Der snakkes hele tiden om propositioner på det fornuftige plan, eks. man ikke kan hører 0.02 db forskel, det er jeg meget enig i, og jeg tro ikke man kan måle os frem til en forklaring/sammenhæng vedrørende kabler kun ved en frekvensmåling.
Noget som flere hele tiden prøver, selv højt respekterede "vidnskabs" folk inden for AES, man konkludere så at der er meget små forskelle, som dog ved højtaler kabler bliver noget større når kablet drives af en forstærker og belastes af en højtaler, et signalkabel udviser også støre forskelle når det sider mellem to apparater, og der er ingen tvivl om at det betyder noget, men slet ikke alt.
Alle er enige om at eks.v. MIT kabler giver en dejlig fyldig lyd Uanset hvilket anlæg disse kabler sidde i, sådan har alle kabler efter min mening en grundlyd der vil gå igen uafhængigt af anlægget.
Det samme gør sig gældende med modstande og kondensatorer, ja faktisk alle komponenter.
Er man er DIY mand har man måske prøvet at forbedre elektrolytterne i en strømfosrygning, ved at forbinde en film kondensator parallelt hen over elektrolytterne.
Ingen tvivl om at det giver en anden lyd, (personligt fortrækker jeg ikke at gøre da jeg synes det giver en disharmoni i lyden), noget af denne forskel i lyden skyldes sikkert en bedre afkobling af høje frekvenser på grund af film kondensatorens bedre egenskaber ved netop disse frekvenser, men det er ikke hele historien.
Fordi tages en anden film type/mærke kondensator med samme værdi og forbindes parallelt over elektrolytterne, så vil det give en anden lyd.
Da jeg selv har klasse D har jeg mod min vilje været nødt til at afkoble (det er vigtigt ved klasse D), til det har jeg valgt en Jensen papir i olie, det er den kondensator der efter min mening giver den mindste disharmoni i forbindelse med elektrolytter.
Er man en rigtig nørd så kan man hive plastikken (isoleringen) af elektrolytten, lægge papir på i stedet gennemvæde det med linolie, derefter ligge silke uden på, og også gennemvæde silken med linolie, tørre det hele godt igennem ved max 40 grader i en ovn, gør man nøjagtigt det samme med Jensen papir i olie kondensatoren, ja så er det faktisk næsten umuligt at hører at der er forbundet en film kondensator parallelt over elektrolytten.
Ps. på en analog forstærker ville jeg aldrig forbinde noget parallelt hen over elektrolytterne men benytte mig af mange forskellige størrelser af elektrolytter.
Også hvad angår modstande vil man opleve det samme, parallel forbindes en modstand der måske er 10000 gange større end den man parallel forbinder over, og som derfor ikke vil ændre noget ved den samlede modstands værdi.
Men lyden vil ændre sig afhængig af hvilken type/mærke modstand der parallel forbindes med, det jeghar beskrevet her har jeg aldrig selv forstået helt til bunds, ligesom jeg heller ikke helt kan forstå at der er så stor lydforskel på sølv og kobber, selv om kablerne har fuldstændig samme isolering, men jeg er rimelig sikker på det er sådan, og det må jeg jo forholde mig til, og handle ud fra.
Mange har måske også oplevet at man har købt nyt kabel eller et tweak , og pludselig bliver lyden markant bedre, selv om alt det andet udstyr jo er det samme. Hvordan kan så lidt betyde så meget.
Man kan sige at ordsproget, en kæde er ikke stærkere end det svageste led, det passer ikke altid på hi-fi, og det er faktisk en af de ting jeg heller aldrig rigtigt har forstået, at selv små ændringer kan give en markant lyd ændring.
Og til sidst vil jeg gerne igen slå fast at jeg mener at et kabel kan betragtes som en langstrakt kondensator, hvor jeg tror at en måling af DA (dielektrisk absorption) måske kunne give noget mere indformation end en frekvensgangs måling, i det hele taget overfører alle data fra kondensatorer til kabler ville måske være en god ide.
Plus at jeg er ikke i tvivl om at mikrofoni (jitter ) har en betydning, jeg har selv brugt en skærm af bly, det er dog ikke kun for at forhindre mikrofoni men lige så meget for at skærme for digital støj, både ind og ud af apparater, digital støj er der jo ikke ligefrem er mangel på i klasse D forstærkere. Også stik og terminering betyder meget, og intet slår her en direkte lodning uden stik og bøsninger.