Hva hører du på NÅ (musikk)

• Trådstarter Kaare G. Opsahl
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Kjetil_M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2006
    Antall liker
    1.989
    Sted
    Bergen
    Så e det på tide med litt Talking Heads.
    Denne gang med mitt absolutt favoritt studio album fra denne gruppen, som dessverre også ble bandets siste før de ble oppløst.
    (Favoritt albumet er nok live/sound track albumet "stop making sense".)
    Dette er et veldig sammensatt album med krem låter fra ende til annen, krydret med spennende instrumenter og tøffe arrangementer.
    Dette er også en super fin produksjon.
    Naked - Talking Heads | Songs, Reviews, Credits, Awards | AllMusic
    Talking Heads - Naked(1988)
    image.jpg

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Slim Harpo - The best of (Hip-O, 1997)

All killers no fillers på denne best of samleren fra Hip-O. Klassisk Louisiana / Swamp blues as good as it gets, på Excello seff :cool:.

Kjetil_M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2006
    Antall liker
    1.989
    Sted
    Bergen
    Så e det tid for litt Rock'n Roll, og denne gang klemmer jeg til med et grise bra norsk album.
    Jeg husker at jeg sto på jobben den dagen dette albumet skulle slippes(i platebutikken jeg drev) og ventet på at en eske med cd'er og en vinyl til meg(var "ingen" andre som ville ha vinyl den gang). Jeg klarte knapt nok å konsetrere meg om noe som helst. Og når den kom inn døren var det "julaften". Det var noen uutholdelige timer på jobben etter det, den skulle ikke spilles før jeg kom hjem. Så kl 17 var det bare å "løpe" rett hjem og spille det om og omigjen. Og jeg ble fulstendig bergtatt av dette albumet. Det er jeg fortsatt den dag i dag. Dette er en fet tung produksjon, låter grisetøffe og må spilles høyt:cool:

Holder forresten på med boken "Motorpsycho Blissard" nå, fin lesing, anbefales for alle som er glad i musikk.

Blissard - Motorpsycho | Songs, Reviews, Credits, Awards | AllMusic
    Motorpsycho - Blissard(1996)
    image.jpg

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.392
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Så Motorpsycho fremføre Blizzard live i går; side en var litt stiv og kontrollert, nesten som de spilte etter noter, men så tok det seg kraftig opp. Er nok det albumet jeg har spilt mest av de oppigjennom tidene..

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Jason Isbell - Southeastern (2013)

Innbilte meg at eg hadde postet denne drøssevis av ganger, siden eg har hørt så mye på den, men ser ut som eg kun har posta den en gang tidligere. Da tåler den en ny postings, for dette er nok trolig det beste Isbell har gjort på egne ben. Singer/songwriterskive som eg tror vil bli stå seg veldig bra. En del av låtene sender tankene i retning Ryan Adams og Ashes&Fire... Og det er et kvalitetstegn det :)

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Slaid Cleaves - Still fighting the war (2013)

Når eg allikevel holdt på med gode singer/songwriterskiver fra i år...Og folk som kan synge :)
    Hadde gjort noe å få ham på madam felle... Det tror eg kunne blitt skrekkelig fint, for å bruke et uttryk folka i språkteigen nok ville ha ryna på nasa over...

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Sufjan Stevens - The age of Adz (2010)

Prøver meg på denne igjen. Hørte en god del på den da den kom, uten at den aldri kom heeelt under huden på meg. Er ett eller annet her, melodiene har noe ved seg, men spørsmålet er om det rett og slett er litt for mye. Eklektisk, svevende indiepscyh med electronica-innslag er ikkje nødvendigvis min greie. Er vel litt i flaming lips land kanskje?

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Andre Williams & The Sadies - Red Dirt (Bloodshot Rec., 1999)

BS048CD.jpg

Litt småtørke med nye utgivelser som holder skikkelig mål. Tar denne som jeg ikke går lei av. Williams var vel noen og 60 da dette ble innspilt.

[video=youtube;GUBwQtBP1CI]https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=GUBwQtBP1CI[/video]

Ypperlig tekst og stemme!

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Elliott Smith - XO (1998)

Kanskje min favoritt med Elliott Smith. Tidvis veldig vakkert album fra denne skjøre trubaduren med base i Portland. Døde så alt for ung, trolig for egen hånd selv om det spekuleres i at de to knivstikkene mot brystet ikke var hans egne. Nøyer meg med låta som var inngangsporten til hans musikk for min del. Suveren låt...

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    The sonics - This is the savage young sonics (Norton, 2001)

sonics - savage young.jpg

Da var det dags for å fortsette på "bunken" som ramlet inn døra denne veka. Tidlige liveinnspillinger av the Sonics. Pappa'n til brødrene Larry og Andy Parypa må ha vært stolt av gutan sine, og tapet nærmest alle show de gjorde. På langt nær like rufsete, rått og legendarisk som de klassiske skivene som kom noen år senere, men de kunne skru på knottene i sine tidlige dager også.

X

X186841

Gjest
    Andy Caltex + Bum Steer

Fra Asleep At The Wheel samlealbumet som har myyye bra. Melbourne ,Australia.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    The sonics - This is the savage young sonics (Norton, 2001)

Vis vedlegget 212267

Da var det dags for å fortsette på "bunken" som ramlet inn døra denne veka. Tidlige liveinnspillinger av the Sonics. Pappa'n til brødrene Larry og Andy Parypa må ha vært stolt av gutan sine, og tapet nærmest alle show de gjorde. På langt nær like rufsete, rått og legendarisk som de klassiske skivene som kom noen år senere, men de kunne skru på knottene i sine tidlige dager også.

Pappa´n?? ikke minst mamma´n som var familiens musikalske pådriver. Familien Parypa må være den ultimate kjernefamilien. :D

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    har tenkt på det albumet siden jeg forlot trøndelag i formiddag. Bandet er et skjellsord i min omgangskrets, men jeg liker de likevel jeg, selv om de fjernet seg raskt fra debut-EPen, den klassiske "From The Pipeline (en av 90-tallets fineste norske låter btw)
    Vel hjemme til mine Turnberrys, en smule abstinens, for lenge borte fra vinylbibliotek, rør og fanteri.

King Midas - "Scandinavia"
    KingMidas_Scandinavia_front-570x569.jpg

fort gjort å ramle utpå Bowies Berlintrip etter det her

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    valget ble ikke så vanskelig nei, den mest komplette artisten fra 70-tallet, seriøst null dødpunkter og imponerende katalog, både egenprodusert og andres. Resten av kvelden før røys er herved avsatt til David. Fiske frem de tre for et aldri så lite foto. :)

David Bowie - Berlin Berlin Berlin

Sist redigert:

Bent

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Ettersom Townes mener dette kan være årets John Fullbright må den jo bare høres:
    Kent Goolsby - Trophies Of Youth (2013)

Bent

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Sarah Borrello - Exit (Uavh., 2013)

Vis vedlegget 212023

Tipset av NoDep. Satte streamingen igang og fikk rett og slett bakoversveis. Jeg er alene hjemme med den døve setteren, så det er bra guffe her i huset nå. JBLene får kjørt seg. Damen/jenta er 21 år gammel, fra Boston, Mass., skriver mye selv og har tydeligvis sansen for skikkelig R´n´B og R´n´R. Nå vet jeg hva jeg har lengtet efter når det gjelder stemme i 2013. Legg merke til backingen fra bandet: virkelig frempå, noe hun tydeligvis ønsker.

[video=youtube;ruPXua9jEEU]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=ruPXua9jEEU[/video]
    Heyy, dette var drittøft. Har hørt 3 låter til nå og de satt umiddebart her i alle fall og volumet er det høyeste det har vært i dag.:D

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Alabama Shakes.

Kunne selvfølgelig lagt ut dette i feks YouT-tråden, men tror publikum er større her.

Opptak fra i kveld fra Lowlands i Nederland. Jeg så på dette live i 18-tiden idag og det var imponerende hva Brittany Howard får til av bandledelse, gitarspill og å gi av seg selv. Her er det ingen tvil om at musikken er godt blandet i blodet. Legg ellers merke til bassisten, han er som en steinstøtte, men backer det hele suverént.

Jeg har prøvet å finne konserten i opptak, men ikke lykkes. Men, den dukker nok opp. Her tre smakebiter:

[video=youtube;sz8wuKMTxjg]https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=sz8wuKMTxjg[/video]

Sist redigert:

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Sarah Borrello - Exit (Uavh., 2013)

Vis vedlegget 212023

Tipset av NoDep. Satte streamingen igang og fikk rett og slett bakoversveis. Jeg er alene hjemme med den døve setteren, så det er bra guffe her i huset nå. JBLene får kjørt seg. Damen/jenta er 21 år gammel, fra Boston, Mass., skriver mye selv og har tydeligvis sansen for skikkelig R´n´B og R´n´R. Nå vet jeg hva jeg har lengtet efter når det gjelder stemme i 2013. Legg merke til backingen fra bandet: virkelig frempå, noe hun tydeligvis ønsker.
    Heyy, dette var drittøft. Har hørt 3 låter til nå og de satt umiddebart her i alle fall og volumet er det høyeste det har vært i dag.:D
    Jepp, digger det når damer får det til og blir ledende innenfor musikk (og alt annet). En musiker vi skal vi følge. Det som er utfordringen hennes, tror jeg, er originalitet, som alltid og med vekt på melodier.

Se ellers et par hakk oppover og Alabama Shakes´leder.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    valget ble ikke så vanskelig nei, den mest komplette artisten fra 70-tallet, seriøst null dødpunkter og imponerende katalog, både egenprodusert og andres. Resten av kvelden før røys er herved avsatt til David. Fiske frem de tre for et aldri så lite foto. :)
    Klarer ikke helt å like Diamond Dogs like godt som de andre fra '70-tallet. Men fytti, for ei gullrekke!

X

X186841

Gjest
    Broken Heart - The Zantees

Rock history:

The group's original membership included singer Billy Miller, guitarists James and Billy Statile, and drummer original Cramps drummer Miriam Linna. When the Zantees disbanded in December 1983, Miller, Linna, and Lewis formed the A-Bones, another rockabilly revival act that has recorded well into the 1990s. Miller and Linna also started their own fanzine, Kicks, and the Norton record label

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Ty Segall - Sleeper (Drag City, 2013)

ty-segall_sleeper.jpg

Hørt på denne en ukes tid nå.

Og det vokser. 26-åringen er rå til å utgi plater. 8 på de siste 2 - 3 årene. Det var jo på dette tidspunktet i livet McCartney og Lennon, Ray Davis, Jerry Garcia m.m.m.m.fl. utgav uforglemmelige saker. Dette er verd å høre på. Slurvete spilt, men fyren vil noe.

[video=youtube;DIdtoB9wUIQ]https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=DIdtoB9wUIQ[/video]

Ellers er det fullmåne ute og det blir flott vær i dag. :)

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    JKutchma & the five fifths - Sundown, USA (Last chance records, 2013)

Ny uke, nye skiver. Bunkret opp med en rekke nyutgivelser som skal snurres gjennom, i et tappert forsøk på å skille klint fra hvete.
    Først ut er denne saken her, united nevnte vel forrige skiva en del ganger i fjor.

Her er en akustisk versjon av åpningslåta

[video=youtube;jfCXXRhy33g]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=jfCXXRhy33g[/video]

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Jau, JKutchma virker å være inne på noe...

Mark Utley - Four chords and a lie (2013)

Neste ut, Mark Utley fra Cincinnati, Ohio. Nytt bekjentskap, men her snakker vi mer trad country. Twangy gitarer, steelgitarer, honky tonk piano og kvinnelige kordamer. Men produksjonen virker akkurat såpass "uvøren" at den lander på riktig side av cheesy-skalaen. Finner ikkje noe fra skiva på tuben, men hiver no med et klipp av fyren okke som:

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    mandag morra, og starten på en noenlunde normal tilstand i drøye fire uker. Får kjælt litt med platerommet, og ikke minst glede seg litt over de halvnye apekistene.

Softstart klokka halv åtte før barnehagen, begynner smått om sen og feste seg denne skiva også, ikke så umiddelbar som enkelte vil ha det til. :)

Valerie June - "Pushin´Agains a Stone"
    5051083067690.jpg

sen frokost etter barnehagen. En kopp te og kvalitetstoner fra de britiske øyer.

Noel Gallagher´s High Flying Birds

Noel-Gallaghers-High-Flying-Birds-Artwork.jpg

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn