i dag, og fant denne esken som en gang kom fra Nimbus Audio.

    Det står Linn Basik på esken, men det er en ting jeg aldri har eid.
    Jeg mener det lå en GLANZ pick-up i esken da den kom til meg på begynnelsen av 80 tallet.
    Et bitte lite stykke norsk hifi-historie!:)

    Vis vedlegget 383739
    Jeg har fremdeles 3 stk plakater fra Nimbus i A2 format med "Play it again, Sam" overskrift. Etter Deichmannsgate flyttet Nimbus til Huitfeldtsgate. Selvfølgelig også inn i bakgården og ned ei trapp.....
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.911
    Torget vurderinger
    12
    Ad gamle platesjapper i Oslo, den som lå i Pilestredet og tidligere omtalt som Electric Cirkus, het Utopia, og var en oase for de av oss som lette etter noe nytt og alternativt på tidlig åttitall, indie i alle varianter. Artig tråd med referanser til en rekke spennende vannhull for de av oss som, på en måte, falt litt ut av konsensuskulturen og fulgte egne overbevisninger på jakt etter sannhet. Gøy!
    Electric Circus lå rett ved Steen og Strøm. Har mange singler derfra.....
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Handlet en del cd`er der ja. Også hos H.P. Hagen i Bogstadvn.

    mvh
    Jeg var mye hos H.P.Hagen. Tok trikken til Valkyrien stasjon og gikk ned Bogstadveien. Det var dessuten en bra platebutikk lenger nede, nesten i enden av Bogstadveien. Husker det var Talbot/Simca-forhandler i samme bygget ;)
    Etter å ha bladd igjennom Lp-plater her, så må den platebutikken være Electric Circus. Fant nemlig en Earth, Wind & Fire skive med prislapp med dette navnet på. Fant dessuten flere med Opus8 og H.P.Hagen. Blir rent rørt her jeg :rolleyes:
    Butikken du nevner het Hot News, og lå i den runde bygningen i Hegdehaugsveien, vegg-i-vegg med Stockfleths kaffe og te. Det luktet nykvernet kaffe av platene derfra. Den ekstremt hyggelige og kunnskapsrike mannen bak disken var Lasse Brown. Et nesten foruroligende antall av platene mine kom derfra.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn