Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Da gjenstår det å se hva dette fører til.

    Krystallkula mi sier: Absolutt ingenting ut over tomme ord.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Utover endrer praksis i NAV (og sikkert endring i reglene for å forhindre trygdeeksport og sørge for at folk er reelt arbeidssøkende i Norge) hva mener du burde skje helt konkret og med hvem?

    systemsvikt er nettopp at systemet svikter, ikke nødvendigvis at man kan peke på hvem sin feil noe faktisk var.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.454
    Antall liker
    7.788
    Torget vurderinger
    0
    Brynestad pisser en liten skvett på gjerdestolpene til Skjeldam & co? 😁


    Men selvsagt.
    Fruen og jeg hadde planlagt et hutigrutecruise nå i høst. Dels fordi vi har hatt lyst til det i mange år og har sett den grimme realitet i øynene at det du ikke gjør i tide får du aldri gjort! Og dels for å feire at kreftbehandlingen har lykkes over all forventning.

    Men etter å ha sett Skjeldam i "fri dressur" har på en snodig måte lysten på et slik cruise forsvunnet som dugg for sol! Nå driver ikke Brynestad direkte i konkuranse med Hurtigruten når man ser på seilingsrutene, men for å være helt ærlig frister det mere å bruke pengene på "Seadream Yacht Club" enn hos Hutigruten! Og jeg mistenker at jeg ikke er den eneste som tenker slik!

    La meg også få legge til at Hurtigrutens bedritne personalpolitikk heller ikke gjør det fristende å seile med selskapet! Permitere sine norske og hente inn philipinere!? FY FAN! Men den vrien hadde man som kunde heller ikke vært klar over hvis ikke dette Corona utbruddet hadde kommet.

    Og Skjeldam har full tillit hos styret! Problemet som treffer dem nå er at kundene ikke lenger har tillit til styret og Skjeldam!
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Myndighetene må gjøre noe sies det, men det er vel myndighetene som har gjort dette mulig? Medmindre "myndighetene" er komplett inkompetente, og ikke forstår helt åpenbare konsekvenser av egen politikk, får vi anta at dette er en ønsket utvikling.....

     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    2.471
    Torget vurderinger
    1
    Det er et vanskelig spørsmål og alt etter sak kan nok begge alternativer være rette, når det gjelder denne saken er det helt klart en villet utvikling for hvem vil ikke ha billigere håndverkere, hushjelp og bilmekanikere, så lenge ikke «jeg» blir utsatt for lønnspress er det jo fint for meg :rolleyes:
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Vel, skipene det her er snakk om er registrert i NIS. Da forventer man ikke å finne norsk mannskap om bord ut over offiserene.
    Ellers har jeg sans for japansk forretningskultur, der tar ledere som viser seg udugelige konsekvensen av sine handlinger eller mangel på handling.
    I Norge blir udugelige ledere bare resirkulert så de kan fortsette å gjøre skade andre steder.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    2.471
    Torget vurderinger
    1
    For virkelighetsfornekterne som sutrer over alternative mediers forhold til sannhet er det greit å minne de på at om den røde brigade av journalister hadde vært litt nærmere sannheten når de rapporterte ville ikke disse oppstått.



    Her ser man hvordan nrk får en somalisk asylsøker til å fremstå som………

    "20. februar i år rundt 03:00 om natta skal mannen i 20-årene fra i Nord-Gudbrandsdal ha tent på Dombås kirke."
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For virkelighetsfornekterne som sutrer over alternative mediers forhold til sannhet er det greit å minne de på at om den røde brigade av journalister hadde vært litt nærmere sannheten når de rapporterte ville ikke disse oppstått.
    Fra linken:
    – Han har oppgitt som grunn til handlingene at han var sint og forbannet fordi en norsk mann har satt fyr på koranen uten at politiet har gjort noe med det. Det skrev Hedmarken tingrett i kjennelsen etter siktelsen.
    Det motivet er kanskje enda mer relevant enn eksakt hvilket land han stammer fra? Det legges jo ikke veldig skjul på at dette er en muslim som gjorde dette for å "straffe" det norske samfunnet på religiøst grunnlag.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    2.471
    Torget vurderinger
    1
    Fra linken:


    Det motivet er kanskje enda mer relevant enn eksakt hvilket land han stammer fra? Det legges jo ikke veldig skjul på at dette er en muslim som gjorde dette for å "straffe" det norske samfunnet på religiøst grunnlag.



    Hvorfor i alle dager skulle det være mer relevant?

    Og om man mente det var relevant så hvorfor plassere det nederst der flesteparten har slutte å lese, vi er ikke helt Sverige enda der de etterlyser sykkelen til gjerningsmannen fremfor han da dette ville være stigmatiserende :rolleyes: men selvsagt er dette med hensikt man vil da ikke undergrave den vidunderlige multikultur.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Motivet for en forbrytelse og tilståelsen er vel mer relevant i en nyhetssak om siktelsen enn gjerningsmannens hudfarge, slik jeg ser verden. Hudfarge, høyde, vekt, antrekk og skonummer ville vært mer relevant hvis man etterlyser en person på frifot og behøver tips om hvor vedkommende befinner seg.

    Jeg ser ditt poeng, men synes ikke den saken var det beste eksemplet.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    2.471
    Torget vurderinger
    1
    Motivet for en forbrytelse og tilståelsen er vel mer relevant i en nyhetssak om siktelsen enn gjerningsmannens hudfarge, slik jeg ser verden. Hudfarge, høyde, vekt, antrekk og skonummer ville vært mer relevant hvis man etterlyser en person på frifot og behøver tips om hvor vedkommende befinner seg.

    Jeg ser ditt poeng, men synes ikke den saken var det beste eksemplet.
    Hvorfor blande inn hudfarge? Det er da mye mer relevant å informere om den kulturelle bakgrunnen da det ofte virker å være mangel på impulskontroll og reaksjoner helt ut av proporsjoner i forhold til disse såkalte krenkelsene.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    2.471
    Torget vurderinger
    1
    Selv ikke i Norge kan utdannelse kompensere for woke eller religiøs indoktrinering og det er smått skremmende å se at det blir flere og flere av disse, har du så sterk religiøs overbevisning at man ikke en gang klarer å legge fra seg identitetsmarkører har man ingenting der å gjøre.



    Denne konstateringen er da litt morsom……

    «Minoriteter er allerede underrepresentert i det norske rettssystemet.»

    Tallmaterialet sier vel at det er motsatt, men det er vel på den andre siden….

     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.988
    Antall liker
    707
    Det har vært en debatt i DN og Aftenposten de siste dagene om forholdene på Kunsthøgskolen i Oslo. Skal studentene lære å bli kunstnere, eller skal de læres de "riktige" holdningene?
    Høgskolen i Østfold har lignende sjuke. De lyser ut en stipendiatstilling i, ja, et eller annet.
    Jeg klippet ut teksten og gjengir den her. Som bonus er det nederst en lenke til en annen som heller ikke skjønner noe.

    About the position
    Norwegian Theatre Academy (NTA) at Østfold University College in Fredrikstad offers a research and study environment in the expanded fields of acting, performance and scenography. Students inquire into the intersections of art and society with internationally practicing guest artists and faculty. Values informing the education rely on listening, collaboration, staying with failure, re-imagining material relations, excavation and play.
    Østfold University College is together with other universities and university colleges affiliated with the Norwegian Artistic Research Fellowship Programme, PKU, and NTA is now seeking a well-qualified candidate for the programme. The fellow’s artistic research project and its development during the fellowship period is at the core of the program. The goal is to develop artistic competence at a high international level. Within the Norwegian Artistic Research Fellowship Programme, the fellowship period is stipulated to three years, and completion of the programme confers associate professor competence.
    For the time being, Norwegian Theatre Academy, Østfold University College, employs three research fellows enrolled in the programme.
    We are inviting artists to apply for a research fellowship with a focus on roots in indigenous knowledge systems, who have developed artistic practices across or inside political and cultural borders (or in Diaspora). Indigenous knowledge systems can be interpreted in a broad geographical and cultural context and it is up to the applicant to position their work accordingly. This generally refers to culturally specific artistic perspectives which deal with displacement and strategies of fragmentation and recovery, developing parallel to, in resistance of and in some cases, existing prior to dominant cosmologies or structures. We are looking for a research fellow whose artistic practice includes anti-colonial perspectives, where contested ethics is at stake in the research. Applicants might, for example, bring interest in both archival and emerging practices and materials into dialogue, across contested borders, through fields such as performance, scenography, composition, choreography or theatre. The fellowship is rooted in artistic research where developing new artistic works/practices/methods are in focus. NTA is committed to fostering a research environment for practicing artists coming from a range of backgrounds, including applicants without prior links to established institutions, academies or Networks.


    Og så var det hun som heller ikke skjønner noe:
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Synes å være produsert av en svadagenerator.....
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Plenty av svadageneratorer i det norske samfunnet..... mange av de har også kropp og føtter, og jaggu finnes det flere av de også i vår nasjonalforsamling....
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    galskapen vil ingen ende ta (og det blir bare verre om ikke universitetsledelsen erhverver seg ryggrad igjen):

     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Jeg setter på meg djevelens advokat-klær.

    En arbeidsgiver har omsorgsplikt for både varsler og den anklagede. Så det kan være at varsler har en bitteliten sak her. UiB bidro til et narrativ der varsleren ble offentlig latterliggjort, om enn anonym, noe som ikke akkurat er å vise omsorg. Dog, på den andre siden, hva media skriver er ikke UiBs ansvar, men media.

    Jeg regner med at rektor har tatt et par ord med innenhus ekspertise som f.eks. Ståle Einarsen ved UiBs psykologiske institutt.

    Når det kommer til mulig erstatningsansvar så tror jeg nok at den tyske studenten kan se langt etter summer her. Hvilke tap har han lidd, og hvilken skade har han tatt på kropp og sjel? Det må dokumenteres, noe som ikke er helt enkelt i disse korona-tider. varsler-sak eller korona, eller annet?

    Tar nå av meg djevelens advokat-klær.

    Man må være bra selvopptatt (og paranoid?) for å tro at en foreleser latterliggjør deg via en forfatter-historie.
    Universiteter kan ikke bli til et sted hvor folk som føler seg krenket uten videre kan kreve endring av omgivelsene og den krenkede ikke må jobbe med seg selv, sine følelser, og sine reaksjoner på følelsene som oppstår.
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ˆ
    en får håpe at du har rett der i advokatklær (men jeg tviler)
    uten kappen på er du vel nær en innertier.

    det er bare så trist.

    antirasistisk senter kjører en billedkampanje:

    et av de bildene er denne:



    saken det gjaldt ble avvist som et ingenting av fakultet og institutt etter at studenten hadde meldt det hele inn gjennom «si fra» opplegget.

    hennes handicap som utenlandsk var en kommentar om at hun kanskje hadde et handicap som utlending mht det rent språklige. de leverer inn skriftlige arbeider de får tilbakemelding på, må vite…
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Når ble det å påpeke at noen ikke behersker Norsk godt nok rasisme?
     
    Sist redigert:

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    ˆ
    en får håpe at du har rett der i advokatklær (men jeg tviler)
    uten kappen på er du vel nær en innertier.

    det er bare så trist.

    antirasistisk senter kjører en billedkampanje:

    et av de bildene er denne:



    saken det gjaldt ble avvist som et ingenting av fakultet og institutt etter at studenten hadde meldt det hele inn gjennom «si fra» opplegget.

    hennes handicap som utenlandsk var en kommentar om at hun kanskje hadde et handicap som utlending mht det rent språklige. de leverer inn skriftlige arbeider de får tilbakemelding på, må vite…
    Ja, dette er vitterlig bare trist.

    Hjelper selvsagt ikke at det nok er mange tonedøve professorer der ute som nok kunne vært ørlite mer forsiktige med hvordan de ordlegger seg og hvilke vitser de finner det for godt å dra under forelesning.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde engang en professor som dro følgende distriktspolitisk ukorrekte vits: En journalist oppsøkte en avsidesliggende gård uten vei, innlagt vann og elektrisitet. I løpet av intervjuet spurte han den gamle bonden om det ikke ble kjedelig å sitte der i de lange og mørke kveldene. Nei, svarte bonden, eg hev to systre. Å, mente journalisten, men to søstre, blir det noe særlig underholdning av det, da ? Dei er ikkje mine systre, kvad bonden.

    Det viste seg deretter at vitsen tydeligvis var skrevet opp i professorens notater, og at hukommelsen hans kanskje ikke var helt god, for i neste time gjenga han eksakt samme forelesning komplett med samme vits. Vi lo like godt andre gang, men kanskje ikke helt av samme grunn.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    vi ser ut til å nærme oss en tilstand hvor normaliteten – stedet for de gode og dårlige vitser, den heldig og uheldige formulering, hyllesten og kritikken osv. – begynner å likne et minefelt.

    dette minefeltet har mulige konsekvenser som fører en inn i den selvpålagte sensur.

    det er trist, fordi det er en frigjørings- og respekttanke som er gått av hengslene og slått om i sin motsetning hvor det er en ny form for undertrykkelse som viser seg, og det gir føde til tullingene som skriver i askøy budstikke; folk som ikke ser den opprinnelige frigjørende motivasjon.

    de to – den regressive «frigjøringsbevegelse» og den likeså identitetspolitiske (i dårlig forstand) høyreside – lever på hverandres favntak. de torpederer begge normaliteten.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Krenkofilien har nok inntatt Norge også..... nå nærmer jeg meg pensjonsalder med raske skritt, så da kan jeg vel si hva f.. jeg vil for bare og avskrives som "old fart.."
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    https://nordnorskdebatt.no/article/...fj245VSQ_rNa6wLgWkMIXoJ_DdBXNEP1nF47VB0SCV1Qo

    Ikke bare ledere hos Hurtigruten som burde ta en alvorlig og morsk titt i et speil!
    Men sitter man høyt nok på strå og tilhører det rette partiet er det visst ikke grenser for hvilken rolleblanding man kan tillate seg!
    Er det samme ordfører som nylig tapte slaget om å opprette et skianlegg med hyttebygd, hvor han selv var veldig investert i hyttebygden?

    Han har vel noen kroner å ta inn igjen da han ikke fikk avkastningen han håpte på der.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    2.471
    Torget vurderinger
    1
    Når ble det å påpeke at noen ikke behersker Norsk godt nok rasisme?

    Alt kan bli rasisme, se bare hvordan det gikk når man påpekte at kebabnorsk muligens ikke er godt nok i alle jobber.

    I lang tid har det hatt en pris å ikke uttale seg politiskkorrekt nok eller ha de rette meningene, man har måtte tåle å bli omtalt i de mest nedrige vendinger, selv vold blir innimellom akseptert så lenge det er av de gode. Mobben har nå virkelig fått vann på mølla og om noen skulle finne et eller annet de mener er krenkende er det kort vei til arbeidsløsheten og hemmelig adresse for den som har våget seg utenfor mobbens aksepterte rammer.

    Er man derimot på «fuck Sylvi Listhaug» og «fuck politiet» så får man tildelt priser og blir tildelt en varm armkrok av pressen når noen tar til motmæle med samme ubehøvlede språk.
     

    budda

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    440
    Antall liker
    173
    Sted
    Mandal
    Torget vurderinger
    8
    Anbefaler å se på you tube der Jon Holden har noen meget gode videoer om vår tilstand !
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Konspirasjonsteorier og homeopati I skjønn forening der altså. Sludder og vås.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    https://nordnorskdebatt.no/article/...fj245VSQ_rNa6wLgWkMIXoJ_DdBXNEP1nF47VB0SCV1Qo

    Ikke bare ledere hos Hurtigruten som burde ta en alvorlig og morsk titt i et speil!
    Men sitter man høyt nok på strå og tilhører det rette partiet er det visst ikke grenser for hvilken rolleblanding man kan tillate seg!

    Det var fordi han var "rolleblandet" at han fikk jobben som ordfører. Var ikke engang medlem av AP. Det er dette som er problemet i Norge; det går på bekjentskap og hvem man har sex med.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.454
    Antall liker
    7.788
    Torget vurderinger
    0
    Alt kan bli rasisme, se bare hvordan det gikk når man påpekte at kebabnorsk muligens ikke er godt nok i alle jobber.

    Det som er trist er at noen av dagens unge tror på dette våset om at alt språk er godt nok og kjempetøft.

    Den dagen du da søker jobb i et la oss si "kommunikasjonsfirma", ikke nødvendigvis hos Geelmynden men et hvilket som helst et av de andre, la oss
    for eksempelet si "First House", så vil du oppleve at de tar høflig i mot deg, de passer nøye på at du får god tid i intervjuet til å presentere deg og du må gjerne tro at du har jobben nesten sikret. Men når du får brevet, de vil også selvsagt sørge for at du får det skriftlig, så får du beskjed om at "denne gangen nådde du ikke helt opp da det var en så utenomordentlig flink søker i denne runden! Men de ønsker deg hjertelig velkommen til å søke neste gang de har en ledig stilling.

    Hva skjedde mon tro? Du snakket ikke godt nok norsk, en medarbeider som snakker "kebabnorsk" var ikke det de ønsket seg. Det at du hadde pakistansk, tyrkisk eller syrisk bakgrunn spiller for dem ingen rolle, det kan gjerne være positivt! Men en som skal representere firmaet utad må bare ikke snakke som om han kommer rett fra en alfabetgjeng på Holmlia! (Eller hvor i Oslo disse alfabetkjeksene kommer fra! )

    Og dette gjelder ikke bare slike kommunikasjonsfirmaer. Det være seg engineering, olje eller samme fan hva. Brukelig god engelsk er ofte et must og det vi altså ikke har lov til å si høyt, - god norsk både skrfitlig OG muntlig!

    I eksemplet over løper intervjuet godt slik du ser det og brevet etterpå er både høflig og oppmuntrende. Dette selv om de bestemte seg for "Nei, ikke, aldri!" med en gang du åpnet munnen. Grunnen til dette er at de vil gjøre alt i sin makt for å kunne skli unna beskyldninger om rasistiske holdninger som bakgrunn for at du ikke fikk jobben. Du får minst like god tid som alle de andre, de er høflige og behandler deg profesjonellt pent, du får sikkert tilbud om Cola, Farris eller kaffe og du får et brev som rent ut sagt oppfordrer deg til å søke neste gang. Du kan da ikke løpe til Dagbladet og rope "RASISTER RASISTER" med en slik historie, selv Dag'bla vil nok ikke bruke deg i en sosialpornografisk artikkel om rasisme i næringslivet.

    Så feilen var at du trodde på de som sa at språket ditt, din kebabnorsk var god nok! Du får nok jobb hos BurgerKing eller ISS, men drømmejobben? Tvilsomt!
    Det alle disse firmaene som med "høye kneløft og trompetfanfarer" sa at de på grunn av uttalelsene om kebabnorsk ville kutte all kontakt med Geelmynden & Kiise har til felles er nettopp det at de selv ikke ville ha ansatt en som snakker kebabnorsk i en jobb nær ledelsen. På gulvet, ja men ikke i en godt betalt "drømmejobb" innenfor management.

    Jeg har selv sittet i intervjugruppe og avvist folk på grunn av talefeil, dårlig engelsk uttale ( på tross av 5 i faget fra VGS ) og også på grunn av "dårlig norsk". I dette tilfelle en "interessant" dialekt. Og hadde det kommet en kar eller frøken fra Groruddalen med kebabnorsk så ville jobbdrømmen ha sluttet der og da!
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hvis dere tror det handler om irritasjon over at kebabnorsk ikke er godt nok, har dere gått glipp av både kontekst og den faktiske kritikken mot Geelmuyden. Ikke rart det blir polarisering i samfunnet.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    2.471
    Torget vurderinger
    1
    Selvsagt har vi det :rolleyes: men du kan sikker forklare oss det, selv om vi vet at din forklaring ender opp med rasisme
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.471
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er i hvert fall en kjerne av sannhet i det Spiralis sier. Med ring i nesa og halve hodet barbert får du heller ikke jo som kunderådgiver i bank, og det er gode grunner for det, uansett din etnisitet. På et kundesenter stiller det nok ganske sikkert mindre rolle.

    Eksemplene er mange; Pene og høye mennesker har bedre karrieremuligheter også, det viser seg av undersøkelser. Siviløkonomer ansetter siviløkonomer. Etnisitet er en en del av en ganske stor mix rundt menneskelig adferd. Noe av det velbegrunnet (skal du selge noe må selgeren etablere ett eller annet felles fundament med kjøperen), noe av det fordi det rett og slett ligger dypt i den menneskelige psyke (stammeinstinkter osv).
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Selvsagt har vi det :rolleyes: men du kan sikker forklare oss det, selv om vi vet at din forklaring ender opp med rasisme
    Tror ikke det nytter, ikke en gang om man forsøker med teskje. Det er ganske åpenbart, at med kommentarer som denne:
    Alt kan bli rasisme, se bare hvordan det gikk når man påpekte at kebabnorsk muligens ikke er godt nok i alle jobber.
    Så har man ikke fulgt debatten i Kampanje.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    2.471
    Torget vurderinger
    1
    Det er helt riktig, ser ikke noen grunn til å lese så mye der, kommunikasjonsbransjen gir meg nesten like mye utslett som influensers, men dette er vel hva han sa så hvor er rasismen?


    "- Ja, når vi søker etter folk er det ikke noe drawback å hete Ahmed, men du må kunne norsk. Det er en del med etnisk bakgrunn som ikke er gode nok i norsk og vi lever i en skriftlig kultur. Kebabnorsk er ikke godt nok i GK, sa Geelmuyden til Kampanje tidligere denne uken."
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn