Hva er den beste høyttaler du noen gang har hørt!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tomerik

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Beste høyttaler? Eller var det beste forsterker/cd-spiller/forforsterker jeg hørte....

Vanskelig dette, men kombinasjonen er vel det som skiller mellom lyd og ulyd. Beste kombinasjonen jeg har hørt er:

- Accuphase/Cary/Avantgarde oppsettet på fjorårets hifimesse i Horten.
    - Nottingham/First Sound/monoblokker fra Antique sound lab/Merlin hjemme hos AudioArt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Problemet er ofte at vi ikke helt forstår hvorfor vi hører noe som er bra eller mindre bra. Er det f.eks. virkelig høyttalerne i et spesifikt oppsett som i seg selv er så bra, eller er det de øvrige arbeidsbetingelser som er så bra at høyttalerne overgår seg selv? Fidelity har jo så mang en gang påpekt hvor mye godlyd du kan få ut av selv beskjedne høyttalere, dersom de fores med gode nok komponenter ellers i kjeden. For ikke å snakke om dersom de står i et optimalt rom. Dette er vel egentlig den største utfordring for en lytter som skal bedømme anlegg eller enkeltkomponenter: Hva er det egentlig som gjør at det høres ut som det gjør i det enkelte tilfellet?

hagr

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2008
    Antall liker
    1
    Enig med Karma. Om man kjenner et anlegg veldig godt og bytter ut for eksempel høyttalere og hører stor forskjell i lyden er ikke det heller noen måte å finne ut om høyttalerene er bedre eller dårligere enn de gamle. Det kan være bedre eller dårligere match med de øvrige komponentene, rommet ol.

Vanskelig hobby dette her (og fantastisk morsom!!!)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Interessant at så mange har hatt så gode opplevelser med fulltone elektrostater. Det blir en annen debatt som bør tas i en annen tråd, men jeg lurer på om det primært skyldes mye direktelyd (lite refleksjoner fra rommet) eller noe annet.

hagr

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2008
    Antall liker
    1
    Beklager å gå litt OT nå, men såpass kan man vel sponse på seg en lørdags kveld :)

Refererer til innlegget til orso:
    Er det noen som har hørt både elektrostat fulltoner og hybrider med vanlig dynamisk element i bassområdet (ala. Martin Logan) og kan si noe om forskjellene de opplevde i bassområdet? Hvordan låter egentlig f. eks. en Quad elektrostat i bassen?

Harald

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.580
    Jeg hørte quad og kraftig rørforsterker for mange år siden. I et rom med vanskelig akustikk. Det fungerte strålende. Svært homogent og detaljert, og fravær av irritasjonsmomenter. Alt i alt svært behagelig å høre på. Jeg husker jeg tenkte at det låt omtrent som hjemme, bare litt mindre sprudlende. Mangelen på "kullsyre" skyldtes forsterker eller høyttaler er jeg ikke sikker på.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.192
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Beste jeg har hørt i forhold til pris;

IMPULSE H6.

Håvard

C

Cappuccino

Gjest
    Burmester B100
    Avantgarde Trio med basshorn
    Mine egne Aerial Acoustics 20T V2

R

RL69

Gjest
    hagr skrev:
    Hvordan låter egentlig f. eks. en Quad elektrostat i bassen?

Harald
    Tørr og fast. Akkurat som en god vin.

@Bx: "Bubbles" (kullsyre) hører ikke hjemme her. Det blir for svulstig.

Ha en fortreffelig natt alle sammen!

MVH
    KOL69

Solo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    B&W 801D, det må ha vært ca 5 år (når kom den egentlig?) siden på hifiklubben i oslo, W.T gt. Høytalerne stod i ett lytterom som var tomt, jeg snek meg inn og satt på en cd jeg hadde i discman'en. Lyden var fantastisk tørr, kontant og med rett klang. Der og da ble det klart at det bare var å begynne sparingen :D

R

Rojoh

Gjest
    orso skrev:
    ...men jeg lurer på om det primært skyldes mye direktelyd (lite refleksjoner fra rommet) eller noe annet.
    Tja? Mindre rombidrag i bassen og mer oppover enn monopoler.

Mvh. Johan

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.580
    KOL69 skrev:
    Tørr og fast. Akkurat som en god vin.

@Bx: "Bubbles" (kullsyre) hører ikke hjemme her. Det blir for svulstig.

Ha en fortreffelig natt alle sammen!

MVH
    KOL69
    OK, brusmetaforen er kanskje litt for billig.

Den var som en god og raffinert rødvin. God med og uten mat. Sannsynligvis en perfekt makker til kalvefilet. Kanskje også en makker til torsk for de som ikke har skjønt at da er det faktisk best med hvitvin. 95 poeng. Det mangler litt på kraft og fylde -kanskje også på tanniner - for at den skal nå helt til topps. Jeg foretrekker nok en god Amarone. Eller en australsk Shiraz som ikke er ødelagt ved miksebordet.

Nei nå ble jeg sulten gitt. Sulten og tørst. ;D

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.653
    Torget vurderinger
    10
    Verity Lohengrin II, Wilson Alexandria II og Avalon Isis.

Mvh.
    SAL

wizard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Antall liker
    3.783
    Kaiser Kawero med GTE Trinity elektronikk - eksepsjonell lyd.

Andre er Kharma Grand Exquisite, FM Acoustics XS.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Haavard skrev:
    Beste jeg har hørt i forhold til pris;

IMPULSE H6.

Håvard

Støttes, rett og slett vanvittig mye for pengene. Når det gjelder dyre kreasjoner synes jeg det er vanskelig å kåre 1 vinner. det er så mye som spiller inn, øvrige komponter, rommet , min dagsform. Jeg har og blitt imponert over storebror H2. Dette er en musikkformidler som gir deg musikkens nærvær langt bedre enn mange særs dyre kreasjoner som jeg har hørt. Disse dyre kan omdanne mye musikk til 01010101 :)

We're in it for the music boys ! 8)

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    126
    novgarod skrev:
    ceroxol skrev:
    De er kanskje ikke de aller beste jeg har hørt, men Ayra C1 spiller latterlig bra fra ~40Hz og opp...har vurdert å kjøpe disse ved flere anledninger.
    Ayra C1 ligger som en klar nr. 2 på lista mi. Tett etter Ayra C3 Som må være det nermeste jeg har kommet min drømme høyttaler. Lynende hurtig, presis, vektløs, gjennomsiktig, hardtslående, mektig og ikke minst fenomenalt vakker å se til...
    Ja Akkurat Ayra C3 er jeg også meget imponert over, den er iallefall topp 5 "all time" for meg, det en den.

Mens jeg var i lytterommet, og det var tydeligvis en av de første gangene høyttaleren ble fremvist, for personen i rommet
    var på telefon med annen, og man kunne høre hva han sa i den andre enden av røret, han var helt gira!
    Han spurte: "Liker de den?" ;D
    Før personen rakk å snu seg mot oss kom det ett samstemt: "JA!" ifra gjengen som satt benket...
    Det var Densen amper og Nordost ett eller annet kabling i ett litt lite rom.
    Det var ett stort øyeblikk synes jeg, på ett show, for der satt lyttere, demopersonell og designer, med live "feed" til gleden over denne
    nye kreasjoen, via mobil. :D

Peter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    846
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    orso skrev:
    Interessant at så mange har hatt så gode opplevelser med fulltone elektrostater. Det blir en annen debatt som bør tas i en annen tråd, men jeg lurer på om det primært skyldes mye direktelyd (lite refleksjoner fra rommet) eller noe annet.
    Dipol, mangel på kabinettlyd og manglende delefilter?

hagr

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2008
    Antall liker
    1
    Hvordan er lyden for eksempel sammenlignet med et stort fulltoneelement i åpen baffel? Det fyller jo de tre nevnte faktorene

R

RL69

Gjest
    Imperial skrev:
    novgarod skrev:
    ceroxol skrev:
    De er kanskje ikke de aller beste jeg har hørt, men Ayra C1 spiller latterlig bra fra ~40Hz og opp...har vurdert å kjøpe disse ved flere anledninger.
    Ayra C1 ligger som en klar nr. 2 på lista mi. Tett etter Ayra C3 Som må være det nermeste jeg har kommet min drømme høyttaler. Lynende hurtig, presis, vektløs, gjennomsiktig, hardtslående, mektig og ikke minst fenomenalt vakker å se til...
    Ja Akkurat Ayra C3 er jeg også meget imponert over, den er iallefall topp 5 "all time" for meg, det en den.

Mens jeg var i lytterommet, og det var tydeligvis en av de første gangene høyttaleren ble fremvist, for personen i rommet
    var på telefon med annen, og man kunne høre hva han sa i den andre enden av røret, han var helt gira!
    Han spurte: "Liker de den?" ;D
    Før personen rakk å snu seg mot oss kom det ett samstemt: "JA!" ifra gjengen som satt benket...
    Det var Densen amper og Nordost ett eller annet kabling i ett litt lite rom.
    Det var ett stort øyeblikk synes jeg, på ett show, for der satt lyttere, demopersonell og designer, med live "feed" til gleden over denne
    nye kreasjoen, via mobil. :D
    En flott og god høytaler dette her. Disse var under vurdering under mitt opphold i Beijing i 2008 (fikk frie tøyler av kona). Satt en del timer forran disse.

MVH
    KOL69

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    hagr skrev:
    Beklager å gå litt OT nå, men såpass kan man vel sponse på seg en lørdags kveld :)

Refererer til innlegget til orso:
    Er det noen som har hørt både elektrostat fulltoner og hybrider med vanlig dynamisk element i bassområdet (ala. Martin Logan) og kan si noe om forskjellene de opplevde i bassområdet? Hvordan låter egentlig f. eks. en Quad elektrostat i bassen?

Harald
    Beskrivelsen av ESL 64 i bassen fra hagr er ganske bra, tørr og fast. Men på grunn av prinsippet blir det ikke flyttet så mye luft i bassområdet, så det slår deg ikke fysisk flat slik en 12-15" kan gjøre. Jeg synes ikke det er en nødvendig egenskap. 988 har av en eller annen grunn klart å få til noe som minner om "fysisk" bassgjengivelse. For meg blir det ideelt, for de går dypt uten sub eller dynamiske elementer.

Mine eneste erfaringer med fulltone elektrostat vs. hybrid som er verdt å nevne stammer fra langt tilbake. Da hørte jeg Martin Logans første hybrid i samme rom som jeg hadde hatt store opplevelser med ESL 64, men neppe samme forsterker. Da opplevde jeg hybridene som klart mer fysiske i bassen, men på grunn av forskjellen i hurtighet mellom det elektrostatiske panelet og bassen så låt det direkte uhomogent. Dette har nok bedret seg siden den gang, i og med at det finnes sub-er i dag som spiller fint sammen med Quad, slik som Gradient.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.765
    Torget vurderinger
    1
    baluba skrev:
    ...
    Mine eneste erfaringer med fulltone elektrostat vs. hybrid som er verdt å nevne stammer fra langt tilbake. Da hørte jeg Martin Logans første hybrid i samme rom som jeg hadde hatt store opplevelser med ESL 64, men neppe samme forsterker. Da opplevde jeg hybridene som klart mer fysiske i bassen, men på grunn av forskjellen i hurtighet mellom det elektrostatiske panelet og bassen så låt det direkte uhomogent. Dette har nok bedret seg siden den gang, i og med at det finnes sub-er i dag som spiller fint sammen med Quad, slik som Gradient.
    Mine vage erindringer om Gradient og Quad, som muligens er mer preget av tiden som har passert enn selve opplevelsen (det nærmer seg styggfort 20 årsiden), så var det en svært så god homogentitet mellom bass og panelene, kombinert med et ganske kontant skyv i de nedre oktavene + sedvanlig god integrering i romet.

Det største problemet med hybrider er kombinasjonen av rundstråle kasse bass og dipole paneler - det er ikke mulig å få dette til å bli en homogen energifordeling i romet, så man må finne ut av hvor man uten blygsel kan kaste homogeniteten på «sjøen» uten at dette går utover lytteopplevelsen.

mvh
    KJ

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    126
    Langt navn... Venture Audio Classic Caractere III Signature Burl.

Amt + 7 toms + 12 toms...
    "Alex Rosen impersonering..."
    Hvis du rista "Tinkerbell" over en CW AL1000 da får du en slik...
    Så slår du på ampen din og passer på å smile UTEN å åpne kjeften!!! Gjør du det er tenna bare støv etterpå
    av å klapre sammen... av bassen som hamrer deg deilig ... istykker, og smilet, det bare øker og øker og øker.
    Det er så deilig! Jahhaaaaa!!!!! HÆHÆHÆHÆ! Lite kult...

Hvem vet... ::)

Koster vel kanskje ikke mer enn en Ayra C3, men heller ikke så mye mindre tror jeg. Låter minst like bra.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Hmmm... - vet ikke helt om jeg vil høre den høyttaleren...
    (liker ikke støv i kjeften)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.983
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Men diskanten er en Mundorf, antakelig en 2340. Yummy.

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    126
    Valentino skrev:
    Ja, tror du har rett (Tror det egentlig er en 2540..den har 9 slits..). Uansett, tyskerne kaller jo disse typer elementer for bändchen/bändchenhochtöner
    Om du vil google for å litt å sikle mer... ;D De er populære i DIY sirkler på kontinentet.
    Om den Venture saken (Av Belgisk opphav) så kan det jo sies at det kabinettet selv om det er en "boks", har en oppbygging som er ganske infløkt og
    mildt sagt solid. Solide bøkepaneler som "stackes" med demping imellom laga. Altså Bøk istedenfor den mer vanlige bjørk som materiale.
    Internkablinga er Ventures egen, og elementa er jo ... tenk Thiel men av karbon og kompositt istedenfor keramikk. Samme heroiske nivå liksom. Spesielt 7 tommeren har jo vært i sammenhengende utvikling siden 1986 tror jeg. Så det er ganske "forfinede saker". Selv om dagens drivere stammer fra ca 2002 da... "revision". 12 tommeren er vel fra 2006.
    Veldig lettdrevede saker. Veeeeldig lettdrevede saker faktisk. De koster hinsides med gryn, men til gjengjeld trenger du ikke hinsides i forsterkereffekt, som med visse andre produsenter.
    Steve Hoffmann har jo nå da Venture (2 par) og Legacy audio (2 par, ett par på vei til ham snart, nye Whisper) og annet snacks i sitt studio siste jeg sjekka. Venture Audio er jo dynamikk... nødvendigvis ikke irriterende kalde og implisitt vriene heller. Men prisen mann, fy!
    Bruktmarkedet for slike er... ??? er det ett?

mvh

E_s

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.12.2006
    Antall liker
    0
    Sted
    Drammen
    Det beste jeg har hørt i hjemmestuer er ML Vantage, og mine egne Pioneer S-3EX, som jeg har endt opp med etter x antall høytalere. Fantastisk bra, underlig at disse ikke er testet mer, antagelig fordi de dessverre fikk Pioneer logo på seg..hadde gjort seg bedre med TAD logo fremme på dem:) Men vanvittig fine høytalere, med utsøkt lyd.

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.983
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Imperial skrev:
    Valentino skrev:
    Ja, tror du har rett (Tror det egentlig er en 2540..den har 9 slits..). Uansett, tyskerne kaller jo disse typer elementer for bändchen/bändchenhochtöner
    Om du vil google for å litt å sikle mer... ;D De er populære i DIY sirkler på kontinentet.
    Hadde 2340 i mine forrige. 8)

Tillegg: Og 2340 har 9 slits den. Jeg måtte sjekke RoDas bilder.

S

Stereo_Mono

Gjest
    funbunny skrev:
    I små og mellomstore rom er valget enkelt ;-)... Hvis man kan få tak i en da...
    Sonus Faber Extrema er en høyttaler jeg kunne alt for lett kunne brukt mye penger på om den hadde dukket opp på børsen her.

Absolutt verdt et bilde til.

NYDELIG!

Vedlegg

HKviking

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.02.2008
    Antall liker
    14
    Nå er det flere høyttalere som sitter godt i minneboken. Er dette det beste som finnes? Tipper det er like avhengig av hva slags elektronikk som det var koblet opp imot. Sist Søndag så besøkte jeg en butikk i Bangkok. Der hadde de et oppsett med JBL Everest oppkoblet mot noen Chord SPM 14000 mono blokker. Ble ikke noe imponert faktisk! I samme butikk hørte jeg på noen Klipsch P-39 oppkoblet mot noen Marantz MA-9S2. Dette spilte så bra at jeg ble sittende nesten en time å nyte opplevelsen.

T

timc

Gjest
    Hehe. Er ikke overrasket over at Everest ikke imponerte. Det er høyttalere som enten spiller, eller ikke. I butikk er det nesten håpløst. Har tilgode å høre store JBL spille noe i nærheten av brukbart i butikk.

P39F er mye enklere å få til, og er forøvrig en knakende god høyttaler. Ikke stiller den samme krav til rom/elektronikk som Everest.

-Tim

E_s

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.12.2006
    Antall liker
    0
    Sted
    Drammen
    timc skrev:
    Yes!

Her er TAD sortimentet. Ikke akkurat mye slektskap å spore.

http://www.pioneerelectronics.com/PUSA/Support/BusinessProducts/ProfessionalSpeakers

Ikke misforstå. Jeg tviler ikke på at de pioneerene er bra.

-Tim
    Joa, forskjellen på mine og de du viste er jo dag og natt, men ikke desto mindre står TAD bak også S-3EX, både design og lydmessig. Pioneer kjøpte opp Tad, som er eneste grunn til Pioneer logo bak, da Pioneer av (syke markedsføringsgrunner) valgte å bruke Pioneer navnet. Men TAD er arkitekten bak dem uansett :)

T

timc

Gjest
    Har ikke TAD ligget under Pioneer i alle dager? Såvidt meg bekjent så har det vært snakk om Pioneer TAD i laaaang tid.

-Tim

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn