Hva er de beste elementene til Ultimate DIY høytaler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.455
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    AMT virket jo veldig spennende.....de er jo godt egnet som dipol - også er jeg i grunn tilhenger av færrest mulig delefrekvenser....

Mvh
    OMF

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.047
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    O

Oblivion

Gjest
    yoshi_78 skrev:
    For min egen del er jeg overbevist om at det er en klar sammenheng mellom forvrengningsmønster og subjektiv oppfatning av egenlyden i komponenten. I hvert fall har det vært min erfaring hittil. Kanskje "for lav" forvrengning oppfattes som mindre tiltrekkende enn "tilstrekkelig lavt"? Og hvor stor økning i de ulike forvrengningskomponentene måtte du opp i på prototypene dine før du ble fornøyd?
    Det som måles og vises er harmonisk forvrengning...
    Den bør (skal) være konstant over hele frekvensområdet...
    2 harmoniske bør (skal) være høyere enn 3 harmoniske osv...

Når en tweaker slik at harmonisk forvrengning (som måles) blir lavere og ulinjær betyr det IKKE at den totale forvrengningen er LAV - det betyr bare at den harmoniske forvrengningen ved målemikrofonen er kanselert i et mellom område hvor tweaket virker - det ser bra ut på målingene, men spiller ikke vakkert fordi vi hører den økte uharmoniske forvrengningen som er ørefiendtlig (men måles ikke).

Etter å ha målt og lyttet til mange prototype varianter hvor jeg analyserte og satte resultatene i system så kom jeg til følgende resultat:
    Det som spiller desidert best er en harmonisk forvrengning som er linjær over hele frekvens området og hvor 2 harmoniske er høyere enn 3 harmoniske osv.

Ved å gjøre magnetfeltet ulinjært (svakere for de midterste foldene) og også svakere på midten (vertikalt) kan en få til en kanseleringseffekt som gir en tilsynelatende lavere harmonisk forvrengning.
    Men samtidig får en økt uharmonisk (måles ikke) forvrengning og en får en høyere effekt av magnetsystem rippel som igjen er ulinjær pga at magnetfeltet er ulinjært.

Hvis en sammenligner en Mundorf 2310 med en Oblivion AMT og ser på kun 2 harmonisk forvrengning så ser det slik ut: Mundorf @ 104dB - Oblivion @ 106dB

Frekvens: 50Hz 100Hz 300Hz 1kHz 2kHz 5kHz 10kHz 20kHz
    Mundorf ?? ?? ?? 2.5% ca.0.3% 0.25% 0.6% 1%
    Oblivion 2% 1% 0.5% 0.4% 0.4% 0.4% 0.4% 0.5%

Spørsmålet med hensyn til Mundorf er at de 104dB de refererer til ved 10kHz så er den nede 7.5dB ved 1kHz.
    Oblivion AMT er nede 7.5dB ved 80Hz og ligger rundt 106dB fra 115Hz og opp-
    3 harmoniske ligger ca. 10 - 12dB under 2 harmoniske over 300Hz på Oblivion AMT.
    Målingene indikerer at 3 (og høyere) harmoniske synker med økende frekvens, men dette er trolig ikke riktig, men en svakhet ved et digitalt målesystem som ikke har høy nok båndbredde til å måle noe serlig over 1kHz...

Dette er målinger uten deling eller waveguide på Oblivion AMT.
    Med deling på 300Hz og waveguide vil harmonisk forvrengnng synke ytterligere under ca. 5kHz og ligge godt under 0.4% helt ned...

Mitt poeng var ikke å ha en høy forvrengning, men å ha en lavest mulig og mest mulig linjær forvrengning over hele frekvensområdet.
    Å senke / kanselere harmonisk forvrengningen mellom 2kHz og 5kHz slik som på Mundorf på bekostning av alt under og over har jeg ikke helt forståelsen for når de ikke gjør det over hele frekvensområdet.

EDIT: Jeg stoler ikke helt på mine egne (eller andres) målinger. Årsaken til at jeg ikke stoler på målingene er at jeg fikk for "fine" målinger og når jeg begynte å undersøke hvorfor så viser det seg at måten Arta og andre digitale målesystemer er implementert ikke gir troverdige målinger over 300Hz til 1kHz pga for liten båndbredde i målesystemet. Og under 300Hz er det fysiske begrensninger i både rom og målemikrofon...
    I følge målingene synker ALLE høyere harmoniske forvrengninger med økende frekvens for Oblivion AMT.
    Den totale forvrengningen synker derfor også med økende frekvens...

EDIT2: Hvis en ser på Mundorf ved 1kHz så er den harmoniske forvrengningen oppgitt til 2.5% ved 104dB referansenivå...
    Men nivået er 7.5dB eller 2.5 ganger nede i forhold til referansen...
    Dette gir en forvrengning på 60% relatert til nivå og "spørsmålet" er ikke om vi hører dette, men hvordan
    denne "uharmoniske" nivå forvrengningen skal hensyntas og eventuellt representeres.
    Tilsvarende vil "uharmonisk" nivå forvrengning ved 2 - 5kHz være 10 talls prosent for Mundorf AMTen.
    Hvis en lager en EQ slik at "uharmonisk" nivå forvrengning ikke lenger er et tema så har "problemet" flyttet seg til forsterker eller allerede i DAC.
    Hvis en øker nivået ved 1kHz (EQ) med 2.5 ganger eller 7.5dB vil DAC og eller forsterker få en økt forvrengning med 2.5 ganger - forvrengningen ved 1Khz er da i utgangspunktet økt, og fordi AMT får et 2.5 ganger høyere signal må en regne med at forvrengningen øker ytterligere (?5 - 20%?).
    Da er ikke fase forvrengning pga av EQ og lignende tatt med i beregningene...
    Om dette kan måles er tvilsomt og det finnes sikkert mange måter å idiotforklare dette på, men hørbart er det uansett.

O

Oblivion

Gjest
    Snickers-is skrev:
    Plasma er spennende, men jeg har ikke sett noen uttømmende målinger på slike.

Tre problemer med plasma skal etter sigende være:
    1: Støy (jeg tror Lansche har funnet en løsning på dette) fra flammen.
    2: Linearitet, overføringsfunksjonen skal visstnok ha en del avvik som følge av elementenes natur.
    3: "Membran"-størrelse. "Membranen" er så liten at man ikke kontrollerer spredningen på noen måte med mindre man bruker horn, og horn er ikke bare fryd...
    Plasma hadde jeg en gang i tiden planlagt å lage, men etterhvert som jeg jobbet med prosjektet fikk jeg flere og flere grunner til å la det være..

Ozon
    Høy effekt 27MHz sender
    Brannfarlig
    Måtte bruke rør... (nå fins det 1200Volt JFET :eek:)
    Og flere andre grunner.

En av fordelene var at en enkelt kunne få en 360 grader rundtstrålende diskant med 250kHz båndbredde.
    Det mest seriøse prosjektet jeg fant var en 360 grader rundtstrålende fulltone...
    Den hadde nok ingen dypbass og Dave (konstruktøren) sammenlignet ytelsen med et forvrengt 3" element.

J

J.J

Gjest
    Snickers-is skrev:
    Er du ferdig med dem nå OMF?
    ;D

* Ler meg skakk * Mener du og insinuere at han er treg ?? ;) Han har jo fått ALLVERDENS hjelp her da ..... 8)

*Venter på bilder her*

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.365
    Sted
    Østfold
    Ja, nå er det ikke lenger noen unnskyldning for ikke å være ferdig synes jeg...

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.455
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Beklager sent svar....satt nede i det nye lytterommet og hørte på høytalerne....ble bra dette! Takk for hjelpen!

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.455
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Skulle gjerne gjort det, men har litt trøbbel med kameraet....regner med at jeg kan legge ut bilder i 2013 en gang....

Mvh
    OMF

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.365
    Sted
    Østfold
    Jeg har nå snakket med en i Bergen som kan komme innom å ta bilder. Skulle være der i løpet av 10 minutter... :D

Hvordan låter det forresten?

R

RL69

Gjest
    OMF skrev:
    Skulle gjerne gjort det, men har litt trøbbel med kameraet....regner med at jeg kan legge ut bilder i 2013 en gang....

Mvh
    OMF
    Det er vel kun snakk om "simuleringer"?

MVH
    KOL69

J

J.J

Gjest
    Typisk at kameraet trøbler ... men du har vel video kamera .. så kan du legge ut en snutt på Youtube :D

Regner med at hele byggeprosessen ble filmet ?? Såpass til Hig End er det vel ... ;D

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.455
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vel vel....la oss ikke avspore helt..... ;D

AMT er utrolig spennende....Celius har valgt dette, Stig har valgt det og mange mange flere.....Spesiellt mtp at de dekker et større frekvensområde....penger må jo alltid burdere og hvis jeg kan greie meg med 3 veis fremfor 4 veis så er det drøyt 50k å spare der også!

Hvordan skaffer man seg måledata på de ulike elementene....jeg har ikke all verden tro på at en nisse fra Norge med store ambisjoner nødvendighvis får tilsendt rubbel og bit...?

Mvh
    OMF

T

timc

Gjest
    OMF skrev:
    Hvordan skaffer man seg måledata på de ulike elementene....jeg har ikke all verden tro på at en nisse fra Norge med store ambisjoner nødvendighvis får tilsendt rubbel og bit...?

Mvh
    OMF
    Dersom produsenten er seriøs burde det ikke være problem.

-Tim

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.047
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    ESS har begynt å produsere denne igjen også. En klassiker.
    ESS amt-1
    Men intet til lite data på dem.

thor72

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.07.2010
    Antall liker
    0
    bambadoo skrev:
    ESS har begynt å produsere denne igjen også. En klassiker.
    ESS amt-1
    Men intet til lite data på dem.
    Jeg har indkøbt to af dem til det ultimative højtaler system, der er en enkel pukkel ved ca. 5.5 Khz der skal rettes ud ellers er de meget fine, og lyder rigtig godt, impedanskurven er som en streg, det vil være meget nemt at lave passivt filter til denne enhed.

Derudover har jeg købt Supravox LB135, dem er jeg knapt så tilfreds med de lyder simpelthen forkert og dårligt, men for tilsyneladende ikke høj effektivitet gratis, der er en pris at betale, men håber trods alt at jeg kan få modificeret dem så meget at den bliver til at holde ud at høre på.

En passende bas har jeg ikke rigtigt fundet endnu, Jeg har 4 stk 10 tommer fra Trapez xi en Focal enhed, muligt at de bliver brugt.

yoshi_78

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2008
    Antall liker
    120
    Torget vurderinger
    3
    Fant noen data på ESS AMT-1 fra HobbyHiFi nr 5/2007 :)

Re = 3.4 ohm
    Fs= 950 Hz
    Følsomhet v/ 4 kHz = 100 dB
    Sd = 180 cm^2

Frekvensresponsen er forholdsvis jevn, men dette er kanskje ikke det mest interessante siden du er Audiolense-bruker. Ut fra forvrengningsmønsteret ser de ut til å kunne brukes fra 1,5 kHz. Forvrengning ved 90 dB er forholdsvis lineær, men gjennomgående noe høyere enn de beste AMT versjonene jeg har sett. Vannfallsdiagrammet er kanskje ikke like rent som en del andre varianter.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.455
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Ja -burde kanskje sagt det og innledningsvis....jeg skal bruke digitale delefiltre og romkorreksjon. JEg kommer nok også til å bruke DP forsterkere (eller tislvarende) med utgangsimpedans på 0 - slik at forsterkeren vil være så godt som lastuavhengige!

Mvh
    OMF

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Snickers-is skrev:
    Ja, nå er det ikke lenger noen unnskyldning for ikke å være ferdig synes jeg...
    Og det sier du? ;D

OMF:
    Har du bestemt deg for hvilke akustikk hjelp du vil innhente?

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.365
    Sted
    Østfold
    bambadoo skrev:
    Noe googling ga denne grafen for amt-1 (endel år siden) mulig de nye er litt anderledes?
    Det var jo ikke akkurat den lekreste kurven jeg har sett, men fin demping på 60 grader da. Imidlertid er den sikkert ikke like fin vertikalt, i og med at den er så lang.

O

Oblivion

Gjest
    bambadoo skrev:
    Noe googling ga denne grafen for amt-1 (endel år siden) mulig de nye er litt anderledes?
    De som har overtatt produksjonen har ikke gjort noen vesentlige endringer og de overtok også lageret av deler slik at det mest sannsynlig er "orginale" Heil AMTer de leverer fortsatt.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.455
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    orso skrev:
    OMF:
    Jeg har et par-tre navn på blokken! Men tar gjerne i mot flere tips!

Mvh
    OMF

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    OMF skrev:
    orso skrev:
    OMF:
    Jeg har et par-tre navn på blokken! Men tar gjerne i mot flere tips!

Mvh
    OMF
    Tja. Spørs jo hvor mye du vil bruke på det. Et selskap som dette vil sikkert gjøre en strålende jobb, men tror ikke det akkurat er billig:
    http://www.far-audio.com/

Et alternativ som både er rimelig og du vil lære mye av er å bruke tjenesten til en kar ved navn John Brandt. Han har god erfaring med å lage studioer og også lytterom. Han kan bistå i både konstruksjon av rommet, finne optimal lytteplass og tiltak i selve rommet. Kommunikasjon foregår over mail/chat/telefon. Du tar målinger underveis, som han analyserer og bidrar så mye ytteligere tips. Akustikk produktene må du bygge eller kjøpe selv. Du får tegninger av han på akustikk tiltak som du kan bruke til å lage. Både absorbenter, bassfeller og diffusorer. Hvis ikke du vil snekre selv, vil han anbefale konkrete produkter som du kan kjøpe. Det innebærer med andre ord en del egeninnsats og det er jo veldig lærerikt!
    http://jhbrandt.net/

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.047
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Fant vi ut hva som var de beste elementene? Og prisen på Oblivion AMT?

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.365
    Sted
    Østfold
    Nei, det eneste vi fannt ut var at det var dødsstraff for å ikke digge Accuton.

T

timc

Gjest
    Snickers-is skrev:
    Nei, det eneste vi fannt ut var at det var dødsstraff for å ikke digge Accuton.
    Jeg er fortsatt i live......Enn så lenge........

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.458
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis vi skal bli litt seriøse, sånn innimellom, så mener jeg at korrekt gjengivelse av transienter, og da spesielt de første få millisekundene attakk, er grovt undervurdert i de fleste kommersielle konstruksjoner. For å få til dette trengs høy følsomhet, kraftige motorer, lette membraner med stort areal, mye headroom, fravær av dynamisk kompresjon, osv. Derfor har jeg kjøpt en liten stabel 16 ohms elementer fra PHL (PHL 1130 og 3440, ca 96-98 dB @ 1W), samt Beyma TPL150 og 12SW1300Nd. Jeg tror det blir ganske ultimat ifht mine kriterier.

Nå trenger jeg bare å finne tiden til å få bygget disse beistene (jfr høyttalertråden i signaturen).

T

timc

Gjest
    Jeg dumpet borti Precision devices i dag. Noen som kjenner til dem?

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.365
    Sted
    Østfold
    Asbjørn skrev:
    Hvis vi skal bli litt seriøse, sånn innimellom, så mener jeg at korrekt gjengivelse av transienter, og da spesielt de første få millisekundene attakk, er grovt undervurdert i de fleste kommersielle konstruksjoner. For å få til dette trengs høy følsomhet, kraftige motorer, lette membraner med stort areal, mye headroom, fravær av dynamisk kompresjon, osv. Derfor har jeg kjøpt en liten stabel 16 ohms elementer fra PHL (PHL 1130 og 3440, ca 96-98 dB @ 1W), samt Beyma TPL150 og 12SW1300Nd. Jeg tror det blir ganske ultimat ifht mine kriterier.

Nå trenger jeg bare å finne tiden til å få bygget disse beistene (jfr høyttalertråden i signaturen).
    Hvorfor snakker så mange om denne angivelige sammenhengen mellom impulsrespons og følsomhet? Det finnes jo ingen ting som underbygger en slik påstand.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.458
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vel, jeg fikk det ikke til med moderat følsomhet og megaeffekt, så nå prøver jeg motsatt. :)

Nå er det en stund siden jeg leste meg opp på dette, men følsomheten (rettere sagt effektiviteten) blir en bieffekt av motorstyrke, bevegelig masse og membranareal, som hver for seg hevdes å være viktig for "dynamikk".

Jeg har ikke fasiten ennå, bare noen teorier jeg vil teste ut. Time Will Show, for å sitere Flåklypa.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn