Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    Utgatt24668

    Gjest
    Hvor mange er det egentlig som i fullt alvor innbiller seg at det er H-siden som baker kakene som V-siden påståes å dele???
    Ingen av dem - det er folk i felten som skaper verdiene, og det er folk som trenger support og støtte i deler av livet. Politikere skaper ingenting, men de gir retningslinjer og lover som får denne balansen til å gå opp. Tipper det for mye i en retning så kan det være skadelig, men det er ulike meninger om hva som er skadelig og hva vi kan leve med. Vi ønsker ikke et USA, men vi ønsker heller ikke å stå der uten dekning for velferdsstaten.
     
    R

    rr30629

    Gjest


    Den norske oljealderen er nå inne i sin sluttfase. Det har nærmest blitt en klisjé å snakke om hva vi skal leve av etter oljen. Mange har pekt på grønn og digital teknologi og infrastruktur. Vi har sett en betydelig utbygging av vindkraftverk i Norge. Det er etablert datalagre en rekke steder i landet, og mange peker også på batteriproduksjon som et mulig «grønt», norsk industrieventyr.

    Vannkraft-modellen
    Vannkraften ble utbygd med hjemfallsrett, og kraften fra norske fossefall ble til etableringen av bedrifter som vi i dag kjenner som Hydro og Yara. Utbyggingen av norske petroleumsressurser skjedde med betydelig nasjonal og offentlig styring og kontroll, og med oppbyggingen av et statseid oljeselskap i form av dagens Equinor. Aktive eierskaps- og styringsstrategier har altså vært viktige for oppbyggingen av Norge som industrinasjon.

    Det er ikke gitt at gårsdagens «modell» vil være en suksessoppskrift i dag. Men vi er bekymret for det tilsynelatende fraværet av strategisk styring av mulige fremtidsnæringer for Norge.

    Tax Justice Network – Norge har det siste året kartlagt eierskapet i norske vindkraftverk. Vi har funnet at:

    • 42 prosent av norsk vindkraft kan knyttes til skatteparadis, enten gjennom eierskapsstruktur eller finansiering.
    • Syv av de ti største eierselskapene for vindkraftverk har eierskap i eller finansiering gjennom skatteparadis.
    • Vindkraftverkene med utenlandske eiere har langt større andel gjeld – til langt høyere finanskostnader per lånte krone – enn de norskeide.
    • Det kan være tegn på at Norge mister skatteinntekter ved at selskapenes overskudd føres ut av landet ved rentebetalinger.
    Men skatteparadisenes inntog i norsk økonomi begrenser seg ikke til vindkraftsektoren. I en nylig utgitt rapport som så på eierskapet av eiendom i sentrumsnære bydeler i Oslo, fant Transparency International Norge at blant eiendommene eid av selskaper, var hele 46 prosent registrert i skatteparadiser.

    Dette går også igjen i flere av sektorene som er blitt pekt på som fremtiden for Norge. Et selskap på Caymanøyene – Alussa Energy Acquisition Corp. – har kjøpt nær 70 prosent av eierskapet av den norske batteriprodusenten Freyr. I Time kommune i Rogaland har et knapt flertall av kommunestyret bak lukkede dører blitt enige om å tilrettelegge for et enormt datasenter. Den største aktøren, Green Mountain, er også majoritetseid fra et skatteparadis – Soteira Ltd., registrert i skatteparadiset Jersey.

    Hva vil de?
    Det norske kapitaltilgangsutvalget slo fast at tilgangen til kapital er god for norsk næringsliv. Vi har nesten dobbelt så mange superrike per million innbygger, sammenlignet med USA. Bør vi da være avhengig av at investeringer i norske «fremtidsnæringer» kommer fra ukjente kilder via skatteparadis?

    Med kapital fra skatteparadisene vet vi svært lite om de bakenforliggende investorene: Identiteten deres kan være umulig å slå fast. Alt fra russiske oligarker til kinesiske investeringsselskaper benytter vanligvis flere lag med skatteparadis-selskaper når de investerer. Uten tilstrekkelig informasjonstilgang blir det vanskelig å vite om investeringene gjøres med langsiktig egenkapital, eller om de er lånefinansierte investeringer med høy risiko. Er investorene langsiktige partnere eller kortsiktige spekulanter som ønsker å utnytte prisoppgangen i «grønne prosjekter» før de raskt selger seg ut?

    Verdien av lokalt eierskap
    Vi bør ha en lang tidshorisont for norske fremtidsnæringer. Spørsmålet er ikke hvordan vi skal skaffe raske penger nå som «alle» vil investere i grønne fremtidsrettede sektorer, men hvem vi vil være i båt sammen med når pilene peker ned igjen og man må gjøre tøffe omstillinger. Vil vi da at fremtiden til norske ansatte, underleverandører og kreditorer skal være i hendene til noen ukjente investorer bak et selskap på Caymanøyene?

    Blant annet norsk verftsindustri har lange erfaringer med betydningen og verdien av tålmodig og lokalt forankret kapital som finner løsninger sammen med de ansatte og minoritetsaksjonærer. Dette har vært viktig når norsk industri har gått gjennom tøffe perioder.

    Strategi for fremtidens verdiskapning
    Norge er ikke avhengig av oljen for å skape verdier. Vi skapte verdier før oljen, og vi kommer til å skape verdier etter oljen. Men hvem skal nyte godt av den verdiskapningen? Kanskje bør vi ikke bare spørre oss hva vi skal leve av etter oljen, men også hvem som skal leve av oss – vår verdiskapning – etter oljen?

    Svaret bør være at vi må leve av vår egen verdiskapning, og da trenger vi en strategi for å sikre et ansvarlig, transparent og langsiktig eierskap av norske fremtidsnæringer.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.430
    Antall liker
    35.215
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Ser ikke en analyse av hva nåværende modell for formuesskatt gjør for lønnsomheten av hhv norsk eller utenlandsk eierskap av en gitt bedrift. Det ligger noen incentiver der til å organisere seg bort fra den via utenlandsk eierskap og passe store konsernbidrag. Hvis man følger linken til Alussa Energy Acquisition Corp er det ikke mye ved dem som tyder på et selskap fra Karibien, egentlig.

    1621518295455.png
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.120
    Antall liker
    7.747
    Sted
    Oslo
    Med et militær vesen sponsa av USA bomber Israel Gaza.
    Med midler fra EU og Norge bygges Gaza opp igjen.
    Er dette spik spenna galskap
    eller utenriks politisk vinn vinn.

    Hadde kanskje passa bedre i en tråd med tittel: Hva har gått galt i verden
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Med et militær vesen sponsa av USA bomber Israel Gaza.
    Med midler fra EU og Norge bygges Gaza opp igjen.
    Er dette spik spenna galskap
    eller utenriks politisk vinn vinn.

    Hadde kanskje passa bedre i en tråd med tittel: Hva har gått galt i verden
    Og krigen skyldes at Israel hevner seg etter at Hamas sender raketter!
    Det er ikke enkelt!
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Bortover? Er du selv syk og ute av stand til å stå i jobb? Nei, du sprer den klassiske om at syke mennesker ikke er syke, men bare har vondt i viljen. Du kaller dem til og med for surfere av velferd.


    Fortell meg hva som er attraktivt med å leve på 10-22k utbetalt uten mulighet for lønnsøkning.

    De surfer jo livet...
    Går det an å ha to tanker i hodet samtidig? Han sier vel ingenting om at syke mennesker ikke skal ha sykemelding eller trygd? Han insinuerer bare at det er enkelt å misbruke disse ordningene i Norge, og det er det jo beviselig. Jeg har vært i arbeidslivet mer eller mindre kontinuerlig siden 1989 og har sett og hørt masse eksempler på dette. En kollega var hos legen, og legen spurte han om hvor lang han skulle gjøre sykemeldingen. Kollegaen kunne egentlig fint være på jobb, og sa nei takk til sykemelding. Men mange sier ja og tar en ekstra ferie. Jeg innrømmer å ha gjort det selv ved noen få anledninger. Ikke at jeg har faket plager eller sykdom, men når legen har skrevet ut en sykemelding på noen dager har jeg bare takket ja selv om jeg med noen justeringer kunne vært på jobb. Det er hevet over enhver rimelig tvil at det er veldig enkelt å få sykemelding i Norge.

    Jeg har sett kollegaer få seg flere uker meg sykemelding, men på privaten er de med på alt mulig av aktiviteter og sosiale tilstelninger og så blir de gjerne friskmeldt når det er noe veldig viktig de ikke kan gå glipp av på jobben. Denne adferden er forresten veldig typisk for kvinner.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.909
    Antall liker
    11.300
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå bør vi ikke glemme at inntil for 20-30 år siden, var universalløsningen for de fleste ondter en ukes sykemelding eller to.... vondt i ryggen, - sofaen i 2 uker... vrikka en ankel, - beinet på krakk, - en uke, minst..... slapp og sliten, - start med et par uker.....
    Denne holdningen henger nok også fortsatt mye igjen både hos leger og "klienter"...
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    igjen denne vanvittige holdningen om at er du syk så skal du holde sengen. Du skal ikke gå ut av huset. Du skal skamme deg ihjel, fordi du er sykemeldt. Du skal ikke gå på turer. du skal ikke gjøre hagearbeid. Du skal være inne og skamme deg.

    Du skal absolutt ikke gjøre noe helsefremmede aktiviteter, fordi kan du gjøre det så skal du liksom kunne gå på jobb.


    Du snakker om eksempler hvor legen sier vedkommende bør sykemelde seg, men han insisterer på å gå på jobb og det går bra. Jeg kan vise til eksempler på vedkommende som insisterte på å gå på jobb og så knakk han sammen kort tid etterpå og sykemeldingen ble 1 måned eller fire fremfor noen korte dager eller uker.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    13.207
    Apropos tidligere diskusjon om hvem som er "folk flest", Aftenposten har i dag en sak om det (bak betalingsmur)

    Folk flest bor på Dokka (aftenposten.no)

    Når folk blir likere, er folk flest fritt vilt for alle
    I gamle dagers valgkamper var det lettere å trekke skillelinjer mellom oss nordmenn.

    Arbeid mot kapital. Småkårsfolk mot overklassen. Bønder og fiskere mot byfolket. Kristenfolket mot normoppløsningen.

    I grove trekk kunne også partienes velgere knyttes til disse konfliktlinjene, men det er blitt vanskeligere. Partiene ligger ofte plagsomt nær hverandre i praktisk politikk. Bare promiller eller småprosenter blir flyttet på i dragkampene om statsbudsjettet.

    Det viktige er derfor ikke bare å fremme den rette saken, men å nå ut med den riktige og mest bevegende fortellingen om saken. Politikerne forteller om sine inntrykk fra sykehjems- og bedriftsbesøk. Og om behovet for å gjøre livet lettere for folk. Vanlige folk. Folk flest.




    Men noen kjennetegn:
    - Vanligste alder (det årstrinnet det er flest personer) er 30 år. Gjennomsnittalder er 40,78 år
    - 82 % av Norges befolkning bor i et tettsted
    - 81,8 % av befolkningen eier sin egen bolig. Flertallet bor i enebolig:
    - Medianinntekt for par med barn over 18 år er 1.071.500
    - Den gjennomsnittlige husholdningsstørrelsen er 2,15. Blant par som bor sammen, er det vanligst å ha barn
    - Mindretallet har gått på universitet og høyskole (34,6 %)
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    igjen denne vanvittige holdningen om at er du syk så skal du holde sengen. Du skal ikke gå ut av huset. Du skal skamme deg ihjel, fordi du er sykemeldt. Du skal ikke gå på turer. du skal ikke gjøre hagearbeid. Du skal være inne og skamme deg.

    Du skal absolutt ikke gjøre noe helsefremmede aktiviteter, fordi kan du gjøre det så skal du liksom kunne gå på jobb.


    Du snakker om eksempler hvor legen sier vedkommende bør sykemelde seg, men han insisterer på å gå på jobb og det går bra. Jeg kan vise til eksempler på vedkommende som insisterte på å gå på jobb og så knakk han sammen kort tid etterpå og sykemeldingen ble 1 måned eller fire fremfor noen korte dager eller uker.
    Du har en lei tendens til å forandre det andre sier slik at det skal passe dine argumenter. Altså, i mitt eksempel så spurte bare legen om hvor lenge min kollega ville være sykemeldt. Han sa aldri noe om at han burde. Jeg har opplevd det samme selv. Alle leger er jo ikke slik, men under mine 32 år i arbeidslivet ser jeg det som hevet over enhver tvil at det er relativt enkelt å skaffe seg sykemelding i Norge. Selv om man ikke trenger det.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.518
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Godt skrevet, både om laksemilliardærer og Kina:

    https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/39v1r0/norge-i-kinas-garn

    Jeg tror det eneste maktmiddelet vi har mot en stat som tar sikte på å dominere verden, er at vi som forbrukere blir mer bevisste på hvor våre produkter kommer fra, og tar konsekvensen av det. Jeg er i hvert fall ferdig med kinamikk for fremtiden og har blitt stadig mer bevisst dette - i den grad det overhode kan unngås. Ser alltid etter made in China merket på klær jeg kjøper, og Volvo (og en del andre bilmerker) og Huawei kommer aldri mer i mitt hus. Har vært for lite bevisst på dette tidligere, men de siste par pr har jeg våknet opp. Håper flere følger etter.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.412
    ^Så lenge mantraet er profitt, profitt, billig, billig så er vi prisgitt Kina. Det er jo noe riv, ruskende galt når det er "lønnsomt" å frakte rund fisk til Kina for så å filetere og pakke den der før den fraktes tilbake til norske butikker.
    Desverre sitter vi dypt i gørra, vi har, med åpne øyne, gjort oss totalt avhengige av Kina.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.909
    Antall liker
    11.300
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Så lenge frysefrakt T/R Kina koster et par kroner kiloen, og miljøgalskapen i denne frakten ikke bringes på banen, så vil det fortsette.... og det er all grunn til å fundere på om det faktisk er billigere i butikk på den måten, - eller hvem det egentlig er som tjener på denne totale galskapen...
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.412
    Det er ikke tvil om hvem som tjener på det. Det er ikke forbrukeren.

    foredling fisk kina dokumentar - Google-søk

    Tenkte jeg skulle finne en artikkel, men det dukket opp mange. Er det virkelig ingen som bryr seg noe særlig, eller har vi ikke noe valg hvis vi skal ha en fiskemiddag.
    Det er jo ikke alle steder man finner en fiskedisk i butikken....
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.909
    Antall liker
    11.300
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Så lenge vi som forbrukere ikke bryr oss, så fortsetter det - så enkelt er det. Nå bor jeg slik til at prima fisk er enkelt å få tak i, men det hender jeg kjøper frysevarer, særlig utenom sesong hvor det er lite leveranser til brukene her i området.... Rema har bl.a. frossen torskefilet av god kvalitet til akseptable bris, i 1,5-2 kg esker...
    Findus og slikt styrer jeg glatt utenom... hvorfor i svarte f.. skulle jeg kjøpe fiskepinner av Alaskafisk ( pollock) når det landes tusenvis av tonn bare her i regionen..??
    Men verden er som den er... ved en fiskemiddag på messa på Svalbard for noen år siden, ble det servert en fisk ingen av oss hadde hørt om.... nå husker jeg ikke navnet, men da jeg googla det, var det en fisk som stort sett ble fanget rundt New Zealand..... og servert på Svalbard...
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Nye anbefalinger på trappene.

    -Ingen skjermtid for de minste barna, og maks én time for barn mellom to og fire år. Det er de foreslåtte anbefalingene fra Helsedirektoratet


    – Vi ser faktisk at det er veldig mange som ikke er så aktive som det vi anbefaler. Faktisk er det slik at to av tre voksne ikke er så fysisk aktive som vi anbefaler, sier Linda Granlund i Helsedirektoratet.

     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Mye har gått galt ja. Hva vi trenger er mer arbeidsinnvandring...

     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1


    " Å lage skremmebilder om populisme og demagogi skjer nå nesten på autopilot fra de etablerte meningsdannende elitene, eller de som mener seg berettiget til å styre premissene for ordskiftet. Det hele kan sees på som et forsøk på å monopolisere kunnskap, rasjonalitet og ikke minst makt. Og husk at den som bruker ordet «elite» i kombinasjon med tabu-ordet «Oslo», nesten uten unntak vil få hard medfart. "
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.120
    Antall liker
    7.747
    Sted
    Oslo
    De som bor landlig, med store hus og stor plass og laangt til nærmeste bomvei,
    hva faen har de imot oss som bor i trange overprisede leiligheter i caffelatte beltet?
    Har forøvrig aldri skjønt det med caffelatte, holder meg selv til cortado eller caffe corretto
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.909
    Antall liker
    11.300
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er vel bare inversen av at de som bor i latte-beltet stadig uttrykker sin forakt for skog, mark og sjø utenfor Ring 3.... :cool:
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.216
    Antall liker
    5.165
    Ring 3? Det er da bare skog, mark og sjø utenfor Ring 2.
     
    • Haha
    Reaksjoner: cox

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.518
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Min sønn, også kalt villmarkens konge, har nettopp flyttet fra leilighet 200 m utenfor Ring 2, til leilighet 500 m innenfor. Skal bli godt å få ham sivilisert.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    13.207
    For meg er det enda verre, det er diskutabelt om jeg bor utenfor eller innanfor ring 3 (ja, TRE). På mine kanter har den sluttet å være en ring men har relativt rak kurs sørover mot Svenskegrensa. Langs en øst-vest-akse når jeg E6 etter ca 2 km rett øst og E18 litt kjappere rakt vestover.

    Om Ring 3 hadde fullført sin kurve fra Ryen og vestover ville jeg definitivt vært utenfor Ring 3.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Min sønn, også kalt villmarkens konge, har nettopp flyttet fra leilighet 200 m utenfor Ring 2, til leilighet 500 m innenfor. Skal bli godt å få ham sivilisert.
    Sivilisert? Ring 2? Jeg trodde du visste at de siviliserte bor i Bærum.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    13.207
    Fortviler over «akademisering». — Et tog som bare turer fram uten hensyn til kritikk (khrono.no)

    For noen år siden bestemte litteraturkritiker i Dagbladet, Cathrine Krøger, seg for å bli sykepleier. Men studiet ved OsloMet levde ikke opp til forventingene.

    «Ved landets største lærested i sykepleie legges det ensidig vekt på teori, fagterminologi, kommunikasjon og etikk - på bekostning av realfag som anatomi og fysiologi,» skrev hun i et innlegg i 2016.

    Krøger klaget over at veiledere ikke selv hadde jobbet i praksis på årtier, og at i pensum og sykepleieforskning ble trivialiteter gjort så kompliserte som mulig, «i den tro at det da blir det vitenskap».

    — Som bokanmelder reagerte jeg spesielt på lærebøkene. De vanskeliggjorde enkle ting, og brukte unødvendig krøkkete ord. Hvis dette er ditt første møte med høyere utdanning, tror du det er slik det skal være, men det er jo keiserens nye klær, sier Krøger til Khrono.

    Nå jobber hun deltid som sykepleier ved Ullevål sykehus i Oslo. Hun mener fortsatt det samme om studiet.

    — Jeg har fått veldig god bruk for det lille vi lærte gjennom klinisk erfaring, men den akademiserte delen har null verdi på klinikken. Jeg ser stadig studenter som akker seg over de samme tingene. Det har ikke blitt bedre, sier Krøger.


    Og i dn.no i dag:

    Sykepleiestudiet har et stort forbedringspotensial, mener DNs kommentator. (DN+) | DN


    Skepsis til konkrete, praksisnære utdannelser av alle slag er gjennomgående i det norske oljesmurte samfunnet. Og den er ikke bare utbredt i en stadig voksende, norsk middelklasse, eller i ambisiøse innvandrerfamilier. «Skepsisen» til praksis ligger innbakt i hele det statlige skole-, universitets- og høyskolesystemet.

    På videregående nivå har yrkesfag og lærlingplasser lenge vært katastrofalt nedprioritert, med langt høyere frafall enn ved studiespesialiserende retning, som resultat. Og videre oppover er tung teori, forskningspoeng og fremragende fagmiljøer rett og slett veldig mye mer stas, enn å utdanne massene til noe nyttig. Det er her belønning, status og tellekantpoeng ligger. Ikke i god undervisning av gjennomsnittsstudenter, og ikke i samarbeid om praksis med arbeidslivet.

    Dette ble på alle måter tydelig da det i 2004 ble fritt frem for norske høyskoler å søke om universitetsstatus. Mange høyskoler hev seg rundt for å lage de mastergrads- (fem) og doktorgradsprogrammene (fire), som kreves for å bli universitet. På 11 år økte antallet universiteter i Norge fra fire til ti. Og hver gang spratt champagnekorkene, som om navnet i seg selv borger for fremragende resultater i internasjonal klasse.

    Drivkraften er ønsket om økt status, mer penger og økt attraktivitet overfor lærerkrefter vis-à-vis kolleger i utlandet. Taperne er den andelen av studentene som primært er opptatt av å sikre seg en matnyttig inngangsbillett til et konkret yrke. De som tidligere typisk søkte seg til kortere profesjonsløp ved høyskolene fordi de ønsket å jobbe praktisk og med mennesker. Nå møter de på fag kavende i selvpålagt, kunstig akademisering, ikke drevet av brukernes behov, men av egne. Og utdannelsessystemets.


    .....

    Det er uklart om den flengende kritikken har hatt noen effekt. Leder for Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid ved Oslomet, Marit Kirkevold, innrømmer i dag at underviserne stort sett mangler praktisk og klinisk erfaring. Hun sier til Khrono at det kan være vanskelig å få sykehusene til å se verdien av å ha ansatte sykepleiere med akademisk kompetanse.

    Det er jo problemet i et nøtteskall. Hvis ikke sykehusene ser at de har bruk for den akademiske kompetansen sykepleiefaget gir, hvor mye mening gir det at den kreves for å undervise studentene?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.909
    Antall liker
    11.300
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    På tide at noen tar tak i vanviddet. Akademisk kunnskap har har isolert sett liten samfunnsnytte hvis den ikke kan omsettes i praktisk handling, det være seg sykepleie, ingeniørfag eller andre praktisk orienterte yrker. Praktisk kunnskap er nedprioritert gjennom flere tiår, og i mange utdanninger er selv enkel praksis redusert til bortimot null...
    For noen år siden fikk vi ansatt en nyutdannet "master" i gruppa jeg da tilhørte... det var nesten så man så panikken spre seg når det gikk opp for han at det var arbeidsoppgaver som måtte gjøres uten bruk av PC....... han ble forøvrig svært dyktig etter et par år med praktisk "coaching".... mange skjønner faktisk ikke at det finnes flere typer stjernetrekkere som ikke går om hverandre, eller at det er en grunn til at det finnes 12-15 ( eller flere) forskjellige typer kondensatorer, med forskjellige egenskaper....
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.412
    ^Praksis, mener dere da manuelt, fysisk arbeide? Slik som de lavtlønnede og polakker gjør? Ææææsj, dere er gale.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    13.207
    Hører du til de som i fullt alvor tror at fornuftig arbeid bare utføres i eget hode, og på PC og mobiltelefon????
    Pinky er vel ordentlig arbeider, i sementbransjen, med skift og alt om jeg ikke tar helt feil.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.909
    Antall liker
    11.300
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg har nå skjønt det.... kunne bare ikke dy meg... :cool:
    På den annen side, så virker det som om stadig flere ser ned på alt som minner om praktisk arbeid.... det er visst ikke fint nok...
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Jeg har nå skjønt det.... kunne bare ikke dy meg... :cool:
    På den annen side, så virker det som om stadig flere ser ned på alt som minner om praktisk arbeid.... det er visst ikke fint nok...
    Selvsagt. Det fikk man jo banket inn med morsmelka på barne og ungdomsskolen.

    Skoletaperne havnet på maskin og mekk sammen med bråkmakerne. Helse og sosial var for folk uten ambisjoner. Yrkesfaglig var for tapere var fordommene man fikk banket godt inn. Sånn var det i alle fall der jeg vokste opp. Man skulle ta studiespesialisering og ta høyere utdanning og bli noe.

    Vi har ikke mastersyke og akademisering her i landet uten grunn. Det kommer fra et sted.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.074
    Antall liker
    1.070
    Sted
    '
    Man skulle ta studiespesialisering og ta høyere utdanning og bli noe.
    Og nå som akademisering og mastersyke også er på vei til å bli lavmål, hva skal vi finne på da?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.412
    Jeg har nå skjønt det.... kunne bare ikke dy meg... :cool:
    På den annen side, så virker det som om stadig flere ser ned på alt som minner om praktisk arbeid.... det er visst ikke fint nok...
    Nahh...svett overkropp, fillete t-skjorte og gult elektrverktøy i hånden drar visst damer.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.690
    Antall liker
    9.289
    Sted
    Trondheim
    Så langt har det gått. Paradise-hotel deltaker har begynt å gi finansråd på nette. Kaller seg finfluenser.
    Artikkelen er bak betalingsmur, men her er overskriften:

    "Finansprofessor om finfluensere: – Kan like gjerne bruke en spåkjerring
    Finansprofessor Thore Johnsen advarer mot å sluke investeringstips fra «amatører» på sosiale medier. Det reagerer finfluenser Erik Grande Garcia på. Han mener professoren er utdatert."

    og et utdrag:

    "Finfluenser Garcia kjenner seg ikke igjen i kritikken fra professor Johnsen, og mener han er langt fra amatør på området. Jeg reagerer på at han kaller det lotto. Enten har Johnsen vært så lenge i gamet at han ikke ser hvor verden er på vei eller så handler det om at de rike ønsker å holde middelklassen nede, sier Garcia og legger til:

    – Jeg synes han burde få sparken. Hvis kan kaller det jeg driver med for lotto igjen, burde kanskje jeg ta jobben hans."

    Så en deltager på Paradisehotell uten utdanning innen finans mener at en professor i økonomi ved NHH ikke kan noe om økonomi og at han heller burde få jobben som professor ved NHH.

    PS: Garcia sier han har drevet med dette i 10 år, men eide aldri noen aksjer før i fjor. Så han skal altså gi råd om investering av sparepengene til sine følgere, men følger ikke sine egne råd selv.

    Jeg blir oppgitt!
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    stiller ikke finfluenseren seg åpen for søksmål?

    Alle selskaper slenger opp en disclaimer om at informasjonen de gir på presentasjoner ikke kan brukes som grunnlag for investeringer og at du ikke vil komme noen vei ved å saksøke dem i etterkant.


    De som tar i bruk finansråd "gratis" på folk på nettet og deretter taper penger har bare seg selv å takke.

    (mitt finansielle aksjeråd er følgende: kjøp kjedelige brede indeksfond. da er risikoen for å tape penger liten og du gruser alltid bankrenten over tid. Nå kan jeg ikke akkurat tjene penger på å gi akkurat dette rådet, så jeg blir en dårlig finfluenser)
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn