Hva er det jeg ikke har skjønt?

Haubokk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2005
Antall liker
1
Mitt oppsett er som følger:

DIY-rørpre med MM-RIAA.
Oppgradert Quad 405
Patos Lyric 402mkII
SL1210mkII

Har ei god stund nå brukt en Denon DL-103, med Denon AU-300LC stepup, oppgitt til 10X forsterkning. Dette betyr i praksis at jeg får 0,3mv X 10 = 3mv.
Er stort sett fornøyd med denne, men har litt lite gain, så jeg har hatt lyst å prøve en brukbar MM-pickup. Muligheten har bydd seg, en kamerat skal selge sin pent brukte Goldring 1042, så jeg har den på lån nå. Jeg tenkte for meg selv at Goldringen, med sine 6,5mv, skulle gi merkbart bedre gain enn de fattige 3mv som Denon tilbyr.
Hvor feil kan man ta? Og ikke minst hvorfor??

Potmeteret på rørpreen starter klokka 12, og for å få et anstendig lyttevolum må jeg opp på klokka 08 med Goldringen, som tilsvarer omtrent klokka 06 på Denon.

Noen som har en enkel forklaring å gi et enfoldig menneske? ::)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.920
Torget vurderinger
1
Haubokk skrev:
Mitt oppsett er som følger:

DIY-rørpre med MM-RIAA.
Oppgradert Quad 405
Patos Lyric 402mkII
SL1210mkII

Har ei god stund nå brukt en Denon DL-103, med Denon AU-300LC stepup, oppgitt til 10X forsterkning. Dette betyr i praksis at jeg får 0,3mv X 10 = 3mv.
Er stort sett fornøyd med denne, men har litt lite gain, så jeg har hatt lyst å prøve en brukbar MM-pickup. Muligheten har bydd seg, en kamerat skal selge sin pent brukte Goldring 1042, så jeg har den på lån nå. Jeg tenkte for meg selv at Goldringen, med sine 6,5mv, skulle gi merkbart bedre gain enn de fattige 3mv som Denon tilbyr.
Hvor feil kan man ta? Og ikke minst hvorfor??

Potmeteret på rørpreen starter klokka 12, og for å få et anstendig lyttevolum må jeg opp på klokka 08 med Goldringen, som tilsvarer omtrent klokka 06 på Denon.

Noen som har en enkel forklaring å gi et enfoldig menneske? ::)
Kan du si noe mer om oppsett, belastningsimpedans, forskjell i posisjon på volumkontrollen (jeg skjønner ikke helt beskrivelsen din) m.v.?

En mulighet er alltids at Goldringen er seriøst «out of spec».

mvh
KJ

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.822
Torget vurderinger
27
Vel, hvis Denon + step-up gir 3 mV og Goldringen gir 6,5, så er jo ikke det mer en drøyt dobbelt så høy spenning, dvs så vidt over 3dB, hvilket ikke er all verdens.

Edit: Ser at jeg har lest feil, trodde du fikk litt mer med Goldringen, bare ikke så mye mer som du hadde tenkt.
Er alle data for de ulike komponentene riktige? Sikker på at det ikke finnes ulike modeller av trafo eller pickuper?

Haubokk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2005
Antall liker
1
Fosse skrev:
Vel, hvis Denon + step-up gir 3 mV og Goldringen gir 6,5, så er jo ikke det mer en drøyt dobbelt så høy spenning, dvs så vidt over 3dB, hvilket ikke er all verdens.
Er ikke all verdens, men Goldringen, som har den den høyeste gain produserer den helt klart laveste lyden.

B

break_out

Gjest
Dette høres meget pussig ut.. Denne PU’en bør gi et godt signal til din mm riaa, for jeg antar at step-up er tatt ut av kjeden?

Haubokk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2005
Antall liker
1
break_out skrev:
Dette høres meget pussig ut.. Denne PU’en bør gi et godt signal til din mm riaa, for jeg antar at step-up er tatt ut av kjeden?
Naturligvis

Det forundrer meg stort dette. Goldringen stod tidligere i et oppsett med tilsvarende DIY-rørpre og leverte da plenty.

B

break_out

Gjest
Haubokk skrev:
break_out skrev:
Naturligvis

Det forundrer meg stort dette. Goldringen stod tidligere i et oppsett med tilsvarende DIY-rørpre og leverte da plenty.
Da er det ikke lett å si hva det skulle være, men dersom du tilsynelatende har ”riktig” lyd kun lavt signal så er det vel ikke en kobling eller en defekt det er snakk om?

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Hmmm, det er ikke snakk om en fasefeil mellom kanalene da ???

mvh Trond Kjetil

Haubokk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2005
Antall liker
1
Alle specs på komponentene stemmer, samt alle koblinger er slik de skal være.
Og fasefeil?
Da hadde jeg vel måttet koble noe feil, hvilket jeg ikke har gjort.

Snodige greier dette :)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.920
Torget vurderinger
1
Haubokk skrev:
Og fasefeil?

Evt. fase feil (motfase) oppstår mest sannsynlig med tilkoblingsledningene til PU evt. mellom PU og arm. Dobbelt- og trippeltsjekk for sikkerhets skyld. Dersom du belaster en MM-PU hardt så vil du ofte få et lavere volum ut, mens en det samme nødvendig vis ikke skjer med en MC-PU pga lavere kilderesistans.

Har du evt. mulighet for å prøve med en annen RIAA?

mvh
KJ

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Fasefeil vil kun gi ubetydelig lavere gain. (Vet det for jeg har gjort feilen sjøl). Må nok lete etter andre forklaringer.

joetorp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.07.2004
Antall liker
0
Hei!

Dersom du skal faa Goldring 1042 til aa spille riktig, kan du ikke benytte step-up trafoen. Da maa i stedet platespillerens utgang koples direkte til MM Phono inngang paa pre-en. Hvis ikke vil 1041 se en knallhard belastning paa bare noen faa Ohm og lyden blir udynamisk og meget lukket.

Mvh
joetorp i Mexico

Haubokk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2005
Antall liker
1
joetorp skrev:
Hei!

Dersom du skal faa Goldring 1042 til aa spille riktig, kan du ikke benytte step-up trafoen. Da maa i stedet platespillerens utgang koples direkte til MM Phono inngang paa pre-en. Hvis ikke vil 1041 se en knallhard belastning paa bare noen faa Ohm og lyden blir udynamisk og meget lukket.

Mvh
joetorp i Mexico
Step-up er naturligvis ikke benyttet sammen med Goldringen.

.
KJ skrev:
Haubokk skrev:
Og fasefeil?

Evt. fase feil (motfase) oppstår mest sannsynlig med tilkoblingsledningene til PU evt. mellom PU og arm. Dobbelt- og trippeltsjekk for sikkerhets skyld. Dersom du belaster en MM-PU hardt så vil du ofte få et lavere volum ut, mens en det samme nødvendig vis ikke skjer med en MC-PU pga lavere kilderesistans.

Har du evt. mulighet for å prøve med en annen RIAA?

mvh
KJ
Skal prøve en NAD PP2 jeg har liggende i løpet av dagen. Har sammenligna de to shellene jeg har, og begge er likt koblet og i henhold til fargekoder på pickup.

Topp Bunn