yoshi_78 skrev:
For min egen del er jeg overbevist om at det er en klar sammenheng mellom forvrengningsmønster og subjektiv oppfatning av egenlyden i komponenten. I hvert fall har det vært min erfaring hittil. Kanskje "for lav" forvrengning oppfattes som mindre tiltrekkende enn "tilstrekkelig lavt"? Og hvor stor økning i de ulike forvrengningskomponentene måtte du opp i på prototypene dine før du ble fornøyd?
Det som måles og vises er
harmonisk forvrengning...
Den bør (skal) være konstant over hele frekvensområdet...
2 harmoniske bør (skal) være høyere enn 3 harmoniske osv...
Når en tweaker slik at harmonisk forvrengning (som måles) blir lavere og ulinjær betyr det IKKE at den totale forvrengningen er LAV - det betyr bare at den harmoniske forvrengningen ved målemikrofonen er kanselert i et mellom område hvor tweaket virker - det ser bra ut på målingene, men spiller
ikke vakkert fordi vi hører den økte uharmoniske forvrengningen som er ørefiendtlig (men måles ikke).
Etter å ha målt og lyttet til mange prototype varianter hvor jeg analyserte og satte resultatene i system så kom jeg til følgende resultat:
Det som spiller desidert best er en harmonisk forvrengning som er linjær over hele frekvens området og hvor 2 harmoniske er høyere enn 3 harmoniske osv.
Ved å gjøre magnetfeltet ulinjært (svakere for de midterste foldene) og også svakere på midten (vertikalt) kan en få til en kanseleringseffekt som gir en tilsynelatende lavere harmonisk forvrengning.
Men samtidig får en økt uharmonisk (måles ikke) forvrengning og en får en høyere effekt av magnetsystem rippel som igjen er ulinjær pga at magnetfeltet er ulinjært.
Hvis en sammenligner en Mundorf 2310 med en Oblivion AMT og ser på kun 2 harmonisk forvrengning så ser det slik ut: Mundorf @ 104dB - Oblivion @ 106dB
Frekvens: 50Hz 100Hz 300Hz 1kHz 2kHz 5kHz 10kHz 20kHz
Mundorf ?? ?? ?? 2.5% ca.0.3% 0.25% 0.6% 1%
Oblivion 2% 1% 0.5% 0.4% 0.4% 0.4% 0.4% 0.5%
Spørsmålet med hensyn til Mundorf er at de 104dB de refererer til ved 10kHz så er den nede 7.5dB ved 1kHz.
Oblivion AMT er nede 7.5dB ved 80Hz og ligger rundt 106dB fra 115Hz og opp-
3 harmoniske ligger ca. 10 - 12dB under 2 harmoniske over 300Hz på Oblivion AMT.
Målingene indikerer at 3 (og høyere) harmoniske synker med økende frekvens, men dette er trolig ikke riktig, men en svakhet ved et digitalt målesystem som ikke har høy nok båndbredde til å måle noe serlig over 1kHz...
Dette er målinger uten deling eller waveguide på Oblivion AMT.
Med deling på 300Hz og waveguide vil harmonisk forvrengnng synke ytterligere under ca. 5kHz og ligge godt under 0.4% helt ned...
Mitt poeng var
ikke å ha en høy forvrengning, men å ha en lavest mulig og mest mulig linjær forvrengning over hele frekvensområdet.
Å senke / kanselere
harmonisk forvrengningen mellom 2kHz og 5kHz slik som på Mundorf på bekostning av alt under og over har jeg ikke helt forståelsen for når de ikke gjør det over hele frekvensområdet.
EDIT: Jeg stoler ikke helt på mine egne (eller andres) målinger. Årsaken til at jeg ikke stoler på målingene er at jeg fikk for "fine" målinger og når jeg begynte å undersøke hvorfor så viser det seg at måten Arta og andre digitale målesystemer er implementert ikke gir troverdige målinger over 300Hz til 1kHz pga for liten båndbredde i målesystemet. Og under 300Hz er det fysiske begrensninger i både rom og målemikrofon...
I følge målingene synker ALLE høyere harmoniske forvrengninger med økende frekvens for Oblivion AMT.
Den totale forvrengningen synker derfor også med økende frekvens...
EDIT2: Hvis en ser på Mundorf ved 1kHz så er den harmoniske forvrengningen oppgitt til 2.5% ved 104dB referansenivå...
Men nivået er 7.5dB eller 2.5 ganger nede i forhold til referansen...
Dette gir en forvrengning på 60% relatert til nivå og "spørsmålet" er ikke om vi hører dette, men hvordan
denne "uharmoniske" nivå forvrengningen skal hensyntas og eventuellt representeres.
Tilsvarende vil "uharmonisk" nivå forvrengning ved 2 - 5kHz være 10 talls prosent for Mundorf AMTen.
Hvis en lager en EQ slik at "uharmonisk" nivå forvrengning ikke lenger er et tema så har "problemet" flyttet seg til forsterker eller allerede i DAC.
Hvis en øker nivået ved 1kHz (EQ) med 2.5 ganger eller 7.5dB vil DAC og eller forsterker få en økt forvrengning med 2.5 ganger - forvrengningen ved 1Khz er da i utgangspunktet økt, og fordi AMT får et 2.5 ganger høyere signal må en regne med at forvrengningen øker ytterligere (?5 - 20%?).
Da er ikke fase forvrengning pga av EQ og lignende tatt med i beregningene...
Om dette kan måles er tvilsomt og det finnes sikkert mange måter å idiotforklare dette på, men hørbart er det uansett.