Politikk, religion og samfunn Hva er i ferd med å gå galt i Europa?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    Ifølge def. hentet fra Google er hen et kjønnsnøytralt pronomen for 3.person entall hvor kjønn enten er ukjent eller uten betydning.
    Eks. ekspeditøren viste meg noen høytalere som hen sa var de beste på markedet
    Meningsløst om du ser at ekspeditør er en kvinne eller mann, noe du som oftest gjør. Da bruker du han eller hun og så skriver du til språkrådet at vi trenger flere kjønnsnøytrale yrkesbeskrivende ord. Men er dette virkelig et stort problem?"Hen" er og blir et fjollete og unødvendig ord.
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.272
    Antall liker
    418
    trøndersk er ikke et språk; det er lyder og så dikter en.

    kor hen. hvor her?
    På Bergensk kan "hvor hen" eller "kor hen" bli til "hen er det?" og for små barn: "henne?" som betyr "hvor er det hen?" Altså mer eller mindre et verb.
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.272
    Antall liker
    418
    eller kombinert spørrepronomen/verb (lenge siden jeg hadde norsk... :) )
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.634
    Sted
    Oslo
    Og istedetfor de kjønns spesifikke henne og ham, kan vi innføre det nøytrale hem!
    Husker da det bare skulle hete fram og ikke frem,
    Et lyst hode i klassen spurte da læreren om det nå heter forframmelse når du får en bedre stilling.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Meningsløst om du ser at ekspeditør er en kvinne eller mann, noe du som oftest gjør. Da bruker du han eller hun og så skriver du til språkrådet at vi trenger flere kjønnsnøytrale yrkesbeskrivende ord. Men er dette virkelig et stort problem?"Hen" er og blir et fjollete og unødvendig ord.
    Kommer sikkert an på hvem man møter.

    1623939179797.png
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    At folk som ikke vil settes i en kjønnsbås er ivrigst, er vel lett å skjønne.
    Forøvrig skal vel nå de aller fleste yrker ha kjønns nøytrale betegnelser
    Unntaket er visstnok jordmor
    Vedder en tier på at det blir en endring på det der. Jordhen kan fungere :D
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Hei dere, EU kommer ikke vis EØS og sparker oss bak heller - f eks når vi velger inn KrF i regjering som begynner å plukke på kvinner sine rettigheter.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Bruken av "hen" var ganske bevisst for å vise til noe av galskapen som rår i samfunnet.
    Hvis man treffer en person som ut fra utseende og klesdrakt ser ut som et stk hannkjønn og er så uheldig å omtale vedkommende som "han" risikerer man at vedkommende blir veldig krenket og lei seg fordi vedkommende selv definerer seg som en "hun" eller "intetkjønn". Og da er man en ufølsom bedriten hvit 50+ mann som ikke bryr seg om andres følelser! "Hen" var i utgangspunktet ment som et nøytralt begrep som skulle overkomme slike problem ved å gjøre "han" og "hun" overføldige. Men som vi ser blir de som ønsker å bli krenket utrolig krenket uansett! Man bør vel enten gi fan i å snakke til/om folk og kun overse dem, eller omtale dem som "din gjøk", "ditt spøkels" eller "du er meg en jævla nydelig nellik"! "Forbanna hæstpeis" må vel utgå da man ikke vet om vedkommende har noen "peis"!

    Da er det enklest å hate alle først som sist! Framstår du som en ufordragelig, introvert, sur, jævel er det ingen som gidder å ha noen interaksjon med deg og du unngår potensiellt masse ubehageligheter!

    Når det gjelder svartsynte mørkemenn fra ultraortodokse miljøer som ikke vil gå i Pride opptog så burde jo det være greit? Jeg maser heller ikke om å få bli med på saker som er arrangert av "Kvinneuppa Ottar"! De ønsker ikke å omgås meg så hvorfor i Hælvete skulle jeg mase om å få være med hos dem?
    På samme måte fatter jeg ikke hvorfor det er så om å gjøre for homofile å få lov til å være med å leke med grupper som ikke liker dem? Da vi hadde en statskirke var det en annen sak rent prinsippielt, men i dag? I dag er homofile velkommne i Kirken, den Norske. De homofiendtlige menighetene kan da vel få lov til å sitte for seg selv å mene at alle homofile ryker lukt til Hælvete. Hva gjør det da? Går du rundt og tror at pkt 1. Helvete faktisk eksisterer og pkt 2. at det faktum at noen svartsynte mørkemenn tror at homofile ender der faktisk gjør det slik at homofile ryker ned i fyrrommet i kjelleren, ja da har du nok større problemer enn at du som homofil ikke får leke med disse tullingene!
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Bruken av "hen" var ganske bevisst for å vise til noe av galskapen som rår i samfunnet.
    Hvis man treffer en person som ut fra utseende og klesdrakt ser ut som et stk hannkjønn og er så uheldig å omtale vedkommende som "han" risikerer man at vedkommende blir veldig krenket og lei seg fordi vedkommende selv definerer seg som en "hun" eller "intetkjønn". Og da er man en ufølsom bedriten hvit 50+ mann som ikke bryr seg om andres følelser! "Hen" var i utgangspunktet ment som et nøytralt begrep som skulle overkomme slike problem ved å gjøre "han" og "hun" overføldige. Men som vi ser blir de som ønsker å bli krenket utrolig krenket uansett! Man bør vel enten gi fan i å snakke til/om folk og kun overse dem, eller omtale dem som "din gjøk", "ditt spøkels" eller "du er meg en jævla nydelig nellik"! "Forbanna hæstpeis" må vel utgå da man ikke vet om vedkommende har noen "peis"!
    Det kan sikkert være noen som er sånn som du påstår her, men jeg tror ikke det er veldig vanlig. På meg virker det mest som du prøver å sette opp stråmenn i øst og vest her, og konstruere opp et narrativ om at alle skeive eller transpersoner eller ikke-binære er rabiate fanatikere og aktivister som bare klør etter at noen skal krenke dem, for å kunne lage kvalm. Jeg tror ikke det er så veldig vanlig, og kjenner ikke til at det forekommer.

    Hvis du derimot bevisst går inn for å feilkjønne noen som kanskje åpenbart er født som et kjønn, men uttrykker seg som det motsatte kjønn, så er det kanskje mer forståelig hvis du får sånne reaksjoner. F.eks. om du ser en transkvinne som ganske tydelig ikke passerer som biologisk kvinne og insisterer på å tiltale vedkommende med "han" selv om hun går i kjole og bruker sminke o.s.v. Greit at det kan lugge litt og at alt ikke er like lekkert å se på, men det handler kanskje litt om folkeskikk og normal høflighet også.

    Da er det enklest å hate alle først som sist! Framstår du som en ufordragelig, introvert, sur, jævel er det ingen som gidder å ha noen interaksjon med deg og du unngår potensiellt masse ubehageligheter!
    Hvis det funker for deg, så. Keep it up. :)

    Når det gjelder svartsynte mørkemenn fra ultraortodokse miljøer som ikke vil gå i Pride opptog så burde jo det være greit? Jeg maser heller ikke om å få bli med på saker som er arrangert av "Kvinneuppa Ottar"! De ønsker ikke å omgås meg så hvorfor i Hælvete skulle jeg mase om å få være med hos dem?
    På samme måte fatter jeg ikke hvorfor det er så om å gjøre for homofile å få lov til å være med å leke med grupper som ikke liker dem? Da vi hadde en statskirke var det en annen sak rent prinsippielt, men i dag? I dag er homofile velkommne i Kirken, den Norske. De homofiendtlige menighetene kan da vel få lov til å sitte for seg selv å mene at alle homofile ryker lukt til Hælvete. Hva gjør det da? Går du rundt og tror at pkt 1. Helvete faktisk eksisterer og pkt 2. at det faktum at noen svartsynte mørkemenn tror at homofile ender der faktisk gjør det slik at homofile ryker ned i fyrrommet i kjelleren, ja da har du nok større problemer enn at du som homofil ikke får leke med disse tullingene!
    Tja. Ultraortodokse mørkemenn må jo få gjøre som de vil de også, men jeg ser ikke noe galt i at media omtaler det hvis de liksom skal være folkevalgte politikere. De skal vel representere hele folket?

    Jeg skjønner litt hva du mener med homofile som vil være med i kirken, men egentlig ikke så lenge kristendommen liksom skal være en statsfinansiert, offentlig religion. Hvis de vil ekskludere noen for legning, kjønnsidentitet, eller hva de liker å ha på brødskiva så får de klare seg uten statsstøtte. Også er jeg ikke så veldig informert egentlig, men finnes det egentlig steder i bibelene som i klartekst sier at homofile ikke kan forkynne eller være prester eller whatever?

    Ja, de homofiendtlige menighetene kan godt få sitte for seg selv og mene hva faen de vil. Men eksempelet mitt fra konfirmasjonsleiren syns jeg faktisk ikke var greit den gangen, og jeg syns ikke det er greit nå heller. Man ser kanskje på 15 - 16 åringer som unge voksne, men jeg syns fortsatt man er et barn på mange måter i den alderen. Så å fortelle unge, kanskje sårbare mennesker at hvis de eller noen de kjenner er homofile så vil de komme til helvete? Vet ikke om de gjør sånt nå lenger, men hvis jeg får høre om at sønnen min blir fortalt noe sånt hvis han eventuelt skal konfirmere seg, så kommer det til å bli et oppgjør, det er helt sikkert. Jeg syns det er sjukt og perverst å prøve å innbille ungdommer sånne ting.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    finnes det egentlig steder i bibelene som i klartekst sier at homofile ikke kan forkynne eller være prester eller whatever?

    Niks. Det utgår nok ganske automatisk av at de uansett er underlagt dødsstraff for sine unaturlige handlinger. Det gjelder forøvrig bare menn, lesber er ikke nevnt noe sted og kan formodentlig ha seg så mye de bare vil.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Nesten så en lurer på hvorfor de gadd å gi ut røkkelet. Bare 500 millioner bøker solgt og 8 milliarder $ inntjening på filmene. Utter waste of time.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Niks. Det utgår nok ganske automatisk av at de uansett er underlagt dødsstraff for sine unaturlige handlinger. Det gjelder forøvrig bare menn, lesber er ikke nevnt noe sted og kan formodentlig ha seg så mye de bare vil.
    Ja, jeg tenkte meg egentlig at det var noe i den retningen der. Men virkelig bokstatvtro og rettroende kristne burde kanskje holde fast på at de vil ha steining av homofile da, eller er det kanskje ikke forenlig med å få overføringer fra statsbudsjettet.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Niks. Det utgår nok ganske automatisk av at de uansett er underlagt dødsstraff for sine unaturlige handlinger. Det gjelder forøvrig bare menn, lesber er ikke nevnt noe sted og kan formodentlig ha seg så mye de bare vil.
    Mye av problemet er vel at det "gamle testamentet" blir skrivd om for å følge nye standarder. Skal det være så skal det være. Følg orginalen eller finn på noe annet. Forbanna på tvungen piss preik.. Gutta i Black metal scenen på 90-tallet var inne på noe men brukte veldig feil fremgangsmetode.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ja, jeg tenkte meg egentlig at det var noe i den retningen der. Men virkelig bokstatvtro og rettroende kristne burde kanskje holde fast på at de vil ha steining av homofile da, eller er det kanskje ikke forenlig med å få overføringer fra statsbudsjettet.

    De to er nok ikke helt forenlige nei.... Men skal man faktisk være bokstavtro så bør det kun gjelde menn som ligger med menn. Homofili var ukjent dengang da og man innså ikke at kvinner også faktisk hadde lyster. Eller ville ikke innse det. Kvinner som beviselig likte sex ble som seg hør og bør ansett som skjøger.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    De to er nok ikke helt forenlige nei.... Men skal man faktisk være bokstavtro så bør det kun gjelde menn som ligger med menn. Homofili var ukjent dengang da og man innså ikke at kvinner også faktisk hadde lyster. Eller ville ikke innse det. Kvinner som beviselig likte sex ble som seg hør og bør ansett som skjøger.
    Kjødets lyster har vel alltid vært noe av det mest effektive å knytte opp mot tabuer og synd for å kontrollere befolkningen, helt fra de første stammesamfunn og fram til nå. Det gir meg lyst til å sitere William Blake:

    “As the caterpillar chooses the fairest leaves to lay her eggs on, so the priest lays his curse on the fairest joys.”
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Mye av problemet er vel at det "gamle testamentet" blir skrivd om for å følge nye standarder. Skal det være så skal det være. Følg orginalen eller finn på noe annet. Forbanna på tvungen piss preik.. Gutta i Black metal scenen på 90-tallet var inne på noe men brukte veldig feil fremgangsmetode.

    Problemet er vel først og fremst at det gamle testamentet ikke lenger gjelder, men at såkalt kristne likevel følger det i langt større grad enn det nye. Jesus sa rett frem at "jeg er den nye pakt", hvorav følger at den gamle (guds pakt med Moses og lovene som dermed fulgte av den) er oppløst og ugyldig og at Jesu lære er det man heretter skal forholde seg til - men den forfekter jo at man skal være snill med folk, være ydmyk, hjelpsom og ikke se ned på dem som er annerledes, og hvem vil vel bekjenne seg til slikt tull. Hva skulle da poenget være med å bekjenne seg som kristen liksom? Where's the upside?
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    ^
    Kan ikke dy meg. Du kan umulig ha lest HELE bibelen.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Bestefaren min var innbitt kommunist og leste bibelen mer enn presten..... 😎 Kun for å kunne argumentere overfor kristenfolket selvsagt.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Høres nesten litt Aukrust'sk ut. :D
    Ja når du sier det - han var som snytt ut av en eller annen bok av Aukrust. Gikk i vadmelsbukse, åt snus og kamferdrops. Husmann og skogsarbeider, og naturlig nok særdeles i opposisjon mot "øvrigheta", og spesielt trangsynte kristenfolk. Jeg er i grunn glad jeg ikke er oppvokst i en familie av ateister.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Pray the gay away.

    Ganske trist med NRK.no. Før kunne den brukes som nyhetsside, nå er det bare Pride, bifile influensere, oppskrift på kake, testing av japansk toalett, fotball og annen sport.

    Om folk er skeive, streite eller bifile er helt supert for meg bare jeg slipper å høre om det hele tiden.

    Jeg vil ha en side der jeg kan kjapt få med meg topp 5 ordentlige nyheter og så lukke den igjen.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Ganske trist med NRK.no. Før kunne den brukes som nyhetsside, nå er det bare Pride, bifile influensere, oppskrift på kake, testing av japansk toalett, fotball og annen sport.

    Om folk er skeive, streite eller bifile er helt supert for meg bare jeg slipper å høre om det hele tiden.

    Jeg vil ha en side der jeg kan kjapt få med meg topp 5 ordentlige nyheter og så lukke den igjen.
    Juni er pridemåned her i Norge og trolig også grunnen til at det er mer priderelatert stoff i rikskanalen NRK om dagen. Hvis du ikke vil lese om andre ting enn nøyaktig akkurat det som interesserer akkurat deg, så foreslår jeg at du scroller forbi det du ikke vil lese om, eller finner deg andre nyhetskilder.

    Også er det kanskje litt holdninger som det du framviser her som gjør at pride fortsatt er nødvendig.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Men det beste må vel være å kjenne noen over alt slik at man har inside info om det meste som diskuteres til enhver tid?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Også er det kanskje litt holdninger som det du framviser her som gjør at pride fortsatt er nødvendig.

    Nå har jeg null formening om Cyberens holdninger til hverken Pride eller japanske fremskritt innen toalettkunsten, men jeg er egentlig veldig enig med ham. Jeg er grunnleggende pro likestilling for kvinner, homser, transer og alle andre grupper du kan komme med på grunnlag av kjønn, seksuell legning, etnisitet & whatnot, men det betyr ikke at jeg er fryktelig interessert i å lese om det med mindre det dreier seg om store eller prinsipielle saker. Bloggere og påvirkere ser jeg helst at jeg slapp å høre noe som helst om, noen gang.

    Problemet med NRK.no er at forsiden sauser sammen alt mulig; fra krigsutbrudd og folkemord til banale søppelnyheter som kun passer i en eller annen søppelblogg for apatiske tomskaller. Om den skulle være det minste interessant må den bli langt mer granulær, med flere kategorier, mye likt det man ser hos BBC, Al Jazeera, Reuters og alle andre seriøse nyhetskilder slik at man slipper å scrolle gjennom titalls sidemeter med ting man ikke bryr seg det minste om for å finne ett og annet gullkorn.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn