Bjørn ("Orso")
Bransjeaktør
Det vet jeg ikke fordi det er vanskelig å skille høyttalere og rom. Elektronikk og lydkorreksjon spiller jo også en rolle.
Tanken var å fortelle om høyttalere som skapte et magisk øyeblikk som setter seg på minnet. Selvfølgelig har rommet stor betydning, men her søkes helheten.orso skrev:Det vet jeg ikke fordi det er vanskelig å skille høyttalere og rom. Elektronikk og lydkorreksjon spiller jo også en rolle.
He he.. Ikke at det ikke frister, men det ene fører det andre med seg. Da måtte jeg først kjøpt nytt hus. f.eks.LMC skrev:stod et par på finn for 25K...kjøp de da velerib skrev:Infinity Epsilon, på Hi-Fi messa '94.
På tross av håpløse betingelser, var det lett å høre at dette var noe spesielt.
(Det ble spilt på ML elektronikk husker jeg.)
-erib
mvh
Ah lekkert!!!!!larsggu skrev:Pioneer's smått legendariske HPM-100. Akkurat fått et par i hus, dog med delvis defekte diskanter. Hører uansett allerede det vanvittige potensialet som bor i disse beistene. Skal bli morsomt å puste liv i de ila. vinteren. "Nye" diskant-elementer er på vei fra USA og kondensatorene i delefilterne skal fornyes. 8)
I følge wikipedia er alle elementene, bortsett fra superdiskanten, en blanding av papir og karbonfiber med kantoppheng av "greased cloth", dvs. tøy satt inn med noe for å holde det mykt. Opphengene på bassene her er faktisk myke, hele og fine. Kantopphenget til mellomtonene er dog noe stivt, men jeg er usikker på om det er meningen eller om de kanskje burde settes inn med noe...Imperial skrev:Ah lekkert!!!!!larsggu skrev:Pioneer's smått legendariske HPM-100. Akkurat fått et par i hus, dog med delvis defekte diskanter. Hører uansett allerede det vanvittige potensialet som bor i disse beistene. Skal bli morsomt å puste liv i de ila. vinteren. "Nye" diskant-elementer er på vei fra USA og kondensatorene i delefilterne skal fornyes. 8)
Jeg har selv spillt litt på HPM-40, og de er meget bra altså!!!
Bananfiberbasser tror jeg! Bestill re-cone kit til basserne med en gang likegodt!!!
Min fars høyttalere, måtte ha nye kantoppheng ganske rask, han fikk dem gratis av noen, men duverden altså!!! For en lyd i så gamle saker!!!
mvh
Vrient spørsmål. Bedre blir det ikke når man tenker på hva slags spilleglede/musikkglede mange av de såkalte "budget"-komboene fra 90-tallet kunne by på i forhold til nåtidens høyoppløste multifunksjonelle datakompatible og korrigerte high-tech-vidunderne kan by på - gamle Mission 751 til 4kkr bød på uforglemmelige opplevelser knapt nok matchet av 10 og 20 ganger dyrere nåtidsstæsj - dog utstyrsavhengig (har hørt 751 i 5-6 ulike settinger). Vi lider nok litt av fjøsnissementalitet og vurderer nok ofte ting etter irrelevante parametre - vi er overøst med tekniske begreper, men jeg påstår hardnakket at alt fortsatt måles etter Greenberg-skalaen: "Nice gear, but does it boogie"? High-rez & high-tech my ass!aloz skrev:Har forstått at de fleste av dere forfekter betydningen av såkallt matching av et anlegg.
At det er summen av alle bestandelene som gir lytteopplevelsen.
Hvordan klarer dere da å skille ut bare høyttalerene?
Vil ikke trådstarters spørsmål egentlig være "hva er det beste anlegget du noen gang har hørt?"
aloz
Du har ikke vært p Roa ennå skjønner jeg, heheimpulse skrev:samlanes skrev:Har lest tråden til impulse opp og ned og i mente,siste uker.
Har dannet meg et slags bilde av hvordan det faktisk låter hos han.
Det resulterte i en drøm om besøk hos impulse,masse medbrakt musikk på vinyl,kun ca halvtimes tid til lytting,da han ventet lyttebesøk etter avtale.
Jeg bare dumpet innom liksom,og fikk allikevel lyttet til anlegget.
"Drømmelyden" var ca like mye bedre som fysisk avstand fra vestlandet til oslo.Altså rundt 50mil bedre lyd enn allt annet jeg har hørt i den virkelige verden.
All musikk var ubegripelig bra,ja rett og slett "drømmelyd"!!
Den lydfølelsen sitter godt i minnet fortsatt,minne for livet.
Kanskje forventningene til mange av oss er litt oppi skyene,spesiellt når pris er kjent,slik at lyden muligens kun er oppnåelig i drømmer?
Om impulse har ca 50% av "drømmelyden" , er det egentlig veldig bra.
Over til det virkelige liv:
Beste livelyden eg har hørt var på Avantgarde duo,på An quest We300b,med lmc/border patrol strømbokser overalt,forsell vinyl spiller,et oppsett i strandebarm.
Org avantgarde subber.
Hadde det anlegget blitt plassert i bygdas ungdomshus,trengte man ikkje hyrt inn musikkgrupper til unerholdning.
Mest musikalske lyden trur eg må vere mitt eget oppsett,på spendor sp100.
Arild.
Bevares, Arild... Jeg blir nesten litt brydd her jeg sitter. Bare jeg får reparert høyttalerne mine, er det bare å komme en tur! Det går da fly, mann! ;D
For min egen del er listen lang. Det første jeg mista haka av var Magnapan MG-2 B på åttitallet. De kjøpte jeg og levde lykkelig med en stund. Så Quad ESL-63. Ditto.
Så en "Dark horse" som fremdeles holder følge om du kan finne den, Infinitys supermonitorer med bånddiskant, tilpassede stativer og sevosub.
I nyere tid?
Mine egne H2 har kvaliteter jeg ikke finner så mange andre steder, Joda, Big Swiftys JBL 9800 K2 er en fantastisk (og sørgelig oversett) høyttaler, jeg har hørt store Tannoysaker, de nye hønna til mannen med alle fingrene, Gagos Avantgarder ogmye som har engasjert og gledet langt utover det jeg hadde ventet, så å kåre en "vinner" er helt umulig. La meg si det sånn; Jeg er jævlig fornøyd med de jeg har. ;D
Det er en del høyttalere som kan imponere, om de tilbys et "superrom".Valentino skrev:På den annen side har jeg jo hørt nåværende inkarnasjon av giljotin-dipolene til Stig Erik Tangen og de er skremmende gode i superrommet hans.
Der er du inne på noe. Jeg tror at man kan få et 50.000 kroners anlegg til å låte kanon bra, om rommet bygges riktig. Og jeg tror at et 200K kroners anlegg aldri vil spille opp mot sitt beste og muligens dårligere enn 50K anlegget, i et rom som ikke passer!Karma skrev:Det er en del høyttalere som kan imponere, om de tilbys et "superrom".
På samme tid er dette en god måte å kun høre på høyttalerens kvaliteter, og ikke rommets skavanker.
Problemet for "folk flest", er at de trenger en høyttaler som viser sitt potensial utenfor superrommet også.
og det skal bli bedre ;DGago skrev:selv uten "down under"-subben, så synes jeg lmc's oppsett er det beste jeg har hørt.
Helt enig - jeg var imponert og kjøpte meg acoustat som en følge av noen besøk..LMC skrev:jeg hadde direktedrevne acoustat monitor X med klipsch hjørnehorn med jbl le15a og symmetry delefilter feedet av Ecomps gamle 100watter
de var de mest dynamiske elektrostater jeg har hørt
mvh
Leif
;D ;D ;D ;D ;DOblivion skrev:Men kaninen din imponerte også når den spiste strømkabler med påfølgende salto...
Da får vi nevne OMF sine Overkill Finale høyttalere med DEQX, Gaia og et PA anlegg med aktive Mackie høyttalere og subkasser. Hmmm, alle aktive. Har dog til gode og høre noe som jeg synes var helstøpt. Det er mer og hente.Jazzy skrev:Tanken var å fortelle om høyttalere som skapte et magisk øyeblikk som setter seg på minnet. Selvfølgelig har rommet stor betydning, men her søkes helheten.orso skrev:Det vet jeg ikke fordi det er vanskelig å skille høyttalere og rom. Elektronikk og lydkorreksjon spiller jo også en rolle.
Vil forøvrig også nevne Quad ESL-63, med Celestion System 6000 dipol subber. Fantastisk kombo.
Ikke sant Destiny. ;D ;D ;D
My sentiments exactly!Jazzy skrev:Min beste opplevelse var med noen store Avantgarde HT hos Lyric. Det ble brukt noen store subber. Alt ble drevet av Cary elektronikk.
Totalt vektløs mellomtone, med avgrunnsdyp bass. Helt rått!!
/Trond
Husker ikke hvilken modell det var, men det ble spilt med dobbelt sett subber. Utrolig oppløst, med et dypt tredimensjonalt lydbilde. Ekstrem følelse av å ha musikkerne til stede i rommet.hagr skrev:
Enig! Vi har en fast installasjon på jobben 7 Meyer Sound Melodiè på hver side og 2 Meyer Sound M3D suber under scenen. En liten linearray som egentlig er referansen min. Man kan tro detter er litt off topic men detter er de beste høyttalerne jeg har hørt. Skulle gjerne hatt den lyden hjemme men da må man ha mye penger og stue så stor som en konsertsal. Men jeg tuller ikke når jeg sier dette. Så når jeg er på jobben alene og arbeider så tar jeg gjerne med noen gode plater å hører godt etter. Den tiden når store PA høyttalere hadde krass mellomtone og sandpapir diskant er for lengst over (så lenge man snakker om de dyreste merkene). Her er det detaljer i bøtter og spann for ikke snakke om lydtrykk som gjør at en kjenner det på kroppen. Man kan si man kommer veldig nær det å ha et band på scenen. Man har gode meget gode verktøy for å prossesere lyden så systemet spiller optimalt i rommet det henger i. Så lenge alt er gjort riktig så låter det vakkert. Å få denne lyden hjemme aner jeg ikke hvordan man skal få til.sydspissen skrev:Meyer Sound Line Array !!!
Til og med bedre enn mine små nusselige Sonus Faber...