Hva har dere ødelagt?

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
2
Hm.. Hvor skal jeg begynne..Svidde av en vikling på min AKG P8 E når jeg i ungdommelig overmot, LODDET fast den grønne signalledningen rett på pickupen! I et oppsett jeg hadde på tidlig 80 tall, som besto av bla. Sansui AUX 1, Rogers LS 3/5a og Audio-Pro B 2-50, sendte subben ut noen kraftige pulser når den automatiske avslåingen av subben koblet inn. Dette knekte to mellomtone/bass høyttalere i Rogersene. En av mine blodtrimmede Quad 63, med utkoblede sikringskretsløp tok kveld etter først å ha blitt veltet i gulvet av min håpefulle, så fikk den nådestøttet av at kona spillte noe fint litt for høyt. Det sto en blå flamme ut av den, før den ble veldig stille..Da bar far de på loftet og koblet inn noen robuste JBL høyttalere. Det som imidlertid toppar "heile dridden" for meg, skjedde for under to uker siden. Jeg freelancer litt som lydtekniker, blir leid inn av et firma av og til. Denne gangen var det et konfirmasjonsarr. i en stor fotballhall. Fredag kveld ble brukt til å rigge scene og få opp mikrofoner og høytt. Lørdag morgen skulle jeg koble til strøm. Hallen har et 400 Volt strømanlegg, med overganger ut til 230v. Vaktmesteren virket litt usikker, men fant frem materiellet. Etter å ha lagt ut strømkablene, koblet vi til lyd og lys. Pang!! 400 volt ut på utstyr som er beregnet på 230 går dårlig..Resultat: Foreløpig minimum ødelagte Dynamic P strømforsyninger til delefilter, defekt sub forsterker, muligens def. høytt. etter å ha fått DC inn. Defekt, stor og dyr, innleiet prosjektor. Cd spiller virker, men støyer. Miksepulten var det bare å skifte sikring på. Har ikke oversikt enda på alt. Det viste seg at en trafo som skulle kobles mellom vegguttaket og skjøtekabelen ikke var koblet inn. Jeg hadde også en hektisk formiddag med å redde stumpene av arr, nødløsninger altså. :p

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.154
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Stiften på en Ortofon MC30 Supreme. Klønete håndtering, helt enkelt.

Et Seas Excel 6,5" element. Gikk skikkelig i bånn på 1812-ouvertyren ved ca 1/2 volum på preamp. Kanonskuddet ble etterfulgt av spredt rifleild som ikke sto i partituret. Litt mye gain i effektforsterkeren, kanskje.

Et par ScanSpeak Revelator 99000 diskanter. OK, så var ikke 2x400W til å drive diskantene og en delefrekvens på 1200 Hz så smart likevel. De døde en langsom termisk død uten noen spektakulære effekter på vei ut.

Man må jo leve opp til avataren sin.

ICE

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2003
Antall liker
0
Diskanten og mellomtonen på en B&W Nautilus 802.....kostet nesten kr 9000,- det !!!!

Man skal aldri "tro" at man har slått av begge effektrinn når man kobler om.....

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.424
Torget vurderinger
12
Geir_Bjerkaas skrev:
Hallen har et 400 Volt strømanlegg, med overganger ut til 230v. Vaktmesteren virket litt usikker, men fant frem materiellet. Etter å ha lagt ut strømkablene, koblet vi til lyd og lys. Pang!! 400 volt ut på utstyr som er beregnet på 230 går dårlig.
Denne forsto jeg ikke:
Ved 3-fase må du bruke trafo fra 400V til 230V.
Ved 1-fase har det ingen betydning da man tar ut 230V mellom fase og nøytralleder.
Er det en triksi overgang fra 400V 3-fase til 230V en-fase som hadde sterk tilstedeværelse av 2 faser på bekostning av savnet N-leder?

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
2
Trondmeg skrev:
Geir_Bjerkaas skrev:
Hallen har et 400 Volt strømanlegg, med overganger ut til 230v. Vaktmesteren virket litt usikker, men fant frem materiellet. Etter å ha lagt ut strømkablene, koblet vi til lyd og lys. Pang!! 400 volt ut på utstyr som er beregnet på 230 går dårlig.
Denne forsto jeg ikke:
Ved 3-fase må du bruke trafo fra 400V til 230V.
Ved 1-fase har det ingen betydning da man tar ut 230V mellom fase og nøytralleder.
Er det en triksi overgang fra 400V 3-fase til 230V en-fase som hadde sterk tilstedeværelse av 2 faser på bekostning av savnet N-leder?
Jeg er på tynn is her: Kan ikke noe om hvordan dette ordnes. Det jeg kalte en trafo som skulle stå imellom, var vel da bare et koblingsstykke? Kunne se mer ut som det ja. Resultatet var veldig overbevisende, jeg forsto fort at noe var galt ja.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.424
Torget vurderinger
12
Ops, jeg skrev at jeg ikke hadde ødelagt noe. Det er ikke sant. Da jeg fikk koblet til en rørforsterker på Miles'ene så ødela jeg nattesøvnen. Det samme skjedde da jeg i et innfall kjørte opå dagstur (+ kveld og natt) til København for å hente en platespiller.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Jeg har det med å ødelegge signalkabler....

2 stk iløpet av 6måneder, fryktelig irriterende :(

MVH Johnny

K

kathrine

Gjest
Jeg , eller "Simply R" tok livet av en NAD 3130!

"Jazzfoten var flittig i bevegelse til "LYDEN" kom , den lyden alle kjenner til når en forsterker tar kvelden uten at sikringskretsene slår inn :eek:, med tilhørende røyk og flamme..... 8)
Den tok bokstavlig talt fyr, med likestrøm ut på terminalene :p

Resultatet ble skifte av elementer i den ene Raunaen!
Vh
S

PS: En annen gang etter ommøblering var Kappaene helt døde!
Satt lenge og funderte på hva som kunne være galt, trykket litt på diverse,inntil lyspæra blinket.....
Hadde glemt og koble til høytalerene :eek: ::)...ikke si det til noen ;)

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
johnnygrandis skrev:

MVH Johnny
Hvordan får du til det ::)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Godt spørsmål..

Jeg fikk en Van den Hul The first ødelagt en gang. Den ble musespist på loftet hos mamma mens jeg var i en eller annen idiotisk pendlerleilighet.

Å ødelegge dem selv har jeg ikke fått til. ;)

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.280
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det gamle anlegget mitt, bestående av Monitor Audio R652 "kloner" (Elementer fra høyttalere med herpa kasse i "Reverse-engineered" kasse), Nad 216 effekt, NAD 917 pre, signalkilde videospiller.

Var forkjøla, med dott i begge ørene (akkurat som han dvergen som dusja sammen med to blondiner...). Hørte selvfølgelig ikke en dritt...

Kosa meg med Batman og Jokern på VHS. End result - dagen etterpå løsnet membranet fra svingspoleforma... Prøvde å lime, men det var rett og slett ikke mulig å få det ordentlig sentrert.

Greide å få tak i to stykk basselementer fra MA 1200 som reselvedeler. Ikke spesielt billige, men da fikk jeg oppgradering i samme slengen.

Høyttalerne (og hele anlegget) har jeg enda - det gjør tjeneste i TV-stua, dog med vesentlig mer siviliserte lydtrykk ;D

Johan-Kr

K

KindOfBlue

Gjest
asbjo
Et Seas Excel 6,5" element. Gikk skikkelig i bånn på 1812-ouvertyren ved ca 1/2 volum på preamp. Kanonskuddet ble etterfulgt av spredt rifleild som ikke sto i partituret. Litt mye gain i effektforsterkeren, kanskje.
Lo så jeg fikk tårer i øynene. Det var ikke vanskelig å forestille seg etterfølgende snatring i elementet. Nervøse skyttere i franske linjer, kanskje?

Det er noe med meg og PU. Jeg har ødelagt en del, på skikkelig klønete vis. Mistet dem på gulvet, glemt å ta en av når jeg skulle transportere spilleren, skubbet borti armen og fått høre sprek skraping (der gikk det også en plate jeg var glad i.)

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
På slutten av 90tallet, en natt våknet jeg av at det luktet og brakte, det var fyr i frosterkeren,, hadde moddet kondensatorbanken, men ikke på Skikkelig vis,, Overdimensjonert til tusen.. jepp det fikk en efekt :-[

En annen gang på sluttet an 90 tallet, lit småfull en lørdag, da kveltra eg en kompis sin HT, og den traf sofakanten av tre med membranen først,, jepp den gikk kadundras...

Og enda en gang på slutten av 90 tallet, litt småfull en lørdag, igjen. stod og hang over anlegget mens me diskuterte neste sangvalg, mista Spritglasset over Forsterkeren, skal si det ble fyrverkeri ???

Etter at 90 tallet sluttet, har hellet vert bedre ;D til nå........

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
limvingen skrev:
johnnygrandis skrev:

MVH Johnny
Hvordan får du til det ::)
Elektrokompaniet XLR kabelen røk ene loddinga, ikkeno problem å lodde men sparer heller loddinga til en annen gang.
Acoustic Zen XLR kabelen sluttet bare å virke, etter at jeg hadde den ute??
Litt verre å bare lodde denne, med X antall lag rundt seg er det ikke så enkelt å komme under skinnet på denne.... :-\
Noen som er interresert i å kjøpe denne kabelen biiiiiiillig? 1meter god kabel for en nevenyttig kar?
8)

MVH Johnny

Vedlegg

Ø

Øivind

Gjest
Skulle teste Zapsolute power-amp på et par pc-høyttalere litt raskt og glemte å koble disse ifra datamaskina først => Ødelagt lydkort.

Relativt flaut og :)

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
ikke ødelagt så mye egentlig, ikke noe som har kostet noe særlig ihvertfall, endel elementer på dritt høyttalere stort sett..

draapen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.02.2007
Antall liker
9
Foruten den nevnte ECI-1 så presterte jeg å kortslutte kondensatorbanken på min diy effekt amp når jeg gikk vk1 elektronikk,å oppleve 80 000µf gå i lufta glemmer jeg aldri :eek: Alltid passe på at de er utladet før man begynner lodding og div på psu ja hehe...

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
5.006
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Skjedde mye rart på seint åttitall..
En meget tvilsom kamerat med mye snabelstoff innabords tok telling og gikk i dørken. Tok samtidig med seg apollo-racket, en Rega P3 med dyr Goldring, en brukbar Marantz cd63 se, Cyrus 2 m psx og venstre Acoustic Energy AE1 i golvet.. lite trivelig.. Det ble bla nytt lokk på P3, ny pickup og litt kosmetisk arbeid på AE1
Glad de ville tidene er over, og man er blitt voksen og reflektert ::)

M

Topp Bunn