Vidar Øierås
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 19.01.2003
- Innlegg
- 3.202
- Antall liker
- 341
Heisann.
Jeg har nå kjøpt og lastet ned en master versjon og en CD versjon av "Symphony No 3 in A minor Scottish Vivace non troppo" hos Linn Records. Jeg vet ikke om følgende konklusjon er gjengs for alle nedlastingene derfra, men jeg har nå tatt en liten objektiv og dermed teknisk lydtest av disse to formatene.
I programmet Adobe Autition, som kan håndtere begge lydformater, hentet jeg inn begge formater for sammenlignings skyld.
Testingens mål er å sjekke om det er frekvensmessige-, dynamiske- eller støymessige forskjeller på 24/96 og 16/44.1
En liten analyse av masterfila:
Frekvensomfanget strakk seg til ca. 20kHz. Over 20kHz lå det støy som gradvis økte i styrke opp til ca 48kHz.
Som referanse ligger sporet med rett fase, altså 0 grader.
Masterfila har en gain på 0dB som referanse.
En liten analyse av CD-fila:
Frekvensomfanget strakk seg til ca 20kHz, men med en gradvis heving i nivå fra 17kHz til 20kHz, med maksdifferanse ift. masterfila på ca +0,5dB ved 20kHz.
Fasen på dette sporet ligger faktisk 180 grader vendt ift. masterfila. Det er jo litt rart. Hvorfor? Ikke vet jeg.
CD-fila har en gain på +2,13dB i hele frekvensregisteret ift. masterfila. Altså låter masterfila nesten halvparten så sterkt som CD-fila.
Videre sammenligning går ut på å finne dynamiske forskjeller:
CD-sporet konverteres til samme format som masterfila. Sporet er allerede invertert og equalisert gain ift. masterfila.
1. problem:
Masterfila og CD-fila er ikke synkronisert tidsmessig. De starter altså ikke på samme tidspunkt i opptaket. Ca. 73mS i begynnelsen av CD-fila er borte.
Denne feilen måtte kompenseres, og var i og for seg svært enkelt å få til.
2. problem:
Master- og CD-fila er heller ikke synkronisert i pitch. Etter 4 minutter er CD-fila forsinket med 1,3mS i forhold til masterfila.
3. problem:
En følgefeil av problem 2. Ved sammensmelting av invertert CD-fil og ikke-invertert masterfil fikk jeg ikke fram riktig signaldifferanse, bortsett fra et bittelite sekund som kan regnes som full klaff. Det er derfor bare dette lille sekundet jeg kan bruke til å sammenligne dynamikken mellom masterfil og CD-fil. Det er ikke dynamikkforskjell på disse filene.
Konklusjon på akkurat denne Symphony_No_3_in_A_minor_Scottish_Vivace_non_troppo masterfil og CD-fil:
Lydmessig er det en forsterkning på ca 2dB samt en invertering av signalet etter konvertering fra masterfil til CD-fil hos Linn Records. I tillegg vil støyen over 20kHz bli borte under konverteringen fra 24/96 til 16/44.1.
Den lille hevingen av diskanten på CD-fila kan nok for de med gullører og evne til å høre så lyst som 20kHz dra nytte av - eller unytte.
Imidlertid er det masterfila som har mest støy - selv om denne ligger over 20kHz.
Jeg er litt skuffet over at det ikke er større forskjell på disse to formatene, og enda mer skuffet over at CD-fila er invertert. Det er faktisk av betydning lydmessig. En analyse av signalforløpet gir et klart signal om at masterfila har riktig fase. På denne starter nemlig anslagene i positiv amplitude, noe som er viktig for å gjengi riktig dynamikk - forutsatt at anlegget også er koblet riktig.
Min personlige mening:
Skal du kjøpe og laste ned musikk fra Linn Records, er det med denne referansen ikke poeng å laste ned den dyreste masterfila hvis du har inverteringsmuligheter. Du får praktisk talt samme lydkvalitet med CD-fila, bortsett fra en usikkerhet i fasen - om denne er riktig på masterfila eller på CD-fila er ikke bombesikker, men nokså entydig, samt støyproblemet på masterfila. Når Linn Records så i tillegg har en 320kbs MP3 utgave, kan til og med denne vurderes fremfor mastersporet.
Testen kostet meg 4 Euro (1,5 for CD-fil og 2,5 for masterfil), og et par timer foran PC'en.
Håper dette var nyttig informasjon.
Mvh.
Vidar
Jeg har nå kjøpt og lastet ned en master versjon og en CD versjon av "Symphony No 3 in A minor Scottish Vivace non troppo" hos Linn Records. Jeg vet ikke om følgende konklusjon er gjengs for alle nedlastingene derfra, men jeg har nå tatt en liten objektiv og dermed teknisk lydtest av disse to formatene.
I programmet Adobe Autition, som kan håndtere begge lydformater, hentet jeg inn begge formater for sammenlignings skyld.
Testingens mål er å sjekke om det er frekvensmessige-, dynamiske- eller støymessige forskjeller på 24/96 og 16/44.1
En liten analyse av masterfila:
Frekvensomfanget strakk seg til ca. 20kHz. Over 20kHz lå det støy som gradvis økte i styrke opp til ca 48kHz.
Som referanse ligger sporet med rett fase, altså 0 grader.
Masterfila har en gain på 0dB som referanse.
En liten analyse av CD-fila:
Frekvensomfanget strakk seg til ca 20kHz, men med en gradvis heving i nivå fra 17kHz til 20kHz, med maksdifferanse ift. masterfila på ca +0,5dB ved 20kHz.
Fasen på dette sporet ligger faktisk 180 grader vendt ift. masterfila. Det er jo litt rart. Hvorfor? Ikke vet jeg.
CD-fila har en gain på +2,13dB i hele frekvensregisteret ift. masterfila. Altså låter masterfila nesten halvparten så sterkt som CD-fila.
Videre sammenligning går ut på å finne dynamiske forskjeller:
CD-sporet konverteres til samme format som masterfila. Sporet er allerede invertert og equalisert gain ift. masterfila.
1. problem:
Masterfila og CD-fila er ikke synkronisert tidsmessig. De starter altså ikke på samme tidspunkt i opptaket. Ca. 73mS i begynnelsen av CD-fila er borte.
Denne feilen måtte kompenseres, og var i og for seg svært enkelt å få til.
2. problem:
Master- og CD-fila er heller ikke synkronisert i pitch. Etter 4 minutter er CD-fila forsinket med 1,3mS i forhold til masterfila.
3. problem:
En følgefeil av problem 2. Ved sammensmelting av invertert CD-fil og ikke-invertert masterfil fikk jeg ikke fram riktig signaldifferanse, bortsett fra et bittelite sekund som kan regnes som full klaff. Det er derfor bare dette lille sekundet jeg kan bruke til å sammenligne dynamikken mellom masterfil og CD-fil. Det er ikke dynamikkforskjell på disse filene.
Konklusjon på akkurat denne Symphony_No_3_in_A_minor_Scottish_Vivace_non_troppo masterfil og CD-fil:
Lydmessig er det en forsterkning på ca 2dB samt en invertering av signalet etter konvertering fra masterfil til CD-fil hos Linn Records. I tillegg vil støyen over 20kHz bli borte under konverteringen fra 24/96 til 16/44.1.
Den lille hevingen av diskanten på CD-fila kan nok for de med gullører og evne til å høre så lyst som 20kHz dra nytte av - eller unytte.
Imidlertid er det masterfila som har mest støy - selv om denne ligger over 20kHz.
Jeg er litt skuffet over at det ikke er større forskjell på disse to formatene, og enda mer skuffet over at CD-fila er invertert. Det er faktisk av betydning lydmessig. En analyse av signalforløpet gir et klart signal om at masterfila har riktig fase. På denne starter nemlig anslagene i positiv amplitude, noe som er viktig for å gjengi riktig dynamikk - forutsatt at anlegget også er koblet riktig.
Min personlige mening:
Skal du kjøpe og laste ned musikk fra Linn Records, er det med denne referansen ikke poeng å laste ned den dyreste masterfila hvis du har inverteringsmuligheter. Du får praktisk talt samme lydkvalitet med CD-fila, bortsett fra en usikkerhet i fasen - om denne er riktig på masterfila eller på CD-fila er ikke bombesikker, men nokså entydig, samt støyproblemet på masterfila. Når Linn Records så i tillegg har en 320kbs MP3 utgave, kan til og med denne vurderes fremfor mastersporet.
Testen kostet meg 4 Euro (1,5 for CD-fil og 2,5 for masterfil), og et par timer foran PC'en.
Håper dette var nyttig informasjon.
Mvh.
Vidar