Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Det er i hvert fall en kjerne av sannhet i det Spiralis sier. Med ring i nesa og halve hodet barbert får du heller ikke jo som kunderådgiver i bank, og det er gode grunner for det, uansett din etnisitet. På et kundesenter stiller det nok ganske sikkert mindre rolle.

    Eksemplene er mange; Pene og høye mennesker har bedre karrieremuligheter også, det viser seg av undersøkelser. Siviløkonomer ansetter siviløkonomer. Etnisitet er en en del av en ganske stor mix rundt menneskelig adferd. Noe av det velbegrunnet (skal du selge noe må selgeren etablere ett eller annet felles fundament med kjøperen), noe av det fordi det rett og slett ligger dypt i den menneskelige psyke (stammeinstinkter osv).

    Folk ansetter gjerne folk som er lik en selv. Ansetter også gjerne folk som er utdannet ved samme institusjon som en selv. Domineres yrkesgruppen ved ansatte utdannet ved en bestemt institusjon, vil dette forsterke seg. Det er en tydelig rangering av Universitetene. Nå jeg var ved UIO var de på nest sisteplass; sisteplassen var UIT. Om man fikk jobb eller ei (i tøffe tider) var mer avhengig av hvor du var utdannet (og kjønn!) enn karakterene. Dette gjenspeiler ikke kvaliteten på utdanningen.

    Ved jobbsøking blir man diskriminert hele tiden: alder, kjønn, bosted, hudfarge, utseende, dialekt, språk, utdanningsted etc.....
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det er helt riktig, ser ikke noen grunn til å lese så mye der, kommunikasjonsbransjen gir meg nesten like mye utslett som influensers, men dette er vel hva han sa så hvor er rasismen?


    "- Ja, når vi søker etter folk er det ikke noe drawback å hete Ahmed, men du må kunne norsk. Det er en del med etnisk bakgrunn som ikke er gode nok i norsk og vi lever i en skriftlig kultur. Kebabnorsk er ikke godt nok i GK, sa Geelmuyden til Kampanje tidligere denne uken."
    Og hva var spørsmålet?
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    Og hva var spørsmålet?


    "Likevel blir han overrasket over måten Geelmuyden svarer på et spørsmål om hvilke tiltak GK har for å sikre mangfold i byrået.


    - Ja, når vi søker etter folk er det ikke noe drawback å hete Ahmed, men du må kunne norsk. Det er en del med etnisk bakgrunn som ikke er gode nok i norsk og vi lever i en skriftlig kultur. Kebabnorsk er ikke godt nok i GK, sa Geelmuyden til Kampanje tidligere denne uken."



    Ser fremdeles ikke problemet, men det han skulle svart var at vi ansetter de beste vi får tak i......
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Som sagt, ikke noe poeng i å diskutere en sak du ikke har fulgt. Les det opprinnelige intervjuet, så finner du ut hvilket spørsmål som i utgangspunktet ble tatt opp.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    Som sagt, ikke noe poeng i å diskutere en sak du ikke har fulgt. Les det opprinnelige intervjuet, så finner du ut hvilket spørsmål som i utgangspunktet ble tatt opp.
    Det jeg har limt inn er rett fra kampanje og om dette ikke er riktig og du er så informert om saken burde det være lett å henvise til riktig sted, men det er vel mye mer tilfredsstillende å sitte å gnåle om rasisme.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Har ikke gnålt om rasisme, det jeg har påpekt er at det ikke er noen som har kritisert GK for ikke å ansette folk som snakker kebabnorsk, som du opprinnelig hevdet. Det man har reagert på er insinuasjonen og fordommene om at alle brune snakker kebabnorsk og dermed ikke er kvalifisert for jobb i kommunikasjonsbransjen. Når minoriteter i andre byråer så tar til motmæle får beskjed om å lære seg "vestlige verdier" er man på bærtur.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke gnålt om rasisme, det jeg har påpekt er at det ikke er noen som har kritisert GK for ikke å ansette folk som snakker kebabnorsk, som du opprinnelig hevdet. Det man har reagert på er insinuasjonen og fordommene om at alle brune snakker kebabnorsk og dermed ikke er kvalifisert for jobb i kommunikasjonsbransjen. Når minoriteter i andre byråer så tar til motmæle får beskjed om å lære seg "vestlige verdier" er man på bærtur.
    Ser ikke helt ut som du heller behersker godt nok norsk for den kreative tolkningen der er feil, jeg skrev «Alt kan bli rasisme, se bare hvordan det gikk når man påpekte at kebabnorsk muligens ikke er godt nok i alle jobber.» det er ganske langt fra å hevde at noen har kritisert han for å ikke ansette folk som snakker kebabnorsk.

    Nå var ikke jeg til stede og overhørte svaret, men er dette korrekt


    «- Ja, når vi søker etter folk er det ikke noe drawback å hete Ahmed, men du må kunne norsk. Det er en del med etnisk bakgrunn som ikke er gode nok i norsk og vi lever i en skriftlig kultur. Kebabnorsk er ikke godt nok i GK, sa Geelmuyden til Kampanje tidligere denne uken.»



    Er det godt gjort til å få dette til å bli fordom om at alle brune snakker kebabnorsk, men når man mistolker så fundamentalt feil er det ikke rart det blir polarisering
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Nei, det var svaret på hvorfor det var manglende mangfold i kommunikasjonsbransjen, som var hva kampanje tok opp i en artikkelserie. Som sagt kontekst er avgjørende for å forstå hva han svarte på, da må man som sagt ha fått med seg diskusjonen forutgående for svaret og den påfølgende diskusjonen
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Mer som gikk galt:

    Bl.a.
    Mannskapet trudde dei hadde mista styringa, men kunne ha operert skipet etter kollisjonen, viser fersk internrapport. Det er uklart om dette kunne ha berga milliardfregatten. – Blir spekulasjonar, seier sjøforsvarsjefen.
    Typiske menneskelege barrierbrot rapporten avdekte:

    • prosedyrar blei ikkje følgde
    • fråverande og utilstrekkeleg leiarskap
    • mangelfull planlegging
    • feilvurderingar og feilprioriteringar
    • feil operering
    • mangelfull tryggingsstyring
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    russefeiring er noe som er gått galt - over alle bredder

    en annen er de såkalte fadderukene ved universitetene.

    det siste er selvfølgelig bare en konsekvens av den første. her skal det drikkes og pules.

    ingen grunn til at skoler og universitet skal bygge opp under dette. godt mulig at ungdommen fester likevel, men en skal være ganske blind om en tror at omfanget vil være det samme uten at skolene bygger opp under det.

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Studentene bør vel få en grunnleggende innføring i hva som er studietidens essens først som sist? Det er vel ikke fag store deler av studentmassen er opptatte av?

    Bare vent, det neste blir vel at det etableres en tradisjon med studietidsbil og så ruller de rundt i Oslos gater glade og fulle de siste ukene før eksamen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Lært som student:
    1. Hvis vi gjorde det i fjor er det en tradisjon
    2. Hvis vi gjorde det i forfjor også har det alltid vært sånn
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    1/3 av studenter rapporterer om ensomhet. La oss ta fra dem fadderuka også og bare sette de opp til å feile som student.


    Fadderuke organisert via uni i form av små grupper med smittekontroll og smittesporing kan umulig være verre enn uorganiserte sammenkomster.


    Det var full kontroll på smitten i juni, og så fant noen glupinger på å åpne grensene. SE OVER DER! UNGDOM SOM KANSKJE BLIR SMITTET! DE MÅ SKAMME SEG! De som reiste til syden skal alldeles ikke føle på noe skam. Du som antyder det skal skamme deg selv. Det var jo lovlig adferd.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    fadderuke er alt annet enn å redde den stakkars studenten ut av ensomheten. det er meg en gåte hvor en henter denne type argumentasjon fra.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    fadderuke er alt annet enn å redde den stakkars studenten ut av ensomheten. det er meg en gåte hvor en henter denne type argumentasjon fra.
    Fadderuke bidrar til å bygge sosialt nettverk på universitete der bånd knyttes gjennom felles positive opplevelser. Man får også en kjapp omvisning av byen. Skipper du fadderuken som student så gir du deg et handicap. Ikke et uoverkommerlig handicap, men det kan være det lille som gjør at du tipper over. Trives du ikke på studiestedet så fullfører du neppe.

    Alt ved en fadderuke er selvsagt ikke like bra, men totalen er positiv for de fleste.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Å havne i karantene på nytt studiested er vel heller ikke balsam for det sosiale?
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    Her er mer som er gått galt, gutta boys koser seg med å dele ut styrejobber, fallskjermer og pene lønninger, og staten er blitt en av dem

    Linker til en side som er helt upålitelig i følge noen, men i msm finner jeg ikke noe kritisk bare omtale om avgangen.

    Se her ja, litt korrupsjon er ikke til hinder når du er en av gutta, men sjefen og organisasjonen er jo kjent med slikt fra før av så da så… :rolleyes:

     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Jeg setter på meg djevelens advokat-klær.

    En arbeidsgiver har omsorgsplikt for både varsler og den anklagede. Så det kan være at varsler har en bitteliten sak her. UiB bidro til et narrativ der varsleren ble offentlig latterliggjort, om enn anonym, noe som ikke akkurat er å vise omsorg. Dog, på den andre siden, hva media skriver er ikke UiBs ansvar, men media.

    Jeg regner med at rektor har tatt et par ord med innenhus ekspertise som f.eks. Ståle Einarsen ved UiBs psykologiske institutt.

    Når det kommer til mulig erstatningsansvar så tror jeg nok at den tyske studenten kan se langt etter summer her. Hvilke tap har han lidd, og hvilken skade har han tatt på kropp og sjel? Det må dokumenteres, noe som ikke er helt enkelt i disse korona-tider. varsler-sak eller korona, eller annet?

    Tar nå av meg djevelens advokat-klær.

    Man må være bra selvopptatt (og paranoid?) for å tro at en foreleser latterliggjør deg via en forfatter-historie.
    Universiteter kan ikke bli til et sted hvor folk som føler seg krenket uten videre kan kreve endring av omgivelsene og den krenkede ikke må jobbe med seg selv, sine følelser, og sine reaksjoner på følelsene som oppstår.
    galskapen er nok mer alvorlig enn antatt

     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    Overaskende for noen muligens men når man fra det store utland har sett hvor tåpelighetene får fotfeste og næring er det ingen bombe at det samme skjer her…..

    Finnes heldigvis noen som tar til motmæle....

     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ^
    «En må huske at identitetspolitikken er et opprør i middelklassen, sjiktet som er i klem mellom oppe og nede i samfunnet. Det er derfor den ikke liker å snakke om klasse, men foretrekker å bestemme folk biologisk og etnisk.»

    får tydelig frem det regressive i en del identitetspolitikk. venstreradikal politikk er det ikke!

    tillegg:

    gjør oppmerksom på denne på samme tematikk
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    galskapen er nok mer alvorlig enn antatt

    Helt sikker på det? UiB har gjort slett arbeid og det er rimelig at de må betale for det.

    Tyskeren varslet oppriktig mot noe som han mente var galt. UiB kan ikke bare lekke informasjon til pressen som får sin "field day".

    — Hvor stor er den samlede summen som studenten vil få erstattet?

    — Vi har ikke fått oversikt over advokatutgiftene, ellers dreier det seg om et beløp på Nok 10 000.-, skriver dekanen.

    I referatet står det at UiB skal sikre studenten anonymitet og beskyttelse.

    — Hva betyr det?

    — Noen har delt fortrolige og taushetsbelagte opplysninger med utenforstående, og det er blitt gjort tilgjengelig for media, inkludert studentens navn. Dette er ikke akseptabelt, og vi vil gjøre det vi kan for å beskytte studentens identitet, og undersøke hvordan disse opplysningene er kommet på avveie, skriver dekan Wold.
    Når det kommer til innholdet i selve varselet så har tyskeren svært lite å fare med i mine øyne (basert på informasjon i media som har hatt sin "field day").
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.630
    Antall liker
    15.714
    Torget vurderinger
    2
    Holm har gått bak scenen i Hurtigrute-styret.

     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Fadderuke bidrar til å bygge sosialt nettverk på universitete der bånd knyttes gjennom felles positive opplevelser. Man får også en kjapp omvisning av byen. Skipper du fadderuken som student så gir du deg et handicap.
    Og hele seansen må selvfølgelig foregå med omtrent 1,8 i promille:rolleyes:
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Og hele seansen må selvfølgelig foregå med omtrent 1,8 i promille:rolleyes:
    Det er ulempen med fadderuken ja. Er litt for mye alkohol, og de alkoholfrie arrangementene er rimelige uinteressante hvor det er vanskelig å knytte bånd.

    Men sånn er da samfunnet i Norge. Du må drikke alkohol skal du knytte relasjoner. Så det er bare å lære seg å drikke, og helst finne teknikker der alkohol-pushere tror du drikker, mens du ikke gjør det.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.413
    Har vi virkelig kommet så galt avsted at alkohol er nødvendig for å bli kjent med andre mennesker?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Har vi virkelig kommet så galt avsted at alkohol er nødvendig for å bli kjent med andre mennesker?
    Sånn har det vært i minst 40 år, Pink Panther. Velger du å være avholds så gir du deg selv et massivt handicap.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.911
    Antall liker
    11.300
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg flytta på hybel som 14-åring, og fortsatte på forskjellige skoler til jeg var 23.... ikke var det fadderuke, og alkohyler kom relativt sent inn i bildet.. men det var da ingen problemer å bli kjent med folk...... men selvsagt, - å forlate mamma og pappa og gutterommet og klare seg selv i en alder av 20 må jo være aldeles grusomt, særlig når tilværelsen stort sett har bestått av CS, Fjæsboka og mamma evt pappas mat...... Hva i himmelens navn er det som feiler folk idag, - både avkom og foreldre???
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    nå må du slutte med den offertenkingen, larson.

    du har da annet mer vettugt å komme med.
    Det er dere som kaller det jeg sier for offertanker. Det er dere som leser det jeg skriver som om det gjelder for alle.

    Velger du å være avholds i Norge, så vil du kunne bli ekskludert, enten via egne handlinger eller via andre som utestenger deg.

    Drikker du ikke på fest, hvor mange ganger må du da forklare deg for de andre? Jeg er sjåfør. Jeg må tidlig opp i morgen <-- den unnskyldningen vil få svaret "du kan jo ta 1-2 og være like fin i morgen". Gjennom å avstå fra alkohol forteller du gjennom dine handlinger at du ikke er en av dem. Er det flere faktorer som spiller inn her? selvsagt! Det er uttallige variabler.

    Ta den månedlige sammenkomsten på jobben. Heter det lønningssammenkomst? nei, det heter lønningspils. Når noe har gått bra og det skal feires, hva gjør man? jo, man drar frem sprudlende. Til og med i religioner er det viktig. Jesus gjorde vann om til vin. Alkohol er så innbakt i samfunnet at hvis du velger å avstå fra det, så vil folk se spørrende på deg. Du må faktisk forklare dine handlinger. Det er en massiv kostnad å stille seg på siden av de akseptable sosiale spillereglene. Er det en kostnad som kan overvinnes? Helt klart, men du starter med et handicap. Du napper 2 strenger fra gitaren din. Er du i tillegg uinteressert i fotball og turer, så har du nappet 3 til og er fucked.

    På den andre siden, du kan få pluss i boka ved å være avholds: bedehusmiljø. Der lønner det seg ikke å røre alkohol.


    Jeg vet om flere personer som i sin studietid valgte å lære seg å drikke øl eller vin, fordi de ønsket å ta del av sosialiseringen. De ville ikke bli satt på sidelinjen.


    Å påpeke at alkohol er en viktig del av den norske kulturen og å avstå fra den har relasjonelle kostnader er ikke offertenking.
     
    Sist redigert:
    6

    65finger

    Gjest
    Det er dere som kaller det jeg sier for offertanker. Det er dere som leser det jeg skriver som om det gjelder for alle.

    Velger du å være avholds i Norge, så vil du kunne bli ekskludert, enten via egne handlinger eller via andre som utestenger deg.

    Drikker du ikke på fest, hvor mange ganger må du da forklare deg for de andre? Jeg er sjåfør. Jeg må tidlig opp i morgen <-- den unnskyldningen vil få svaret "du kan jo ta 1-2 og være like fin i morgen". Gjennom å avstå fra alkohol forteller du gjennom dine handlinger at du ikke er en av dem. Er det flere faktorer som spiller inn her? selvsagt! Det er uttallige variabler.

    Ta den månedlige sammenkomsten på jobben. Heter det lønningssammenkomst? nei, det heter lønningspils. Når noe har gått bra og det skal feires, hva gjør man? jo, man drar frem sprudlende. Til og med i religioner er det viktig. Jesus gjorde vann om til vin. Alkohol er så innbakt i samfunnet at hvis du velger å avstå fra det, så vil folk se spørrende på deg. Du må faktisk forklare dine handlinger. Det er en massiv kostnad å stille seg på siden av de akseptable sosiale spillereglene. Er det en kostnad som kan overvinnes? Helt klart, men du starter med et handicap. Du napper 2 strenger fra gitaren din. Er du i tillegg uinteressert i fotball og turer, så har du nappet 3 til og er fucked.

    På den andre siden, du kan få pluss i boka ved å være avholds: bedehusmiljø. Der lønner det seg ikke å røre alkohol.


    Jeg vet om flere personer som i sin studietid valgte å lære seg å drikke øl eller vin, fordi de ønsket å ta del av sosialiseringen. De ville ikke bli satt på sidelinjen.


    Å påpeke at alkohol er en viktig del av den norske kulturen og å avstå fra den har relasjonelle kostnader er ikke offertenking.
    Det er null problem å ikke drikke alkohol i sosiale sammenhenger, bare å si fra. trenger ikke en leievenn i alle sammenhenger
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Ungdommen nå til dags drikker vel også stadig mindre. Rent anekdotisk har alle de fem, seks personene jeg har forholdt meg til som er på eller rett ut fra universitetet enten avholds eller drikker veldig, veldig lite. Ingen av de har er spesielt nært forhold til Jesus heller.
     

    budda

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    441
    Antall liker
    173
    Sted
    Mandal
    Torget vurderinger
    8
    Avholdsfolk er litt skummelt på fest,de husker jo alt !
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hvis man er bekymra for det som voksen er det på høy tid å komme seg ut av puberteten
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn