slartibartfast
Hi-Fi freak
Jeg har en gammel PC og en NAS som skal pensjoneres.
Hva kan en gjøre med gamle HDD for å destruere de?
At slegge og øks er det eneste som kan slette harddisker (permanent) er vel en sannhet med modifikasjon. Drill, vinkelsiper, hydraulisk presse osv er også effektivt. Det som er viktig er at selve platene blir fysisk ødelagt. Liker man å skru, kan man enket demontere disken(e) og destruere disse på en mere eller mindre brutal måte.. da kan man også hente ut magnetene som brukes til å flytte lesehodene og bruke disse til andre ting.Slegge/øks er det eneste som kan slette og og gjøre HD uleselige etterpå.
Knus det til fillebiter om du ikke vil at andre skal få snoke i hva du har glodd på
Det er ikke mulig hvis du bruker anerkjent programvare for å permanent slette data.Selv etter flere ganger overskriving kan det være mulig å finne tilbake dataene, hvis noen skulle ta seg råd til det.
Sikker? Det finnes firmaer som er eksperter på sånt, f.eks Ontrack. Da tar man ut diskplatene og ser blant annet på "ekko" av magnetfeltet som har vært på disksporene.Det er ikke mulig hvis du bruker anerkjent programvare for å permanent slette data.
Har ikke hørt om noen som har klart å gjøre recovery på en disk slettet med f.eks DBAN. Jeg vet at man tidligere kunne bruke elektronmikroskop for å gjenopprette bits, men dette er så vidt jeg vet ikke praktisk mulig lengre med dagens disker.Sikker? Det finnes firmaer som er eksperter på sånt, f.eks Ontrack. Da tar man ut diskplatene og ser blant annet på "ekko" av magnetfeltet som har vært på disksporene.
Jøss, er på linje med hifi-nevroser det derLitt fun fact. Jeg overhørte en gang kravene til destruering av disker som bla forsvaret brukte. Usikker på om det er en myte eller ei... Men seriøs er den i alle fall:
1. Overskriv alle sektorer på disken minst 5 ganger
2. Degauss disken med 10000 gauss
3. Ta ut diskplatene og drei av magnetbelegget
4. Brenn magnetbelegget
5. Knus diskplatene til fint pulver
6. Del avfallet i to, og deponer på to separate lokasjoner
Hvis vi sier det, så må vi drepe deg..Trøste og bære.. hva driver folk på med på PC-en???? Forsvar og sikkerhetsmyndigheters krav er nå en ting, men mine gamle mailer, noen dokumenter fra div hobbyforeninger...
Tja, litt epost og bilder og sånt.Trøste og bære.. hva driver folk på med på PC-en????
Ikkeno viktig asså...Tja, litt epost og bilder og sånt.
Og nettbank, kredittkort, helseopplysninger, utdanning, skatteoppgjør, juridiske saker. Login og passord i mengder.
Det der er vel belte, bukseseler, borrelås, tech7 OG gaffatape?Litt fun fact. Jeg overhørte en gang kravene til destruering av disker som bla forsvaret brukte. Usikker på om det er en myte eller ei... Men seriøs er den i alle fall:
4. Brenn magnetbelegget
Har sett noen tilfeller hvor dataeier har angret litt på secureboot og bitlocker.Ang PC - skru alltid på Secure Boot og BitLocker. Da er du rimelig safe med mindre noen knabber PC'en også.
Har du egentlig behov for sikker destruksjon?Jeg har en gammel PC og en NAS som skal pensjoneres.
Backup er vel greit å ha. Gjerne på en USB disk med FAT32, slik at det overhodet ikke er noen sikkerhetsmekanismer som kan beskytte dataene... heheHar sett noen tilfeller hvor dataeier har angret litt på secureboot og bitlocker.
Nei for all del, lagring i skyen er jo som å invitere Gestapo innpå soverommet. Lurer ikke meg!Backup er vel greit å ha. Gjerne på en USB disk med FAT32, slik at det overhodet ikke er noen sikkerhetsmekanismer som kan beskytte dataene... hehe
Helt klart. Jeg har alltid flere maskiner tilgjengelig, så å hente backup tar ikke lange tida.Nei for all del, lagring i skyen er jo som å invitere Gestapo innpå soverommet. Lurer ikke meg!
Kommer vel neste år tror jegSer den. Apropos, hvordan er det med starlink osv? Er vi for langt nord? Off topic kanskje, men..
Minner litt om Hanged, drawn ang quartered.Litt fun fact. Jeg overhørte en gang kravene til destruering av disker som bla forsvaret brukte. Usikker på om det er en myte eller ei... Men seriøs er den i alle fall:
4. Brenn magnetbelegget
Det der må vel være seks godkjente, alternative metoder og ikke en sekvens med seks obligatoriske steg?Litt fun fact. Jeg overhørte en gang kravene til destruering av disker som bla forsvaret brukte. Usikker på om det er en myte eller ei... Men seriøs er den i alle fall:
4. Brenn magnetbelegget
Den er nok en fremgangsmetode med 6 obligatoriske steg i sekvens. En av de alene blir sett på som for usikker, tro det eller ei.Det der må vel være seks godkjente, alternative metoder og ikke en sekvens med seks obligatoriske steg?