Hva betyr "VA" og "uF"...blant annet?

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
I spec'ene til forsterkere, oppgis kapasitet på strømforsyningen gjerne i "VA", f.eks. 2 x 300 VA. Og storage capasity i uF, f.eks. 80.000 uF. Hva betyr dette? Hva er VA og uF??

Jeg tror at kapasiteten på strømforsyningen sier noe om hvor strømsterk forsterkeren er, og at lagringskapasiteten sier noe om hvor hurtig forsterkeren kan "servere" endringer i lydbildet, men hvor mye kraftigere er en forsterker med kapasitet på 800VA og storage capasity på 100.000 uF i forhold til overnevnte 2 x 300 VA og 80.000 uF? Og hva har dette å si for lyden som forsterkeren presenterer???

Noen elektrokyndige som veit?

Mvh. VilhelmW
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
66
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
VilhelmW skrev:
Og hva har dette å si for lyden som forsterkeren presenterer???
Du bør nok ikke tillegge disse dataene altfor mye vekt. Det er greit nok at en stor trafo og stor kondensatorbank sier noe om hvor mye reserver forsterkeren har å gå på, men til syvende og sist er det kretsdesignet som avgjør lyden. En haug med kondensatorer kan ikke redde en dårlig designet forsterker.
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Hei

VA er det samme som Watt. Dvs at 300VA er det samme som 300Watt.



mvh
Endre

VilhelmW skrev:
I spec'ene til forsterkere, oppgis kapasitet på strømforsyningen gjerne i "VA", f.eks. 2 x 300 VA. Og storage capasity i uF, f.eks. 80.000 uF. Hva betyr dette? Hva er VA og uF??

Jeg tror at kapasiteten på strømforsyningen sier noe om hvor strømsterk forsterkeren er, og at lagringskapasiteten sier noe om hvor hurtig forsterkeren kan "servere" endringer i lydbildet, men hvor mye kraftigere er en forsterker med kapasitet på 800VA og storage capasity på 100.000 uF i forhold til overnevnte 2 x 300 VA og 80.000 uF? Og hva har dette å si for lyden som forsterkeren presenterer???

Noen elektrokyndige som veit?

Mvh. VilhelmW
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
"VA er det samme som Watt. Dvs at 300VA er det samme som 300Watt."

Ehhh...Nå begynner det å bli mange år siden jeg lærte dette, men jeg tror det er en fasevinkel mellom støm og spenning også inne i bildet på VA. ( Cos fi )
Ved ren Ohms motstand er VA og Watt lik.
Størrelsen på strømforsyningen sier hvor mye effekt forsterkeren kan gi, men det er flere andre faktorer inne i bildet også når det gjelder lydkvalitet. VH. Bernt
 
N

nb

Gjest
BerntJ skrev:
"VA er det samme som Watt. Dvs at 300VA er det samme som 300Watt."

Ehhh...Nå begynner det å bli mange år siden jeg lærte dette, men jeg tror det er en fasevinkel mellom støm og spenning også inne i bildet på VA. ( Cos fi )
Ved ren Ohms motstand er VA og Watt lik.
Størrelsen på strømforsyningen sier hvor mye effekt forsterkeren kan gi, men det er flere andre faktorer inne i bildet også når det gjelder lydkvalitet. VH. Bernt
VA og Watt er det samme for DC
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Men nå er det trafoen som er oppgitt så VA er den korrekte betegnelsen. Ellers er det selvfølgelig korrekt at VA tilsvarer W for DC.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
VilhelmW skrev:
I spec'ene til forsterkere, oppgis kapasitet på strømforsyningen gjerne i "VA", f.eks. 2 x 300 VA. Og storage capasity i uF, f.eks. 80.000 uF. Hva betyr dette? Hva er VA og uF??

Jeg tror at kapasiteten på strømforsyningen sier noe om hvor strømsterk forsterkeren er, og at lagringskapasiteten sier noe om hvor hurtig forsterkeren kan "servere" endringer i lydbildet, men hvor mye kraftigere er en forsterker med kapasitet på 800VA og storage capasity på 100.000 uF i forhold til overnevnte 2 x 300 VA og 80.000 uF? Og hva har dette å si for lyden som forsterkeren presenterer???

Noen elektrokyndige som veit?

Mvh. VilhelmW
Ikke kjempeelektrokyndig, men en forskjell på de to specsene du nevner er at den ene har 2 trafoer, altså en dual-mono-konstruksjon med en trafo pr kanal. Ellers er det bare å søke litt på forumet her så vil du finne at det er svært forskjellige oppfatninger av i hvilken grad store trafoer og kondensatorbanker betyr noe for lyden.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
VA-ratingen avhenger i ganske stor grad av trafoens arbeidstemperatur. Hvilken impulseffekt man kan klemme ut av trafoen kommer av en del andre faktorer.

µF er, som noen ganske riktig påpeker, 1/1 000 000 Farad. Imidlertid er begrepet Farad ikke ekvivalent med Joule. En Farad er en Columb pr Volt. En Columb er en ampere i ett sekund. Effekten fremgår av produktet av spenning og volt. De mest intuitive fremstillingene for å vise hva en kondensator kan holde på av energi er da antakelig disse to:

Farad x Volt = Ampere x Sekunder eller Farad x Volt^2 = Joule

Det som derfor er litt viktig er at om to forsterkere har ulik kondensatorspenning så vil ikke 1000µF i begge to bety at de har samme mengde energi lagret.

Vi kan ta et noe forenklet eksempel der to forsterkere sammenliknes. For å få et effektforhold på 1:2 benytter jeg en forskjell i driftspenning på 1,41.

Eks 1:
100W RMS i 8 ohm. Driftspenning 40V + tapsfaktorer ~44VDC
Cap: 100 000µF = 0,1F
44Vx0,1F=4,4As
Strøm ved max effekt i 8 ohm=3,525A
[f]Energi i kondensatorer: 193,6 Joule
Brukskapasiet i kondensatorer: ~1,25sek ved full effekt[/f]

Eks 2:
200W RMS i 8 ohm. Driftspenning 56,4V + tapsfaktorer ~62VDC
Cap: 100 000µF = 0,1F
62Vx0,1F=6,2As
Strøm ved max effekt i 8 ohm=5A
[f]Energi i kondensatorer: 384,4 Joule
Brukskapasiet i kondensatorer: ~1,25sek ved full effekt
Ved 100W vil brukskapasiteten øke til ~1,76 sekunder[/f]

Selv om effekten halveres reduseres bare strømtrekket med en faktor på 1,41 slik at man selv med dobbelt så store kondensatorer ikke får dobbelt så stor kapasitet. Dette skyldes at selv om spenningen ut av forsterkeren også er redusert med en faktor på 1,41 så er ikke spenningen over kondensatorene redusert. Spenningsfallet vil ligge over utgangstransistorene som i sin tur omsetter den resterende energien til varme, i dette tilfellet vil denne andelen utgjøre 41W (altså det resterende opp til sqrt 2 som forklarer hvorfor en halvering av effekten ikke gir full utnyttelse.)

Man kan derfor også sammenlikne energien vi får ut av forsterkerne:
Eks 1 @ 100W: 125Joule
Eks 2 @ 100W: 176Joule
Eks 2 @ 200W: 250Joule

Dersom man modifiserer forsterkeren i Eks 1 slik at den får samme energimengde i Joule i kondensatorbanken som i Eks 2 ville vi fått følgende tall:
Eks 3:
100W RMS i 8 ohm. Driftspenning 40V + tapsfaktorer ~44VDC
Cap: 200 000µF = 0,2F
44Vx0,1F=8,8As
Strøm ved max effekt i 8 ohm=3,525A
[f]Energi i kondensatorer: 387,2 Joule
Brukskapasiet i kondensatorer: ~2,5sek ved full effekt[/f]

Energimengden ut av forsterkeren vil da bli:
Eks 3 @ 100W: 250Joule


Så konklusjonen blir at samme antall µF inneholder ulik mengde energi, men i praksis vil kapasiteten følge driftspenningen på nesten samme måte som utgangseffekten følger driftspenningen.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
Eeeeh; nå føler jeg meg LITT klokere og MYE dummere! Jeg lurer bl.a. på hvorfor noen forsterkere som oppgir å ha større ytelse enn min ( f.eks. Electrocompaniets ECI5 ) likevel har mindre kondensatorbank..En gluping holdt en lengere utredning til meg om viktigheten av en størst mulig kondensatorbank, fordi forsterkeren da ville oppleves å ha mye meir "pondus" enn en med mindre..??? Jeg er klar over at oppbygginga / designet på forsterkeren er avgjørende. Og komponentkvaliteten. Men hva bør man se etter for å kunne vurdere en forsterker opp mot en anna? Før i tida var det kun antall watt ut og signal / støyforhold man kikka etter, men det er lenge, lenge sia...

PS: Jeg spiler ( nesten ) aldri på volum som er skadelig for hørselen, stua mi er relativt lita ( 28 m2 ) og høyttalerne er relativt lettdrevne.

Mvh. VilhelmW
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.384
Antall liker
20.787
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Men en trafo skal aller helst ikke omsette effekt.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Endre Askeland skrev:
larkrla skrev:
Og for ordens skyld; VA betyr Volt Ampère.
VA=Volt mulitiplisert med Ampere=Effekt(Watt)
men [VA] = [W] er fremdeles kun korrekt dersom vi snakker om DC eller AC uten fasevinkel (aktiv effekt). . . . . . ellers er VA den korrekte enheten (som inkluderer den reaktive effekten [VAR]) :)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Jeg vet at på et av de siste store industriprosjektene her i landet hadde kunden standardisert veldig med tanke på trafostørrelser så i enkelte tavlestasjoner er tomgangsstrømmen i trafoen den største forbrukeren.

Hvordan utstyret er konstruert og hvordan det låter er langt viktigere enn tekniske spesifikasjoner.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Valentino skrev:
Men en trafo skal aller helst ikke omsette effekt.
Ikke hvis du her tenker på tap i trafoen nei . . . . ellers omsetter vel en trafo effekt, gjør den ikke?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.384
Antall liker
20.787
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Trondmeg skrev:
Valentino skrev:
Men en trafo skal aller helst ikke omsette effekt.
Ikke hvis du her tenker på tap i trafoen nei . . . . ellers omsetter vel en trafo effekt, gjør den ikke?
Jeg tenkte på tap, ja. Vet ikke om "omsette" er riktig ord å bruke om en (ideell) trafos virkemåte. Hva sier Noratel om saken mon tro?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
NORATEL kan sikkert svare på alt dette og mye mer.
Men sjekk ut forklaringer på nettet først.
Spar Noratel til det kommer mer konkrete spørsmål om konstruksjoner.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Hvertfall overfører en trafo effekt. Mange og nitti prosent.
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
"Men hva bør man se etter for å kunne vurdere en forsterker opp mot en anna?"

Hvis det står ML2 på fronten...
http://www.marklev.com/ML2/

Har ennå ikke funnet et svar på dette. For min del er svaret å få lyttet til boksen i kjente omgivelser, dessverre. Lite teknisk svar, da. VH. Bernt
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
VilhelmW skrev:
Eeeeh; nå føler jeg meg LITT klokere og MYE dummere! Jeg lurer bl.a. på hvorfor noen forsterkere som oppgir å ha større ytelse enn min ( f.eks. Electrocompaniets ECI5 ) likevel har mindre kondensatorbank..En gluping holdt en lengere utredning til meg om viktigheten av en størst mulig kondensatorbank, fordi forsterkeren da ville oppleves å ha mye meir "pondus" enn en med mindre..??? Jeg er klar over at oppbygginga / designet på forsterkeren er avgjørende. Og komponentkvaliteten. Men hva bør man se etter for å kunne vurdere en forsterker opp mot en anna? Før i tida var det kun antall watt ut og signal / støyforhold man kikka etter, men det er lenge, lenge sia...

PS: Jeg spiler ( nesten ) aldri på volum som er skadelig for hørselen, stua mi er relativt lita ( 28 m2 ) og høyttalerne er relativt lettdrevne.

Mvh. VilhelmW
Det er et helt annet spørsmål, her snakker vi om valg ved konstruksjon av en forsterker osv.

Man kan godt si det sånn at det er veldig lett å lage en strømforsyning som holder til å drive en 8 ohms resistiv last på forsterkeren. Da vil forskjellen på strømforsyninger oppleves svært liten. Med tunge laster, spesielt de som er veldig lavimpedante og reaktive ved lave frekvenser, vil behovet for stor strømforsyning mangedobles. Hvorvidt man skal satse på stor trafo, store kondensatorer, noe midt i mellom eller stort av alt avhenger selvsagt av hvor kompromissløs ham vil være og ikke minst hvilke krav man skal stille til strømforsyningen før forsterkeren, altså strømmen vi har i veggen i huset.

Normalt pleier en forsterkers reelle utgangsimpedans å være en god pekepinn på dens kvalitet. Man kan si det samme om strømforsyninger, og store trafoer i kombinasjon med store kondensatorer (eller aller helst veldig mange små). Imidlertid er det forskjell på det som kalles PSRR (Power Supply Rejection Ratio). Om en strømforsyning har dobbelt så høy utgangsimpedans som en annen vil samme signal generere dobbelt så stort avvik på den med høyest utgangsimpedans. Forsterkerens PSRR forteller oss hvor mye av det avviket som farger signalet ut av forsterkeren. Har man dobbelt så høy PSRR så kan man i prinsippet ha halvparten så stabil strømforsyning. Det betyr at en strømforsyning som fungerer bra på en forsterkerkrets ikke nødvendig vis behøver å fungere bra på en annen selv om utgangseffekten er den samme.
 
Y

ymir

Gjest
hei

Hva er tanken med å bruke 400 000µF i en preamp med "normal" trafo størelse,mens tilhørende effektrinn på 2x250W har 2000VA og bare 2x 24 000µF?
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
På audioasylum har også spørsmålet om antall uF i "banken" blitt diskutert blandt rørhodene. Flere av dem sverger til ikke å ha mer enn 50-60uF der! Spenningsnivået er selvsagt langt høyere i rørforsterkere, men 50uF er likevel lavt. Argumentet er at forsterkere med for mye F i ps-en oppleves som trege i lyden, noe som skal ha sammenheng med treg "step-respons" i filteret. Nå gjelder debatten ofte filtere med høy dcr pga at man i tillegg til kondiser bruker induktorer til filtrering av rippel, og "lav F" har nok flere motsstandere enn tilhengere også blandt rørhodene.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
ymir skrev:
hei

Hva er tanken med å bruke 400 000µF i en preamp med "normal" trafo størelse,mens tilhørende effektrinn på 2x250W har 2000VA og bare 2x 24 000µF?
Tanken ved å gjøre det slik?
Kan ikke tenke meg annet enn at en del kunder vil oppfatte dette som mye bedre enn andre som bare har 1/10 av kapasiteten.
I en pre amp er effektforbruket minimalt og konstant.
Ingen grunn til "over kill" ved valg av trafo størrelse eller kondensator kapasitet.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Andreas skrev:
På audioasylum har også spørsmålet om antall uF i "banken" blitt diskutert blandt rørhodene. Flere av dem sverger til ikke å ha mer enn 50-60uF der! Spenningsnivået er selvsagt langt høyere i rørforsterkere, men 50uF er likevel lavt. Argumentet er at forsterkere med for mye F i ps-en oppleves som trege i lyden, noe som skal ha sammenheng med treg "step-respons" i filteret. Nå gjelder debatten ofte filtere med høy dcr pga at man i tillegg til kondiser bruker induktorer til filtrering av rippel, og "lav F" har nok flere motsstandere enn tilhengere også blandt rørhodene.
Når man bruker 2. ordens filter kan det regnestykket gå opp, men det gir jo en helt katastrofal utgangsimpedans på PSU.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Snickers-is skrev:
Når man bruker 2. ordens filter kan det regnestykket gå opp, men det gir jo en helt katastrofal utgangsimpedans på PSU.
Ofte er jo slike rørforsterkere designet til å jobbe i klasse A og med svært lettdrevne høytalere. Da har PS sin utg.imp mindre å si enn når en stor transeforserker driver tungdrevne høytalere med store basselementer.
Men det er et spørsmål om hva det nå er de hører som "bedre" med lav F i filterne ettersom heller ikke "step-respons" skulle ha så mye å si under slike arbeidsbetingelser.
 
Y

ymir

Gjest
Audiomix skrev:
ymir skrev:
hei

Hva er tanken med å bruke 400 000µF i en preamp med "normal" trafo størelse,mens tilhørende effektrinn på 2x250W har 2000VA og bare 2x 24 000µF?
Tanken ved å gjøre det slik?
Kan ikke tenke meg annet enn at en del kunder vil oppfatte dette som mye bedre enn andre som bare har 1/10 av kapasiteten.
I en pre amp er efektforbruket minimalt og konstant.
Ingen grunn til "over kill" ved valg av trafo størrelse eller kondensator kapasitet.
Hadde ingen spesiele tanker ang.størelsen på ladelyttene i preamp.Endte bare opp med preampen også,selv om det bare var powerampen jeg skulle ha.(preamp fikk godord av Ken Kessler,da spesielt RIAA)


Spurde konstuktør ang. dette med 400 000µF i preamp,men fikk ikke svar ::)

Electrocompaniet (Tau) sier at alt over 10 000µF er unødvendig på poweramp?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Andreas skrev:
På audioasylum har også spørsmålet om antall uF i "banken" blitt diskutert blandt rørhodene. Flere av dem sverger til ikke å ha mer enn 50-60uF der! Spenningsnivået er selvsagt langt høyere i rørforsterkere, men 50uF er likevel lavt. Argumentet er at forsterkere med for mye F i ps-en oppleves som trege i lyden, noe som skal ha sammenheng med treg "step-respons" i filteret. Nå gjelder debatten ofte filtere med høy dcr pga at man i tillegg til kondiser bruker induktorer til filtrering av rippel, og "lav F" har nok flere motsstandere enn tilhengere også blandt rørhodene.
Det er stor forskjell på hva en kan "belaste" en rør likeretter med i forhold til en med SS dioder.
De fleste rør tåler ikke den høye peak strømmen som en stor kapasitiv belastning vil være. Opp mot 100µF vil for mange rør være max. Dette er vanligvis godt spesifisert i databladet.
Med SS dioder er dette ikke noe problem.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Audiomix skrev:
Andreas skrev:
På audioasylum har også spørsmålet om antall uF i "banken" blitt diskutert blandt rørhodene. Flere av dem sverger til ikke å ha mer enn 50-60uF der! Spenningsnivået er selvsagt langt høyere i rørforsterkere, men 50uF er likevel lavt. Argumentet er at forsterkere med for mye F i ps-en oppleves som trege i lyden, noe som skal ha sammenheng med treg "step-respons" i filteret. Nå gjelder debatten ofte filtere med høy dcr pga at man i tillegg til kondiser bruker induktorer til filtrering av rippel, og "lav F" har nok flere motsstandere enn tilhengere også blandt rørhodene.
Det er stor forskjell på hva en kan "belaste" en rør likeretter med i forhold til en med SS dioder.
De fleste rør tåler ikke den høye peak strømmen som en stor kapasitiv belastning vil være. Opp mot 100µF vil for mange rør være max. Dette er vanligvis godt spesifisert i databladet.
Med SS dioder er dette ikke noe problem.
Nix, Audiomix. I dette tilfellet snakker vi om siste kondensator i filteret. Rørgutta som har denne tilnærmingen bruker gjerne induktorer etter likeretteren, såkalt choke-input filte. Noen prøver seg også frem med mange LC - filtre i serie der chokene har lav induktans og lav dcr og kondisene lav kapasitans. Verdiene på H og F øker gjerne "utover" i filteret. Prøv selv i PSUD2 og se hvordan det blir. Et eks kan være

1H-10uF-1H-20uF-2H-30uF (400V og 150mA)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
µF vs VA vs W vs alt annet er jo også et spørsmål om «balanse». For effektforsterkere og «momentan» effekt så er µF (og Joule) viktigere enn VA over ca 100Hz, under 50Hz er VA viktigere enn µF. I området omkring 50 til 100 Hz er det en glidende overgang. I tilegg kommer vanlige betraktninger om rippel og støy på strømforsyningen, og RMS effekt hvor dimensjoneringen av VA har mer betydning for alle frekvenser.

mvh
KJ
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Nå må vi ikke glemme at kondensatorene i strømforsyningen har som en svært viktig oppgave å sikre mest mulig glatt likespenning.

Å snakke om VA i forbindelse med likespenning er bare tull. Der heter det watt siden det ikke er noen reaktiv komponent i bildet.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Det er ingen her som har snakket om VA ifm DC. Trafoen er nødvendigvis AC og den inngår i strømforsyningen som en effektbegrensende faktor.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
KJ skrev:
µF vs VA vs W vs alt annet er jo også et spørsmål om «balanse». For effektforsterkere og «momentan» effekt så er µF (og Joule) viktigere enn VA over ca 100Hz, under 50Hz er VA viktigere enn µF. I området omkring 50 til 100 Hz er det en glidende overgang. I tilegg kommer vanlige betraktninger om rippel og støy på strømforsyningen, og RMS effekt hvor dimensjoneringen av VA har mer betydning for alle frekvenser.

mvh
KJ
Har du tips eller enker til hvor jeg kan lese mer om dette her KJ.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Andreas skrev:
...
Har du tips eller enker til hvor jeg kan lese mer om dette her KJ.
Jeg har ikke noe konkret på dette men det følger av likerettingen, hvor kondensatorbankene fylles på i pulser 100 ganger i sekundet - ergo så er ikke trafoen og nettspenningen "rask" nok til å følge med på store pulser/transienter over 100Hz.

mvh
KJ
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Trondmeg skrev:
Det er ingen her som har snakket om VA ifm DC. Trafoen er nødvendigvis AC og den inngår i strømforsyningen som en effektbegrensende faktor.
Avhengig av i hvilken grad den er tistrekkelig dimensjonert mht. tråddiameter inn/ut..


Mvh. RS
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Ikke som noen hoveddesignparameter. Tilstrekkelig tverrsnitt vil overføre effekten som begrenses av kjernen.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Trondmeg skrev:
Ikke som noen hoveddesignparameter. Tilstrekkelig tverrsnitt vil overføre effekten som begrenses av kjernen.
Vet du hva som er "tilstrekkelig"?


Mvh. RS
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
R.S. skrev:
Trondmeg skrev:
Det er ingen her som har snakket om VA ifm DC. Trafoen er nødvendigvis AC og den inngår i strømforsyningen som en effektbegrensende faktor.
Avhengig av i hvilken grad den er tistrekkelig dimensjonert mht. tråddiameter inn/ut..


Mvh. RS
Betyr det at du har laget en trafo som ikke er effektbegrensende?
 
Topp Bunn