Politikk, religion og samfunn Hva er i ferd med å gå galt i Europa?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Jeg hadde en bifil "samboer" en periode. Vi var for ordens skyld ikke et par, men hun var sommevikar hos oss og jeg hadde et ledig rom der hun kunne bo.
    Det enkleste kvinnfolk jeg noensinne har bodd sammen med! Hadde nok lite med legnig å gjøre for øvrig, men hun var generelt enkel å omgås.
    Men til saken: hun sa alltid at den største fordelen med å være bi var at det dobblet sjansene til å få med seg noen hjem når hun var på byen!
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.523
    Antall liker
    5.913
    Jeg hadde en bifil "samboer" en periode. Vi var for ordens skyld ikke et par, men hun var sommevikar hos oss og jeg hadde et ledig rom der hun kunne bo.
    Det enkleste kvinnfolk jeg noensinne har bodd sammen med! Hadde nok lite med legnig å gjøre for øvrig, men hun var generelt enkel å omgås.
    Men til saken: hun sa alltid at den største fordelen med å være bi var at det dobblet sjansene til å få med seg noen hjem når hun var på byen!
    Ser noen mangler i det regnestykket: Antakelsen medfører vel kun riktighet dersom alle kvinner er bifile. Og det er like mange av hvert kjønn ute på byen. Og kvinner er nøyaktig like tilbøyelige som menn til å bli med noen hjem fra byen.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.004
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.004
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    det som er ute og går en en sammenblanding av forskjellige prinsipp. på den ene siden har vi det liberale prinsipp som skal gi folk rett til det ene og det andre. ikke noe feil i slikt, i utgangspunktet, så lenge det kan eksistere godt ved siden av alle andre retter. det andre prinsippet angår ikke bare hva en skulle ha rett til, men er samtidig et krav til nesten om å være enig i det innholdsmessige; det er et krav om den rette holdning til ting til. da har vi gått fra en liberalistisk rettighetsprinsipp, til et holdningskrav. Slike holdningskrav stopper ikke ved den ytre anerkjennelse, men det å være enig. uenighet er frafall, og moralsk forkastelig.

    (rousseaus republikanisme er en slik substansiell enighet, som viderefører den antikke tro på enheten mellom politikk og etikk. jakobineren robespeierre var en overbevist rousseauianer. han var visstnok en venn av giljotinen. det er uansett viktig å oppdra folk til de rette holdninger, slik at samfunnets substans kan ivaretas. er du ikke enig, så er du ute.)
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    11.115
    det som er ute og går en en sammenblanding av forskjellige prinsipp. på den ene siden har vi det liberale prinsipp som skal gi folk rett til det ene og det andre. ikke noe feil i slikt, i utgangspunktet, så lenge det kan eksistere godt ved siden av alle andre retter. det andre prinsippet angår ikke bare hva en skulle ha rett til, men er samtidig et krav til nesten om å være enig i det innholdsmessige; det er et krav om den rette holdning til ting til. da har vi gått fra en liberalistisk rettighetsprinsipp, til et holdningskrav. Slike holdningskrav stopper ikke ved den ytre anerkjennelse, men det å være enig. uenighet er frafall, og moralsk forkastelig.

    (rousseaus republikanisme er en slik substansiell enighet, som viderefører den antikke tro på enheten mellom politikk og etikk. jakobineren robespeierre var en overbevist rousseauianer. han var visstnok en venn av giljotinen. det er uansett viktig å oppdra folk til de rette holdninger, slik at samfunnets substans kan ivaretas.)
    Er du sikker på at dette er tilfellet? Det kan nemlig også sies som at det er et krav å få være uimotsagt for å oppleve at man "har lov" til å ha en eller annen holdning som divergerer fra majoriteten. Stadig hører og ser jeg ytringer som "ja her i detta landet er det jo ikke lov til å mene at.....", og så mener man det som bare faen. Og visst er det lov, omtrent samme hvor teit det er. Bare ikke forvent å ha holdningene i fred, enten du nå er med eller mot rådende holdnings"diktatur".
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.004
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Er du sikker på at dette er tilfellet? Det kan nemlig også sies som at det er et krav å få være uimotsagt for å oppleve at man "har lov" til å ha en eller annen holdning som divergerer fra majoriteten.
    og hvor vil du med det? hvem er det som krever å være uimotsagt? og hvorfor?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.642
    Antall liker
    9.545
    Sted
    Oslo
    Før skrev noen gærninger sine sprø tanker på en dassvegg.
    Nå er de i et ekkokammer på nettet, der de får bekrefta sine forskrudde meninger
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    11.115
    og hvor vil du med det? hvem er det som krever å være uimotsagt? og hvorfor?
    Vil egentlig ikke noe spesielt sted, det var bare et forsøk på litt filosofisk diskusjon omkring det du skrev. :)
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.497
    Antall liker
    3.043
    Det er i ferd med å gå tilsvarende galt i europa som i USA; våre samfunn styres i større grad av populistiske tullinger hvor perspektivene ikke når lengre enn nesetippen.

    Ser at meterologene i Canada og USA knapt tror det de ser vedrørende varmelokket som har lagt seg. Flere hundre varmerekorder står for fall. Trump latterliggjorde forskningen om klimaendringene da kuldebølgen nådde USA sist vinter.
    Og så har vi populistene i europa som setter likhetstegn mellom homofili og pedofili. Det er ganske utrolig at vi har statsledere i noen av verdens mest utviklede samfunn som opptrer som bavianer, og folkene rundt dem ikke bare kjøper retorikken, de beint frem tilber dem.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    8.937
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Og så har vi populistene i europa som setter likhetstegn mellom homofili og pedofili.

    Jeg tror knapt dette kan kalles populisme, det er heller et forgjeves forsøk på å sette tidens gang på vent og helst rulle den tilbake til en glanset fortid som aldri eksisterte. Dengang da homser kunne bankes opp uten at noen løftet et øyelokk og hustruer gikk i skyttelgang mellom kjøkken og seng og aldri sa far imot.

    Om det fris til noen så er det ikke flertallet av folket, men de ytre høyre ynder å kalle "vanlige folk", a.k.a. "basket of deplorables", samt til de såkalt kristne.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.853
    Antall liker
    8.172
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ordet "populisme" har for lengst vorte kuppa. No tyder det helst å snu kappa etter vinden, medan den opprinnelege tydinga har vore meir i retning "demokratisk", folkestyrt. Veldig interessant omgrep som helst brukast om folk vi ikkje likar, som Frp, Rødt, Senterpartiet, AP, Høgre og sånt. Sjå gjerne https://snl.no/populisme
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.853
    Antall liker
    8.172
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Før skrev noen gærninger sine sprø tanker på en dassvegg.
    Nå er de i et ekkokammer på nettet, der de får bekrefta sine forskrudde meninger
    Ja, Ibsens berømte sitat frå "En folkefiende" står kanskje for fall? Eller tvert om?l:
    Den sterkeste mann i verden, det er han som står mest alene. (Doktor Stockmann i siste akt)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    pride is good for you (bare du er enig). den moralske fundamentalismen som her kommer til uttrykk er skremmende.

    Det var bak betalingsmur, så jeg måtte google litt, men er fortsatt usikker på hva dette handler om. Men det virker som Bache-Wiig først og fremst er en kunstner som har gjort det litt til sitt virke å provosere og være kontrær. Og man kan jo sikkert si at det er en av kunstens oppgaver eller at kunst skal kritisere.

    Men det kan jo kanskje virke som dette var kalkulert, og at hun fikk akkurat den reaksjonen og oppmerksomheten som hun ønsket seg.

    1625040047094.png


    Og jeg kan jo innrømme at jeg ble sittende og lure litt på hva egentlig mente med dette:

    1625040136588.png
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Litt historie, fra hvordan Pride oppstod utviklingen den har hatt i Norge. Homofili ble avkriminalisert i Norge først i 1972.

     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.004
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det var bak betalingsmur, så jeg måtte google litt, men er fortsatt usikker på hva dette handler om. Men det virker som Bache-Wiig først og fremst er en kunstner som har gjort det litt til sitt virke å provosere og være kontrær. Og man kan jo sikkert si at det er en av kunstens oppgaver eller at kunst skal kritisere.

    Men det kan jo kanskje virke som dette var kalkulert, og at hun fikk akkurat den reaksjonen og oppmerksomheten som hun ønsket seg.

    Vis vedlegget 732089


    Og jeg kan jo innrømme at jeg ble sittende og lure litt på hva egentlig mente med dette:

    Vis vedlegget 732090
    god info!
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.497
    Antall liker
    3.043
    Ordet "populisme" har for lengst vorte kuppa. No tyder det helst å snu kappa etter vinden, medan den opprinnelege tydinga har vore meir i retning "demokratisk", folkestyrt. Veldig interessant omgrep som helst brukast om folk vi ikkje likar, som Frp, Rødt, Senterpartiet, AP, Høgre og sånt. Sjå gjerne https://snl.no/populisme
    Populisme forbinder jeg med politikere som griper tak i noe som rører seg i folkedypet og forstørrer, forsterker og forvrenger dette til egen (kortsiktig) vinning, på bekostning av alt fra vitenskapelig etterrettlighet til moral og samfunnsansvar.
    Og ser at det jeg nå skrev passer perfekt på Trump.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.646
    Antall liker
    12.271
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er det vel hva ordet egentlig betyr som gjelder, - og ikke hva den enkelte legger i det. I så henseende driver alle partier med populisme, - særlig når det stunder til valgkamp.... Når Erna beskylder Vedun og Støre for å bedrive populisme, blir det rett og slett bare tåpelig...
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    8.937
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Nå er det vel hva ordet egentlig betyr som gjelder

    Det er en prisverdig holdning, som jeg gjerne inntar selv, og i så måte samstemmer Espen Rs tolkning ganske så godt med agendaen til Populares-faksjonen i det romerske senatet, hvor uttrykket kommer fra.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.004
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det vel hva ordet egentlig betyr som gjelder, - og ikke hva den enkelte legger i det.
    det blir helt feil. da ender en opp i en form for semantisk fundamentalisme. like lite er det hva den enkelte legger i det, som er gangbart; det er humpty dumpty. ord har historie og brukes i kontekster. ord er elastiske i sitt meningsinnhold; semantikken lar seg ikke tilbakeføre til en egentlighet eller subjektiv vilkårlighet.

    det er i andre sammenhenger blitt linket til frank. her er en anmeldelse av frank. generelt lærer det oss at populisme er en politisk kampterm - vi som er av en viss alder husker frigjøring og tingliggjøring som slike politiske kamptermer.


    hva ville vi forstå av «opplysning» som politisk prosjekt ved å kjøre det tilbake til en slags lingvistisk fødsel, eller subjektiv vilkårlighet. nada!

    det samme gjelder ord som fascisme…
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.200
    Antall liker
    8.598
    Torget vurderinger
    1
    Men begrepet har jo blitt totalt misbrukt og mistet innhold. Plutselig er det suspekt å jobbe for arbeiderklassens interesser....
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.004
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Men begrepet har jo blitt totalt misbrukt og mistet innhold. Plutselig er det suspekt å jobbe for arbeiderklassens interesser....
    nei, men det viser at det angår en politisk kamp som nå vinner kontur.

    tillegg:

    ikke mye politikk i å sitte og sutre over at noe kom og stjal orda.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.646
    Antall liker
    12.271
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Overført til moderne språk, betyr det å følge folkets vilje eller ønske, - hva nå "folket " måtte være i disse tider. Problemet eller morsomheten i dagens situasjon oppstår når Erna og populistpartiet over alle, FRP, beskylder særlig Vedum men også Støre for å bedrive populisme....... samtidig som de selv lover gull og grønne skoger til sine kjernevelgere nå i valgkampens begeynnelse....
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.004
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    folket som brød og sirkus eller demokrati …

    det er ikke ordboka, men den politiske argumentasjonen som avgjør.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Men begrepet har jo blitt totalt misbrukt og mistet innhold. Plutselig er det suspekt å jobbe for arbeiderklassens interesser....
    Det skulle da bare mangle! Jobbe for disse uskolerte individene so ikke har en Batchelor, langt mindre en Master!!!
    Nei "Tvi Vøre"!
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.200
    Antall liker
    8.598
    Torget vurderinger
    1
    I min tid på universitetet fantes ikke bachelor. Dengang ville vel bachelor graden bli omtalt som en semesteroppgave....
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Same shit, new wrapping... som det heter...

    Jeg gikk Yrkesskolen. Hva heter det i dag da tro...?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.200
    Antall liker
    8.598
    Torget vurderinger
    1
    Cand mag var (er?) vel ubrukelig? Cand scient heter det master i dag? (var igrunnen det jeg tenkte på som semesteroppgave).
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.646
    Antall liker
    12.271
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Den gamle ingeniørutdanninga var treårig, og med praksiskrav for opptak. Da rekrutteringsgrunnlaget enret seg mot viederegående skole med studiekompetanse, forsøkte man seg i en periode på 80-tallet med et toårig løp, men dette ble fort ansett å ikke gi god nok kompetanse, så man gikk tilbake til treårig lenge før man "revolusjonerte" utdannnga og lanserte Bachelor og master, - men faktisk mest som en harmonisering mot utenlandske utdanningsløp......
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    De som syns sånt som dette bare er for slitsomt å lese om får ha meg tilgitt, men nok en påminnelse om hvorfor Pride fortsatt er nødvendig.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn