Hva gjør jeg nå?

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Fikk beskjed om at transrotor hadde skrudd opp eksportprisene sine. PM audio strakk seg langt i å presse pris og gi meg et godt tilbud på ZET 1 spilleren. Utsalgspris for ZET 1 er nå 27500,- (en økning i nesten 8000kr.)Min bedre halvdel var ikke like begeistret for en budsjettsprekk på en del lapper :( For å bevare husfreden har jeg nå lagt inn bud på en Opera 2.0 ref spiller som vil gjøre at budsjettet holder. Ser vi på gammel pris for Transrotor som var 19900 og veil. pris for Opera 2.0 på 20000, vil jeg i utgangspunktet tro at spillerene burde være noenlunde like i ytelse. Konstruksjonsprinsippet er jo også likt, bortsett fra at Transrotor har en carbon/acrylat (akryl?)tallerken, mens Opera har en massiv akryl tallerken. Begge har stivt oppheng med høy masse og frittstående motor. Designet på Transrotorspilleren er til å dø for i mine øyne, men jeg ofrer ikke husfreden for den, huff med alle konsekvenser det kan innebære nå som det er freddan og greier ;D ;D
Er det noen som har en formening om hvor godt Opera verket kan stå seg mot Transrotor?? 845, hørte jeg noen gode råd fra deg ;)

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Hehe.... Du har det ikke lett om dagen ;-)
Jeg ville bare vist fingern til Transrotor (som er frekke nok til plutselig å øke prisen med 8000), og kjøpt Opreaen.
Da har du antakelig penger igjen til å tenke ny PU også ;D

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Da var det gjort. Opera 2.0 på vei i posten i morgen :) Satser på at det blir bra!

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.666
Torget vurderinger
27
Da har jeg lyst til å gratulere deg med ny spiller gut_man. Dette tror jeg blir veldig bra. Jeg har hørt Opera spille vakkert andre steder jeg, så her tror jeg du har gjort et klokt valg.

Lykke til videre. Arm og pu tar du med deg over?

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Fikk beskjed om at transrotor hadde skrudd opp eksportprisene sine. PM audio strakk seg langt i å presse pris og gi meg et godt tilbud på ZET 1 spilleren. Utsalgspris for ZET 1 er nå 27500,-  (en økning i nesten 8000kr.)Min bedre halvdel var ikke like begeistret for en budsjettsprekk på en del lapper :( For å bevare husfreden har jeg nå lagt inn bud på en Opera 2.0 ref spiller som vil gjøre at budsjettet holder. Ser vi på gammel pris for Transrotor som var 19900 og veil. pris for Opera 2.0 på 20000, vil jeg i utgangspunktet tro at spillerene burde være noenlunde like i ytelse. Konstruksjonsprinsippet er jo også likt, bortsett fra at Transrotor har en carbon/acrylat (akryl?)tallerken, mens Opera har en massiv akryl tallerken. Begge har stivt oppheng med høy masse og frittstående motor. Designet på Transrotorspilleren er til å dø for i mine øyne, men jeg ofrer ikke husfreden for den, huff med alle konsekvenser det kan innebære nå som det er freddan og greier ;D ;D
Er det noen som har en formening om hvor godt Opera verket kan stå seg mot Transrotor?? 845, hørte jeg noen gode råd fra deg ;)
Selv om Opera 2.0 og Transrotor Zet-1 er (var etter det du skriver om prisøkning!!) omtrent likt priset, vil jeg hevde at Transrotor Zet-1 spilleren var en divisjon bedre når jeg sammenlignet de to nevnte med samme arm (Morch Up-4) og samme PU (Benz Micro L04). Jeg vil gå så langt å hevde at Transrotor i mine ører var såpass mye bedre at den nye prisforskjellen absolutt kan forsvares!! Zet-1 er langt bedre oppløst og strammere i lydbildet og har litt bedre PRAT enn Operaen slik jeg har hørt dem.

For det første tror jeg at Hifi-Stasjonen kan skaffe Zet-1 til den tidligere prisen på NOK 19.900, og for det andre sp må du huske at ZET-1 i den prisen du nevner tross alt kommer med en Rega OEM arm montert. Opera 2.0 leveres kun som drivverk for NOK 20.000, og jeg gjør oppmerksom på at Opera 2.0 leveres langt billigere veiledende i andre europeiske land enn det som er listepris i Norge, og for ikke snakk om hva du kan få den for på ulike web butikker på nettet, mens prisen på Transrotor er omtrent den samme i Norge som i Tyskland (og den samme som i andre europeiske land jeg har sett den)!! Derfor er det rent prismessig skummelt å sammenligne dissse og hevde at de burde låte "tilnærmet like godt", og viktigere ved direkte sammeligning mener jeg at tyskeren er vesentlig bedre (selv med pris/ytelse med)!!

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Huff, snakk om å strø salt i såret :'( terryboy. Nå fremkalles alle nevrosene jeg har brukt halve dagen på å undertrykke :p Spøk til side.. De prisene jeg har operert med på Transrotor er ikke inklusive arm. Jeg har bedt om pris på bare drivverk, selv om jeg har fått med meg både hi-fi stasjonens og andre utenlandske webshoppers sitt pakketilbud. I tillegg til 27500 for drivverket måtte jeg også ut med ekstra for armbord til FR64fx armen min. Når jeg sammenlikner med de under 10k jeg har betalt for Operaen, får jeg heller leve med at ZET1 i utgangspunktet er en bedre spiller. Så har jeg da også mer penger til å fleske til med en ekstra arm og en enda bedre pick up etterhvert. FallenA her kan dine kontakter som sikret deg den svingode handelen på Grado'en din redde meg fra nevrosene som kommer krypende her ;D Hint hint..

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
LOL ! - stakkar gut_man, nå fikk han vondt i magen...
Valgets kvaler...

Arne K

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Har pratet med Paul, var sugen på z-1 selv.
Etter prisstigningen ble denne lagt til side. Jeg tror ikke
hifistasjonen kan levere denne uten at det blir advokatmat.

Tror nok ikke opera er helt i z-1 klasse, forhørte meg
ang. denne før jeg bestemte meg.

Lykke til.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Ja ja, skulle jeg ikke kunne leve med Opera spilleren, kan den vel alltids selges igjen ;) Takker for hyggelig kommentar Fosse. Greit med noen oppmuntrende ord her :-/ Arm og pick up følger med fra gammel verket ja. Har visse forhåpninger om å oppgradere pick up etterhvert, liker veldig godt Lyra lydsignaturen så en Helikon hadde vært helmaks f.eks... Har hørt FallenA sin 1.0 spiller, og den spiller meget bra og behagelig så jeg skal nok klare å leve med Opera en stund jeg! Spennende å høre hvordan matchen med FR64fx,Lyra Dorian og drivverket blir. Tror dette kan bli riktig så hyggelig jeg. Om ikke annet blir jeg noen erfaringer rikere, så vil tiden vise hvor fornøyd jeg blir 8)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.666
Torget vurderinger
27
Er det sånn å forstå at Transrotoren var tenkt kjøpt ny til full pris og Operaen får du brukt for omtrent halvparten? Da er jo plutselig regnestykket et annet. Og, viktigst av alt, risikoen i tilfelle du MOT FORMODNING skulle finne ut at du vil ha noe annet senere er senket betraktlig (eller rettere sagt, tapet er senket eller kanskje fraværende).

På tynt grunnlag vil jeg tro at Lyra er god match med med Opera. La nevrosen ligge og kos deg med nyinnkjøp!!! Jeg kjenner ingen av spillerene så jeg skal avstå fra sammenligning.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Du leser godt Fosse. Du har forstått det helt riktig ifht prisforskjellen og ny/brukt-kjøp! PM Audio ga meg et godt innbyttetilbud på en videoscaler jeg har for salg, så mitt utlegg for Transrotoren ville ikke blitt 27500 (pluss armbord). Ellers er mitt resonnement som du antyder, at det sannsynligvis ikke vil bli en smertefull prosess å bytte hvis jeg ikke skulle bli fornøyd med Operaen. Ut i fra de sammenligninger terryboy gir av Transrotor og Opera, ser jeg slettes ikke bort fra at Opera i kombo med Lyra og FR64FX, kan kle anlegget mitt som ikke mangler oppløsning i det hele tatt. Tar jeg feil hvis jeg har en liten mistanke om at både Mørch og Benz som terryboy hørte på begge drivverkene nok passer bedre på et superoppløst drivverk (Transrotor?), mens et mørktklingende drivverk kan falle gjennom pga. matching og arm/pick up egenskaper? Har hørt UP4 armen på FallenA's anlegg (med Opera 1.0 drivverket), og vi har sammenliknet med en tyngre Micro Seiki arm som har virket "tyngre" i sin lydsignatur. Med mer punch i nedre oktaver.. Mørch har imidlertid virket veldig oppløst og delikat i sin presentasjon av musikken. Her kan man vel i grunnen gruble seg grønn over alle variabler og muligheter. Får vel bare slå meg til ro med at jeg har valgt, og gjøre mine erfaringer ut i fra dette :) Finner forresten utrolig lite informasjon, erfaringer og tester av begge de nevnte drivverk! Hva kan dette komme av???

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.666
Torget vurderinger
27
Jeg skal vel være forsiktig med å uttale meg om matching av oppsett jeg ikke kjenner. Men, det er vel en kjennsgjerning (min egen erfaring som samsvarer godt med tester jeg har lest) at Mørch har en åpen og delikat lyd som du nevner, men kontroll og trøkk i bunnen er vel ikke armens sterkeste side. Mellomtone derimot, det kan den.

Når det gjelder valg av spiller og tingenes tilstand så resonerer vi likt.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Er det ikke fantastisk når vi både hører og resonerer likt ;D Det gir en viss ro i sjelen til en stakkar som er hardt angrepet av audiophilia neurosia..

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Jeg kan ikke tro annet enn at du blir svært så fornøyd jeg gut_man ;-)

Armen din er meget bra, og i en god match med Lyra Dorian (som forøvrig er en utrolig god PU).
At jeg har vært heldig i mine PU anskaffelser de siste gangene skal jeg ikke legge skjul på, og vi skal nok få testet litt nede hos deg også ;-)
En mørch arm får du til en billig penge på bruktmarkedet også (Det hender de dukker opp). Vi kan jo altid teste Mørchen min nede hos deg også, medlitt forskjellige PUer? Grado Reference "The Reference" kan du sikkert få "låne" når jeg får hjem Statement, og det hadde vært artig å teste ut Dorian i en Mørch arm også......

Jeg tror du kan se fram til en betydelig oppgradering, og om Transrotoren er bedre (noe jeg ikke aner noe om), så handler alt til syvende og sist om matching, og om gode følelser.

Her har du handlet en super spiller, til en god pris.....Husfreden og goodwill fra den bedre halvdel er også greit å ta med seg ;-)

Tenker du blir fornøyd jeg.......

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Selv terryboy er helt sikker på at du vil bli fornøyd og at Opera er en god spillerf matched med riktig arm og pick up (prøver å børste bort noe av saltet jeg puttet i såret). Mitt innlegg var bare en subjektiv vurdering av kjøp av ny Opera kontra ny Transrotor Zet-1 og da ville mitt valg på grunn av lydpreferanser havnet på heltyskeren (motoren på Opera er jo tysk!). Jeg vet at det vil strømme godlyd ut fra en Operaspiller som du har fått til en god pris sammenlignet med veiledende norsk pris, og den vil ikke gjøre skam på utsagnet om at "vinyl rules!!"

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Motoren her hos meg avgir ikke noe støy....
Alle platespillermotorer avgir støy. I større eller mindre grad vil denne støyen påvirke lydkvaliteten spilleren gir; selv om ikke støyen kan høres direkte med det blotte øre, så vil den uvilkårlig heve støygulvet i lyden ikke minst ETTER riaa og forsterkning; og følgelig påvirke lydkvaliteten. Det er nettopp derfor at bedre psu'er til platespillermotorer faktisk gir bedre lyd. Imo.

Mvh Vidar P

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
OK!
Selvfølgelig avgir alle motorer støy..... ;)

kwil nevner "ubehagelig støy", det kan jeg ikke si at jeg har merket noe til .

Men i hvilken grad av støy, avhenger av konstruksjon, forbindelse med plinth/tallerken, samt avstanden til denne, og ikke minst hvilket underlag den står på.
Graden av "støy" kan justeres dersom man tar hensyn til disse faktorene. Det har jeg gjort!!! ;-)

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
993
Jeg skjønner jo at alle motorer avgir støy. (ihvertfall hvis de virker :D)
Poenget mitt var at jeg har forstått at enkelte har opplevd PLAGSOM støy fra Opera spillere. Snakker her om hørbar støy som er og plagsom i lytteposisjon. Jeg vet ikke hvilke modeller dette har vært snakk om, desuten kan jo problemen nå være eliminert, for alt jeg vet.
(Håper det for trådstarters skyld)
mvh.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Jeg skjønner jo at alle motorer avgir støy. (ihvertfall hvis de virker  :D)
Poenget mitt var at jeg har forstått at enkelte har opplevd PLAGSOM støy fra Opera spillere. Snakker her om hørbar støy som er og plagsom i lytteposisjon. Jeg vet ikke hvilke modeller dette har vært snakk om, desuten kan jo problemen nå være eliminert, for alt jeg vet.
(Håper det for trådstarters skyld)
mvh.
Jeg vet at de første modellene av Oprea Consonance Reference LP1.0 og LP2.0 ble levert med en annen type motor. Det var en firkantet boks, med hastighetsvelger på boksen. Denne var det etter hva jeg har hørt og lest endel problemer med. Er ikke helt sikker på hva det var, men det er sikkert ikke usansynlig at støy kan ha vært inne i bildet her.
Uansett så er de nye generasjons platespillere utstyrt med en helt annen type motor.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Har nettopp funnet ut hva jeg gjør nå :) Jeg har gjort et godt kjøp på brukt drivverk, og fikk ikke helt drømmeverket. Da har jeg funnet ut at jeg går for drømme pick up og arm i stedet :) Vurderer å sende Lyra Dorian til VdH for retipping. En ulyd i den ene kanalen gjør meg litt nervøs for at dette må til. Skal vurdere dette opp imot hva Lyra kan tilby av rebuild og oppgradering. Mener bestemt at jeg fikk en mail fra Stig Bjørge der han sa at man kunne oppgradere til større modeller i forbindelse med rebuild. Noen som vet noe om dette? Jeg liker veldig godt lyden i Dorian, og den er akkurat passe analytisk i mine ører. Skal låne FallenA sin Grado ref ref for å sammenlikne litt med andre alternativer. Kanskje en tur til VdH ville forbedret sporingsegenskapene litt samtidig som man kanskje kunne fått litt av den fantastisk varme supre oppløsningen som jeg har lagt merke til på flere VdH behandlede pick uper. Når det gjelder arm, tror jeg at jeg ligger på været en stund. Ser at man kan kjøpe Graham 2.2 armer for ca 10k på audiogon, SME V går vel også for omtrent det samme eller litt over! En Mørch DP6 skal visstnok være en killerkombinasjon med Lyra Dorian og er også en kandidat. Dynavectoren til fosse har også vekket nyskjerrigheten for den armen.. Mange muligheter her. Skal jeg først ha ny arm, så vil jeg ha "drømmearmen". Pick up er nok førstepri uansett...

Topp Bunn