Hva hører du på NÅ (musikk) - Del 3?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    I likhet med mange andre gav jeg opp Lundell med Tusen Bitar,
    Tusen Bitar var vel ikke Lundell, men kredfrie Björn Afzelius?
    Bjørn Afzelius! Min mors aller, aller, aller, aller største musikalske helt. Gud bedre så eg har lidd i oppveksten.
    Han sang tusen bitar tusen ganger i heimen. Men kem som har skrevet låten aner eg ikkje, men setter en femmer på Bjørn sjøl.

danelectro

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.08.2010
    Antall liker
    1.302
    Bjørn Afzelius! Min mors aller, aller, aller, aller største musikalske helt. Gud bedre så eg har lidd i oppveksten.
    Han sang tusen bitar tusen ganger i heimen. Men kem som har skrevet låten aner eg ikkje, men setter en femmer på Bjørn sjøl.
    Stakkars mann!

Det var i alle fall ikke Ulf Lundell som skrev den. Tror nok det var Afzelius sjøl, eller kanskje Åge Aleksandersen ...

danelectro

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.08.2010
    Antall liker
    1.302
    Mazzy Star - So Tonight That I Might See (1993)

mazzy-tonite.jpg

Moving on ... I det siste har jeg vurdert å kvitte meg med en del plater som tydeligvis selges for en god del mer penger enn jeg synes den musikalske kvaliteten forsvarer. Dette er en av dem, tror jeg. Har knapt hørt den siste 30 år så det må sjekkes. Første låten er jo pen og pyntelig og lett for øret.

Sist redigert:

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Stakkars mann!

Det var i alle fall ikke Ulf Lundell som skrev den. Tror nok det var Afzelius sjøl, eller kanskje Åge Aleksandersen ...
    der fikk vi litt av svaret på hvorfor strilen har blitt som han har blitt;)

TerryGib

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2011
    Antall liker
    2.960
    Sted
    Bergen
    Ulf Lundell - Vargmåne (1975)

Vis vedlegget 398222

Det ble jammen en til med Uffe.

Enig der United, 80-tallet er ikke fyrens beste 10-år. Tvert imot. Jeg gav han også opp etter Utanför Murarna, dumt egentlig ettersom plata som kom etter den - Måne över Haväng - er rätt bra. Men som du vet er 70-tallet fullt av perler. Det er hauger av gode låter fra 80-tallet også, og det viste seg etterhvert at han kom seg krafitg igjen utpå 90-tallet. Drøssevis med gode plater hele veien til fram til Trunk 2013. Det kan gjerne bli flere for min del.

Vanskelig å skulle plukke ut én video fra debuten så det blir tre - og det er vanskelig nok. Av notalgiske årsaker blir det disse fra det som muligens er hans mest helstøpte album.
    Prøver den - fra 1993
    image.jpg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Stakkars mann!

Og der rotet jeg meg helt bort, Lundell beholdt jo sin cred mens Affe mistet den. Dokumentaren jeg nevnte var selvsagt om Affe, det er lett å blande samme Hoola Bandoola-er for en som aldri har vært fan. Men når det kommer til nettopp den forbannede Tusen Bitar så er den faktisk ikke så ille, og det var opprinnelig en hit i Danmark for den da ganske unge Anne Linnet. Da skulle fakta være på bordet, tror jeg. Men jeg vet ikke om Linnet faktisk skrev sangen, eller om den ble skrevet for henne.

Skjønner ikke helt hvorfor jeg rotet meg bort, kanskje fordi jeg kom rett fra tørkestativet der jeg hadde hengt opp mine altfor digre dynetrekk til dobbeltdynen. Er ikke så sikker på hvor lurt det er med slike dyner i grunn. For Lundell bevarte jo sin cred blant annet med å gi ut gode plater som Kär och galen på samme tid som Affe ble danset swing til. Dessuten ble han jo løftet opp og fram av en av mine favoritter, Imperiet. Huff og huff, slik går det når jeg fordyper meg i urgammel musikk i årevis samtidig som min mer samtidige side vansmekter. :eek:

Får bare rote meg tilbake til syttitallet igjen, det er jo der jeg har holdt hus for det meste i det siste. Stjeler et bilde av Uniteds vinyleksemplar av platen jeg spiller digitalt nå, rørene er forlengs varme. Dette er herlig, stemmen til stod ikke tilbake for Otis Redding eller noen andre av de store kanonene fra hans samtid.

365392d1455225492-hva-ha-rer-du-pa-na-musikk-del-3-20160211_211143334_ios.jpg

(Foto © united)

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    Pearl Jam - Vitalogy (1994)

Kone og unger ute av huset. Valget sto mellom å klippe plenen ute i solen eller å "spin the black circle". Valget var enkelt.

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    sikkert ikke dumt, sol er det vel mer enn nok av i Bægen
    Faren er over, det har skyet til. Dessuten har jeg fått mine 15 timer med sol denne sommeren.

Da jeg er forpliktet til å spille vinyl nå kan jeg ikke høre på den nye Wovenhand platen. Den får vente til i morgen. Men den forrige er lov. Ser jeg har den signet, mon tro når det skjedde?

Wovenhand - Refractory Obdurate (2014)

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Thåstrøm? ikke noen kanskje der, ikke i mi bok:)

Jack White - Acoustic Recordings 1998 - 2016 (2016)

blir vel til å gå ned på Dipper "tidlig" i morra, hytte neven og simpelthen kreve denne dobbelen. Som også hører til det store fredagsslippet.

Jack unplugged høres fin ut gitt, ikke overraskende det, sånt passer jo bra til skjøre gamliser. Som meg.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    en tolvtommersingel, som intermezzo

Violent Femmes ‎– Gone Daddy Gone (1983)

20160908_185146212_iOS.jpg

temmelig strøkent trekløver på den, eller hva?

20160908_185207982_iOS.jpg

alt etterpå vil jo bli nedtur, tar en femminutter, tenker jeg

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    er på tide at denne karen kommer på, er jo flere dager siden sist

John Hiatt ‎– Slow Turning (1988 )

20160908_202036764_iOS.jpg

er vel ganske trygt å påstå at den er en av hans tre beste

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    og der var sannelig festivalpass for Funtastic Dracula i boks.

...

Benidorm, here I come!
    Gratulerer! Jeg er nok hjemme igjen når dere ankommer. Når vi først er inne på emnet, finnes det noen som helst butikker som selger musikk i det området, ikke nødvendigvis vinyl?
    Blir hyggelig med slik en rolig rekreasjons-tur, sammen med gode tensing-venner fra nær og fjern.

Platesjapper tror jeg det er dårlig med dessverre, men jeg kommer da som oftest hjem med en velfylt koffert takket være salg på festivalen, og medbragte leveranser fra Crypt og Soundflat. :)

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Til noe helt annet: Kona til Jason Isbell klarer seg fint på egenhånd:

Amanda Shires - My Piece of Land (BMG, 2016)

CrXzZQvXEAAtbA9.jpg

Flott stemme og OK melodier. Felen hennes hører vi ikke så mye til og det er helt greit. Det som er feil her i mine ører, er at det blir (igjen) for daft og at hun skiller seg for lite ut fra andre i sjangeren. Det er melodienes kvaliet det står og faller på når teksten er litt underordnet. Men, skal høre på denne flere enn de to gangene hittil.

At hun ikke har hostet opp en video, er dårlig. Ellers kan det hele høres HER.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    og der var sannelig festivalpass for Funtastic Dracula i boks.

...

Benidorm, here I come!
    Gratulerer! Jeg er nok hjemme igjen når dere ankommer. Når vi først er inne på emnet, finnes det noen som helst butikker som selger musikk i det området, ikke nødvendigvis vinyl?
    Blir hyggelig med slik en rolig rekreasjons-tur, sammen med gode tensing-venner fra nær og fjern.

Platesjapper tror jeg det er dårlig med dessverre, men jeg kommer da som oftest hjem med en velfylt koffert takket være salg på festivalen, og medbragte leveranser fra Crypt og Soundflat. :)
    Tenkte nok det, ja. Men jeg ender alltid at jeg plukker med meg noe rundt omkring uansett, finner mye rart i antikvitetsbutikker av den penere typen i Altea. Men det blir hovedsaklig klassisk jeg kommer hjem med fra slike steder. Og vi har kjøpt noter i en instrumentbutikk i Altea, Haydns konsert for trompet.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Teenage Fanclub - Here (PeMa, 2016)

Eg var heilt avsindig fan av dette bandet på 90 tallet. Etter SFNB, som står som ei påle den dag i dag, starta nedturen så smått med Howdy (fortsatt hørbar).
    Et par uinteressante ting for min del har kommet siden, men no er dei altså ute med flett nytt album. Kitchpork gav den 7.8 eller deromkring, så vetkje om eg skal ha for stor tro på at det er tilbake til god gammal form, men lov å håpe.

En av dagens 5-6 spennende releases.

danelectro

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.08.2010
    Antall liker
    1.302
    Margaret Glaspy - Emotions And Math (2016)

artworks-000156467748-qcg959-t500x500.jpg

Har vært gjennom den nye Nick Cave og sjekket ut Jack White sin akustiske greie. Nick Cave - Absolutt, Jack White - trokke det.

Det har vært presentert nærmest uendelig mange jenter med gitar i denne tråden, hvorav veldig få har fenget min interesse (det gjelder vel strengt tatt musikk generelt). Denne derimot skiller seg litt ut, kanskje mest fordi hun har droppa den akustiske gitaren til fordel for elektrisk, til og med med litt vreng. I den anledning kan det nevnes at det er en aldri så liten link til Ulf Lundell her i det at hun spiller på samme gitar som Uffe- samme farge og det hele. Og de er tøffe.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Nick Cave & The Bad Seeds - Skeleton Tree (2016)

Undertegnede er så bælblakk at å kjøpe inn ting på autopilot ikkje er overkommelig for tida. Må derfor ty til den noe kjedelige appraochen med å "kvalitetssikre" via spoty før evt innkjøp, sjøl om denne egentlig er prekvalifisert. Svært suboptimalt, men all den tid "Støtt-Townes" aksjonen min har vært en udiskutabel fiasko til nå, så er det bare å gønne på med strømming...

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Wovenhand - Star Treatment (Glitterhouse, 2016)

Frå ein gladgut til ein annan. Må jo berre komme meg gjennom dagens utgivelser. Sjøl om det var gårsdagens utgivelser for somme.

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.103
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    (...)Prøver ein annan sak som ikkje var i nærheten av å sitte dei første gongange før den gjekk i gløymeboka

Black Mountain - IV (Jagjgauwar, 2016)

Har jo likt gjengen før, men vetta søren. Fløyter og låter på over 8 minutter. Er vel prog da for faèn?
    Visst f**n er det prog! og spacerock, blues og psykedelia. La den enorme avslutningen Space To Bakersfield gå noen runder, så sitter det. Er helt sikker!:)

Finbeck

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2008
    Antall liker
    1.135

Starter helga med denne lokale helter som slipper ny plate i dag.

V

vinyl-mannen

Gjest
    Jaggu hadde jeg en samleplate til.......

IMG_1591[1].jpg

Den som leter finner:)

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn