Hva burde de ulike komponetene koste i forhold til hverandre?

Kanki

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2014
Antall liker
63
En litt diffus tittel kanskje, så la meg utdype. Har i en tid undret meg over at (nesten samtlige) platespillere som kommer med pickup ferdigmontert bruker veldig billige pickuper sett opp mot totalprisen av hva man betaler. Hvorfor er det sånn?

Selv slurer jeg litt i budsjettklassen for tiden når det kommer til platespiller, men tenker meg opp et par prisklasser på sikt. Lurer derfor på hvor man skal legge pengene i forhold pickup, riaa og selve spilleren/arm når man handler dette hver for seg - hvor er det mest å hente? Har lest flere steder at pickup er viktigst, men det harmonerer dårlig med alle disse ferdigspillerene der det motsatte synes å være tilfelle. Er for øvrig klar over at matching er det aller viktiste. Men hva sier folket her inne?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er et spørsmål som du kommer til å få forskjellige svar på.

Grunnen til at ferdigpakker gjerne inkluderer en overraskende billig pu er nok først og fremst at disse som regel kommer fra en annen produsent, og man vil ha mesteparten av salget selv. I tillegg er det en naturlig måte å starte på en god spiller med en rimelig pu, og oppgradere den ene delen som faktisk slites ved en en senere anledning. Og så har man dette med smak og behag på toppen av alt.

Om det går an å trekke en parallell med sykler, så kommer selv dyre sykler som regel med billlige hjul. Hjul er i mine øyne (og neppe spesielt kontroversielt heller) det viktigste på en sykkel, bortsett fra at den passer. De fleste oppgraderer til hjul som står i stil med sykkelen etterhvert, men velger vilt forskjellig.

Sist redigert av en moderator:

Kanki

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2014
Antall liker
63
Takk for et godt svar, Zomby_Woof. Det gir mening at man vil beholde størsteparten av salget selv ja. Men vil det også da si at en god innfallsvinkel i budsjettklassen (f.eks Project Debut eller P1/P2) rett og slett er å pelle av den rimelige PUen og kjøpe en ny PU til omtrent samme prisen av det spilleren i utgangspunktet kostet?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.670
Blås i hva PU koster, konsentrer deg heller om lyden.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg vil si at det er en god del å hente på pu, også på rimelige spillere.

Å pelle den 'originale' av ender nok med en reserve i roteskuffen, hvor den gjerne forblir til den rotes bort eller mistes. Sånn sett litt bortkasta penger. Ikke mye, men bortkasta. Som jeg pleier å si om småsummer, jeg har råd til å bruke penger, alt jeg har, men ikke til å sløse dem bort.

På Rega P1 er det spart ned til en egen versjon av en billig AT, på de rimelige Pro-Ject er det mer alminnelige og kanskje salgbare varer, OM av billigste sort, eller 2M Red på en del modeller. Kanskje et bedre utgangspunkt for å prute seg til en oppgradering med PJ (beholde ubrukt 2M Red, og gi meg en bronze eller black for en hyggelig pris?). På Rega tipper jeg det er mindre rom for denslags, men desto mer å hente på oppgradering. Rega Carbon er nok billig, så tapet er neppe allverdens tross alt.

Personlig ville jeg nok valgt rega, synes nok spillerne responderer bedre på oppgradering av pu. Uavhengig av om man slenger en billig pu i roteskuffa og roter den bort, eller om man bruker den en stund før bytte. så anser jeg det som en mer fremtidsvennlig start.

Om man går opp i pris, så kan det tenkes at det gode svaret er et annet. Selv om jeg har spiller, arm, pu og RIAA som koster sånn omtrent like mye. Skulle jeg oppgradert en av de tre, så er det ganske åpenbart drivverket som hadde stått for tur.

Sist redigert av en moderator:
Topp Bunn