Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    mulig det blir helt feil tråd; det er fra øyene, men det er muligens visse overenstemmelser i struktureringen av helsefeltet?

     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.652
    Antall liker
    1.204
    Har denne blitt linket til før her?
    Den grøne bobla
    " Når alle vil verta grøne og klimavenlege, er det éi gruppe som tener hemningslaust: dei aller, aller rikaste. Kjell Inge Røkke kan ved hjelp av Manifest analyse le heile vegen til klimabanken. "

    Jeg har vel en følelse at vi vanlige skattebetalere og velgere blir lurt mens Røkke blir rikere og rikere.. eller kanskje ikke?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214


    Rødt er gode i disse to artiklene.

    utdrag:
    – Vi leser om eiendomsbaroner som lar leiligheter stå tomme framfor å sette ned leia eller selge, for da får de koronastøtte fra staten. Vi hører om Color Line som ikke betaler skatt, men likevel er blant dem som får mest penger. Det er dugnadsånden sin: Først lobbe seg til spesialordninger så man ikke betaler skatt i gode tider, og så håve inn hundrevis av millioner kroner - fra fellesskapet - i krisetider, sa Bjørnar Moxnes i sin landsmøtetale. Og han fortsatte:

    – Det der er ikke nyttig næringsvirksomhet, det er parasittvirksomhet!

    ....


    Rødt har heller ikke store forhåpninger til at Arbeiderpartiet vil ta krafttak for å redusere forskjellene, dersom de kommer til makten.

    – Det var tross alt en rødgrønn regjering som i sin tid satte i gang store kutt i skatten på selskapsoverskudd. Og de kuttene har Jonas Gahr Støre planer om å videreføre om han blir statsminister. Det skal vi riktignok bli to om, men det sier mye om hvor lite troverdig Arbeiderpartiets kamp mot forskjellene egentlig er.
    - På inn- og utpust har Høyres finansminister Jan Tore Sanner gjentatt påstanden: «den største forskjellen mellom folk i Norge er mellom dem som er i jobb og dem som er utenfor», sier Rødt-nestleder Marie Sneve Martinussen, og fortsetter:

    - Sannheten er: Forskjellen mellom den øverste 1-prosenten og resten av oss er at de har over åtte ganger så høy inntekt, og nesten 17 ganger så stor formue.

    Det store skillet i Norge går altså ikke mellom dem som har en jobb å gå til og dem som står utenfor arbeidslivet, men mellom de superrike - og resten av oss, ifølge Rødt.

    Stort gap
    De som står i jobb tjener 3,7 ganger mer enn dem som er arbeidsledige (gjennomsnittlig bruttoinntekt), hvis man ser alle som står i jobb samlet.


    Men forskjellen er langt større når man ser på gapet mellom de aller rikeste og resten av oss:

    • Den øverste 1-prosenten tjener i snitt 3,7 millioner kroner
    • De nederste 99 prosentene - resten av oss - tjener i snitt 430.000
    Den aller rikeste 1-prosenten tjener altså 8,6 ganger så mye som resten av samfunnet i snitt.

    - Når Høyre snakker om dem som er i og utenfor arbeidslivet, er det en avledningsmanøver for å få fokuset bort fra den største forskjellen i Norge: Forskjellen mellom den rikeste 1-prosenten og de 99 prosent andre av oss, sier Martinussen.

    - Både når man ser på inntekt og formue, er det en større forskjell på den 1 prosent rikeste og resten av oss, enn mellom dem som er i og utenfor arbeid, slår Rødt-nestlederen fast - på bakgrunn av finansminister Sanners egne tall.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Rødt er gode i disse to artiklene.
    Dette er jo bare billig tom retorikk.

    Tror du de som levere på sosialstøtte/ledighetstrygd eller disse mye omtalte AAP får det veldig mye bedre om disse rikeste 1% bare tjente 5 ganger snittet?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Dette er jo bare billig tom retorikk.

    Tror du de som levere på sosialstøtte/ledighetstrygd eller disse mye omtalte AAP får det veldig mye bedre om disse rikeste 1% bare tjente 5 ganger snittet?

    Beklager, men det er dette som er tom retorikk. Hvorfor ikke bare gi dem skattefritak fordi det er så få av dem at det ikke monner særlig likevel? Deretter kan vi øke skattene til de som har under snittet siden det er så mange av dem.
    Det farligste ved økte forskjeller er det ødelegger limet, samholdet, tilliten og solidariteten i samfunnet. Denne skaden kan være vanskelig å gjenopprette...
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Beklager, men det er dette som er tom retorikk. Hvorfor ikke bare gi dem skattefritak fordi det er så få av dem at det ikke monner særlig likevel? Deretter kan vi øke skattene til de som har under snittet siden det er så mange av dem.
    Det farligste ved økte forskjeller er det ødelegger limet, samholdet, tilliten og solidariteten i samfunnet. Denne skaden kan være vanskelig å gjenopprette...
    Hvis du feks er advokat, lege eller toppleder i et selskap og tjente 2 millioner i fjor - så betalte du ca 800 000 i inntektskatt.
    Er du derimot akademiker ansatt i kommune/stat og tjente 600 000 i fjor så betalte du ca 163 000 i skatt.

    Fra det offentlige vil de få samme ytelser i pensjon, osv.
    Jeg har vanskelig for å se at er de som jobber hardt og bidrar med 5 ganger så mye til statskassen som er problemet.

    Er det feil/usolidarisk å utdanne seg til lege, jobbe lange dager og etter å blitt spesialist jobbe 1 kveld i uka på Volvat for å tjene mer?
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    ingen arbeider så hardt som polakkene på en fiskeslakteri, men jeg ser ikke de får 2 millioner kroner i lønn. Eller renholdsarbeideren som vasker gangene, kontorene og toalettet hver eneste dag. For ikke å nevne renholdsarbeideren på hotell som kun har noen få minutter på å rengjøre et helt hotellrom.

    Lønn har lite å gjøre med hvor hardt du arbeider. Det er en blank løgn fremmet av lønnsadelen for at hvermannsen skal akseptere at lønnsadelen stikker av med mer av fordelingskaken.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    ingen arbeider så hardt som polakkene på en fiskeslakteri, men jeg ser ikke de får 2 millioner kroner i lønn. Eller renholdsarbeideren som vasker gangene, kontorene og toalettet hver eneste dag. For ikke å nevne renholdsarbeideren på hotell som kun har noen få minutter på å rengjøre et helt hotellrom.

    Lønn har ingenting å gjøre med hvor hardt du arbeider. Det er en blank løgn fremmet av lønnsadelen for at hvermannsen skal akseptere at lønnsadelen stikker av med mer av fordelingskaken.
    Foreslå gjerne et annet system for lønnsdannelse, men jeg synes systemet vi har i Norge fungerer ganske godt.

    Mener du at de som har lagt ned ekstra arbeid gjennom VGS og 6 år i legestudie og så noen krevende år i turnus skal ha samme lønn som en som droppet ut av VGS og fikk jobb på det lokale fiskeslakteriet eller som renholdsarbeider på hotell?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Vi kan slutte å lure oss selv med at forskjellene er så små her i landet. Nyere tall viser at det er det ikke. Øverste 1 % stikker av med særdeles mye. Og de stikker av med mer og mer, de må belønnes "fordi de jobber så hardt". De må belønnes "fordi de tar risiko". Skikkelig risiko de tar altså, når de løper til staten for koronamilliarder og får dem. De som tar den reelle risikoen er arbeideren som står der på midlertidig kontrakt og ikke vet om han kan betale huslånet neste måned. Røkke og co kan bare stikke til banken og be om lån.

    Jobber Røkke hardt? Eller bare skummer han fløten av hardtarbeidende ansatte under seg? Jobber Stordalen hardt? Eller var han heldig med omstendighetene da han kjøpte opp hotell etter konkurser på 90-tallet?

    Jobbet Røkke og Stordalen hardere enn alle de andre rundt dem som feilet? De som ikke hadde like flaks. Jobbet de unge på 70-tallet så mye hardere enn de som er unge i dag? De fikk boliger "gratis". har du vært inne på boligmarkedet i 10 år så er du vel skodd. Står du utenfor... lykke til med å betale ned dine 2-5 millioner i lån.



    Systemet i Norge fungerer godt for middelklassen, som du befinner deg i OMF. Systemet i Norge fungerer ypperlig for millionærene. Perfekt faktisk. For de som ikke var like heldige, så har systemet store forbedringspotensiale.

    Når barnebriller blir sett på som luksusgoder så er Norge på vei i helt feil retning.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Mener du at de som har lagt ned ekstra arbeid gjennom VGS og 6 år i legestudie og så noen krevende år i turnus skal ha samme lønn som en som droppet ut av VGS og fikk jobb på det lokale fiskeslakteriet eller som renholdsarbeider på hotell?
    Nei. men det får da være grenser for rimelige forskjeller; særlig når man ikke er uerstattelig. Med høyere utdanning får du presumtivt jobbe med det du er interessert i og derfor slipper en "drittjobb". Det er verdt mye i seg selv. I tillegg får du i snitt 7 år lengre levetid enn de med drittjobbene. Det bør også nevnes at mange med lang utdanning ikke får høy lønn, eller endog jobb som krever (og betaler deretter) utdannelsen de har. Ingen rettferdighet i lønnsdannelsen og den trenger grundig revisjon....
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.652
    Antall liker
    1.204
    Et universitetsstudie gir en utdannelse og studiegjeld. Ingen inntekter i utgangspunktet.
    I tillegg er det definitivt en risk at utdannelsen ikke gir et relevant arbeid og inntekter som kompenserer for innteksbortfallet under studiet.
    Så mer lønn enn de som går rett ut i lønnet arbeid fra VGS skal en ha.
    Det er rettferdig.

    En gjør en risikofylt innvestering når en tar en utdannelse.
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    284
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    ingen arbeider så hardt som polakkene på en fiskeslakteri, men jeg ser ikke de får 2 millioner kroner i lønn. Eller renholdsarbeideren som vasker gangene, kontorene og toalettet hver eneste dag. For ikke å nevne renholdsarbeideren på hotell som kun har noen få minutter på å rengjøre et helt hotellrom.

    Lønn har lite å gjøre med hvor hardt du arbeider. Det er en blank løgn fremmet av lønnsadelen for at hvermannsen skal akseptere at lønnsadelen stikker av med mer av fordelingskaken.
    Det du sier her er at økonomien er et nullsumspill med en fast "kake". Dette er typisk venstresideretorikk. I virkelighetens verden vokser denne kaken hver dag og at hvor store "stykker" man mottar varierer.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Et universitetsstudie gir en utdannelse og studiegjeld. Ingen inntekter i utgangspunktet.
    I tillegg er det definitivt en risk at utdannelsen ikke gir et relevant arbeid og inntekter som kompenserer for innteksbortfallet under studiet.
    Så mer lønn enn de som går rett ut i lønnet arbeid fra VGS skal en ha.
    Det er rettferdig.

    En gjør en risikofylt innvestering når en tar en utdannelse.

    Joda, men de færreste vil vel argumentere mot lønnsforskjeller. Det er størrelsen på dem som er poenget. Når det gjelder risiko er den nok rimelig jevnt fordelt. Stillingene for de uten utdannellse er gjerne mer usikker. Dessuten blir de nå utsatt for sosial dumping fordi middel- og overklassen har ingen sympati eller solidaritet med bermen. Bermen blir i økende grad erstattet av polakker.....
    Å ha lav inntekt er svært risikofylt...
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nei. men det får da være grenser for rimelige forskjeller; særlig når man ikke er uerstattelig. Med høyere utdanning får du presumtivt jobbe med det du er interessert i og derfor slipper en "drittjobb". Det er verdt mye i seg selv. I tillegg får du i snitt 7 år lengre levetid enn de med drittjobbene. Det bør også nevnes at mange med lang utdanning ikke får høy lønn, eller endog jobb som krever (og betaler deretter) utdannelsen de har. Ingen rettferdighet i lønnsdannelsen og den trenger grundig revisjon....
    Her blandet du ganske mye.
    Det er ganske ulike lønninger innen ulike yrker på samme utdannelsesnivå.

    Er du flink rørlegger/snekker/elektriker - så tjener du fort 600 000,-/året. Det er det ikke sikkert du gjør med en mastergrad i offentlig sektor.
    Er du helt uten utdannelse og jobber på fiskebåt eller med asfaltering så kan du opgså tjene godt. Og det er vel mange med fine mastergrader og til enda mer utdannelse som i dag sitter i jobber de er betydelig overkvalifisert for som du sier. At det ikke er rettferdighet i lønnsdannelsen synes jeg er en veldig merkelig påstand.

    At de med høy inntekt også lever lengre skyldes jo andre ting. Jeg vil anta de røyker mindre, de er trolig bedre trent og de er sikkert mindre overvektige.
    Dette handler ofte i bunn og grunn om å takle hverdagen og livet sitt.

    Utdannelse og arbeidsmarked er fritt i Norge - om Larson eller du synes det er veldig urettferdig at en advokat, lege eller toppleder tjener over 1 million - så vil jeg jo anbefale dere å søke jobben selv - og oppfordre barna til å skaffe seg en slik lettvint millionjobb.

    Vi vet i dag at hvis du utdfanner deg til lege, tannlege, psykolog, advokat, sivilingeniør, siviløkonomi osv - og kommer deg gjennom studiet med gode resultater - så har du et langt og spennende arbeidsliv foran deg med gode lønninger. Hvis ungdommen heller har lyst på en år på folkeskole, studere sosialantropologi på unviersitete og ta et år med fransk i Paris og derette finne seg sjøl med 2 år med reising og strøjobber i butikk og på pub - så er ikke fremtiden like sikker. MEn burde den være det? Studiene er åpne for alle - du kan velge hva du vil.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Vi vet i dag at hvis du utdfanner deg til lege, tannlege, psykolog, advokat, sivilingeniør, siviløkonomi osv - og kommer deg gjennom studiet med gode resultater - så har du et langt og spennende arbeidsliv foran deg med gode lønninger.
    Hvis du får relevant jobb. Leger og tannleger er det underskudd på fordi det ikke utdannes nok. Det er politisk avgjørelse som bidrar til høyere lønnsnivå blant disse gruppene. Advokat utdanner du deg ikke til (bekjentskap og familiebånd hjelper). De fleste med juridisk embetseksamen havner i sekretærstillinger eller saksbehandlere hos f. eks NAV, hvis de i det hele tatt får en noenlunde relevant jobb. Sivilingeniør garanterer deg ikke relevant jobb.
    Med de store kullene i universitetsystemene nå, er det mange som vil få seg en brutal leksjon når de er ferdig utdannet. Ikke bare de med kunsthistorie.....
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Vi vet i dag at hvis du utdfanner deg til lege, tannlege, psykolog, advokat, sivilingeniør, siviløkonomi osv - og kommer deg gjennom studiet med gode resultater - så har du et langt og spennende arbeidsliv foran deg med gode lønninger
    Det er fint at du tror på løgnene vi blir foret med her til lands. Tror du hvem som helst kan gjøre dette? Hjelper det ikke ha å ha ressursterke familier? Du vet, tryggheten i å ha en familie som kan betale husleia di om deltidsjobben din bortfaller. Tryggheten i å ha en far som kan stille som kausjonist for boliglånet du tar som student. For ikke å nevne alt nettverket pappa og mamma har.

    Vi elsker myten om meritokrati. Du er din egen lykkes smed. Du kan nå alt. Det er din egen innsats det står på. Det er en gedigen løgn. Og hvem er det løgnen gagner? Jo, de ressursterke som kan sitte der og si at du er lavtlønnet grunnet dine egne valg. - Du er utenfor arbeidslivet grunnet dine egne valg. - Jeg har nådd stedet jeg er, fordi jeg valgte rett. - Jeg er der jeg er grunnet mine evner og egenskaper. Blank løgn. Det er minst like mye tilfeldigheter og (u)flaks.


    Ellers er det en myte at advokater, tannleger, sivilingeniører osv tjener så fett. Noen gjør det, men langt fra alle.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.635
    Sted
    Oslo
    I et rettferdighets syn, ja det er et problem at de rikeste betaler for lite
    Et større problem er at vi har en økende middle/uppermiddle klasse som drar fra lavtlønte.
    Det er disse som pusher opp boligprisene, og skviser lavtlønte ut
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er fint at du tror på løgnene vi blir foret med her til lands. Tror du hvem som helst kan gjøre dette? Hjelper det ikke ha å ha ressursterke familier? Du vet, tryggheten i å ha en familie som kan betale husleia di om deltidsjobben din bortfaller. Tryggheten i å ha en far som kan stille som kausjonist for boliglånet du tar som student. For ikke å nevne alt nettverket pappa og mamma har.

    Vi elsker myten om meritokrati. Du er din egen lykkes smed. Du kan nå alt. Det er din egen innsats det står på. Det er en gedigen løgn. Og hvem er det løgnen gagner? Jo, de ressursterke som kan sitte der og si at du er lavtlønnet grunnet dine egne valg. - Du er utenfor arbeidslivet grunnet dine egne valg. - Jeg har nådd stedet jeg er, fordi jeg valgte rett. - Jeg er der jeg er grunnet mine evner og egenskaper. Blank løgn. Det er minst like mye tilfeldigheter og (u)flaks.

    Ellers er det en myte at advokater, tannleger, sivilingeniører osv tjener så fett. Noen gjør det, men langt fra alle.
    Ja, jeg tror i grunn dette er åpent for alle, men det er ikke alle som greier å gjennomføre.

    Men - jeg er 100% enig med deg i at det hjelper å ha en ressurssterk familie. Men ikke penger, men å ha en familie som oppfordrer deg til å gå på skole, som lærer deg å holde avtaler og jobbe hardt, intelligens er arvelig og det er mye lettere å komme gjennom et studie med et godt hode. I mine omgangskrets er det mange sivilingeniører - de har studert av egen lomme opp igjennom, og alle sitter nå i gode jobber og tjener godt. Det samme gjelder meg meg - min far var gårdbruker/gravemaskinfører og min mor jobbet i hjemmesykepleien. Min bror har forresten doktorgrad i filosofi og tar nå juss i tillegg (uten at jeg skjønner helt hvorfor). Men mine foreldre sa alltid at vi måtte ta utdannelse - så vi slapp å jobbe like hardt som de. Andre foreldre sier at med høyere utdannelse bare er tullinger - og da følger gjerne barna en annen vei.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg tror i grunn dette er åpent for alle, men det er ikke alle som greier å gjennomføre.

    Men - jeg er 100% enig med deg i at det hjelper å ha en ressurssterk familie. Men ikke penger, men å ha en familie som oppfordrer deg til å gå på skole, som lærer deg å holde avtaler og jobbe hardt, intelligens er arvelig og det er mye lettere å komme gjennom et studie med et godt hode. I mine omgangskrets er det mange sivilingeniører - de har studert av egen lomme opp igjennom, og alle sitter nå i gode jobber og tjener godt. Det samme gjelder meg meg - min far var gårdbruker/gravemaskinfører og min mor jobbet i hjemmesykepleien. Min bror har forresten doktorgrad i filosofi og tar nå juss i tillegg (uten at jeg skjønner helt hvorfor). Men mine foreldre sa alltid at vi måtte ta utdannelse - så vi slapp å jobbe like hardt som de. Andre foreldre sier at med høyere utdannelse bare er tullinger - og da følger gjerne barna en annen vei.

    Men tenk om du har gått igjennom alt det der med gode karakterer og deretter opplever at du ikke får jobb? Vanlig i økende grad.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Ja, du kjøper løgnen om meritokrati. "Det er ikke alle som greier å gjennomføre". Det er helt feil. Alle er i stand til å gjennomføre en master hvis de har riktige betingelser rundt seg. Har du råd til å betale for privatlærer i strykfaget ditt og kjenner til mulighetene så stryker du ikke.

    Har du ressursterke foreldre, slekt og venner som kan følge deg opp økonomisk, med informasjon og nettverk, emosjonelt og motivasjon så kommer du langt. Du kan være dum som et brød og fullføre en sivilingeniørgrad. Weld har argumentert side opp og side ned med det. Det gjelder bare å komme inn, og det er mange veier inn.

    Du snakker om sivilingeniørvennene dine som har studert av egen lomme. Hvor mange mistet du på veien? Hvor mange hoppet av, fordi de ikke maktet stresset lenger? Hvor mange hoppet av fordi de ble syke, eller de hadde omsorgsansvar i egen familie? Og hvor mange fikk aldri den relevante jobben etterpå.

    Som eksempel, tenk på alle oljesivilingeniørene som ble ferdig i 2015-2017. Hvor mange av dem tror du fikk relevant jobb? Hvor havnet de, tror du? Studier til å bli sykepleier i stedet? Hvor mange studentene hoppet av underveis, fordi de så at det ikke var jobb til dem etterpå? Det var fulle kull på alle studiestedene, med knallharde krav for å komme inn. I 2017 så var kullene gått fra 60 studenter til 7.

    Ungdom på 19 år tar ikke informerte (og frie) valg der de velger studieprogram. Det gjetter i vildens sky. Kommer du fra en ressursterk familie, så kan du banne på at du blir fulgt opp slik at du vet hvilke muligheter som finnes, både når det gjelder studier, bomiljø, nettverk, deltidsjobber osv. Ta en vanlig arbeidergutt og fyren må ta fingeren opp i lufta og gjette. Det blir bingo.

    Å ta en doktorgrad krever faktisk ikke så mye intellektuelt. Det er selvsagt en fordel, men det er alldeles ikke noe krav. Det det derimot krever er enorm selvdisiplin og selvmotivasjon. Du må takle et høyt arbeidspress hvor målet er noe diffust der fremme 2-3 år. Du må tåle å stå i det alene. Har du masse ressurser rundt deg, så er sannsynligheten for at du fullfører høy. Blir du sittendes helt alene med det, så hopper du av før det har gått 2 år.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Å ta en doktorgrad krever faktisk ikke så mye intellektuelt. Det er selvsagt en fordel, men det er alldeles ikke noe krav. Det det derimot krever er enorm selvdisiplin og selvmotivasjon.
    Ja, det er det er tyngste. Selvdisiplinen (for de av oss har lite av den) og selvmotivasjonen er ekstremt tung. Faktisk så tung at jeg håper jeg aldri mer kommer i en situasjon der jeg er så til de grader avhengig av sjølmotivasjon.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Men tenk om du har gått igjennom alt det der med gode karakterer og deretter opplever at du ikke får jobb? Vanlig i økende grad.
    Det stemmer i grunn ikke med det bildet jeg har. Har du noen dokumentasjon på at det i økende grad er arbeidsledighet blant nyutdannede sivilingeniører?

    Men det er klart - du må ha litt enn utdannelse - er du en ufordragelig drittsekk så får du neppe jobb om du har god utdannelse eller ikke.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Det stemmer i grunn ikke med det bildet jeg har. Har du noen dokumentasjon på at det i økende grad er arbeidsledighet blant nyutdannede sivilingeniører?

    Men det er klart - du må ha litt enn utdannelse - er du en ufordragelig drittsekk så får du neppe jobb om du har god utdannelse eller ikke.

    Nå snakket ikke jeg om sivilingeniører spefikt men høyere utdanning generelt. Når var jeg ganske lenge i universitetsystemet på to universiteter og vet om to drittsekker av rykte (kjente dem ikke sjøl). Begge gikk rett i jobb. Hørte etterpå at en av dem var svært upopulær på arbeidsplassen. Mange dyktigere og hyggeligere hadde store problemer eller måtte til utlandet. Faktisk så jeg lite spor av noe system basert på meritter om hvem som fikk jobb. Da jeg var Oslo var det dårlige vibrasjoner blant hovedfagsstudentene. Kun èn person fra institutet fikk jobb i de 9 månedene jeg var ansatt der. Det var den pene jenta med dårlige karakterer. Merokratiet er en illusjon.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Bare kommenterer kort i teksten her:

    Ja, du kjøper løgnen om meritokrati. "Det er ikke alle som greier å gjennomføre". Det er helt feil. Alle er i stand til å gjennomføre en master hvis de har riktige betingelser rundt seg. Har du råd til å betale for privatlærer i strykfaget ditt og kjenner til mulighetene så stryker du ikke.
    Det er jo ingen ingen - det er slik systemet er. Skal man ta en master fremfor en bachelor så bør du greier litt mer enn på unngå stryk. Nei, det er ikke alle som greier dette. Å bruke feks differensialligninger for å regne på transientrespons i elektriske kretser er det rett og slett ikke alle som greier og skal en selskap ansette noen til å gjøre slikt - så er det ikke nok å stå på eksamen - det er som kjent ikke en fasit man kan titte i. Skal vi unngå YME skandaler, broer som kollapser osv - så bør vi sørge for at det kun er de som har godt nok hode til å forstå et fag på masternivå . som kommer ut med gode karakterer på masteren.

    Har du ressursterke foreldre, slekt og venner som kan følge deg opp økonomisk, med informasjon og nettverk, emosjonelt og motivasjon så kommer du langt. Du kan være dum som et brød og fullføre en sivilingeniørgrad. Weld har argumentert side opp og side ned med det. Det gjelder bare å komme inn, og det er mange veier inn.
    Min erfaring fra studier er at studentene gjør jobben selv. Jeg har aldri møtt noen som har betalt privatlærer som hjelper noen gjennom studier. Men det er klart - noen er flinkere til å danne studiegrupper, noen følger all undervsiningen. Men penger har jeg ikke sett har vært en del av dette.

    Du snakker om sivilingeniørvennene dine som har studert av egen lomme. Hvor mange mistet du på veien? Hvor mange hoppet av, fordi de ikke maktet stresset lenger? Hvor mange hoppet av fordi de ble syke, eller de hadde omsorgsansvar i egen familie? Og hvor mange fikk aldri den relevante jobben etterpå.
    Ja, noen har falt fra (pga stryk og deretter fant ut at det ble for langt frem til mål). Ingen pga omsorgsansvar så vidt jeg vet, men jeg har studert med mange som har hatt familie. Jeg tror de fleste av mine venner har relevante jobber - ikke alle er like godt fornøyd med jobben og mange jobber nå med helt andre ting enn de utdannet seg til - men slik er jo livet.

    Som eksempel, tenk på alle oljesivilingeniørene som ble ferdig i 2015-2017. Hvor mange av dem tror du fikk relevant jobb? Hvor havnet de, tror du? Studier til å bli sykepleier i stedet? Hvor mange studentene hoppet av underveis, fordi de så at det ikke var jobb til dem etterpå? Det var fulle kull på alle studiestedene, med knallharde krav for å komme inn. I 2017 så var kullene gått fra 60 studenter til 7.
    Ja, de har nok fått seg jobb så godt som alle sammen. Kommunene, Mesta, Jernbaneverket, Bygg og Anlegg og selskaper som ABB, Siemens, Goodtech tok mange av de som ikke fikk seg jobb direkte olja. Men det er mange nyutdannede ingeniører i Aker, Aibel, Apply. Fint om du kunne dokumentere denne påstanden om at mange av disse er arbeidsledig.

    Ungdom på 19 år tar ikke informerte (og frie) valg der de velger studieprogram. Det gjetter i vildens sky. Kommer du fra en ressursterk familie, så kan du banne på at du blir fulgt opp slik at du vet hvilke muligheter som finnes, både når det gjelder studier, bomiljø, nettverk, deltidsjobber osv. Ta en vanlig arbeidergutt og fyren må ta fingeren opp i lufta og gjette. Det blir bingo.
    Ja, det er åpenbart en fordel av foreldrene dine vet litt hvordan samfunnet fungerer - men det er jo ikke et pengespørsmål. Det er gratis å tilegne seg denne informasjonen på internett, eller ringe til en høyskole. Men - igjen - om foreldrene dine er stolte elever av livets harde skole - så mener de sikkert at dette ikke er relevant.

    Å ta en doktorgrad krever faktisk ikke så mye intellektuelt. Det er selvsagt en fordel, men det er alldeles ikke noe krav. Det det derimot krever er enorm selvdisiplin og selvmotivasjon. Du må takle et høyt arbeidspress hvor målet er noe diffust der fremme 2-3 år. Du må tåle å stå i det alene. Har du masse ressurser rundt deg, så er sannsynligheten for at du fullfører høy. Blir du sittendes helt alene med det, så hopper du av før det har gått 2 år.
    Selvdisiplin/selvmotivasjon er også det som korrelerer nest best med suksess i livet (Intelligens er viktigste indikator). Som arbeidsgiver vil jeg gjerne ha en arbeidstaker som har selvdisiplin og evne til å motivere seg for å jobbe mot langsiktige mål. Er du ikke enig?
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nå snakket ikke jeg om sivilingeniører spefikt men høyere utdanning generelt. Når var jeg ganske lenge i universitetsystemet på to universiteter og vet om to drittsekker av rykte (kjente dem ikke sjøl). Begge gikk rett i jobb. Hørte etterpå at en av dem var svært upopulær på arbeidsplassen. Mange dyktigere og hyggeligere hadde store problemer eller måtte til utlandet. Faktisk så jeg lite spor av noe system basert på meritter om hvem som fikk jobb. Da jeg var Oslo var det dårlige vibrasjoner blant hovedfagsstudentene. Kun èn person fra institutet fikk jobb i de 9 månedene jeg var ansatt der. Det var den pene jenta med dårlige karakterer. Merokratiet er en illusjon.
    Hvilken fagretning snakker du om her?
    De beste elevene på ingeniør/økonomi blir headhuntet før de er ferdig med studiene.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.032
    Antall liker
    9.311
    Hvilken fagretning snakker du om her?
    De beste elevene på ingeniør/økonomi blir headhuntet før de er ferdig med studiene.
    De beste elevene blir headhuntet, nesten uansett utdanning. Innen yrkesfaglig utdanning skjer det ofte at de får fast jobb før fullført utdanning.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.835
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Selvdisiplin/selvmotivasjon er også det som korrelerer nest best med suksess i livet (Intelligens er viktigste indikator). Som arbeidsgiver vil jeg gjerne ha en arbeidstaker som har selvdisiplin og evne til å motivere seg for å jobbe mot langsiktige mål. Er du ikke enig?
    Det er også derfor vi krevde mastergrad i min tidligere avdeling. Ikke fordi vi trodde de hadde lært så mye relevant i studiene som en bachelor ikke kunne, men fordi det sier en hel del om selvdisiplin og fullføringsevne.

    Ellers er det vel intet nytt under solen at det er enklere å komme opp og frem med støtte hjemmefra enn uten. Det er bare å sitere Vinjes «Fedraminne»:
    At far min kunde gjera
    det gilde, han hev gjort,
    og fram i livet bera
    so mykje gjævt og stort,
    det var fraa dag til annen
    for meg so god ei stød:
    stor arv det er for mannen
    av godtfolk vera fødd.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Makan til depressive innlegg av Larson og co. Jeg og fruen er begge ett produkt av like /gode muligheter i det norske samfunnet når det gjelder utdanning. Gammer'n er svenskeingeniør og modern var sekretær på Hydro Porsgrunn. Svigefar var platearbeider på Brevik/Hydro og svigemor vaskedame på ungdomskolen. Vi har begge tatt mastergrad og tatt opp lån. Vi studerte også begge i utlandet i perioder. Ting har da ikke endret seg så mye. Ja det er enklere hvis foreldre pusher men alle har fortsatt muligheten til å gjøre som de selv vil i Norge.
    Det første du lærer hvis du tar petroleums utdanning er at det svinger i bransjen. Jeg var ferdig ingeniør i 94 - ingen fikk jobb ( 1 av 90). Så militæret og Master i USA. Fikk jobb i 97 så stengte man døra igjen i 98. Fruen er økonom og de får jo jobb. Er du flink får du jobb som Pink sier. Selv var jeg ikke bland de beste men siden jeg både ønsket å studere i USA og at jeg da ville skille meg ut gjorde valget enkelt. Ulikt Asbjørn hadde ikke jeg ett hode til å gå på MIT (men hadde jeg hatt det så ville det ikke kosta mer) så jeg gikk på University of Tulsa i Oklahoma. De har en god petroleums-linje da :) Klinger ikke like bra men bra nok lell :)
    Grunnen til at jeg fikk min første jobb i Statoil var ikke supre karakterer men at jeg hadde tatt egne valg og stått på egne ben.
    Man må også ta ansvar for sine egne valg av utdanning. Det er jo bare å lese seg opp om muligheter den enkelte utdanning gir. Snakker med barna om det. Valgene av utdanning har konsekvenser for lønn. Sånn er det.
    Jeg var heldig med tanke på lønn. Var klar over at siving. tjente bra men det ble jo bedre enn forventet. Som alle andre tenke jeg jo ikke så mye på det når man er ung. Ble fascinert av en reportasje på NRK ifra Statjord plattformen og dermed ville jeg jobbe offshore! Men ble aldri fast offshore på meg :(
    Personlig har jeg heller ikke hatt noe ønske om å bli leder da de i mitt miljø ofte jobber alt for mye og selv om det er godt betalt så er det ikke noe for meg. De fleste ledere jeg har jobbet for har jobbet ekstremt mye.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Det første du lærer hvis du tar petroleums utdanning er at det svinger i bransjen. Jeg var ferdig ingeniør i 94 - ingen fikk jobb ( 1 av 90).
    Men det ble likevel fremstilt som om det manglet folk. Værre ble det mot slutten av 90-tallet.
    Det er vanskelig å forutsi jobbmarkedet 5+ år fram i tid og utdanne seg deretter (med visse unntak). Nettopp fordi det svinger, og ikke alltid på en forutsigbar måte. Da jeg begynte å studere var det f.eks galskap å studere arkeologi med tanke på å få jobb. Når jeg var ferdig fikk "alle" arkeologer jobb. Nøkkelen er flaks, eller kanskje rettere, mangel på uflaks. Er du ferdigutdannet i motfase til arbeidsmarkedet, er løpet gjerne kjørt. Får du ikke relevant jobb første året etter endt utdanning, til nød innen to år, er du fucked. Da ansetter man heller nyutdannede, eller importerer arbeidskraft, før man ansetter de som ikke fikk jobb i fjor eller forfjor....
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Ja det er vanskelig å forutsi arbeidsmarkedet for mange bransjer. Tåler du ikke det så kan du utdanne det til sikrere yrker som lærer, sykepleier etc. Det var nå beskjeden vi fikk den gangen og den gjelder da idag også.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.635
    Sted
    Oslo
    Ja det er vanskelig å forutsi arbeidsmarkedet for mange bransjer. Tåler du ikke det så kan du utdanne det til sikrere yrker som lærer, sykepleier etc. Det var nå beskjeden vi fikk den gangen og den gjelder da idag også.
    Og en sikker plass utenfor boligmarkedet i den byen der snart 1\5 av oss bor
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Da pendler du inn til Oslo. Jeg bosatte meg i Tønsberg da jeg fikk jobb i Oslo. Det går tog. Er klar over at alle ikke kan gjør det men mange kan. Ble slutt på den jobben under oljenedturen i 15 og nå pendler jeg til Stavanger.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.635
    Sted
    Oslo
    Da pendler du inn til Oslo. Jeg bosatte meg i Tønsberg da jeg fikk jobb i Oslo. Det går tog. Er klar over at alle ikke kan gjør det men mange kan. Ble slutt på den jobben under oljenedturen i 15 og nå pendler jeg til Stavanger.
    Som lærer m foreldremøter, som sykepleier i turnus.
    I tog m ståplasser, og buss for tog?
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Litt kjip combo det der men nå er vel foreldremøter innenfor arbeidstiden her i Tønsberg. Nå med Corona har jeg sittet på Teams i Stavanger. Funka bra det :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.835
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og en sikker plass utenfor boligmarkedet i den byen der snart 1\5 av oss bor
    Fruen og jeg var ferdige på gamle NTH i 1988-89. Jeg fikk jobb i Forsvaret etter å ha vært med i et datafirma som gikk konk, men arbeidsmarkedet for fru arkitekten var nokså begredelig rundt 1990. Hun ble vel oppsagt seks ganger om jeg teller riktig. Det ble en del havregrøt og oppussing av sokkelleilighet hos svigermor på Lørenskog.

    Da vi kom tilbake fra MIT (og Harvard for fruens del) noen år senere var jeg nokså blakk, selv om jeg hadde landet en godt betalt jobb og visste at kontoen ville fylles opp etterhvert. Jeg ville ikke påføre meg selv noeslags «golden handcuffs» ved å låne til max. Det ville være direkte helsefarlig i en jobb med «up or out» som personalpolitikk og people reviews hvert halvår.

    Så vi balanserte risikoen ved at fruen tok jobb i kommunen og kjøpte et hus som vi hadde råd til et godt stykke utenfor byen, like ved jernbanestasjonen og barneskolen. Bor der ennå, nedbetalt for lenge siden, og egenkapitalen i huset er brukt flere ganger som sikkerhet for å kjøpe annen eiendom.

    Stikk finger’n i jorda, folkens. Det er ingen menneskerett å eie en fireroms Frogner-leilighet som nyutdannet. De valgene man tar underveis har konsekvenser. Det er ikke nødvendigvis politikernes feil. Sutring er lite kledelig.
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    En av de få fornuftige tingene Jordan Peterson snakker om er at equality of outcome ikke må forveksles med equality of opportunity. Har en følelse av at Larson med følge ønsker seg førstnevnte, men det kan nok gi noen ganske forutsigbare bivirkninger som ikke er helt heldige.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.635
    Sted
    Oslo
    Har du sett den såkalte sykepleier indeksen?
    Den dreier seg ikke om Frogner.
    Før hadde fx Ullevål et stort bolig/hybel kompleks for ansatte.
    Det ble solgt ut.
    Det trengs en sosial boligpolitikk i dette landet, dessverre tror den døde m Gerhardsen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn