Alt til hus og bolig Hva er dette?

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.654
Torget vurderinger
1
På vårt 80-talls hus, har vi en fordelingsboks på husveggen, merket EWBP. Prøvde google men fikk ikke treff. Hva står den forkortelsen for?

En halvmeter lengre bort, kommer stigeledningen opp av bakken, så strøm er det ikke, selv om EWBP-lokket er merket med spenningssymbol (gul varseltrekant).

Sansynligvis er det telefoni + TV + Radio(?). Dermed har jeg besvart spørsmålet i overskriften, som egentlig skulle ha vært: Har dette noen som helst verdi, eller kan det klippes av og kastes?

Hva skjer hvis jeg kapper tilførselen på bakkenivå? Går det spenning i kablene? Kan det medføre følgeskade (kortslutning) for andre hus på samme sløyfe?

(Vi har i nyere tid fått separat fibernett og ser norske TV-kanaler via smart-TV).

IMG_3659.jpeg
IMG_3656.jpeg

IMG_3657.jpeg
IMG_3658.jpeg

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.986
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Har det vært god gammeldags kabelTV distribuert til huset noen gang? Vet ikke mye om dette, men 1 GHz og koax vekker noen tanker om at dette må ha vært høyfrekvent.

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.654
Torget vurderinger
1
Kabel-TV? Det kan godt hende. Vi kjøpte huset i 2005. Husker ikke detaljene, men vi hadde «en del» kanaler, så det må vel ha vært kabel-TV.
Vi hadde også såkalt bredbånd fra Telenor, men kapasiteten var ikke all verden. Fasttelefon tok vi oss ikke bryet med da vi flyttet inn i 2005.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.979
Sted
Ytterst i havgapet...
Kabel-TV fordeler... tapping til eget hus og videreføring til neste abonnent.... Sjekk om det er et selskap i drift i ditt område.. hvis ikke er det bare å rive om du vil ha den vekk.... er vel snart kun FTTH som gjelder i dag...

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
3.029
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
På bilde 2 ser det ut for at inn/ut er de 2 coaxene til venstre, mens inn til huset er den gulmerkede coaxene til høyre.
Som andre har sagt, sjekk om det er noen som bruker anlegget, siden det kan se ut som om det er en inn/ut kabel, så kan det tenkes at du bryter linja for andre hvis du kobler det fra boksen.
Coaxnettet vårt her i åsen fra -88 skal vistnok fortsatt ha noen påkoblet. Selv har jeg aldri brukt det...

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.504
Om det er fordelingsboks til nabo må ikke slikt tinglyses for at leverandør kan hevde bruksrett på annen mans eiendom? At det muligens finnes info i grunnboken?

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.979
Sted
Ytterst i havgapet...
Tidlig på 90-yallet ble det bygd kabel-TV-nett i hytt og gevær... tviler veldig sterkt på at mange eller noen brydde seg med tinglysing av noe som helst...
I høyden en underskrift for eget abonnement med tillatelse til selskapet å legge kabel gjennom hagen...

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
3.029
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Hos oss var det pliktig deltagelse i antenne anlegget.
Vi knyttet oss aldri til og etter en stund så fikk jeg en tlf fra en representant som lurte på hvorfor vi ikke var tilknyttet, det var jo ikke lov med egne antenner.
Da jeg påpekte at det stod forbud mot UTVENDIG monterte antenner, så gikk det et par sekunder også kom det et "takk for samtalen" og siden hørte jeg ikke noe mer fra de...

Topp Bunn