Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Det er mye man ikke forstår.
    I følge "servitøren" også kjent som helseminister Høye, så har FHI fått bedre analysekapasietet fordi regjeringen reduserte budsjettene til FHI!!
    Samtidig sier samme "mann" ( Den var meget slem, jeg innrømmer det! Men han provoserer meg så jævlig!!) at grunnen til at Danmark
    har ca 10X norsk analysekapasitet er fordi det danske motstykket til FHI har fått så mye EU penger????
    Så norske kutt er like gode som EU penger? Hva f..n tenker han med? Er det hodet er det tragisk!
    Vi har her valget mellom å gå ut fra at Høye er dum som et brød, eller at han tror hans velgere er dumme. Eller mest sansynlig begge deler! Nå
    har jeg forlatt Høyre for en god stund siden, men det skjærer meg i hjertet hver gang en politiker på en slik måte forteller sine velgere at de var
    dumme som stemte på ham! Er skremt med tanke på neste års helsebudsjett. For å få et veldig godt helsevesen så kutter vi alle pengene som
    bevilges til landets sykehus!
    Herre gi meg styrke!
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Det er mye man ikke forstår.
    I følge "servitøren" også kjent som helseminister Høye, så har FHI fått bedre analysekapasietet fordi regjeringen reduserte budsjettene til FHI!!
    Samtidig sier samme "mann" ( Den var meget slem, jeg innrømmer det! Men han provoserer meg så jævlig!!) at grunnen til at Danmark
    har ca 10X norsk analysekapasitet er fordi det danske motstykket til FHI har fått så mye EU penger????
    Så norske kutt er like gode som EU penger? Hva f..n tenker han med? Er det hodet er det tragisk!
    Vi har her valget mellom å gå ut fra at Høye er dum som et brød, eller at han tror hans velgere er dumme. Eller mest sansynlig begge deler! Nå
    har jeg forlatt Høyre for en god stund siden, men det skjærer meg i hjertet hver gang en politiker på en slik måte forteller sine velgere at de var
    dumme som stemte på ham! Er skremt med tanke på neste års helsebudsjett. For å få et veldig godt helsevesen så kutter vi alle pengene som
    bevilges til landets sykehus!
    Herre gi meg styrke!

    Noe må man jo kutte for å ha råd til mer til de som har nok fra før. Husk at det er de lavtlønnte, syke og mindre priviligerte som skal gjøre dugnad slik at de privilerte ikke merker noe til pandemien, eller sogar tjener på det. Likeledes skal de lavtlønnte vise solidaritet med østeuropeere ved å frigi jobbene sine til dem, eller gå ned lønn i solidaritet med de samme, slik at de priviligerte kan sitte igjen med enda flere priviligier. Vi har da solidaritet!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    @ Weld:
    Joda det høres jo litt mer tilforlatelig ut på tysk.................. :ROFLMAO: :ROFLMAO:
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Es gibt ja auch andere metoden.... man hat das fingerbrechen, das nackenknächen...... und die Kakelöfen!!!

    I den grad jeg noensinne har hatt respekt for politikere, har de siste regjeringer sørget for å fjerne absolutt den siste flik.... og Høire?? Aldri mer!!!!!!!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Ikke bare i Norge myndigheter har dømt "trygdesnyltere" på feilaktig grunnlag. Regjeringen i Nederland går av på grunn av en slik skandale.

    Om Erna kunne lære av det? Neppe!

     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    ^Erna lære? Hun gjør da aldri noen feil. Nest etter Jesus og Bent Høie er hun den mest feilfrie personen som har eksistert.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Må ikke skrive sånt Pinky!!

    Jeg lo så jeg knapt fikk puste!! Holdt på å kveles!
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310


    Jukses visst en god del med karantene. Ikke uventet.
    Så lenge det er opp til folk selv så jukses det. Datteren til noen bekjente studerer i Danmark. Hun var/er fremdeles hjemme på juleferie og hadde besøk av sin danske elsker. Hennes foreldre måtte bare skrive under på at han hadde eget rom og bad de 10 dagene karantenen varte. Ingen restriksjoner for husstanden for øvrig.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    "Alle kjedene har sentralisert sine lager på Østlandet. De forlanger nå at leverandører av mat skal sende sine varer til disse lagrene, før den samme maten skal pakkes om på pall og sendes tilbake. Med mindre maten blir der nede og de sender noe billig søppel nordover igjen.


    Det er med forferdelse jeg ser at det ligger tysk kjøttdeig i kjøledisken i Karlsøy. Mens jeg vet at Nortura produserer nok nordnorsk kjøttdeig i Målselv, tre timer unna, til å forsyne hele landsdelen!"


     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    284
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Og denne Idar Helle er jo en person heeeeeelt uten bias
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hva er så en nøktern framstilling?

    Erna viser jo til fulle under corona at hun er en katastrofe for landets svakeste.
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    284
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det skrives i avsnittet om Lite hjelp å få for de arbeidsløse at det er gjort så godt som ingenting for å hjelpe de arbeidsløse. Dette er bare politisk sludder. Det tar lang tid å finne rett tiltakstype, det skal bevilges penger (enkelt nok) og så kan det ta opp til mange måneder eller år før tiltak kan settes i gang. En annen sak er om de arbeidsledige virkelig ønsker å delta på disse tiltakene. Vi må nok regne med at mange av de jobbene vi har hatt før pandemien innen hotell/restaurant/reiseliv og servicenæringer aldri kommer tilbake i samme grad som før. En viss omskolering eller etterutdanning må nok påregnes og det arbeidet er allerede startet, men det tar tid.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det skrives i avsnittet om Lite hjelp å få for de arbeidsløse at det er gjort så godt som ingenting for å hjelpe de arbeidsløse. Dette er bare politisk sludder. Det tar lang tid å finne rett tiltakstype, det skal bevilges penger (enkelt nok) og så kan det ta opp til mange måneder eller år før tiltak kan settes i gang. En annen sak er om de arbeidsledige virkelig ønsker å delta på disse tiltakene. Vi må nok regne med at mange av de jobbene vi har hatt før pandemien innen hotell/restaurant/reiseliv og servicenæringer aldri kommer tilbake i samme grad som før. En viss omskolering eller etterutdanning må nok påregnes og det arbeidet er allerede startet, men det tar tid.
    Ja, etter at opposisjonen har gått inn og forbedret makkverket av "støtteordninger" regjeringen har lagt fram...

    Hver eneste gang.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Åja, så nå er det mye mer hjelp å få enn igår pga opposisjonen?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Nå er grensene stengt for sesongarbeidere, og Lofotfisket er utsatt.

    Choice hotels foreslår å bruke permitterte hotellarbeidere. Ikke vært nevneverdig jubel å spore hos arbeidsgiverne. Bare syting over at de ikke har folk.

    Min datter var ledig for oppdrag, og ringte rundt til fiskemottak i nord. Ikke en eneste hadde noe å tilby. Her er det noe som skurrer.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.584
    Torget vurderinger
    2
    Skreien kommer jo, men dras altså ikke opp.

    Dette med at Lofotfisket er truet merker jeg tungt. Jeg bruker nemlig januar-april på å kjøpe torsketunger, torskekjaker, torskerogn, skrei ... dette blir stygt for kjøkkenplanene.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Har ikke hørt noe om at Lofotfisket er kansellert.... noen mil nord for Lofoten fiskes det som bare f@n, og foreløpig ingen problemer.. flere av bedriftene her i området betalte faktisk arbeidere for å bli over jula, for å sikre at de hadde folk nok til oppstarten......
    og nei , det er ikke bare å plukke folk inn fra gata til å jobbe på et moderne fiskemottak, for der går det fort i høysesongen, - kraner og trucker går så det suser, kniver og sylskarpe spesialmaskiner,lange arbeidsdager for å klare å ta unna fisk som er ferskvare - også lukter det fisk!!!
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke hørt noe om at Lofotfisket er kansellert.... noen mil nord for Lofoten fiskes det som bare f@n, og foreløpig ingen problemer.. flere av bedriftene her i området betalte faktisk arbeidere for å bli over jula, for å sikre at de hadde folk nok til oppstarten......
    og nei , det er ikke bare å plukke folk inn fra gata til å jobbe på et moderne fiskemottak, for der går det fort i høysesongen, - kraner og trucker går så det suser, kniver og sylskarpe spesialmaskiner,lange arbeidsdager for å klare å ta unna fisk som er ferskvare - også lukter det fisk!!!
    smarte folk.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Har ikke hørt noe om at Lofotfisket er kansellert.... noen mil nord for Lofoten fiskes det som bare f@n, og foreløpig ingen problemer.. flere av bedriftene her i området betalte faktisk arbeidere for å bli over jula, for å sikre at de hadde folk nok til oppstarten......
    og nei , det er ikke bare å plukke folk inn fra gata til å jobbe på et moderne fiskemottak, for der går det fort i høysesongen, - kraner og trucker går så det suser, kniver og sylskarpe spesialmaskiner,lange arbeidsdager for å klare å ta unna fisk som er ferskvare - også lukter det fisk!!!
    Uten at jeg kan noe særlig om akkurat fiskemottak så stusser jeg litt på den i disse tider ganske utbredte oppfatningen at hvemsomhelst kan gjøre hvasomhelst på relativt kort varsel. Veien har blitt veldig kort fra permittert turistsnæringsarbeider til moderne verftsarbeider ser det ut som. Det er selvsagt mulig å omskolere seg men det tar nok i de fleste tilfeller noe mer enn en uke-fjortendager for temmelig mange jobber.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Ja det er litt fasinerende at man i det ene øyeblikket priser (med rette) fagarbeiderene (sveisere, platearbeidere, elektrikere, renholdere, etc etc -) for så å hevde at "alle" kan ta de jobbene på strak arm...
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det som blir til overs er bare å sende til Kina - med jernbane:

    Rail freight is less expensive than air freight and faster than sea freight. FCL, LCL. Weekly departures from China to Norway grants you predictability for your planning.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.584
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke hørt noe om at Lofotfisket er kansellert.... noen mil nord for Lofoten fiskes det som bare f@n, og foreløpig ingen problemer.. flere av bedriftene her i området betalte faktisk arbeidere for å bli over jula, for å sikre at de hadde folk nok til oppstarten......
    og nei , det er ikke bare å plukke folk inn fra gata til å jobbe på et moderne fiskemottak, for der går det fort i høysesongen, - kraner og trucker går så det suser, kniver og sylskarpe spesialmaskiner,lange arbeidsdager for å klare å ta unna fisk som er ferskvare - også lukter det fisk!!!
    Poenget er vel som Asbjørn er innom: at fisken råtner på kai om den ikke håndteres. At det fiskes tviler jeg ikke på, jeg er innom fiskeforretningen et par ganger i uken.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    hvorfor går det ikke an å ha ordninger hvor det den sårt tiltrengte arbeidskraft ikke føyk frem og tilbake over grensen?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    hvorfor går det ikke an å ha ordninger hvor det den sårt tiltrengte arbeidskraft ikke føyk frem og tilbake over grensen?
    Fordi satan ligger i detaljene. Du så jo hvordan det gikk sist noen skulle få unntak fra reglene.

    De landene som praktiserer dette opererer med obligatorisk karantene ved innreise for "alle". Det kunne i teorien Norge også hatt men det spørst hvor mange som hadde giddet å komme for å jobbe en sesong om man først skulle sitte i karantene 10-14 dager, samt om arbeidsgivere er villige til å dekke lønn og opphold for disse dagene for eksempel og i praksis ikke ha muligheten til å reise hjemom for å besøke familie osv.

    Det er vel også ganske veletablert at karantene ikke fungerer godt nok - altså den brytes i ganske stor skala. Noen virksomheter er sikkert veldig flinke på dette, andre ikke og det er ikke så lett å på forhånd vite hvem som er i hvilken gruppe.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Jeg må si jeg er skuffet hvis det er så mange som ikke er i karantene. I offshore bransjen har de slik jeg har forstått det (og i operasjoner jeg har kjennskap til) hatt karantene hele tiden (rigger, platformer). Snakka også med naboen som er prosjektleder i Bane nord med 200 italienere i arbeidsstokken. Hun sa de var innestengt i brakkene med securitas som passet på dem hele høsten og ingen dro hjem. Mange dro hjem til jul men over 20% ble igjen på brakka. Alle ville ha 10 dager karantene når de kom tilbake over jul. Så noen følger reglene iallefall.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.584
    Torget vurderinger
    2
    Mange arbeidsgivere har forsøkt å få staten til å betale for liggetid i karantene. Arbeidstakerne har ikke villet sitte i to uker uten lønn og mange har sneket seg på jobb.

    I tillegg er det stor handel i falske papirer om forhåndskarantene, negative tester, osv. Alt er lagt opp for å få inn arbeidskraften man har gjort seg avhengig av.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Uten at jeg kan noe særlig om akkurat fiskemottak så stusser jeg litt på den i disse tider ganske utbredte oppfatningen at hvemsomhelst kan gjøre hvasomhelst på relativt kort varsel. Veien har blitt veldig kort fra permittert turistsnæringsarbeider til moderne verftsarbeider ser det ut som. Det er selvsagt mulig å omskolere seg men det tar nok i de fleste tilfeller noe mer enn en uke-fjortendager for temmelig mange jobber.
    Så enkelt er det selvsagt ikke, men i nødens stund eter fanden fluer. Snu på det, og tenk deg at vi plutselig ikke kan skaffe oss mat, fordi vi ikke har nok folk som har jobbet på fiskemottak før. Kapasiteten vil selvsagt gå ned, prisene opp, men det er bedre enn at man bare gir opp.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Ja det er litt fasinerende at man i det ene øyeblikket priser (med rette) fagarbeiderene (sveisere, platearbeidere, elektrikere, renholdere, etc etc -) for så å hevde at "alle" kan ta de jobbene på strak arm...
    Det er også litt bemerkelsesverdig at dersom man blir oppsagt så er det bare å ta en hvilken som helst jobb, men er man permittert så er det ikke så mange jobbene som passer.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hva man gjør i en nasjonal krise og hva man forsøker å gjøre for å bevare et næringsliv som har store deler av grunnlaget for årsomsetningen i fire vintermåneder er nok ikke helt det samme.......
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn