Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Tipper vedkommende har papirene i orden men ja slik skjer. Jeg har også jobbet med en ung ingeniør i ConocoPhillips hvor faren også hadde lederstilling. Han hadde gode karakterer og var desidert den beste up & coming ingeniøren de hadde innenfor boring & brønn. En annen klasse enn de andre. De andre var ikke nærheten en gang. Skulle ikke han få jobbe der pga faren ?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Du har ikke noe litt mer konkret enn noe du så på TV for 15 år siden?
    Tror du virkelig at store selskaper som Aibel, Aker, ABB, Equinor, Telenor osv kan tillate seg å ansette noen som ikke er beste søker fordi en eller annen mellomleder/leder forteller at dette er nevøen min - gi ham en jobb.

    Men det er klart middels karakterer + gode sosiale ferdigheter er langt bedre enn topp karakterer og dårlige sosiale ferdigheter.

    Ikke bare tror det, men vet det. At de kjenner deg mangedobler sjansene for å få jobb. Det fordrer selvfølgelig at du er kompetent i tillegg.....
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ikke bare tror det, men vet det. At de kjenner deg mangedobler sjansene for å få jobb. Det fordrer selvfølgelig at du er kompetent i tillegg.....
    Det er vanskelig å forholde seg til Larson sin eksakt kunnskap om foreldre som skriver masterppgave for barna og hyrer inn dyre privalærer, Panter sitt selskap som åpenbart har gitt alle toppjobbene til barna til en av sjefene og din referanse til et TV program for 15 år siden og at du nå vet at bekjentskaper mangedobler sjansen for å få en jobb.

    Jada, selvsagt skjer det uregelmessigheter, men det er ganske langt fra det til det bildet som tegnes her at det ikke er like muligheter og det fremstilles i grunn som at alle ansettelser er grumsete prosesser.

    Det er også forskjell på å hevde at barn av rike/vellykkede får fordeler (noe de åpenbart gjør på veldig mange områder uten at det nødvendigvis er noe urettferdig i det) og på den andre siden hevde at barn av foreldre som ikke er rike/vellykkede blir urettferdig behandlet. Til det siste har jeg lagt frem henvisning til Tekna hvor over 90% av studenene er i jobb etter 5 mnd.

    Også er det kanskje greit å avgrense litt hvilken sektoren man snakker om. Skal man prøve å få seg ulike engasjmenet på et fakultet innen humaniora eller få jobb i ledelse av Oslo skolen- så er sikkert nettverksbygging og bekjentskaper viktig. Hvis du dermiot tar ingeniør/fagbrev/økonom/helse utdannnelse - altså utdannelser som kvalifiserer deg til spesifikke yrker - så tror jeg ikke det har mye å si.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Det er vanskelig å forholde seg til Larson sin eksakt kunnskap om foreldre som skriver masterppgave for barna og hyrer inn dyre privalærer, Panter sitt selskap som åpenbart har gitt alle toppjobbene til barna til en av sjefene og din referanse til et TV program for 15 år siden og at du nå vet at bekjentskaper mangedobler sjansen for å få en jobb.

    Jada, selvsagt skjer det uregelmessigheter, men det er ganske langt fra det til det bildet som tegnes her at det ikke er like muligheter og det fremstilles i grunn som at alle ansettelser er grumsete prosesser.

    Det er også forskjell på å hevde at barn av rike/vellykkede får fordeler (noe de åpenbart gjør på veldig mange områder uten at det nødvendigvis er noe urettferdig i det) og på den andre siden hevde at barn av foreldre som ikke er rike/vellykkede blir urettferdig behandlet. Til det siste har jeg lagt frem henvisning til Tekna hvor over 90% av studenene er i jobb etter 5 mnd.

    Også er det kanskje greit å avgrense litt hvilken sektoren man snakker om. Skal man prøve å få seg ulike engasjmenet på et fakultet innen humaniora eller få jobb i ledelse av Oslo skolen- så er sikkert nettverksbygging og bekjentskaper viktig. Hvis du dermiot tar ingeniør/fagbrev/økonom/helse utdannnelse - altså utdannelser som kvalifiserer deg til spesifikke yrker - så tror jeg ikke det har mye å si.

    Siste setning er jeg helt enig i. Visse fagområder er dette ikke lite utbredt. Men høyere utdanning blir stadig mer spesialisert fordi man har spisset fagene for å få ned utdanningstiden. For å være flåsete; før lærte man et fag - nå lærer man deler av et fag. Følgelig etterspør markedet slik spiss kompetanse fordi den faktisk finnes, mens man før gjerne ansatte noen med riktig fag på vitnemålet og utførte spissopplæringa i bedriften/institusjonen. Det gjør det vanskeligere for studentene å faktisk treffe blinken fordi målskiva har blitt mindre.
    Jeg snakker ikke om anektdotiske TV-opplevelser; jeg har vært såpass lenge i universitetssystemet og sett studenter komme og gå. Kontakter og bekjentskap er alfa og omega. For å ikke snakke om i forskningsmiljøene.
    Store norske konsern opptrer på samme måte. De ansetter folk de kjenner før folk de ikke kjenner (med toppkarakterer). En sikker vei inn var sommerjobb for studentene. Disse ble gjerne distribuert ved at folk hadde snakket sammen. Anbefaling fra ansatte. Er du sønn/datter av noen i toppledelsen får du garantert sommerjobb for å vise hva du er god for (uavhengig av dine karakterer). "Alle" disse fikk fast jobb som nyutdannede. Først i køen uansett karakter.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Har jeg sagt noe om "alle toppjobbene"? Nå oppfører du deg litt tullete.
    Joda, enig i det. Men det er litt vanskelig å diskutere slike påstander når man ikke vet hvilket selskap det er og hvordan ansettelsesprosessen har vært.

    Det er mange som har lyst til å bli som mamma/pappa når de blir store - så er det jo ikke helt unaturlig at man havner i samme selskap heller.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    Joda, enig i det. Men det er litt vanskelig å diskutere slike påstander når man ikke vet hvilket selskap det er og hvordan ansettelsesprosessen har vært.

    Det er mange som har lyst til å bli som mamma/pappa når de blir store - så er det jo ikke helt unaturlig at man havner i samme selskap heller.
    Hva selskapet heter har ingen betydning. Mer betydningsfullt er at vi er nesten 60000 ansatte i over 50 land. En stor del av aktiviteten foregår i Europa.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Hva selskapet heter har ingen betydning. Mer betydningsfullt er at vi er nesten 60000 ansatte i over 50 land. En stor del av aktiviteten foregår i Europa.
    Gjorde han en dårlig jobb - noen grunn til å tru han ikke hadde kvalifikasjonene i orden ?
    Når jeg jobbet i Lundin var også sønnen til Lundin himself der. Han ble da sent rundt i ulike avdelinger for å lære selskapet å kjenne. Er da ikke no problem dette. Eier de selskapet så eier de selskapet.... antagelig selger de før sønnen har tatt runden. Jobbet ikke med han selv men han fikk gode skussmål av de som jobbet med ham selv i lunsjen.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Gjorde han en dårlig jobb - noen grunn til å tru han ikke hadde kvalifikasjonene i orden ?
    Det er vel ingen som har hevdet at man ansetter ukvalifiserte mennesker basert på bekjentskap før kompetente med gode karakterer. Det mangler ikke på kompetente folk. Det som hevdes er at veien inn ikke nødvendigvis er meritt basert og at kontakter er en viktig nøkkel.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    Om ikke medfødte evner og gener har enorm betydning, så ville vi aldri ha sett en Mozart, Einstein eller Musk. Uten å sidestille de karakterene overhodet, men det var 3 i farta. At enkelte faktisk ikke forstår hvor enormt mye kofferten du er født med har å si, er aldeles merkelig. Åpenbart har miljø, oppvekst og nettverk rundt en mye å si, men evnene du er født med er enda litt viktigere.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Det er vel ingen som har hevdet at man ansetter ukvalifiserte mennesker basert på bekjentskap før kompetente med gode karakterer. Det mangler ikke på kompetente folk. Det som hevdes er at veien inn ikke nødvendigvis er meritt basert og at kontakter er en viktig nøkkel.
    Jeg opplever at Larson og andre her mener at folk får jobbene fordi de kjenner de rette folka og ikke fordi de er kvalifisert
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Om ikke medfødte evner og gener har enorm betydning, så ville vi aldri ha sett en Mozart, Einstein eller Musk. Uten å sidestille de karakterene overhodet, men det var 3 i farta. At enkelte faktisk ikke forstår hvor enormt mye kofferten du er født med har å si, er aldeles merkelig. Åpenbart har miljø, oppvekst og nettverk rundt en mye å si, men evnene du er født med er enda litt viktigere.
    er det noen som er uenige i dette? (se nå bort ifra vektingen)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Om ikke medfødte evner og gener har enorm betydning, så ville vi aldri ha sett en Mozart, Einstein eller Musk. Uten å sidestille de karakterene overhodet, men det var 3 i farta. At enkelte faktisk ikke forstår hvor enormt mye kofferten du er født med har å si, er aldeles merkelig. Åpenbart har miljø, oppvekst og nettverk rundt en mye å si, men evnene du er født med er enda litt viktigere.
    Nå er de du nevner outliere. Det fleste er godt fordelt i midten etter gauskurve.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Jeg opplever at Larson og andre her mener at folk får jobbene fordi de kjenner de rette folka og ikke fordi de er kvalifisert
    Jeg har på ingen måte sagt at de er ukvalifiserte. Det er kun unntaksvis at slikt skjer, at helt ukvalifiserte folk får jobb, som f.eks i eksempelet nedenfor. Jeg sier at hovedveien til å få jobb er via nettverk. Det er ikke slik at alle stillinger lyses ut. Igjen eksempel nedenfor. Plutselig ble det opprettet en ny stilling for vedkommende.

    Tryggeste måten å få jobb på som student som student? Drikk øl med alle medstudenter, delta i foreninger, bli kjent med folk opp og ned kull. Vær kompis med dem. Jobb sammen med folk faglig. Gjør det selvsagt okay resultat-messig. Du bør ikke ha D-snitt. De beste kandidatene vil uansett bli headhuntet, og å kjempe mot dem er ekstremt hardt arbeid og/eller krever talent. Når de nye oppgangstidene kommer så er du et navn dine tidligere medstudenter kjenner til. Når arbeidsgiver trenger flere folk, så vil de spørre sine nyansatte om noen de kan anbefale. Når langt fra alle stillinger lyses ut, så er det en god vei rett inn.

    Professoren jeg hadde sa at han ville aldri ha ansatt en rekke av folka han hadde på kullet sitt, men de fikk likefullt jobb i Equinor da det var opptur. Hvorfor? de kjente folk. I disse tider er det et krav om B i karaktersnitt for å bli vurdert (om man kommer direkte fra universitetet). Det skinner godt på dem, for de var aldri i nærheten av slike karakterer.


    Meritokratiet i Norge er en myte.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tryggeste måten å få jobb på som student som student? Drikk øl med alle medstudenter, delta i foreninger, bli kjent med folk opp og ned kull. Vær kompis med dem. Jobb sammen med folk faglig. Gjør det selvsagt okay faglig.
    Men du trenger vel ikke rike foreldre for å gjøre dette? Er ikke dette åpent for alle?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Det er et vanlig triks i det offentlige at man ansetter den man ønsker (kjenner) i midlertidig stilling av så kort varighet at den ikke trenges å lyses ut. Deretter gir man gjerne ny kort forlenging helt til man utlyser permanent stilling med krav om erfaring i akkurat den stillingen, gjerne påspleisa noen kriterier som treffer kandidaten presist.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Men du trenger vel ikke rike foreldre for å gjøre dette? Er ikke dette åpent for alle?
    Er dette kunnskap som alle har? Når du kommer som en arbeidersønn fra indre gokk og har blitt fortalt at karakterer betyr alt gjennom hele oppveksten? Det blir banket inn i deg at det er dine resultater som betyr noe. Dine karakterer. Meritokrati.

    Jeg har ikke brukt begrepet rike foreldre. Jeg bruker begrepet ressurssterke foreldre. Tilgang til riktig informasjon er en enorm ressurs. Tilgang til riktige personer er en enorm ressurs.

    En professor har kanskje ikke verdens beste lønn, men har tilhører eliten her til landet. Han har kontakter. Hvor vanskelig tror du det er for en sønn av en professor å lande en jobb, kontra en sønn av en platearbeider?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    Jeg opplever at Larson og andre her mener at folk får jobbene fordi de kjenner de rette folka og ikke fordi de er kvalifisert
    Det er mange med middelmådige kvalifikasjoner og gode bekjentskaper som får jobb via bekjente. Ganske naivt å tro noe annet.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Nå er de du nevner outliere. Det fleste er godt fordelt i midten etter gauskurve.
    For ikke å nevne alle Einstien, Mazort, Muks som har like sterke/svake gener, like sterke/svake holdninger som Einstein, Mozart og Musk, men som ikke var på rett sted til rett tid.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    For ikke å nevne alle Einstien, Mazort, Muks som har like sterke/svake gener, like sterke/svake holdninger som Einstein, Mozart og Musk, men som ikke var på rett sted til rett tid.

    Einstein vill ikke fått jobb ved norsk Universitet i dag. Alt for lite produktiv......
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.027
    Einstein vill ikke fått jobb ved norsk Universitet i dag. Alt for lite produktiv......
    Han fikk heller ikke jobb på universitetet i Zurich men jobbet på patentkontoret der.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Leste et sted en gang i verden at han ikke fikk noe ordentlig dreis på matte før han var i 40-årene...
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Det er mange med middelmådige kvalifikasjoner og gode bekjentskaper som får jobb via bekjente. Ganske naivt å tro noe annet.
    Ja selfølgelig hender det men i min verden er ikke det normen

    Er mulig vi snakker forbi hverandre. Jeg lever selv av nettverket mitt da jeg er konsulent og nyter godt av det. Det nettverket gjør er at jeg får en mulighet til å komme inn på intervju. Dette gjelder for mange men så er det jo andre enn bekjente som tar den endelige avgjørelsen.

    Edit: Ellers så er vel de fleste middelmådige. Største feilen til Equinor er vel at de har ansatt alt for mange med en Helge Lund i magen og urealistiske forventninger. Man trenger stødige produsenter som er fornøyd med det i alle bedrifter
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.027
    Leste et sted en gang i verden at han ikke fikk noe ordentlig dreis på matte før han var i 40-årene...
    Det er en ganske seiglivet myte, Einstein var nok rimelig stiv i matematikk og det er langt fra trivielle saker i den generelle relativitetsteorien , men han var faktisk på nippet til å bli "slått på målstreken" om ligningene for den generelle relativitetsteorien fra en betydelig bedre matematiker (David Hilbert) som jobbet med det samme. Einstein var 36 år da den teorien ble publisert, for øvrig. Han bestod ikke opptakseksamen til ETH i Zurich første gang, men det var fordi han gjorde det dårlig i de ikke-realfaglige delene av opptaksprøven og det er angivelig derfra denne myten stammer.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    bak enhver mann står en kvinne


    siden det er den dagen i dag

    «By the end of their classes in 1900, Mileva and Albert had similar grades (4.7 and 4.6, respectively) except in applied physics where she got the top mark of 5 but he, only 1. She excelled at experimental work while he did not. But at the oral exam, Professor Minkowski gave 11 out of 12 to the four male students but only 5 to Mileva. Only Albert got his degree.»
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Er dette kunnskap som alle har? Når du kommer som en arbeidersønn fra indre gokk og har blitt fortalt at karakterer betyr alt gjennom hele oppveksten? Det blir banket inn i deg at det er dine resultater som betyr noe. Dine karakterer. Meritokrati.

    Jeg har ikke brukt begrepet rike foreldre. Jeg bruker begrepet ressurssterke foreldre. Tilgang til riktig informasjon er en enorm ressurs. Tilgang til riktige personer er en enorm ressurs.

    En professor har kanskje ikke verdens beste lønn, men har tilhører eliten her til landet. Han har kontakter. Hvor vanskelig tror du det er for en sønn av en professor å lande en jobb, kontra en sønn av en platearbeider?
    Så du mener en som tar en ingeniør eller master ikke klarer å tilegne seg denne informasjonen? Den er ikke tilgjengelig ? Du får iallefall meg og fruen til å føle oss spesielle da iallefall, datter av en platearbeider og jeg en sønn av en svenskeingeniør som begge landa jobber i Statoil Stavanger uten å kjenne en kjeft. Hun hadde ok karakterer mens mine var vel bob bob.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Et problem her er at det sitter folk sentralt på Østlandet og bestemmer hvordan offentlige bygg skal utstyres med blandt annet parkeringsplasser og solskjerming. Nytt sykehus hvor "The Powers to Be" sitter i et direktorat/departement i Oslo og bestemmer at her skal vi være "grønne". De ansatte skal bruke kollektivtransport evt gå, til/fra jobb og for å motivere til det så kuttes det kraftig ned på parkeringslasser. Jo smart det! Her går det knapt busser, stort sett i forbindelse med skolenes åpning stenging og en runde på kvelden. Og å gå når etablissementet plasseres en halv mil fra der flertallet bor. Gå i minus 20-30grader?? Det fungerer ikke! Dette er vanskelig å forstå når man ikke har vært på plassen der man planlegger sitt nye sykehus. "Nedslagsområdet" til denne institusjonen er også et område som vel er noe nær fylket Viken i avstander og mange pasienter kommer med bil. Vel gjesteparkerinegn er også redusert! Et salig kaos å finne et sted å sette fra seg bilen. "Men hvorfor tar de ikke T-banen til sykehuset?" DET FINNES IKKE NOEN T-BANE!!!

    Og offentlige bygg som er i drift H24/7 og ikke har solskjerming på nordsiden av bygget! "Det kommer jo ikke noen sol på natta, dum eller?" Jo for tenk , det gjør det! Hørt om midnattsola?? Og den står lavt på himmelen og er jævlig iriterende!

    Og det er sikkert bror, søster eller søskenbarn til de som tok disse avgjørelsene som bestemte at alle "sykehusboligene skulle selges. "Der er jo sååå populært å søke jobb i Finnmark!" De som vil jobbe her kan da saktens gå inn på det private leie/kjøpemarkedet! Genialt! I de noen og førti årene jeg har bodd her i Finnmark har gjennomgangstonen vært at vi får ikke kvalifiserte folk til å komme hit! Det gjelder i de fleste bransjer. Ble det lettere å rekrutere når man ikke kunne få tjenestebolig? Nei det ble det ikke! For egen del var tjenesteboligen et vesentlig poeng ved å søke hit!

    Og dessverre synes det som om mange unge ikke forstår hvor mye det utgjør i kroner og øre når de får nedskrevet studielån og Finnmarksskatt. Matematikk er et forsømt fag i skolen!

    Norge er stort og det er langt fra sør til nord! Det blir ikke kortere ved å flytte fylkesadministrasjonen fra å være 18 mil borte til å være 90 mil borte!
    Et massivt problem i dette landet er at det sitter meget godt utdannede mennesker med sikkert tildels god lønn, både fortjent og ufortjent, og foretar dramatiske besluttninger som angår folk laaangt borte, uten at besluttningstakerne har den ringeste kjennskap til forholdene lokalt.

    Og i ensidige industrisamfunn, eller kanskje "gjenstridige", er det en tendens til at man følger far i å jobbe på smelteverket, gruva eller hva det nå er man driver med. Motivasjonen for å ta høyere utdanning er ikke nødvendigvis så stor. Ambisjonene til både unger og skole er gjerne at "de skal nå likevel bare begynne på fabrikken". Og det er her vi helst ser det klassekillet som Larson og noen andre går seg bort i. De ungene som har foreldre med akademisk bakgrunn blir i større grad enn kameratene, som har foreldre som jobber i fiskebåt, på fileten eller fabrikken, dyttet og hjulpet gjennom skolen. Både fordi disse foreldrene nok forstår noe bedre enn naboen verdien av boklig lærdom og ikke minst fordi de har et bedre utganspunkt for å skulle kunne hjelpe avkommet med lekser og akademiske problemer. Problemet er dessverre at disse lokale som tar høyere utdanning som oftest ikke kommer "hjem" etter utdanningen. Ofte fordi det ikke finnes relevante jobber til dem.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Et massivt problem i dette landet er at det sitter meget godt utdannede mennesker med sikkert tildels god lønn, både fortjent og ufortjent, og foretar dramatiske besluttninger som angår folk laaangt borte, uten at besluttningstakerne har den ringeste kjennskap til forholdene lokalt.
    Dette er et nasjonalt problem i alle sektorer. Alt skal bestemmes og utføres etter virkeligheten innenfor ring 3 og standardiseres, uansett hvor upassende det er for virkeligheta utenfor.....
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Dette er et nasjonalt problem i alle sektorer. Alt skal bestemmes og utføres etter virkeligheten innenfor ring 3 og standardiseres, uansett hvor upassende det er for virkeligheta utenfor.....
    Lurer på hvor mye det koster nasjonen?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Helse Nord sitter vel i Bodø, det må vel være ganske langt unna ring 3?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Tja, si det...det er nok betydelige beløp.... i tråd med virkelighetsfjerne byråkraters oppfatning av at "det er da ikke et offentlig ansvar - det overlater vi til de velfungerende 'markedskrefter'.... Det er i alle fall blitt betydelig verre i de siste par tiår, hvor virkelighets fjerne byråkrater på sentrale østland fungerer som "be all, - know all..."
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Ja, det er mulig Bodø er blitt de nye "søringan" men det er nå hvertfall nogenlunde riktig landsdel.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Så du mener en som tar en ingeniør eller master ikke klarer å tilegne seg denne informasjonen? Den er ikke tilgjengelig ? Du får iallefall meg og fruen til å føle oss spesielle da iallefall, datter av en platearbeider og jeg en sønn av en svenskeingeniør som begge landa jobber i Statoil Stavanger uten å kjenne en kjeft. Hun hadde ok karakterer mens mine var vel bob bob.
    Jeg har aldri sagt at det er umulig å tilegne seg slik informasjon. Jeg påpeker at denne informasjonen (og annen) er ikke fritt tilgjengelig for alle og enhver. Og denne informasjonen går helt på tvers av hva man blir lært i skolen, nemlig at karakterer er det vesentlige.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har aldri sagt at det er umulig å tilegne seg slik informasjon. Jeg påpeker at denne informasjonen (og annen) er ikke fritt tilgjengelig for alle og enhver. Og denne informasjonen går helt på tvers av hva man blir lært i skolen, nemlig at karakterer er det vesentlige.
    Vel de fleste lærer vel dette tidlig da kontakter/bekjente som regel er helt nødvendig for å skaffe seg en sommerjobb. Det er vel der man først forstår konseptet.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.634
    Sted
    Oslo
    Bodø til Vardø lang E6 og noko attåt er vel omtrent 1400 km.....? Finse til Halden?????
    I km nei. Men mye ser nok annerledes ut på Hardangervidda enn fra Svinesund.
    Og ikke trafikeres strekningen med Widerøe heller.
    Avstand til maktsentrum kan måles på mange måter
    Men til alle tider har vel makta trivdes med avstand til folket
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn