Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Nei ned med Olav og sett Rita på sokkelen! :p :p
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Artikkel om gamle barneleker som forsvinner i skjermalderen. Illustrativt av bildet skal vise en gutt som leker « kappe land», men gutten kan ikke holde kniven riktig!!! Kappe land kastet gjøres ved å holde i knivbladet og kaste en roterende kniv!!!! Hvor skal dette ende?? 7AAA3145-E58F-4566-A335-18BDC82BFD7E.png
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Når Sp får økt oppslutning får de også økt oppmerksomhet. Det er ikke alt som tåler dagens lys. Derfor har Borten Moe og Slagsvold Vedum lånt seg en forhistorie de ikke har rett til. Nå har Venstre gått lei av det.

    Blir mye fyrverkeri fremover.


    Det begynte med at Borten Moe og S-Vedum ville gjøre Castberg til Sp-mann.

    Sannheten er en annen og ganske interessant:

    Johan Castberg tilhørte den radikale fløyen i Venstre, som sammen med Gunnar Knudsen tok styringen av partiet etter unionsoppløsningen. Men han hadde sitt eget parti de områdene han kom fra (Oppland/Hedmark), som samarbeidet med Venstre, Partiet het Arbeiderdemokratene, etter hvert Det radikale folkeparti. Dette var småkårsfolkets parti, småbrukere og landarbeidere.

    Castberg og hans parti samarbeidet med Venstre, men hadde mye til felles med den voksende arbeiderbevegelsen.

    Landmandsforbundet var et slags bondelag som samlet de større bøndene, spesielt på Østlandet og Trøndelag. Hovedmålet var korntoll, for å drive kornprisene oppover. Dette var i mot interessene til arbeiderne, som Venstre historisk sett var knyttet til, og småbrukerne som ikke solgte korn, men kjøpte mjøl. Småbrukarlaget ble organisasjonen til småbøndene, og Castberg sto på deres side.
    For å få gjennomslag for korntoll samarbeidet Landmandsforbundet og de større bøndene med Høyre fram mot 1920. Da gikk Landmandsforbundet over til å bli eget parti, året etter skiftet det navn til Bondepartiet og ble de større bøndenes parti, i hovedsak opptatt av snevre næringsinteresser.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fra VGs spørrespalte i går hvor folk kan sende inn spørsmål til avisen:


    Kjell17:30 i går
    Hvorfor har dere dekket over og ikke fulgt opp at Carl I Hagen var smartere enn dere og fulgte rådet til Trump og brukte hydryoxclhlorocin og at det var suksess siden han ikke har dødd av corona?

    Spørsmålet sier vel mye om hva som har gått galt i Norge, og hvorfor.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Noen som lurer på hvorfor tilliten til politiet synker i Norge? Sånn utover "nær"-politireformen?

    Den inngrodde korpsånden der politimesteren ikke en gang tar betjenten ut av tjeneste mens de venter på at spesialenheten for politisaker skal frifinne han.


    Du våger å ombestemme deg om å fortelle oss ditt snap-chat passord? la meg som mann på ca 120 kg ta livsfarlig halsgrep på deg for å ta det med makt.

    "Don't touch me."
    "I am not touching you."

    "Give her the paper", sier politibetjenten etter at han har lagt vedkommende i bakken.

    selve videoen er her. starter 0:40.

    2:47: Politimesteren har sett videoen og ikke funnet grunnlag endre tjenesten til tjenestepersonen. Dette må være grov uforstand i tjenesten fra politimesteren.
     
    Sist redigert:
    R

    rr30629

    Gjest
    Hun dama så ikke akkurat sjokkert ut når han politimannen tok tak i han og skulle ta papiret. 10,- på at det ikke er første gangen han har gjort noe lignende.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Han var siktet for oppbevaring av 40 kg amfetamin (og har vel innrømmet det også på dette punktet) og er nå idømt 10,5 års fengsel (som han synes var strengt)
    Han prater forøvrig under hele seansen - så at han ikke fikk puste i 20-30 sekunder stemmer jo ikke. Det var vel maks 5 sekunder mellom hver gang han pratet.

    Jeg vet ikke helt hva jeg tenker at politiet skal gjøre når noen motsetter seg fysisk. Hva tenker du Larson..? Skal de spørre pent..?
    Når man blir dømt til 10,5 års fengsel - så er man blant de verste kriminelle vi har i landet.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Herregud OMF! Motsetter seg fysisk? Hvordan i all verden klarer du å komme til den konklusjonen! Fyren er ikke truende. Fyren er ikke utagerende. Avhørede sitter rolig i et avhør og forklarer seg. Det er 3 politibetjenter der.

    En politimann overfaller så avhørede mens han sitter i stolen, fordi politimannen ikke takler at vedkommende brukte sin lovfestede rett til å ikke inkriminalisere seg selv.

    Tillegg:
    Politiet har lov til å bruke halsgrep kun når det står om fare om liv og trenger å få kontroll på situasjonen asap. Dette her er ren politivold, og vi har en politimester i Kr.sand som synes det er helt greit.
     
    Sist redigert:
    R

    rr30629

    Gjest
    OMF; Så du mener at det han er siktet for forsvarer oppførselen til politimannen? Hvor går grensen da? Når kan man ikke ty til fysiske angrep?

    I Norge skal det aldri være en grunn for at politiet kan gjøre som han politiemannen gjør her. Vi er siviliserte.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    OMF; Så du mener at det han er siktet for forsvarer oppførselen til politimannen? Hvor går grensen da? Når kan man ikke ty til fysiske angrep?

    I Norge skal det aldri være en grunn for at politiet kan gjøre som han politiemannen gjør her. Vi er siviliserte.
    Absolutt og fullstendig enig. Men dessverre, i henhold til "normalen", så er jeg redd saken vil bli henlagt for "intet straffbart forhold", eller "i henhold til bevisets stilling". Dette til tross for at bevisene ligger åpent i dagen så alle kan se det i all sin uvettighet. Den tiltalte oppfører seg etter boka, han ønsker ikke å dele informasjonen som blir etterspurt, det er hans lovmessige rett. Hadde han hatt advokat med seg, kan jeg ikke se for meg at Politiet ville håndtert saken såpass amatørmessig og undermåls.
    Dessuten, intervjuet den dømte gir i ettertid er presist og nøkternt; "..jeg vil at politiet skal være bedre enn meg...", og akkurat det er vel ikke for mye forlangt?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Herregud OMF! Motsetter seg fysisk? Hvordan i all verden klarer du å komme til den konklusjonen! Fyren er ikke truende. Fyren er ikke utagerende. Avhørede sitter rolig i et avhør og forklarer seg. Det er 3 politibetjenter der.

    En politimann overfaller så avhørede mens han sitter i stolen, fordi politimannen ikke takler at vedkommende brukte sin lovfestede rett til å ikke inkriminalisere seg selv.
    Skal godt innrømme at jeg ikke kan jussen i detalj på dette - men det var politiet som gav en lapp - som han skrev på. Vil da tro at den lappen tilhører politiet. Og at hvis man ombestemmer seg og ikke vil gi ut passordet - så kan han via sin advokat trekke det slik at politiet ikke kan bruke det i etterforskningen.

    For meg er det ganske tydelig at politmannen tar etter lappen, og at fyren ikke vil gi den fra seg. Så kommer det en tredje dame inn og drar ham i foten - slik at han havner på gulvet. Hvis poilitmannen ikke får med seg at det er noen andre som drar fyren i foten, så vil det for ham kjennes ut som at han river seg løs.

    Hvis dette er eksempelet som trekkes fram av politivold i Norge så har vi ikke noe stort problem.

    Det er alltid lett å se på noe i etterkant og bestemme hva som er rett. For mange av de som jobber i politiet så har de 100-200-300 arbeidsdager uten at noe skjer, og plutselig en dag så er de i en situasjon med noen som vil bruke hva som helst for å skade de.

    Ikke uenig at det var unødvendig/Litt voldsomt - men at politiet her skal straffes - nei det synes jeg ikke.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Så mye sludder og vås har jeg ikke lest i et innlegg på HIFI-sentralen, OMF.

    gratulerer med denne bragden.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Skal godt innrømme at jeg ikke kan jussen i detalj på dette - men det var politiet som gav en lapp - som han skrev på. Vil da tro at den lappen tilhører politiet. Og at hvis man ombestemmer seg og ikke vil gi ut passordet - så kan han via sin advokat trekke det slik at politiet ikke kan bruke det i etterforskningen.

    For meg er det ganske tydelig at politmannen tar etter lappen, og at fyren ikke vil gi den fra seg. Så kommer det en tredje dame inn og drar ham i foten - slik at han havner på gulvet. Hvis poilitmannen ikke får med seg at det er noen andre som drar fyren i foten, så vil det for ham kjennes ut som at han river seg løs.

    Hvis dette er eksempelet som trekkes fram av politivold i Norge så har vi ikke noe stort problem.

    Det er alltid lett å se på noe i etterkant og bestemme hva som er rett. For mange av de som jobber i politiet så har de 100-200-300 arbeidsdager uten at noe skjer, og plutselig en dag så er de i en situasjon med noen som vil bruke hva som helst for å skade de.

    Ikke uenig at det var unødvendig/Litt voldsomt - men at politiet her skal straffes - nei det synes jeg ikke.
    Det er en hver tiltaltes rett å nekte å uttale seg eller dele informasjon.
    Den tiltalte oppførte seg helt i henhold til retningslinjene. Han ble utsatt for et voldsomt og uprovosert angrep fra maktapparatet, sånne utskudd må slås hardt ned på umiddelbart, og da tenker jeg altså IKKE på den tiltalte. Vi kan ikke ha et maktmonopol som bryter loven såpass åpenbart og uhemmet som dette.

    Den aktuelle politimannen må umiddelbart irettesettes på rimelig vis, likeledes behøver de andre impliserte også en liten runde på teppet hos høvdingen.

    At du så trekker inn at "noen vil bruke hva som helst for å skade dem", er jo fullstendig irrelevant for det vi diskuterer her; mannen satt jo stille i en stol og truet ingen! Ja, når noen forsøker å skade politiet, skal de nøytraliseres med nødvendig makt, verken mer eller mindre.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Når du sier høvdingen så regner jeg med at du ikke tenker på hun politimesteren? Måten hun fremstod på var ikke akkurat betryggende.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Når du sier høvdingen så regner jeg med at du ikke tenker på hun politimesteren? Måten hun fremstod på var ikke akkurat betryggende.
    Hun er et mye større problem enn han som utøvde volden. Uten politimestere som henne og denne personen ville vært ute av systemet for lenge siden.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Når du sier høvdingen så regner jeg med at du ikke tenker på hun politimesteren? Måten hun fremstod på var ikke akkurat betryggende.
    Synes hun skuffer ved å ikke ta aktuelle tjenestemann ut av tjeneste en stund, men ellers respekterer jeg at hun ikke ønsker å uttale seg om sine synspunkter på selve hendelsen.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Hun er et mye større problem enn han som utøvde volden. Uten politimestere som henne og denne personen ville vært ute av systemet for lenge siden.
    Det vet ingen av oss, Larson, saken er nok en smule mer fasettert, vil jeg tro.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det vet ingen av oss, Larson, saken er nok en smule mer fasettert, vil jeg tro.

    Hvordan tolker du at hun etter en helhetsvurdering ikke har gjort noen som helst endringer i politibetjentens arbeidsoppgaver, mens etterforskningen pågår? Hvilket signal er det?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Hvordan tolker du at hun etter en helhetsvurdering ikke har gjort noen som helst endringer i politibetjentens arbeidsoppgaver, mens etterforskningen pågår? Hvilket signal er det?
    Som nevnt opplever jeg det som skuffende, gitt sakens alvorlighetsgrad. Jeg håper noen over henne i systemet setter skapet på plass, ettersom jeg synes hun gjør en tydelig feilvurdering. Noen bør ta en telefon, selv om det er midt i ferien.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Synes hun skuffer ved å ikke ta aktuelle tjenestemann ut av tjeneste en stund, men ellers respekterer jeg at hun ikke ønsker å uttale seg om sine synspunkter på selve hendelsen.
    Det kan du si men ved å ikke ta vedkommende ut av tjeneste mens det etterforskes så har hun vel i praksis uttalt seg om saken?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Det kan du si men ved å ikke ta vedkommende ut av tjeneste mens det etterforskes så har hun vel i praksis uttalt seg om saken?
    Det kan definitivt tolkes på den måten, ja. Men inntil videre velger jeg å "la tvilen komme tiltalte til gode". Det er fort gjort å feilvurdere situasjonen, og som nevnt håper jeg noen rydder opp. Det bekymrer meg i grunn mer at jeg uten videre tror at det hele koker ned til "intet straffbart forhold". Jeg håper virkelig jeg tar feil.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    10,5kg amfetamin?
    Hadde det ikke vært for at jeg er prinsippiell motstander av dødsstraff kunne jeg gjerne vurdert nakkeskudd!
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    10,5kg amfetamin?
    Hadde det ikke vært for at jeg er prinsippiell motstander av dødsstraff kunne jeg gjerne vurdert nakkeskudd!
    Dette forekommer meg noe underlig. Hvorfor vil du ønske livet av mennesker som synes amfetamin er gode greier?

    Jeg er prinsippiell tilhenger av dødsstraff, men da kun fordi noen har ødelagt livene til andre mennesker og ikke fordi de har brukt feil rusmiddel eller selger slikt. Crime with no victim.

    Amfetamin er faktisk litt moro fordi det får deg til å være våken og tenke, du får en lett immunitet mot alkoholens sløvende effekt. En gang hvert 5. år bør alle ta en tur til den ande siden og prøve amf. eller LSD, sopp.. etc.. Du lever bare én gang...

    Overdriver du, går det deg dog ille. Veldig ille. Som med alt annet her i livet.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    10,5kg amfetamin?
    Hadde det ikke vært for at jeg er prinsippiell motstander av dødsstraff kunne jeg gjerne vurdert nakkeskudd!
    Med slike utsagn virker vel ikke dine prinsipper å være veldig prinsippielle, for å si det sånn.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Har ikke gått galt, men er i ferd med å gjøre det.

    Bl.a.
    – I årene etter Russlands annektering av Krim i 2014 har Norge ikke brukt store nok ressurser på Forsvaret til selv å stå opp mot Russland ved å være til stede i de enorme havområdene. Politikerne har ikke vært villig til å finansiere tilstrekkelige ressurser til havs. Det kom heller ikke noe nytt signal om dette i langtidsplanen som Stortinget i vår returnerte til regjeringen, sier Tormod Heier.
    – Dermed har Norge overlatt en stadig større del av denne forsvarsjobben til USA. Det har vært en villet politikk. Man har vært redd for å bli glemt i NATO og dermed har bilaterale avtaler med USA blitt en stadig større del av det norske forsvarskonseptet, sier han.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Forsvarsstrategien til Norge må endres. Vi må fokusere på nærområdene og si blankt nei til å være i koalisjonen til de villige for USAs verdensbøllepolitikk. Norge har intet å gjøre i steder som Afghanistan, Syria og hvorenn vi sender soldater på USAs ønske.

    Lavkonflikt med Russland er i Norges interesser. Høy spenning er USAs interesser. De trenger en ytre fiende til å stogge sin gryende borgerkrig.

    Hva gjør Norge? Jo, vi plasserer USAs tropper på norsk jord i en permanent base. Vi arrangerer øvelse på øvelse bare for å stikke fingeren i siden på Russland. Vi lar USAs personell inn på Vardø-radaren. Vi kjøper en overpriset kalkun av et jagerfly som medfører at vi må legge ned vår ene hovedbase i nord. Vi lar USA infiltrere våre sivile satelitter med militært utstyr. Tenker vi på at dette undergraver norske interesser? USA bryr seg døyten om Norge ve og velvære. Norge kan ikke overlate vår jobb til USA, for USA bryr seg nada om Norges interesser. De tenker kun på seg selv.

    Heldigvis hadde vi vett nok til å si nei til å sende skip på provokasjonscruise inn i den russiske bakgården. Bedre sent enn aldri.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Forsvarsstrategien til Norge må endres. Vi må fokusere på nærområdene og si blankt nei til å være i koalisjonen til de villige for USAs verdensbøllepolitikk. Norge har intet å gjøre i steder som Afghanistan, Syria og hvorenn vi sender soldater på USAs ønske.

    Lavkonflikt med Russland er i Norges interesser. Høy spenning er USAs interesser. De trenger en ytre fiende til å stogge sin gryende borgerkrig.

    Hva gjør Norge? Jo, vi plasserer USAs tropper på norsk jord i en permanent base. Vi arrangerer øvelse på øvelse bare for å stikke fingeren i siden på Russland. Vi lar USAs personell inn på Vardø-radaren. Vi kjøper en overpriset kalkun av et jagerfly som medfører at vi må legge ned vår ene hovedbase i nord. Vi lar USA infiltrere våre sivile satelitter med militært utstyr. Tenker vi på at dette undergraver norske interesser? USA bryr seg døyten om Norge ve og velvære. Norge kan ikke overlate vår jobb til USA, for USA bryr seg nada om Norges interesser. De tenker kun på seg selv.

    Heldigvis hadde vi vett nok til å si nei til å sende skip på provokasjonscruise inn i den russiske bakgården. Bedre sent enn aldri.
    Kommunistene, de røde og denslags er fienden. Der er de vi må forsvare oss mot. Den røde jævelskapen! En god kommunist er en død kommunist!

    Sovjetunionen er nedkjempet og .. med det all kommunistisk oppkast.


    !:

    Et forsvar for å overgi landet til kommunistene, Russland og "Sovjetunionen" er et landssvik! !
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Så forklar meg da Gjestemedlem hvorfor Russland er fienden? De er mer kapitalistisk enn USA selv.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Et diktatur som bruker tilnærmet alle midler for å destabilisere Europa og USA ser i hvertfall jeg på som en trussel. Virkemidlene som brukes er alt i fra jamming av GPS signalene i Nord Norge til snikmord av avhoppere i Storbritannia. Og ikke å glemme propagandaapparatet som produserer fake news i mengder. Merkelig at man kan være så forelsket i AP og SV at man ikke ser dette.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Så hvem skal gjøre jobben, Terje? Norge eller Russlands historiske erkefiende USA?

    Er Norge tjent med opptrapping av spenningsnivået? Det er hva som foregår nå. Er Norge tjent med høy militært aktivitet i nordområdene? Der Russland og USA leker katt og mus med hverandre? Jeg har store problemer med å se at slikt er i Norges interesser. Lavest mulig spenning burde være hva Norge strever etter.

    Snikmord av avhoppere og forsøk på dette er selvsagt helt galt, men vi kan ikke akkurat si at Vesten bryr oss så veldig. Vi tillater nemlig slikt fra våre allierte uten noen form for konsekvenser. Ta Saudi-Arabias mord på en journalist i en amerikansk avis. Ble det innført økonomiske sanksjoner mot Saudi-Arabia? Selvsagt ikke. Ble det protestert fra norsk side? Selvsagt ikke. Ble det protestert kraftig mot Russland? selvsagt. Storbritannia og USA krevde det. Protesterer vi mot USAs avrettinger uten rettsak og dom med droner? selvsagt ikke.

    Norge har plassert en spionradar tett inntil den russiske grensen. Vi har invitert amerikanske statsborgere inn på lokasjonen. Men det er jo Russland som er provokatøren der de en gang iblant jammer GPS. kanskje Norge provoserer Russland iblant og Russland svarer på provokasjonene? Kanskje både Norge, USA og Russland burde trappe ned provokasjonene?

    Media er veldig på og sier at Russland eskalerer, russland provoserer, men glemmer å se på at vesten kanskje gjør det samme og mer til overfor Russland. Nei, jeg sier ikke at Russland er uskyldige. Jeg bare sier at Norge og vesten jammen meg ikke er uskyldige heller.

    Du skriver at de bruker tilnærmet alle midler for å destabilisere Europa og USA. Ja, russisk innblanding er ikke bra. Snu på flisa. Har vesten brukt alle midler for å destabilisere Russland? Er det litt what goes around, comes around? USA fikk smake litt av egen medisin i 2016. Er det noen som har blandet seg inn i andres nasjoners valg i årtier så er det USA.

    Norge er så i lomma på USA at vi ikke en gang tør å takke Russland for at Sovjetunionen frigjorde Nord-Norge. Skammelig!
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Norge bør satse på militært nærvær i nord og holde USAs klamme fingre så langt unna som mulig. Altså det stikk motsatte av hva vi har gjort de siste 5-10 årene, hvor vi har invitert USA inn.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Norge bør satse på militært nærvær i nord og holde USAs klamme fingre så langt unna som mulig. Altså det stikk motsatte av hva vi har gjort de siste 5-10 årene, hvor vi har invitert USA inn.
    Det forutsetter at vi har et godt forsvar slik at vi kan hevde vår suverenitet på egenhånd. Det vil kreve et annet forsvar enn det vi har i dag. Flere fartøyer, og ikke minst flere ansatte i felt. (Skrivebordsoldater har vi mange nok av)
    Legg ned sivilforsvaret, øk bevilgningene til brann og redning, heimevern og forsvaret er mitt forslag, hører du Erna ?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Ja, Norge har bygget opp en ekspedisjonsstyrke for å leke USAs cowboy og overlatt nærforsvaret til USA. Rent idioti av hodet under armen-politikk.

    Ønsker USA å være verdensbølle, la de selv ta de menneskelige følgene med skadete og tapte liv.

    Send de norske soldatene hjem fra Afghanistan, Syria og hvor enn de befinner seg. Ønsker norske politikere å sende soldater i krigssituasjoner så skal deres egne sønner, døtre, nieser og nevøer sendes ut i ilden først. Krig er en vederstyggelighet som Norge skal holde seg for god til å påføre andre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn