Hva er den beste DIY Dac.

Masterdude

Medlem
Ble medlem
22.05.2005
Antall liker
0
Hei!

Hva er den beste DIY Dac, hvor mye koster den og hvor kjøpes den.

Mvh. Artsfrende.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Ja, dette vil jeg også vite. Men det er jo også greit å vite hvilke DACer som er med i konkurransen.

Det er vel også et godt spørsmål om hva som er "best". For meg er det alltid et element av "value for money" når man snakker DIY.

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Dette vil jeg vite også. Har tittet litt på Monica2. Koster visst ikke mer en 12-1300kr. Er det bare å koble denne rett på cd-spilleren?. eller må man skru på spilleren også?

EsE

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2004
Antall liker
0
Skal kjøpe meg en Audio Note dac kit med i/v trafoer, rør likeretter osv, tror det kan bli rimelig bra! Skal visstnok spille bedre enn Audio R. spilleren som ble testet i fidelity. ;)
Den blir jo ikke så veldig billig da. Der er kanskje Monica 2 best, uten at jeg har hørt den.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Audio Note og Monic2 er to alternativer jeg har vurdert også.  Er det flere der ute?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.153
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
sjekk linken om DDDAC1543 over
IMO
Mvh
Leif

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Noen som har prøvd Monica2, DDDAC1543 MK2 eller Audio Note-kitene? Evt. mot hverandre?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.153
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
Monica 2 har IKKE usb inngang som option.
derfor valgte jeg bort den.
Mvh
Leif

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Må innrømme at jeg liker konseptet i DDDAC1543 Mk2. Den parallelliseringen av mange DAC-chiper er jo svært morsom, og den appellerer til meg teoretisk også.
Noen som skjønner hvorfor det IC-tårnet blir så varmt at den trenger heftig kjøling?
Siden den krever en del kjøling, er det noen som vet hvor mye den trekker (for dimensjonering av batterier)?
Noen som har peiling på utgangsimpedansen fra denne?
Er den kresen på forforsterkeren, siden den ikke har bufret utgang?
(Har ikke lest gjennom absolutt alt på disse sidene, så det er mulig det er noe jeg har oversett).

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Antall liker
1.474
Sted
Trondheim
Bra :) Tok en sjanse og kjøpte den uhørt. Den var nevnt her på forumet.

Monterte den på tirsdag. Lyden har åpna seg mye siden da.

(for ordens skyld: trekassa fant jeg på en antikvitetsforretning, og var ikke med i noe kit :)

Mvh Ola

slarssen

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2003
Antall liker
13
Er veldig fornøyd med produktene fra KandK audio:

http://www.kandkaudio.com/digitalaudio.html

Har selv RAKK DAC MKI og jeg har hørt MKII. Har ikke USB, men skal bygge inn en HagUSB eller liknende. HagDAC er forøvrig også spennende, men den har jeg ikke hørt.

- Slarssen

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Antall liker
620
Slutter meg til OAlex og Cobra2 når det gjelder AYA dacen. DACen er utstyrt med det som etter manges oppfatning er "the dac chip to beat"; TDA1541.

Ellers kan det være verdt å sjekke ut Twisted Pears utbud av dac-kit basert på chiper fra Wolfson og ESS Tech. Buffalo dacen deres virker svært spennende:
http://www.twistedpearaudio.com/digital/buffalo.aspx.

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Antall liker
1.474
Sted
Trondheim
Slutter meg til OAlex og Cobra2 når det gjelder AYA dacen. DACen er utstyrt med det som etter manges oppfatning er "the dac chip to beat"; TDA1541
*Kremt* TDA1541A

Mvh Ola

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Antall liker
1.474
Sted
Trondheim
Nærbilde av AYA II. Den leveres med BNC på spdif inngangen. Jeg måtte lage en kjapp overgang fra RCA.

Mvh Ola

Vedlegg

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Neineinei. Monica ligger ikke på listen over kandidater til beste diy dac.

AYA er nok en knakende god dac. Jeg har ikke hørt den selv, men vet at Pedja Rogic lager produkter med utrolig god byggekvalitet på alle nivåer. I tillegg har han utviklet noen smarte kretser som ikke akkurat er databladmateriale som så mye annet der ute.

Ellers kan jeg anbefale Twisted Pear Audio Opus. Den er helt latterlig billig og gir mulighet for en rekke ulike løsninger og senere oppgraderinger. Lyden er usannsynlig bra.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.153
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
er det ingen andre som har efaringer med ADLABS ?
mvh

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.454
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Ser jo at DD-DAC er en av favorittene.....takler denne 96kHz/24 bit..?

Andre aktuelle kandidater for prosjekter der ytelse er viktigere enn pris...?

Mvh
OMF

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
AD-labs dacen ser utrolig flott ut. Jeg kjenner ikke detaljene til kretsen, men ut ifra designprinsippene burde den absolutt være en god kandidat.

Hagerman lager også noen vanvittige produkter. Chime tror jeg dacen heter. Opp på lista med den. :)

Det er fristende å foreslå Tentlabs også. Det er jo riktignok en cd-spiller med mulighet for å bygge på USB-inngang.

Men nå er vi oppe i det øvre prissjiktet.

Topp Bunn