Høyttalere Hva er å anbefale av høyttalere?

steinm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
192
Antall liker
25
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Har en Parasound Halo A21 og nettopp kjøpt en Parasound Halo P7, neste steg blir nye høyttalere.
Hva er å anbefale til dette oppsettet, noen som har en ide om hva som matcher dette?
Tenkte i prisklassen 30 - 40.000 kr.
Hører på alt fra pink Floyd til susanne sundfør/ ane brun- John lee hooker osv.



Mvh

Steinm
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
OK! Gølv eller monitor? Hvor stort er rommet ditt? Marantz også? Uansett finnes det ett merke som takler ALT av dine krav- og leverer både Floyd, Ane, John og Susanne så livaktig at det river i hjertet ditt! GÅ SÅ HØYT I HIERARKIET TIL SONUS FABER SOM DU I DET HELE TATT HAR RÅD TIL:cool:Men avpass størrelsen på høyttalerne til rommet. Tenk kvalitet foran kvantitet..

Tips:
De små Cremona Auditor M er kapable til å blåse vegga ut av ei normal stue med den Parasoundriggen der i ryggen!:cool: Og Marantz/ sørger for fløyelen sammen med italienerne. Presise kabler skader ikke.
 
Sist redigert:

Auuu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.10.2012
Innlegg
144
Antall liker
42
Kjøp Harbeth feks.30.1 om det er musikk du vil høre.Utrolig gode.Ellers finnes det et hav av høytt.og mange gode.Lån hjem å prøv det som er tilgjengelig det du bor.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Harbies på Parasound?? Neppe..hehe..de spiller bedre på Naim eller nye Audiolab..som har en helt annen-ærligere og ryddigere- spillestil enn Paraene..men jeg har selv Audiolab på førstegenerasjons Auditor..det spiller.
 
Sist redigert:

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Innlegg
672
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
Hvis du vil ha gulvhøyttalere så er jeg veldig fornøyd med mine XTZ 100.49. Testene rundt omkring er det jo heller ikke noe å utsette på. :) De passer også fint medParasound.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Svensker...høyttalere er de litt sløve på, syns jeg-dvs alle bortsett fra "Fiskare Persson" i Göte- Respons Baby Grand=steintøff!- og Leif Mårten i Marten Designs-elsker hans Duke monitor-..Men forsterkere, derimot...der har pinadø hele verden noe å lære av en viss mann i Alingsås...også et par nordmenn..Göteborgstrakten er FULL av broderfolkets beste kort på Hi-Fi..
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: oct

steinm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
192
Antall liker
25
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Takker for tilbakemeldingene.
Jeg får vel ta en runde å låne med meg diverse gulvhøyttalere hjem etter hvert, så får jeg se hvor dette ender.



Mvh

SteinM
 
T

tce-teams

Gjest
psb sychrony one og parasound har jeg hørt skal være ein bra slager :)
 

Auuu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.10.2012
Innlegg
144
Antall liker
42
Enig psb har mye bra.:p
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Enig-Hvis du liker opprocka bifflyd, så..men personlig tror jeg du heller mer mot min del av musikkspekteret, Stein..se svar i boksen, og se hva du gjør!
Synchrony One er det beste PSB noensinne har laga, sammen med den urkule Stratus Gold, men jeg ville satt et par Doxadyr eller dobbelt/quad mono Audiolab på den..kanskje tilogmed med en rørpre. Uansett biamp. Den er for stor til at jeg ikke ville gjøre det.
 
Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
PSB "opprocka bifflyd"?? Nå synes jeg du skal puste med magan og ta deg en bolle, Auditor. Det er vel ikke mange som leverer såpass mye kvalitetslyd for relativt "beskjedne" summer som PSB gjør, og Parasound er en glimrende match. For å si det forsiktig.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Jeg liker den Can-Am matchen, Impulse. Og er helt enig mht at de leverer utrolig for penga-på mer europeisk enn typisk nordamerikansk vis. Rolig, nå! Men, Parasound sammen med SF- , med tanke på musikken til Stein, står jeg på anbefalingen min..den pakka gjør magiske ting med både Pink Floyd og de andre:cool: Kvinnestemmer og små, sarte detaljer er en av styrkene til disse italienske diamantene, det veit du..Sonus Cremona Auditor M drar de typiske monitorkvalitetene enda flere klasser lenger enn en tilsvarende stor PSB- som i min bok er en tøff konkurrent til den vesentlig billigere Dynaudio Focus 160...PSBs Mini-Synch er også nærmere den i pris..logisk, da, med den analogien..
Marantz er fløyel i sølvplateformat, og Parasound røffer opp det hele litt, samt leverer headroom, kontroll og mikrodynamikk så det holder. Pondus, ville vel Herr Redaktøren sagt..? Hva tror du?
 
Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
OK! Gølv eller monitor? Hvor stort er rommet ditt? Marantz også? Uansett finnes det ett merke som takler ALT av dine krav- og leverer både Floyd, Ane, John og Susanne så livaktig at det river i hjertet ditt! GÅ SÅ HØYT I HIERARKIET TIL SONUS FABER SOM DU I DET HELE TATT HAR RÅD TIL:cool:Men avpass størrelsen på høyttalerne til rommet. Tenk kvalitet foran kvantitet..

Tips:
De små Cremona Auditor M er kapable til å blåse vegga ut av ei normal stue med den Parasoundriggen der i ryggen!:cool: Og Marantz/ sørger for fløyelen sammen med italienerne. Presise kabler skader ikke.
Blåse veggene ut av stuene på et dukkehus da eller? Det er en liten bokhyllehøyttaler med relativt lav følsomhet du snakker om.
 

vibberg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
169
Antall liker
15
Ser bra ut det der, med klasse A i pre, og ut de første 10 watt på effekten, så hvorfor ikke prøve Proac?
 

Auuu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.10.2012
Innlegg
144
Antall liker
42
Svensker...høyttalere er de litt sløve på, syns jeg-dvs alle bortsett fra "Fiskare Persson" i Göte- Respons Baby Grand=steintøff!- og Leif Mårten i Marten Designs-elsker hans Duke monitor-..Men forsterkere, derimot...der har pinadø hele verden noe å lære av en viss mann i Alingsås...også et par nordmenn..Göteborgstrakten er FULL av broderfolkets beste kort på Hi-Fi..
Mener du virkelig at norske forsterkere står tilbake for de svenske ???? Hørt om Dp ,Doxa osv?Det virker jo nesten som du KAN allt dette ang.hi fi :confused:
 
T

tce-teams

Gjest
Psb leverer virkelig varene , det kan jeg selv bekrefte med psb image t6 som jeg har , bedre alaround høyttaler har jeg ikke vert borti når det kommer til psb. psb synchorony one er jo i ein klasse for seg , har jeg hadt 10000 kr exstra den dagen er det synchrony one som har stått i stuen min i dag. Men det ble psb image t6 og jeg kjempe fornøyd med di , nå har jeg planer framover i tid jeg å. Og der står det 1 par ......... og venter på meg i enden av lyset.
 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
Det virker jo nesten som du KAN allt dette ang.hi fi :confused:
Slike surmulende bemerkninger bør du tenke deg et par ganger om før du legger ut...
Hadde du gjort det hvis dere hadde møttes live for å diskutere? Det hadde du nok ikke (håper jeg...).
Det er slike kommentarer som ødelegger mange kreative diskusjoner og drar de ned på krangle-nivå. Skjerpings!
Bidra heller med noe positivt, f.eks egne erfaringer.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.383
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Høyttalere må man høre selv.
Personlige preferanser er forskjellige.
Kjøp det DU synes låter best etter å ha skaffet deg lytterfaring.
Det er ingen høyttalere som er "best".

Her på HFS er det mange som mener mye uten egentlig å ha så mye erfaring.

Finn en seriøs forhandler som kan demonstrere, eller helst låne deg ulike høytalere innenfor din budsjettramme.
Forsterkerne du har er vel nærmest "Best Buy" i prisklassen og burde kunne drive det meste utenom ekstreme behov.

Personlig hadde jeg begynt i andre enden og funnet høytalere jeg likte lyden på, og så bygd anlegg rundt disse.
Dette er det (også) selvsagt delte meninger om, og for så vidt lite konstruktivt i.o.m. at du allerede har forsterkere.

Lykke til!
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Bkuesbreaker: De Sonusene spiller svært på den forsterkeren- uten maskering- og jeg sa normal stue- rundt 15-20 kvad.

Straxx: Jeg sa ET PAR nordmenn og EN svenske- hvem tror du jeg mener? Han har lært både Classe og Threshold å bygge amp..Har du hørt en Bladeliuskombo riktig oppsatt noen gang? Hvis ikke, kan du begynne med Tyr II Norge eller ASK/EMBLA..jeg tror du kjøper en av dem..

Av norske forsterkere jeg selv har eid, kan nevnes ti år med Doxa og fem år EC...Adyton, DP og Hegel er også gode..ingen fare, jeg veit hva Norges Hi-Fi-arv er, og hvordan den forvaltes idag..Takk for støtten, Finn!
 
Sist redigert:

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Parasound og PSB har en kompis av meg, ypperlig kombo. SF er fine ting det og. Beste er uansett å låne med seg ting hjem eller deponere og testet med egen musikk og rommet ting skal stå i. Bastante påstander er bare å se bort ifra, de blir ofte lagt frem på en måte som en bare kan trekke på skuldrene av.. Kos deg med musikken , ta ikke diverse "fruktskivsere" her inne så høytidelig...
 
T

tce-teams

Gjest
Parasound og PSB har en kompis av meg, ypperlig kombo. SF er fine ting det og. Beste er uansett å låne med seg ting hjem eller deponere og testet med egen musikk og rommet ting skal stå i. Bastante påstander er bare å se bort ifra, de blir ofte lagt frem på en måte som en bare kan trekke på skuldrene av.. Kos deg med musikken , ta ikke diverse "fruktskivsere" her inne så høytidelig...
Å låne med seg ting hjem er ikke så lett , jeg spurte nettop soundgarden i bergen om ein marantz sr 6007/7007 og ein marantz mm 7055 , og at jeg var kansje intrisert i og kjøpe produktene etterpå. Men di kunne ikke gå inn med ein slik avtale , tok meg ikke seriøs ein gang. Men når har jeg kontaktet audioaktøren og snakket med ein halvar , og gjennom eposten hans så var tonen ein heilt anen ein heldigvis. Men det er som hcs sier best og låne med seg hjem , om det er mulig for og få tetstet musikk og eventuelt film i eget rom.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.267
Sted
Oslo
Hva med å høyne budsjettet. Avalon Idea. Tror de koster rundt 70 k.



mvh
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
...eller enda bedre: Sonus Guarneri Memento..hehe. Budsjett er budsjett, Oct..
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Innlegg
512
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
Av høyttalere jeg har nå, og de jeg har hatt (og det er mange) så er det PSB jeg alltid lengter tilbake til.
Men det betyr ikke at jeg er misfornøyd med de høyttalere jeg har i dag. Men det blir nok PSB igjen, en gang i fremtiden...
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Paul Barton lager også noen av mine favoritter, Rune- Synchrony er en av dem..
 
K

kveita

Gjest
Svensker...høyttalere er de litt sløve på, syns jeg-dvs alle bortsett fra "Fiskare Persson" i Göte- Respons Baby Grand=steintøff!- og Leif Mårten i Marten Designs-elsker hans Duke monitor-..Men forsterkere, derimot...der har pinadø hele verden noe å lære av en viss mann i Alingsås...også et par nordmenn..Göteborgstrakten er FULL av broderfolkets beste kort på Hi-Fi..
Merkverdig påstand. Har eid OAC 52.2, en glimrende HT. I går fikk jeg mine Guru QM10two og om de ikke blåser ut veggene(de er av betong) så kjenner du at det flyttes en del luft. Har aldri opplevd maken til stativHT!
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Jeg er da positiv nok i bøttter og spann til nordisk lydteori og dens applikasjon,Sonab og Carlsson har bare aldri vært for meg, men "The STIG"S teorier om lyd er faktisk interessant lesning..Larsen 4 og 6 viderefører disse på en glimrende måte, men er altså ikke for meg.. I et "fire-and-forget" oppsett i vanskelig rom- som ikke tillater fløtting ut fra vegg, kan de dog være urkule. Audio Pro er for meg altfor softe-Avantekene låt pinadø som oversøt marsipan, og XTZ blir jeg heller ikke helt fortrolig med- litt uvisst p.t av hvilken grunn. Men som sagt: Marten og Respons er favorittter her i huset.
 
  • Liker
Reaksjoner: oct
U

Utgatt11378

Gjest
Jeg er da positiv nok i bøttter og spann til nordisk lydteori og dens applikasjon,Sonab og Carlsson har bare aldri vært for meg, men "The STIG"S teorier om lyd er faktisk interessant lesning..Larsen 4 og 6 viderefører disse på en glimrende måte, men er altså ikke for meg.. I et "fire-and-forget" oppsett i vanskelig rom- som ikke tillater fløtting ut fra vegg, kan de dog være urkule. Audio Pro er for meg altfor softe-Avantekene låt pinadø som oversøt marsipan, og XTZ blir jeg heller ikke helt fortrolig med- litt uvisst p.t av hvilken grunn. Men som sagt: Marten og Respons er favorittter her i huset.
Heldigen...er det slik og forstå Auditor at du har lyttet til alle disse kombinasjonene og enkeltmodellene..... :D !?
Vh
S
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Cathrine1: På ett eller annet tidspunkt, jepp!! DUKE for eksempel, er - takket være det keramiske basselementet- vanvittig rask, og serverer transienter som rifleskudd på Bladeliusforsterkeri. Litt som en forfinet Klipsch uten horn, som ikke nødvendigvis behøver så mange oppnedvendte glasskolber- eller en liten Rega- for å synge. En ordentlig rocker, som er en like god allrounder.. Carlssons/ Larsens har sin styrke i at du kan plassere dem klint opp i hvert sitt hjørne, så jenter som ikke vil ha høyttalere midt på gulvet, elsker etter min erfaring disse..hehe..jeg syns de blir for sløve. Men leverer et morsomt panorama. Respons har litt "eldre Sonus-faktor" over seg, men er krevende på forsterkeriet.Jeg rett og slett elsker ringradiatorer!
Mht XTZ: De gjør litt som eldre AudioPro i øra mine, men de keramiske Thielelementene kan være morsomme..dem har dog Mårten selv fått bedre til, og integreringa mellom keramikk og andre materialer er bedre der.. IMO... Marten Coltrane 2 er faktisk utrolig bra, den..ei søyle som får "godkjent +" av meg..MEN FOR EN PRIS, DA GITT..grøssss..:cool:
 
Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Ikke bare er det litt av en pris på dem, men de trenger grenseløst bra forsterkeri og kilder for å vise hva de virkelig kan. Er det en definitiv referansehøyttaler som virkelig ikke gir ved dørene, er det Coltrane 2. Ingenting har spilt like bra i Fidelitys referanserigg, men ingenting er mer kresent heller....
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Impulse: Vet det..men de er sykt gode når de får det de skal ha..som også Sonusene mine og Cremona Auditor M:cool:
Coltrane 2 kan glatt ta unna Beowulf/Saga/Embla, de..noe av det mest hinsides forsterkeri som er laget av et menneske..
 
Sist redigert:

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Hehe, trådstarter spørr et temmelig uskyldig spørsmål og blir pepret med bastante påstander.. Tydeligvis noen som har god tid her inne.. :).


Har og hørt parasound på monitor audio. Låt heller ikke ille for å si det pent..
 

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.453
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
34
Kan anbefale Monitor Audio PL200! Har de selv og fungerer svært godt på musikken du nevner!!!
Monitor Audio Platinum PL200 review | Hi-fi and av speakers Reviews | TechRadar
HIFIhuset er enseste forhandler som gjør det litt vanskelig(Asker) men de er kjent for og gi gode priser!!

Når det er sagt så finnes det ett hav der ute og som nevnnt litt over bør man bruke litt tid på og finne riktig høytaler for deg. Lån med hjem der man kan det og bruk nettet! Husk at i butikk vil de fleste høytalere høres bra ut så det med hjemlån kan ikke understrekes nok. Hør med folk på forumet også for mulig hjemmebesøk:)
 
Sist redigert:

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.412
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Hvordan vil du ha servert lyden? Hva slags klang vil du ha? Etc. etc. etc.

Høyttalere er det leddet i kjeden med mest egenlyd. De har sitt lydbilde som man riktignok kan korrigere litt med diverse forsterkere, men man vil i de aller fleste situasjoner kjenne igjen lyden i et og samme høyttalerpar om de står i forskjellige rom med forskjellig elektronikk spent opp foran. F.eks et par System Audio vil låte rimelig likt om du og et par kompiser hadde hatt et par hver, med forskjellig elektronikk.

Det mest naturlige for en hifikjøper er å finne ut hva slags lyd man liker, kjøpe seg høyttalere, også deretter finne elektronikk til de. :D

Med andre ord; å anbefale deg hva slags høyttalere du skal ha, blir det samme som å fortelle deg hva du skal ha på brødskiva di. ;)
 

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.453
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
34
Syns trådstarter gjør det riktig. Driver research før han kjøper. At han allerede har elektronikken er ikke noe problem. Hadde aldri byttet ut det jeg har selvom jeg skulle hatt nye høytalere heller:)
Syns absolutt dette er veien og gå:)
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.412
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Syns trådstarter gjør det riktig. Driver research før han kjøper. At han allerede har elektronikken er ikke noe problem. Hadde aldri byttet ut det jeg har selvom jeg skulle hatt nye høytalere heller:)
Syns absolutt dette er veien og gå:)
Selvfølgelig er det riktig med research, men jeg ville ha gjort det med ørene mine på forskjellige høyttalere :D For som du sikkert vet; smaken er som baken. ;)
Så får han heller i neste omgang eventuelt låne med seg de aktuelle høyttalerne hjem, for å teste de opp sammen med elektronikken.
F.eks så kan jo forsterkersettet hans være en bra match sammen med både Klipsch, Dali og Sonus Faber, men det vil alikevel låte forskjellig.
 

steinm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
192
Antall liker
25
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Takker for alle tilbakemeldinger, det er mange interessante svar.

Jeg hadde bestemt meg for å beholde Parasound da jeg gikk til innkjøp av P7, da pengene fort får bein å gå på om jeg skulle byttet ut dette med ett annet forsterkeri.

Var innom Rennessanse audio og fikk da oppleve Magico (5) husker ikke forsterker oppsettet (kanskje det var Edge) , dette var en utrolig opplevelse. Men det får bli med opplevelsen, da prisen lå oppunder 600.000.
Før jeg hørte på dette så hadde jeg bestemt meg for Dali Helicon 400, men tvilen er sådd.

Det jeg ønsker er en høyttaler som har evne til å gå dypt, god dynamikk og en viss holografi osv. til denne prisen jeg skisserte.
Stuen er forresten 40 kvm.
Har nå tenkt å bruke slutten av ferie på å låne hjem noen høyttalerpar, så får jeg se.
Hvordan er det evt med dyrere høyttalere til dette forsterkersettet? Er det noen vits, eller er det bortkastede penger?


Og igjen takk for alle innspill.

Mvh

SteinM
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Stein: Som alltid-svar ligger i boksen..du har et interessant alternativ der-- Parasoundene er gode nok til å dra høyttalere til dobbel pris, de..men enkelte svensker er kresne..hvorfor skjønner du når du leser PMen..
 
Sist redigert:
Topp Bunn