Hva er forskjellen?

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Innlegg
291
Antall liker
12
Tja...
Er sannelig ikke sikker!
Med Nad får du en "Billig-pickup" på kjøpet, og med Rega får du navnet Rega og en bedre pris for den om/når du skal selge?
Lydmessig er det nok lite som skiller.
 

wizard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
3.742
Antall liker
3.355
Se siste Hifi News (Feb 06) hvor de tester Goldring GR2, Nad C555 og Pro-Ject Debut 3E.

Best lyd av disse var Goldring, nr 2 ble Pro-ject og Nad'en sist.
 

Jeano

Medlem
Ble medlem
30.12.2005
Innlegg
18
Antall liker
0
Hvordan har du fått tak i februarnummeret av HiFi News så lenge før tiden? Vi er jo i begynnelsen av av januar jo ;D Det er noen som er heldige å kunne kunsten å se inn i fremtiden ;)

Vel, fra spøk til alvor: - Ettersom det er så vanskelig å bestemme seg når det gjelder platespillere så tror jeg jammen santen at jeg går for en billigspiller ala Denon DENON DP-29F :D Det er OK ha mange valg, men det får da være måte på :eek:

- Jeano 8)
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Rega P2 har gått ut av produksjon for et halvt år siden, det finnes muligens noen igjen av denne rundt hos noen forhandlere. Rega har valgt å konsentrere produksjonen om Goldring og NAD-variantene av samme spiller. P2 var produsert etter høyere kvalitetsstandarder, både når det gjelder arm og drivverk enn Goldring/NAD, men kostet følgelig mer og tok lengre tid i produksjon. Rega hadde da etterhvert ikke produksjonskapasitet nok og kuttet ut sin egen modell for å satse på de dyrere utgavene under eget navn.

Uansett hvilken av disse spillerne man måtte velge, forskjellen er ikke veldig stor. Det er derimot en ganske enorm forskjell i lydkvaliteten fra en Denon DP29 og opp NAD eller Goldring.

CBA
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.757
Antall liker
8.067
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Rega P2 har gått ut av produksjon for et halvt år siden, det finnes muligens noen igjen av denne rundt hos noen forhandlere. Rega har valgt å konsentrere produksjonen om Goldring og NAD-variantene av samme spiller. P2 var produsert etter høyere kvalitetsstandarder, både når det gjelder arm og drivverk enn Goldring/NAD, men kostet følgelig mer og tok lengre tid i produksjon. Rega hadde da etterhvert ikke produksjonskapasitet nok og kuttet ut sin egen modell for å satse på de dyrere utgavene under eget navn.

Uansett hvilken av disse spillerne man måtte velge, forskjellen er ikke veldig stor. Det er derimot en ganske enorm forskjell i lydkvaliteten fra en Denon DP29 og opp NAD eller Goldring.

CBA
No er det rett nok ei god stund sidan eg hadde ein P2 i heimen, men det verka som Goldring er eit hakk under denne.
DP 29 er eigentleg ein sak du brukar for plateavspeling når lydkvalitet ikkje er viktig, men at du er på budsjett og vil unngå plateslitasje.
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
No er det rett nok ei god stund sidan eg hadde ein P2 i heimen, men det verka som Goldring er eit hakk under denne.
Skal kverulere, Arve?! Goldringen har også blitt oppdatert til GR1.2 etter at du hadde den for test, den er nå mer lik P2.

Goldring GR1.2 og NAD533 fortjener egentlig en bedre pickup enn Goldring Elektra som sitter på originalt, da blir ytelse vesentlig bedre og ikke langt unna P2 med samme pickup.
 

gix

Medlem
Ble medlem
17.11.2005
Innlegg
25
Antall liker
0
Pris kr 2.495,- m/Goldring Elektra
Pris kr 2.795,- m/Ortofon OMB10

Her er prisene Tonart opererer med på Goldringen, vil man merke stor forskjell på de to PU`ene?


Mvh.

Andreas
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Pris kr 2.495,- m/Goldring Elektra
Pris kr 2.795,- m/Ortofon OMB10

Her er prisene Tonart opererer med på Goldringen, vil man merke stor forskjell på de to PU`ene?
Nei, men det siste alternativet leveres ikke lenger. Den nye utgaven GR1.2 leveres originalt med enten Goldring Elektra til kr 2.495,- eller med Goldring 1006 påmontert til kr 2.995,-. Her er det en klar forskjell i lydkvalitet, man stiller jo også helt fritt selv til å få montert på akkurat den pickupen man måtte ønske.
 

gix

Medlem
Ble medlem
17.11.2005
Innlegg
25
Antall liker
0
Okey, jeg tror jeg kommer til å kjøpe Goldringen da. Men spørsmålet er om det er mye å hente på å kjøpe eget RIAA-trinn i forhold til det innebygde i Denon-reciveren min.

Evt, hva vil gi mest for pengene, oppgradere pickup, eller kjøpe eget RIAA-trinn.


Mvh.

Andreas
 

Franx

Medlem
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
39
Antall liker
4
Jeg har montert en Shure M97xE på min Goldring GR1.2 og som RIAA bruker jeg NAD PP2. NAD forsterkeri og høytalere fra B&W. Synes dette låter helt flott i denne rimelige enden av skalaen...
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.423
Antall liker
1.138
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Det skal være en kvalitets forskjell i tallerkene til P2 og NAD, i favør P2.
 
T

timc

Gjest
Til CBA: Sakset fra Mono's hjemmeside. Spilleren blir levert med enten en Goldring Elektra pick up eller en dyrere Ortofon OMB20 pick up.


Nå er jeg forvirret her....kan du oppklare?

Mvh
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.757
Antall liker
8.067
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Skal kverulere, Arve?! Goldringen har også blitt oppdatert til GR1.2 etter at du hadde den for test, den er nå mer lik P2.

Goldring GR1.2 og NAD533 fortjener egentlig en bedre pickup enn Goldring Elektra som sitter på originalt, da blir ytelse vesentlig bedre og ikke langt unna P2 med samme pickup.
Her har eg nok ikkje fylgt skikkeleg med i timen....må nok oppdatere meg, iallfall på Rega.
 

gix

Medlem
Ble medlem
17.11.2005
Innlegg
25
Antall liker
0
Okey, jeg tror jeg kommer til å kjøpe Goldringen da. Men spørsmålet er om det er mye å hente på å kjøpe eget RIAA-trinn i forhold til det innebygde i Denon-reciveren min.

Evt, hva vil gi mest for pengene, oppgradere pickup, eller kjøpe eget RIAA-trinn.


Mvh.

Andreas

Ingen som kan svare på dette?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Okey, jeg tror jeg kommer til å kjøpe Goldringen da. Men spørsmålet er om det er mye å hente på å kjøpe eget RIAA-trinn i forhold til det innebygde i Denon-reciveren min.

Evt, hva vil gi mest for pengene, oppgradere pickup, eller kjøpe eget RIAA-trinn.


Mvh.

Andreas
Jeg tror faktisk jeg ville ha brukt Goldring 1006 (om det var den som fulgte med), brukt resten på gode skiver.
Integrert riaa får klare seg til denne spilleren, vil anta at du må legge etpar k på bordet (kanskje enda mer med kabler) for en meningsfylt oppgradering.. og da burde du istedet i utgangspunktet ha kjøpt et mer påkostet drivverk for disse pengene uansett.
Når 1006 var slitt ut, ville jeg sikkert tenkt på å kjøpe en 1042 stift til huset (stiften er forskjellen mellom modellene i serien).

Mvh Vidar P
 

gix

Medlem
Ble medlem
17.11.2005
Innlegg
25
Antall liker
0
Ok, da kjøper jeg denne, og går opp et hakk fra elektra pu`n som står på orginalt.

Får vente på at tonart får inn igjen da :)


Takk for svar.


Andreas
 
Topp Bunn