Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.458
    Torget vurderinger
    2
    Det er i dag klin umulig å skaffe ingeniører med minst 3 års erfaring innen elektro, automasjon, instrument, prosess, teknisk sikkerhet, mekanisk ingeniør.
    Det begynner å bli vanskelig å finne gode folk innen piping og struktur også.
    Tja hvor får ingeniørene jobb nå lurer jeg nå . Jobber i et av Norges største ingeniørselskap med 20 000 ansatte og vi har ansatt TO prosessingeniører sentralt siden 2011
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    Nettopp, kravet om erfaring tyder på at bedriftene vil skyve all opptrenings ansvar fra seg.
    Per def har ingen nyutdannede erfaring, og om det er et krav, så får de forsette på KIWI
    mens bedriftene beklager seg på mangel på fagfolk.
    Samfunnsansvar er vel et ord forbeholdt svulstige taler
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Mye god lærdom fra livets harde skole her.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1

    De kan begynne med å ansette alle de de ikke ansatte på slutten av 90-tallet, alle de som de ga fyken i 2015 og alle de som ikke fikk jobb i bransjen de siste fem åra. Men disse er kanskje blitt for gamle?
    Å prøve å utdanne seg i fase med oljebransjens ekstremt fluktuerende behov er ren risikosport.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    De kan begynne med å ansette alle de de ikke ansatte på slutten av 90-tallet, alle de som de ga fyken i 2015 og alle de som ikke fikk jobb i bransjen de siste fem åra. Men disse er kanskje blitt for gamle?
    Å prøve å utdanne seg i fase med oljebransjens ekstremt fluktuerende behov er ren risikosport.
    Hvilken kunnskap har du egentlig om dette?
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.320
    Antall liker
    3.482
    Torget vurderinger
    4
    Selv er jeg petroleums ingeniør men anbefaler ikke å ta denne utdanningen idag. Ta maskin,data,matte,fysikk, elektro, miljø eller da. Er det gode tider i oljå får du jobb. Er det dårlige tider er det ingen jobb uansett.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Selv er jeg petroleums ingeniør men anbefaler ikke å ta denne utdanningen idag. Ta maskin,data,matte,fysikk, elektro, miljø eller da. Er det gode tider i oljå får du jobb. Er det dårlige tider er det ingen jobb uansett.
    Kan jo spørre Dr Dong hva synet er på å bli filosof om dagen.

    Jeg er veldig fascinert over folk som i årevis studerer noe hvor muligheten for en faglig mildt relevant jobb er et sted rundt nullpunktet uansett kjonjunkturer og selv det aller minste snev av undersøkelser på forhånd ville avdekket dette.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Kan jo spørre Dr Dong hva synet er på å bli filosof om dagen.

    Jeg er veldig fascinert over folk som i årevis studerer noe hvor muligheten for en faglig mildt relevant jobb er et sted rundt nullpunktet uansett kjonjunkturer og selv det aller minste snev av undersøkelser på forhånd ville avdekket dette.

    Etter siste nedtur i oljebransjen var det vel lettere å få jobb som filosof enn jobb i oljebransjen. Men disse tingene andrer seg. Når jeg begynte å studere var det regnet som galskap å studere arkeologi. Da jeg var ferdig å studere fikk arkeologene jobb.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.458
    Torget vurderinger
    2
    Har lurt på det samme. Saksbehandlere i NAV er jo en typisk mulighet for de som studerer humanistiske fag ingen har bruk for. Men yrkesmulighetene for visse ingeniørgrupper er ikke veldige gode når oljeslderen går mot slutten og all annen prosessindustri er forvunninner
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Har lurt på det samme. Saksbehandlere i NAV er jo en typisk mulighet for de som studerer humanistiske fag ingen har bruk for. Men yrkesmulighetene for visse ingeniørgrupper er ikke veldige gode når oljeslderen går mot slutten og all annen prosessindustri er forvunninner
    Nei, å være eksponert mot konjunkturer eller en bransje som er i ferd med å forsvinne er jo en ting. Men hvorfor noen studerer arkelologi og dets like er for meg et stort mysterium. Det er mye saksbehandlere i offentlig sektor med en bachelor eller master i noe som sikkert var gøy å studere og man hadde sikkert en fin studietid, men de neste 40 årene var kanskje ikke helt som man så for seg.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    Å studere er jo og å vise at man kan sette seg inn i et kunnskapsfelt, hente forskjellige kilder, drøfte problemstillinger tenke kritisk osv osv.
    Egenskaper som kan komme til nytte i mang en arbeidssituasjon, selv om det ikke er feltet man leste da man lå ved universitetet.
    Det som mangler i Norge er vel ikke utdannelse, men heller dannelse
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.458
    Torget vurderinger
    2
    Vel min datter elsket språk og litteratur og tok dermed en bachelor i litteratur. Nåløyet for å få relevant jobb i forlag eller oversetter er omtrent like lett som å vinne i Lotto eller langrenn på toppnivå. Så da ble det en bachelor til førskolefag . Hun gjorde heldigvis utdannelsene unna under normert tid , men 5 års universitets utdannelse står ikke helt i stil med lønna i barnehage, men hun elsker jobben i barnehage lønna tross . Men bolig måtte m&p hjelpe med
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    Vel min datter elsket språk og litteratur og tok dermed en bachelor i litteratur. Nåløyet for å få relevant jobb i forlag eller oversetter er omtrent like lett som å vinne i Lotto eller langrenn på toppnivå. Så da ble det en bachelor til førskolefag . Hun gjorde heldigvis utdannelsene unna under normert tid , men 5 års universitets utdannelse står ikke helt i stil mef lønns i barnehage, men hun elsker jobben i barnehage lønna tross . Men bolig måtte m&p hjelpe med
    Flott datter, og all kred til henne.
    Til tross for mye press fra min akademiker familie, orka ikke min datter å studere.
    Begynte i bar etter videregående, og er nå en av de mest meriterte bartendere i Norge.
    Men et år m Corona regler har ikke gjort det lett nå
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Flott datter, og all kred til henne.
    Til tross for mye press fra min akademiker familie, orka ikke min datter å studere.
    Begynte i bar etter videregående, og er nå en av de mest meriterte bartendere i Norge.
    Men et år m Corona regler har ikke gjort det lett nå
    Jeg har det litt politisk ukorrekte syn at det er altfor, altfor mange som tar høyere utdannelse i Norge. Fryktelig mange ville fått det langt bedre med å bare ta en jobb og så ta det defra. Det funker imidlertid dårlig i en verden der man må ha en grad for å få en jobb i mange sammenhenger, men særlig fruktbart er det ikke.

    Om man kunne leve flere ganger ville ett av mine eksperimenter være å starte i IKEA eller Clas Ohlson rett etter ungdomsskolen eller videregående og se hvor langt man kan drive det.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.620
    Antall liker
    929
    Min yngste datter, attpåklatt, (26) har gått 5 år på Blindern og tatt bachelor i historie og master i engelsk litteratur med karakter B, og ped.sem og fikk første jobb i des -20, i skolen, kun vikariat, i barne og ungdom-skole, og hun er vikar for lærer som er sykmeldt i lang tid, i en 3 kl og så har hun 6 kl. og 8 kl. i sine fag. Hun er happy med dette, trives godt, kjempegøy sier hun, og har håp om fast jobb senere etter mer erfaring. Hun bryr seg om elevene også og vil passe på de sier hun.
    Jeg har lest at det stort behov for lærere på alle nivå fremover, men altså ikke lett å gå rett inn i en fast jobb likevel på riktig nivå.

    Så er det lønn også da.
    Nabogutten (23) er på fiskebåt og har nesten ikke gått på skole men tjener 2 x lønn til lærer/ lektor, og jobber ca 5 mnd. pr år.
    Ikke så lett å få slik fiskejobb heller kanskje.? Hardt arbeid er det sikkert også når det står på.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Ja. Flest mulig skal ta høyere utdanning og så skal vi importere ufaglærte. Det er visst mantraet.
    Verdt å merke seg at det som før het sekretærstilling nå er besatt av folk med master (minst), eller juridisk embedseksamen.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.620
    Antall liker
    929
    Min sekretær er hentet fra Nav, 3 barns mor, og har ikke utdannelse, fått opplæring her og fungerer noenlunde men så blir det slutt etter 6 år, p.g.a corona
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.294
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mastersjuka er i ferd med å ødelegge landet.... vi trenger håndtverkere, lærere og helsefagarbeidere p åalle nivåer.... helt bambus at man skal trenge master i matte for å undervise 1-3 klasse.... Mange foreldre er pådrivere for denne mastersjuka. Det er liksom ikke fint nok å være håndtverker.....
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.620
    Antall liker
    929
    Det skulle vært flere håndverkere ja slik at de ble billigere å leie inn, mye som skulle vært gjort her og der. En lærer med master må spare 3 år før han kan få en håndtverker til å pusse opp noe i huset.
    Merkelig dette, må man ha lang utdannelse.?

    Jeg har 3 barn, eldste datter er lege, sønn er styrmann offshore, minst utdannelse og mest lat, men tjener best, yngste datter er lektor og tjener minst men trives med det. Jeg har aldri påvirket noen av de vil jeg påstå, utdannelse og karriere var aldri noe samtaletema da vi var familie. Kone og mor døde i -05 og siden bare meg som overhode.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.294
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Poenget mitt med at vi mangler håndtverkere er ikke å få billigere håndtverkere, men få NORSKE håndtverkere med yrkes stolthet for det de utøver... som det har blitt, har vi nå stort sett østeuropeere som etterhvert har justert seg opp til "norske" priser, - "Polakkjobb " er stort sett blitt synonymt med det meste av håndtverk... - men en ting skal de gutta ha, - de står ikke halve dagen i mobilen, de jobber fra de kommer til de går......
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    naturlig utvikling. du danker ut de dyre ved å være billig, slik at du selv kan bli dyrere… det er også en måte å se på konkurranse på som er mer virkelighetsnær i visse situasjoner.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.294
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Men er det den utviklingen vi vil ha?? Ved neste korsvei står vi uten norske håndtverkere med kompetanse ift byggforskrifter, fordi de hverken er interessert eller forstår skrifta på veggen... ?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Men er det den utviklingen vi vil ha?? Ved neste korsvei står vi uten norske håndtverkere med kompetanse ift byggforskrifter, fordi de hverken er interessert eller forstår skrifta på veggen... ?

    Det er tydeligvis denne utviklingen enkelte politiske partier vil ha...
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.602
    Antall liker
    10.133
    Poenget mitt med at vi mangler håndtverkere er ikke å få billigere håndtverkere, men få NORSKE håndtverkere med yrkes stolthet for det de utøver... som det har blitt, har vi nå stort sett østeuropeere som etterhvert har justert seg opp til "norske" priser, - "Polakkjobb " er stort sett blitt synonymt med det meste av håndtverk... - men en ting skal de gutta ha, - de står ikke halve dagen i mobilen, de jobber fra de kommer til de går......
    Ja... og i dag er det lørdag, og det er 1.mai. Jeg har hengt ut flagget, ja, til og med 2 flagg, fordi min kone er fra et naboland.
    Rett nedenfor meg bygges nå et nytt hus, og der jobber de i dag også. På lørdag 1.mai. Er det sånne arbeidere vi vil ha, etter at fagforeningene har brukt 100 år på å få et velregulert arbeidsliv i dette landet? Skal vi applaudere at de jobber 12 timer, eller mer, hver fordømte dag hele uka, til lavere betaling enn norske snekkere, eller skal vi igjen rekke opp hånda og si noe om at 1. mai har en viktig symbolverdi?

    Vi har de siste par år lært oss at det er en del ting nordmenn ikke kan: Vi kan ikke bygge noe. vi kan ikke sløye norsk fisk, akkurat det syntes jeg var spesielt overraskende. Vi kan heller ikke plukke noe. Vi kan ikke en gang plukke norsk mose, det viser seg altså til vår store overraskelse at dette er et finstilt fagarbeid som det tar flere år å lære seg, der vietnamesere altså har enestående kunnskaper. Norske arbeidsledige kan visst aldri lære seg dette. Kanskje fordi de har fri både lørdag og 1. mai.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.458
    Torget vurderinger
    2
    Poenget mitt med at vi mangler håndtverkere er ikke å få billigere håndtverkere, men få NORSKE håndtverkere med yrkes stolthet for det de utøver... som det har blitt, har vi nå stort sett østeuropeere som etterhvert har justert seg opp til "norske" priser, - "Polakkjobb " er stort sett blitt synonymt med det meste av håndtverk... - men en ting skal de gutta ha, - de står ikke halve dagen i mobilen, de jobber fra de kommer til de går......
    ..., de østeuroperiske arbeiderne som har vært innom her, står på fra morgen til kveld, og gjør en nydelig og fabelaktig god jobb. Vanvittig sterk arbeidsmoral . Synd å se at de blir ansettelsesmessig og lønnmessig utnyttet av diverse lugubre selkapsordninger, sosial dumping osv. Gevisten tilfaller ikke meg og ikke dem ,men mellomenn. En del begynner derfor som "ANS meg selv" når de kan godt nok norsk.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.105
    Antall liker
    9.408
    Det skulle vært flere håndverkere ja slik at de ble billigere å leie inn, mye som skulle vært gjort her og der. En lærer med master må spare 3 år før han kan få en håndtverker til å pusse opp noe i huset.
    Merkelig dette, må man ha lang utdannelse.?

    Jeg har 3 barn, eldste datter er lege, sønn er styrmann offshore, minst utdannelse og mest lat, men tjener best, yngste datter er lektor og tjener minst men trives med det. Jeg har aldri påvirket noen av de vil jeg påstå, utdannelse og karriere var aldri noe samtaletema da vi var familie. Kone og mor døde i -05 og siden bare meg som overhode.
    Tullete resonnement. Kanskje din jobb, hva nå enn det er, burde hatt lavere lønn slik at fler har råd til å benytte seg av tjenesten?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.294
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    For å sitere en bekjent av meg... "Jeg vokste opp i et godt hjem. Vi manglet ikke noe, men det var ikke 37,5t uke og fem ukers ferie....."
    Fanen fra Sulitjelma er nok fortsatt gyldig..... minst like mye som dengang da...

    fane.jpg
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Ja... og i dag er det lørdag, og det er 1.mai. Jeg har hengt ut flagget, ja, til og med 2 flagg, fordi min kone er fra et naboland.
    Rett nedenfor meg bygges nå et nytt hus, og der jobber de i dag også. På lørdag 1.mai. Er det sånne arbeidere vi vil ha, etter at fagforeningene har brukt 100 år på å få et velregulert arbeidsliv i dette landet? Skal vi applaudere at de jobber 12 timer, eller mer, hver fordømte dag hele uka, til lavere betaling enn norske snekkere, eller skal vi igjen rekke opp hånda og si noe om at 1. mai har en viktig symbolverdi?

    At Høyre (og Venstre) vil ha det slik bør vel ikke overraske noen. Det er imidlertid først og fremst AP og LO som har sviktet, og det forklarer vel mye av APS tilbakegang som folkeparti....
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    støre plantet i det minste gran på tv2 i går. rene produktplasseringen! skognæringen nesten i sjokk over at norske ungdommer hadde meldt sin interesse.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.602
    Antall liker
    10.133
    støre plantet i det minste gran på tv2 i går. rene produktplasseringen! skognæringen nesten i sjokk over at norske ungdommer hadde meldt sin interesse.
    Går vel sterkt ut fra at planting også er noe nordmenn ikke kan? Det tar tross alt noen år med nitid opplæring og erfaringsopparbeidelse før man er i stand til å putte noe inn i et hull.
    På tide vi som folk begynner å importere noen til å lage ungene våre også, det tar tross alt noen år å lære den finstilte teknikken som kreves.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    Foreslår 5årig master studie i jordbærplukking.
    Vil kanskje øke både anseelsen og lønna i åkern
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Går vel sterkt ut fra at planting også er noe nordmenn ikke kan? Det tar tross alt noen år med nitid opplæring og erfaringsopparbeidelse før man er i stand til å putte noe inn i et hull.
    På tide vi som folk begynner å importere noen til å lage ungene våre også, det tar tross alt noen år å lære den finstilte teknikken som kreves.
    Du har helt rett i dette og det ser du på fødselsstatistikken. Vi må importere for å opprettholde/øke folketallet i Norge.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har i grunn ikke skjønt hvorfor det skal være viktig å opprettholde folketallet. Det fødes alt for mange mennesker i verden og om vi blir noen færre er sikkert bare bra!
    Problemet er i og for seg ikke å opprettholde folketallet, men å sørge for at aldersfordelingen i befolkningen ikke blir for gal. For stor andel gamle eller for stor andel barn og ungdom skaper problemer på hver sin måte. Barn og gamle koster penger, de i midten betaler. Vi bør ha en balanse.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn