Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Bortforklaringer og tåkeprat, nedlatende utsagn og mytespredning om bo- og leveforhold i distriktene greier rikspolitikerne alldeles utmerket på egen hånd.. serlig når de sitter i regjering....
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    ....og med en gang de ikke gjør det lenger, så er det plutselig krise at regjeringa ikke har gjort noe med det.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.454
    Antall liker
    7.792
    Torget vurderinger
    0
    Og det eneste man kan trekke ut fra den sittende regjeringen ( og deler av opposisjonen ) sin politiske overbevisning er at disse "distriktenes problemer" vil bli såå mye bedre håndtert om vi bare overlater håndteringen til Brussel!
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg er definitivt ikke noen EU-tilhenger, men av og til kan man fristes til å lure på om det faktisk kunne bli slik.... :cool:
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    klassisk treneringsstrategi det der.

    Vi tør ikke å si nei, fordi det vil frastøte oss potensielle velgere. La oss heller bruke millioner av kroner på å utrede. Vinn-vinn. Våre kompiser får statlige penger i kassen og vi kan late som om vi er handlingskraftige.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Høyre har dessverre lært den leksen av AP. det er en skam! det er ille nok med et slikt parti i norsk politikk
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    AP ser problemet, men innser ikke at de har vært med på å skape det......


     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    AP har evig nok med "å finne seg sjæl...." De løper fortsatt i ring rundt seg selv, og ingen vet hvor haren hopper....
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    At AP har vært med på å skape det betyr ikke at vi bør mangedobble hastigheten med Høyre ved roret.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Bevares...
    Forskjellen på AP og Høyre er hastigheten på innføringen av forjævligseringen.....
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Denne syntes jeg var festlig da han sa det, men nå klarte dere å få meg til å tenke på den igjen:

    Støre er også grunnleggende uenig med dem som mener at det er mange likheter mellom Ap og Høyre.

    – Det er klare ulikheter i grunnleggende verdier, sier han og sammenligner med to fartøyer som legger ut fra kai med samme kurs, men ulik fart.

    – Over tid blir det lang avstand mellom dem, sier Støre
    så Støre; med andre ord sa du akkurat at dere ønsker å oppnå nøyaktig det samme, og at de som mener det er mange likheter mellom Ap og Høyre har helt rett.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.279
    Antall liker
    34.815
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En gang for lenge siden fylte Høyre 100 år. Gaven fra AP, overlevert av Gro Harlem Brundtland, var en forgylt bremsekloss fra bil. I overrekkelsestalen la hun ut om hvordan Høyre hadde vært en bremsekloss mot alle sosiale reformer i hundre år. I takketalen understreket Jo Benkow viktigheten av å ha et konservativt parti med nettopp denne rollen, slik at man ikke gjør lite gjennomtenkte endringer drevet frem i en stemningsbølge. For vi vet jo hvordan det går med en bil som mister bremsene, sa han. Så vidt jeg vet henger bremseklossen på æresplass i Høyres Hus ennå.

    Hvilket forøvrig ikke hindret at Benkow gikk sammen med Solberg og Clemet og sikret flertall for partnerskapsloven da den ble stortingsbehandlet.

    Men teknikken med å sparke en plagsom sak over til en mer eller mindre hurtigarbeidende komité for videre utredning er langt fra ny.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Jeg lurer på om jeg muligens har oppdaget en av Østlandets største kollektivtransport-bakevjer: Rjukan.

    Kom frem dit lørdag formiddag etter en rusletur over østlige Hardangervidda og skulle ta meg hjem til Oslo. Hvilke muligheter finnes da? Jo - en buss som gikk klokken 09:30 (to timer før jeg ankom). Deretter null, niks, zip, nada. Nå kan man innvende at jeg burde gjort bedre research på forhånd, men det er sjelden et problem å på en eller annen måte komme seg til Oslo med offentlig transport om man ikke har det veldig travelt, noe jeg ikke hadde.

    Nuvel. Med noe såpass retro som bruk av tommeltotten og en smått surrealistisk mengde flaks med haik nr. 2 kom jeg meg til Notodden hvor det går buss til Oslo hver time, så da ordnet det seg til slutt.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Sånn er det når alt skal konkurransesettes og alle ledd skal tjene penger. Distriktene ender opp med et elendig tilbud, da det er umulig å tjene penger og samtidig ha hyppige avganger.

    Rjukan er alldeles ikke alene om slik kollektivtrafikk.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Er neppe bare Rjukan som er slik for å si det mildt. Dette er vel nærmere regelen enn unntaket.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.309
    Jeg tror det også er dårlig forbindelse fra Oslo til Rjukan på lørdager....
    På den annen side er et sted ikke nødvendigvis en bakevje selvom det ikke er avgang til Oslo hver halvtime med en eller annet form for kollektiv transport.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Jeg kan ikke se å ha sagt noe om hvor vidt Rjukan er en bakevje eller ikke, kun at kollektivtransporttilbudet var det. Det skal sies at på hverdager var det en god del bedre og søndag gikk det faktisk to avganger til Kongsberg / Notodden, fra hvor det er mye forbindelser videre. Det er også litt uvisst om tilbudet nå om dagen er dårligere enn normalt da det er en veistrekning som er stengt i området og alternativ trase må kjøres. Vy har også vunnet ett eller annet anbud der ser det ut til, noe som neppe er et pluss.

    Neste gang skal jeg i alle fall gjøre bedre research på forhånd. Starten på turen gikk for øvrig fra Biri ved Mjøsa til Halne Fjellstue på Hardangervidda. Den foregikk som følger:

    - lokalbuss til Gjøvik
    - buss Gjøvik - Fagernes
    - buss Fagernes - Gol
    - Buss for forsinket Bergensbane Gol - Geilo

    Lokalbuss videre til Halne var gått for lenge siden (skal normalt korrespondere med Bergensbanen, men den var nesten to timer forsinket)

    - forsinket Bergensbane Geilo - Ustaoset
    - haik med to hyggelige jenter Ustaoset - Haugsstøl
    - haik med hyggelig fyr Haugastøl - Halne. Han skulle egentlig ikke så langt, men kjørte meg helt frem så jeg slapp å haike på ny.

    Lett skal det ikke være. Total reisetid ble åtte og en halv time. Med egen bil ville det tatt tre og en halv.

    Var litt gøy å haike igjen. Kan ikke huske sist jeg gjorde det.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.279
    Antall liker
    34.815
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sånn er det når alt skal konkurransesettes og alle ledd skal tjene penger. Distriktene ender opp med et elendig tilbud, da det er umulig å tjene penger og samtidig ha hyppige avganger.

    Rjukan er alldeles ikke alene om slik kollektivtrafikk.
    Alternativene er jo enten at billettprisen gjenspeiler hva det koster å kjøre en 42-seters buss tilnærmet tom for passasjerer, eller at noen andre tar regningen over skatteseddelen. Bussjåføren har samme lønn, dieselen koster det den koster, bussen må skiftes ut etter ti år eller så, og det er nesten ingen passasjerer. Halvtimesavganger til dalstroka innafor er og blir dyrt, uansett organisering. Spørsmålet er bare hvem som skal betale.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Alternativene er jo enten at billettprisen gjenspeiler hva det koster å kjøre en 42-seters buss tilnærmet tom for passasjerer, eller at noen andre tar regningen over skatteseddelen. Bussjåføren har samme lønn, dieselen koster det den koster, bussen må skiftes ut etter ti år eller så, og det er nesten ingen passasjerer. Halvtimesavganger til dalstroka innafor er og blir dyrt, uansett organisering. Spørsmålet er bare hvem som skal betale.
    På vei til vidda, på bussturen mellom Gjøvik og Fagernes, var jeg eneste passasjer nesten hele den ~2 timer lange turen. Kom på noen andre da bussen nærmet seg Fagernes, men lenge var det bare meg og sjåføren.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.279
    Antall liker
    34.815
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dersom det er ønskeleg med nye etableringar i distrikta, må ein ta kostnaden. Dersom ikkje, må det seiast i klartekst.
    Det spørs jo hvem «ein» er. Der jeg vokste opp er det omtrent samme kollektivtilbud nå som det alltid har vært: En bussavgang til kommunesentret med videregående skole og sykehus tidlig hver morgen og en returavgang hver ettermiddag på ukedager. Dessuten et par båtavganger til byen hver morgen og returer hver kveld, men bare en båt inn på lørdag morgen (handletur) og søndag kveld (ukependling). De eneste endringene jeg kunne se fra salig Fru Ingers dager var at det nå er to båtavganger hver morgen, ikke bare en, og langt kortere reisetid.

    Jeg vet ikke helt hvilke bedrifter eller institusjoner som ville etablere seg der om det kom fler buss- og båt-avganger. Jordbærpian har dessverre tatt siste båt hjem for lenge siden. Det er litt vanskelig å se kundegrunnlaget for pendlerruter motsatt vei og til andre tider. Om man satte opp tre-fire ekstra avganger hver vei tipper jeg totalt antall passasjerer ville bli ganske nøyaktig det samme, bare med enda færre i hver buss og på hver båt. Det ville definitivt bli økte kostnader, muligens økte billettpriser (og større lekkasje til privatbil), mot en hypotetisk etablering av et eller annet. Ser ikke helt den.
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det er forsåvidt enkel matematikk - det er ikke bærekraftig, hverken økonomisk eller miljømessig, å kjøre med (nesten) tomme busser. Når du har ei bygd med 20-30 fastboende, hvorav mesteparten er nødt til å ha egen bil pga jobb, så blir det skoleruta som blir eneste bussforbindelse.

    Samtidig så kan ikke kaffe-latte-gjengen gnåle om at det skal benyttes kollektivt - Ute i bygdene er privatbilen et bedre miljøvalg enn buss.

    Johan-Kr
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.225
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nå har jeg aldr fått med meg noe gnål om at det skal benyttes kollektivt på plasser der "ingen skulle tru at nokon kunne bu". Bil, traktor, moped whatever er et fantatstisk fint fremkomsmiddel og med en elektrisk så er man heller ikke avhengig av at det er en bensinstasjon i nærheten. :)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Heldig da, om man har strøm ute i provinserne..... ikke lenger gitt, etter at kraftselskapene er fritatt fra leveringsplikten....
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.225
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ifølge relevante nettsteder har alle husstander i Norge strøm. Noen unntak finnes sikkert, men de har vel solcelle eller eget vannkraftverk😊
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.225
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg forstår virkelig ikke all den surmaga kritikken på alle mulige områder. Greit nok at veiene ute i distriktene er dårlige og bør absolutt bli bedre, men de som bor på en liten plass med fantastisk natur, stor grad av sjølberging, lave boutgifter og enormt med plass kan da ikke forvente å ha et offentlig tjenestetilbud på lik linje med de som bor i Groruddalen ? Det er fordeler og ulemper med alt.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg forstår virkelig ikke all den surmaga kritikken på alle mulige områder. Greit nok at veiene ute i distriktene er dårlige og bør absolutt bli bedre, men de som bor på en liten plass med fantastisk natur, stor grad av sjølberging, lave boutgifter og enormt med plass kan da ikke forvente å ha et offentlig tjenestetilbud på lik linje med de som bor i Groruddalen ? Det er fordeler og ulemper med alt.
    Jeg forventer ikke å ha et operahus på hvert nes, og heller ikke bussforbindelse hvert kvarter (se mitt innlegg over).

    Jeg forventer et forsvarlig helsetilbud - med fungerende akuttlegevakt, sykehus og fødestue innenfor en rimelig avstand, som ikke umuliggjøres av stengte veiforbindelser pga vær som er helt normalt og vanlig i Nord-Norge.

    Jeg forventer at det er en flyplass innenfor noenlunde kjørbar avstand, og at den flyplassen har et fungerende rutetilbud - et par ganger om dagen hver vei fra Evenes til fylkeshovedstaden vår bør være et minimum (og det bør ikke koste 3-4000 hver vei). https://www.fremover.no/flyruten-mellom-evenes-og-bodo-legges-ned/s/5-17-676156

    Jeg forventer å ha tilgang til fungerende kommunikasjon.

    Jeg forventer at kommunen skal være i stand til å tilby en viss minstestandard for kommunale tjenester, inkludert skole, helse og omsorg.

    Johan-Kr
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Hvor mange selskaper er involvert om du tar fly samme strekningen?
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.810
    Antall liker
    26.414
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Syklet inn i Rjukan på fredagen for og finne ett kafe før klatring over Gaustadtoppen, det var heller ikke det store tilbudet der:coffee: nå letet vi ikke veldig mye skal sies! endte opp på en tippekiosk i hovedgata:rolleyes: fikk det vi trengte kaffe,cola,kvikklunsj:)
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn