Hva er det med Norge??

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
Isolert på akkurat den saken du linker til, tror jeg skyldes kampanjer fra feks telenor på bredbånd, ja det er ADSL det, selv om dette er veldig feil. I likhet med at folk tror at 1GB med data er 1000MB (nei, det er 1024), Bredbånd defineres som full duplex, dvs samme fart begge veier, men hvorfor skal ISP'ene oppgradere til samme fart begge veier og betale for dette, når folk tror de har bredbånd fra før av?
NGT lanserer jo 20mbit i disse dager, ingen vits i det heller, når du kun har 1mbit opp (nå skal det sies at 1mbit opp er brukbart, men langtfra bra!)
Søta bror ligger foran oss når det gjelder IT, f.eks er det etablert langt flere it-selskaper der enn det er i norge (etableringskostnaden i dette landet, med de lønningene vi skal ha, vel det kommer jeg iKKE inn på nå).

For å quote MIB: 1500 years ago, everybody "knew" that the earth was the center of the universe. 500 years ago, everybody "knew" that the earth was flat. And 15 minutes ago, you "knew" that humans were alone on this planet. Imagine what you'll "know" tomorrow.

S

stikken

Gjest
Norge er et av verdens best skjulte diktatur!!!!!!!! >:ikke voldeligt anlagt (heldigvis), men vi må danse etter politikerenes pipe hele tiden.

Ta veiavgiftene f.eks: moped opp med 70% og biler over 3500kg opp med 50%, og vi står der og sier som vanlig INGENTING.

Feriepengene som var velkommene penger i januar for en presset gruppe, BORTE.
Med begrunnelsen "de arbeidsledige har jo ferie hele tiden" :mad:

Så denne regelen om at hvis du har hvert arbeidsledig   ?  husker ikke hvor lenge har du ikke rett til videre stønad, og vi TIER.
+++++++++++++++++++++++++++

Dette med det resultat at mange, ja hundrevis eller tusenvis blir fjernet i fra registrene til arbeidskontoret, og de ansvarlige gliser og sier at
"NÅ HAR ARBEIDSLEDIGHETEN GÅTT NED"...... ???
Det har den jo ikke , for mange er bare forsvunnet i fra registrene, og må selge både hus og eiendeler.

Nei dette landet er for de som har, og det virkelig skummle er at de som styrer og steller aldrig har hvert DER NEDE, så de har ikke peiling på hva og hvordan det er.

Jo da, vi har det trygt og godt også, men det kunne hvert så mye tryggere for de som har det utrygt, med enkle grep i fra dem som ikke ser de mange uoverkommelige hverdagsproblemene enkelte har grunnet sin maktaroganse og manglende livserfaring.

"maktaroganse og manglende livserfaring" henspeiler på de som styrer og steller!!!

Takk
Vh
S

W

wurst

Gjest
De som leser artikkelen i Dagbladet bør få med seg de innsendte kommentarene under også. Uten at jeg kan stå inne for alt som står der, forklarer de nok en del.

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
men vi kan fortsette å tjene godt i dette landet, for å kjøre over grensen for å handle mat og alkohol.
stupidity is not a crime er det noe som heter, enkelte ganger lurer jeg.
Kjøp det du skal ha her hjemme!

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3
Betyr det at nordmenn er dummere enn svensker?
nei,nei.....men, husker du kommentaren "den siste sovjetisk stat"? :-/

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Antall liker
3
[flisespikkemodus]

I likhet med at folk tror at 1GB med data er 1000MB (nei, det er 1024)
IEC (International Electrotechnical Commission) anbefaler faktisk at 1 Megabyte defineres som 1 000 000 bytes. De har også anbefalt at 1 048 576 bytes (220 bytes) skal kalles en mebibyte (MiB).

Bredbånd defineres som full duplex, dvs samme fart begge veier, men hvorfor skal ISP'ene oppgradere til samme fart begge veier og betale for dette, når folk tror de har bredbånd fra før av?
Jeg var rimelig sikker på at full duplex handler om at man kan overføre data ved full hastighet begge veier samtidig uten at det går ut over farta? Si at du har en linje med maksfart på 4 Mbit inn/1 Mbit ut, så skal du kunne bruke all kapasiteten ut og fortsatt ha 4 Mbit til rådighet inn. Det forutsetter ikke at tilkoblingen er av symmetrisk hastighet...

[/flisespikkemodus]

For øvrig er jeg helt enig i at det er trist at Norge ligger såpass langt etter på denne fronten... Husker jeg var rimelig misunnelig da Bredbåndsbolaget lanserte 100 Mbit til folket der borte :mad:

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
styx: du sier det selv "de har anbefalt!"

apropos definisjon, noe mer korrekt hadde vel egentlig vært 10mbit begge veier.
Ellers er jeg enig

Men at vi (etter min oppfatning) skal omdefinere mengden data (i dette tilfellet) én megabyte for at folk har misforstått?
NEI! Det blir holocoustbenektelse det, i en annen sammenheng. Vi skriver historien som vi vil ha den.
Er vel derfor den norske statskirke fortsatt eksisterer..

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Antall liker
3
styx: du sier det selv "de har anbefalt!"
Standardorganisasjoner er ikke i stand til å diktere, de er begrenset til å anbefale. Både NIST og IEEE har tilsluttet seg "mebibyte-standarden".

apropos definisjon, noe mer korrekt hadde vel egentlig vært 10mbit begge veier.
Ellers er jeg enig
Bare for å være helt sikker på at du har forstått poenget mitt angående full duplex: Det er fullt mulig å ha en full duplex-oppkobling som er 4 Mbit ned og 1 Mbit opp, og like fullt mulig å ha en half duplex-oppkobling som er 10 Mbit begge veier.

Men at vi (etter min oppfatning) skal omdefinere mengden data (i dette tilfellet) én megabyte for at folk har misforstått?
NEI! Det blir holocoustbenektelse det, i en annen sammenheng. Vi skriver historien som vi vil ha den.
Er vel derfor den norske statskirke fortsatt eksisterer..
Jeg syns det er mer fornuftig å la kilo være 1000 som det alltid har vært, og heller opprette en ny standard for systemer som bruker det binære tallsystemet. Akkurat det syns IEC, NIST og IEEE også er en god idé. Hvorfor skal kilo ha to forskjellige betydninger? :)

W

wurst

Gjest
- husker du kommentaren "den siste sovjetisk stat"?  :-/
Jeg syntes faktisk den kommentaren var på sin plass! Inntrykket forsterker seg jo også under den rødgrønne, der politikerne er mest opptatt av allslags småtterier, så som f.eks. statssubsidier på kort på treningsstudio mm., i stedet for å legge langsiktige planer for samfunnets utvikling.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.877
Sted
Østfold
Jeg klarer ikke helt å føle med de arbeidsledige som savner ekstragoder i like stor grad. Det blir kansje litt tydeligere når jeg forteller:

Ei jente jeg kjenner fikk lymfekreft da hun var ca 20 år. Hun var da student ved universitetet på Blinderen, og jobbet som studenter flest så mye hun kunne ved siden av. På grunn av sykdommen måtte hun selvsagt behandles, og slike ting er langvarige. Hun var vel til behandling et års tid, og kom relativt godt ut av det. Av de viktigste menene hun fikk rent fysisk var det at hun ikke kan løfte tungt eller anstrenge kroppen fysisk, hun sliter med konsentrasjon og blir selvsagt sliten på 1/3 av tiden i forhold til tidligere. Hun har også fått nedsatt syn og hørsel. Den første tiden var hun selvsagt langt verre, men hva har det å si om du er sykemeldt eller ikke når du ikke har utdannelse og inntektshistorikken viser ikke høy nok inntekt til at hun kan leve av det. Stipend fikk hun selvsagt ikke lenger og å jobbe var selvsagt ikke teknisk mulig. Hun er nå i jobb, men hun sto selvsagt nederst i næringskjeden når det gjaldt å få seg jobb, og hun makter ikke å jobbe så mye som hun ellers ville gjort. Fritiden er det ikke verdt å nevne fordi den brukes stort sett til å sove. Med andre ord står hun på med alt hun har av overskudd og mye til for å få endene til å møtes økonomisk. Hun har ikke krav på et rødt øre før i støtte før hun eventuellt blir sykemeldt igjen eller blir sagt opp i jobben sin.

S

stikken

Gjest
Da må dere huske på at "solskinnshistoriene" er der (heldigvis), men husk at det er disse som politikerene drar frem og "soler" seg i ikke historien om familiesplittelse pga at samfunnet ikke hadde noe nett som kunne fange dem opp før det var for sent.

Dette kommer til uttrykk i hver eneste debatt og valgkamp, det er ikke noe hyggelig å havne mellom to stoler der det "tidligere" stod en ,men som nå er blitt fjernet av makthaverne.

Og hvorfor skal ikke f.eks arb.ledige ha til dels like rett til livsopprettholdelse som de fleste andre?.
Flesteparten er hederlige engasjerte oppegående mennesker som uheldigvis har havnet i en situasjon som forhåpentlig er midlertidig!.
Dog finns det de motsatte, men de finnes overalt.

La oss ikke glemme at der tross alt i dette "rike" samfunnet vårt finnes folk som ikke har råd til en normal opprettholdelse av livskvalitet, dette kan gi seg utslag i både sosial angst, deprisjoner og i ytterste konsekvens føre til selvmord.

Må bare si det en gang til ,vi må ikke glemme de svake......,
vi er i en unik situasjon i dette landet til og kunne hjelpe,men så knuger vi på pengesekken og lar manon styre vår samvittighet...

Leste nettopp i en avis om at et land i Aftrika fikk slettet gjeld til utenlandet, dette skulle de bruke til våpen.....

Vh
S

J

jekri

Gjest
Bra S-K L.
Jeg blir litt matt når jeg leser og hører denne evindelige sutringen fra friske mennesker om hvor ille alt er her. Det være seg røykelov (som er identisk i Sverige) eller dyrt brennevin.
Når det gjelder helsevesenet så må vi vel kunne si at det er bra, med unntak. Disse unntakene er heldigvis få, men VG/Dagbladet/TV2 er veldig flinke til å slå dem opp, særlig i valgkamptider.
Desverre er det slik at for å få et helsevesen som fungerer optimalt så er køer uunngåelig. Og for at skattene våre skal være så lave som mulig så må alt dette fungere optimalt
Oljefondet? Ja hvor mye er det da? 330000 kr. pr innbygger. Det er jo ikke mye.

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
styx: vi blir ikke ferdige! :)
så, vi gir oss.
Du har rett!

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Folk flest har det for bra, til å gidde å bry seg om urettferdighet det er problemet.

Har forresten hatt 100 megabit linje rett ut på nettet så vet hvor kjekt det er.

Folk vet ikke hva de går glipp av.

Det er natt og dag sammenlignet med ADSL.

Og bare se på rå bilavgifter. Og Telenor, som i prinsippet er bygd opp av oss, med skattekroner, som nå og alltid har ligget bakerst innen teknologi.

Folk vet ikke bedre, og har det for bra til å gidde å demonstrere.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Så mye selektiv argumentering:
-Sverige har høyere beskatning og lavere lønn enn Norge
-Norge er et av de 3-4 land i verden med høyest levestandard
-I Sverige er utbygging av bredbånd et satlig anliggende, i Norge har politikerene valgt å la det være et kommmersielt anliggende. Skal nå dere som klager over skattenivå og alle feil i Norge klage over at det private næringsliv lever etter de økonomiske lover?
-Skal vi holde det i mot oss selv at vi, basert i vår oljeøkonomi, har tilkjempet oss bedre rettigheter og betingelser enn noen annen befolkning i hele verden?

Alt henger sammen med alt. Lite er perfekt i noe land. I Sverige finnes også en mengde sytere som beklager seg over alt som kommer fra Regjeringen. Dessverre faller noen mellom alle stoler, jeg kjenner selv noen av arten, og det er ikke bra å bivåne. Alllikevel finnes det en "Affa" over alt, folk som mener dette er sutring.
Moralen? Vær glad for det vi har. Det er ikke så galt her, egentlig! :)

Honkey

PS: Telenor har de siste 20 år ligget i forkant teknologisk, og deres modell er årsaken til at Norge er et av verdens billigste land å ringe fra.

Topp Bunn