Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Har du sett noen som faktisk sier og mener dette?
    Neida. Det var kun et ( tydeligvis mislykket ) forsøk på sarkasme!

    Men at det finnes noen slike i skyggene? Kanskje? Jeg omgås ikke slike for å si det slik!
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    2.473
    Torget vurderinger
    1
    Det kommer absolutt intet opplysende fra venstresiden når det gjelder innvandring, ei heller noe i denne posten som indikerer at man klarer å forholde seg til virkeligheten.


    Larson
    Hi-Fi freak




    Ble medlem 25.01.2014 Innlegg 8.759 Antall liker 2.774






    Akk ja, disse overfallsvoldtektene, Roald.

    Til opplysning, Roald. Det er mange ganger mer sannsynlig at kvinnen blir voldtatt av en mannlig bekjent eller kjæresten sin enn at en mørkhudet "muslim" overfaller henne.

    Så fint at du kan fastslå at dette kun forekommer blant nordmenn, som en liten motvekt vil noen kanskje si at tvangsekteskap vil skifte litt på den statistikken.



    Det store flertallet av kvinner velger faktisk ikke å anmelde voldtektene, fordi det blir ord mot ord. Kostnaden ved å hele tiden retraumatisere seg selv i henleggelsesprosessen er enorm.

    Ja det er det nok, men igjen fremstilles dette som om dette kun skjer ved norsk gjerningsmann.




    Kvinner som går i feil klær i byen... Hun burde være mye mer redd for nachspielet med naboen hun kjente fra skolen, der nordmannen tar seg godt til rette når hun ikke er i stand til samtykke. Det her det store flertallet av voldtekter skjer, roald. Ikke av disse megaskumle mørkhudete "muslimene". Det er Ola du gikk i klasse med på VGS. Om ikke det er en ledende fyr i et politisk parti da, hvor partiet etterpå koster offeret til ulvene og slår ring rundt partitoppen.

    Nok en tåpelig formulering som selvsagt bare er oppspinn.

    Og at det i Norge fremdeles er norske som står for flertallet av voldtekter og andre forbrytelser er da en selvfølge men når man ikke klarer å skjønne konseptet overrepresentasjon og hva det indikerer for utviklingen er det helt meningsløst å debattere for ser man ikke problemet er det intet å løse.


    Da det ikke er særlig relevant å se på hva som skjer i ytre gokk som har en innvandringsandel på null ser vi på tallene fra Oslo.

    Her er alle dømte for to årstall og i disse tallene er det kun Afrika, Asia og Midtøsten og nordmenn som er tatt med, norske i parentes.


    Festrelaterte voldtekter: 38,8 prosent (32,7)
    Relasjonsvoldtekter: 42,2 prosent (40,0)
    Sårbarhetsvoldtekter: 60,9 prosent (34,1)
    Overfallsvoldtekter: 100,0 prosent (0,0)
    Annet: 54,6 prosent (45,5)




    Festrelaterte voldtekter: 44,5 prosent (40,7)
    Relasjonsvoldtekter: 67,5 prosent (20,9)
    Sårbarhetsvoldtekter: 51,7 prosent (37,9)
    Overfallsvoldtekter: 80,0 prosent (20,0)
    Annet: 41,7 prosent (45,8)


    Og dette er jo ikke noe særnorsk fenomen, det ble postet fra Sverige som viser ille tall og i Danmark er det heller ikke rosenrødt så det er på tide å tilkoble seg virkeligheten og slutte å pøse ut løgner på autopilot.




    I 35 av 65 voldtekstdommer i Danmark er gjerningspersonen innvandrer eller etterkommer av innvandrere, ifølge en rapport utarbeidet av den danske avisen B.T.

    Avisen har gjennomgått voldtektsdommene fra 1. januar 2016 til 8. mai 2017. Overgrep mot barn under 15 år er ikke med i oversikten.

    12,9 prosent av Danmarks samlede befolkning er innvandrere eller etterkommere.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    ^ Hvor mange slektsledd er før man ikke er "etterkommer av innvandrer"?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    ^ Hvor mange slektsledd er før man ikke er "etterkommer av innvandrer"?
    Skal vi se..Vi har hatt 2 innvandrer konger, den nåværende er født av 2 utenlandsk fødte.
    Den neste blir 3.generasjons innvandrer. Der har vi det - vi har vært styrt av utlendinger i over 100år!
     
    Sist redigert:

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.988
    Antall liker
    707
    Jaja, Roald kom noen fakta, og den vanlige gjengen skriver det bort i fjas.
    Hva er nytt?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023


    Kun 24 prosent av de spurte er enten helt eller delvis uenige i at staten bør gripe inn mot boligprisutviklingen, ifølge undersøkelsen.

    Sjeføkonomen synes svarfordelingen er interessant. Foruten at det trolig reflekterer en voksende frustrasjon over det høye boligprisnivået, tror hun mange også har fått med seg at tidligere grep fra myndighetene har evnet å bremse boligprisene betydelig.

    Hun viser til flere runder med skjerpede boliglånskrav fra Solberg-regjeringen.

    – Innføringen av boliglånsforskriften bidro til at boligprisene i Oslo falt med rundt 11 prosent fra våren 2017 til utgangen av det samme året, og også i de påfølgende årene, helt frem til corona og massive rentekutt, oppsummerer Macic.

    – Det er egentlig litt rart at boligpolitikk ikke har fått en større plass i norsk politikk, sier Johannes Bergh.
    Han er valgforsker ved Institutt for samfunnsforskning (ISF) i Oslo




    Litt overraskende at det er så mange som 6 av 10 som vil ha mer styring, men folk er jo på ulike stadier i livet. Selv er jeg på toppen av mitt boligkonsum - enebolig med god plass til to voksne og to barn men tilhører samtidig den minoriteten som faktisk ikke bryr seg spesielt mye om hva boligen er verdt siden det er penger som ikke er tilgjengelige med mindre vi er villige til å flytte et godt stykke bort og/eller redusere areal en god del og det siste funker i stadig mindre grad her i Oslo.

    Siden jeg har to barn som innen +/- 10 år skal etablere seg håper jeg strengt tatt på et gigantisk boligkrakk, men det har fort en del bivirkninger som ikke er speislet hyggelige.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Noe er likevel fundamentalt galt når ungdom med middels fast inntekt utenom pressområdene ikke får lån på 1,5-2mill uten medlåntaker eller velvillige foreldre, når låneobjektet er hele små eneboliger eller rekkehus... At begrensinger må finnes for absurditene i pressområder, som 20kvm til 2-3 mill, er på en måte greit, men bankene er i ferd med å utspille sin rolle i samfunnet, pga av nærmest panisk frykt for tap. Det er bare bare når potensielle tap runder et par hundre mill at man er villig til å ta risiko......
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Noe er likevel fundamentalt galt når ungdom med middels fast inntekt utenom pressområdene ikke får lån på 1,5-2mill uten medlåntaker eller velvillige foreldre, når låneobjektet er hele små eneboliger eller rekkehus... At begrensinger må finnes for absurditene i pressområder, som 20kvm til 2-3 mill, er på en måte greit, men bankene er i ferd med å utspille sin rolle i samfunnet, pga av nærmest panisk frykt for tap. Det er bare bare når potensielle tap runder et par hundre mill at man er villig til å ta risiko......
    Bankene er svært lite bekymret for tap på boliglån så det virker litt rart at det skulle være den begrensende faktor.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er dessverre det som er faktum i store deler av distrikts-Norge, mens man tilsynelatende hiver millioner etter låntakere i pressområdene, så lenge øvrige betingelser er OK....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Det er dessverre det som er faktum i store deler av distrikts-Norge, mens man tilsynelatende hiver millioner etter låntakere i pressområdene, så lenge øvrige betingelser er OK....
    Det "fine" med en bolig i et pressområde / by er at det er ganske greit å ha en formening om hva den er verdt så banken har grei kontroll på pantet sitt så den usikkerheten er langt på vei ute av bildet. Så lenge det finnes en viss omsetning av boliger burde forsåvidt samme være tilfelle andre steder, men på plasser som er så små at det ikke finnes noe boligmarked og det å bygge nytt alltid er et reelt alternativ ser det ganske annerledes ut.

    I den grad man diskuterer refuserte lånesøknader må man også være presis på grunnen til refusjonen. Hadde de for lite / ingen egenkapital? For lav inntekt iht nasjonale retningslinjer for hvor mye man kan låne osv. Banker er stort sett mer enn villige til å låne ut om det formelle er på stell. I motesetning til hva som er populært å mene så er det faktisk veldig konkurranse på boliglån i Norge.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er vel både feil og riktig.... Problemet ser faktisk ut til å være at siden alle kontorer ute i distriktene er medlagt, så vurderes det fra "sentrale steder" med manglende kunnskaper om lokale forhold, hva som er galt og riktig .... Jeg tror faktisk ikkeat en saksbehandler i Tromsø eller Bodø er sørlig oppdatert om Lofoten og Vesterålen.... sist jeg selv hadde noe for meg med bank, fikk jeg en saksbehandler på Gjøvik, som faktisk ikke visste hvor jeg var hen...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Det er vel både feil og riktig.... Problemet ser faktisk ut til å være at siden alle kontorer ute i distriktene er medlagt, så vurderes det fra "sentrale steder" med manglende kunnskaper om lokale forhold, hva som er galt og riktig .... Jeg tror faktisk ikkeat en saksbehandler i Tromsø eller Bodø er sørlig oppdatert om Lofoten og Vesterålen.... sist jeg selv hadde noe for meg med bank, fikk jeg en saksbehandler på Gjøvik, som faktisk ikke visste hvor jeg var hen...
    Jeg vet ikke så mye om hvordan dette funker ute i periferien, men prising og innvilgning av boliglån er, som for forsikringer, ganske mye matematikk og statistikk og ikke så mye personlig touch på det hele utover i vurdering av grensetilfellene. Jeg har, utover å jobbe i en, ikke så mye med bank å gjøre men mine erfaringer tilsier at det er omtrent ingen individuell vurdering av ting og så lenge noe er greit innafor ett-eller-annet så er det autopilot siden risikoen er omtrent null. Nå har jeg aldri søkt boliglån uetnfor folkeskikken så ingen personlig erfaring med akkurat det, men basert på erfaringer på sentarlen ved noen anledninger så er det en del okkig og oing men lite detaljer.

    Om vi beveger oss til Oslo og den omtalte "sykepleierindeksen", altså hvilken andel av Oslos boliger en enslig sykepleier kan kjøpe så sier den strengt tatt, i motsetning til hva det fremstilles som, nesten ingen ting som sykepleieres lønnsnivå men ganske mye om bankregulering og spesielt reglene i Oslo. Grunnen til at de ikke kan kjøpe seg et greit krypinn er ikke lønn eller cashflow, men begrensniger på utlån satt av myndighetene. De betaler jo mye mer for å leie enn hva det ville koste å eie så løpende utgifter er åpenbart ikke det faktiske problemet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det største problemet "her oppe i gokk" ifb med boligkjøp, er verdivurderingen på hus.

    Om noen ønsker å etablere seg, så er det ofte slik at det er ingen brukte boliger å oppdrive, selv om det står mye tomme hus rundt om. De husene som er i høvelig stand brukes typisk til feriehus, mens rønnene får stå å forfalle i fred av ymse årsaker - typisk at det er masse arvinger og uskiftet bo. De vil ikke gi slipp på eiendommen, men ingen vil bruke tid og penger på å restaurere, og ingen bruker huset til noe. De som ser etter hus for å etablere seg i en utkantkommune konkurrerer ofte med folk som ønsker feriehus. En ser ofte at de som bor i kommunen og eier skog regner seg til en verdi ut fra vedprisen i byen der de holder til, men glemmer at skog må røktes for å være verd noe, og at det også koster noe å produsere veden og får den til gards.

    Verditakstene blir absurde. En takst på et høvelig bolighus med vedlikeholdsbehov kan ligge på 500-750' Om huset er i passe stort og det grøvste (tak, kledning, drenering) er tatt, så kan kanskje taksten være på 1-1.2mill. Dette reflekteres igjen i gjennomsnittlig takst for kommunen og også gjensalgsverdi på et nytt hus.

    En ny enebolig i ett plan vil typisk koste omlag 3.3-3.5 mill å få oppført (gitt "gokk"-pris på tomta). Når gjensalgsverdien blir såpass lav, så ender det opp med at det blir urimelig høye egenkapital for noen som skal etablere seg ved å bygge nytt. (Pris anslått ut fra materialpriser fra i fjor)

    Johan-Kr
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Hvis et hus koster 3.5 å sette opp og bare kan selges for 1.2 er det vel ikke spesielt rart at banker ikke står i kø for å fullfinansiere?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Hvis et hus koster 3.5 å sette opp og bare kan selges for 1.2 er det vel ikke spesielt rart at banker ikke står i kø for å fullfinansiere?

    Du får ei nøkkelklar hytte for 1.5 millioner. Da er den støre enn en stor leilighet......
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Om noen ønsker å etablere seg, så er det ofte slik at det er ingen brukte boliger å oppdrive, selv om det står mye tomme hus rundt om. De husene som er i høvelig stand brukes typisk til feriehus, mens rønnene får stå å forfalle i fred av ymse årsaker - typisk at det er masse arvinger og uskiftet bo.
    Her i Lofoten kan vårens salg av boliger på byda tyde på at noe er i ferd med å skje. Har en kjenning som nettopp er blitt uføretrygdet og bor i Sør-Norge. Han vil flytte hjem og tenker å bo på landet her pga av boligprisene.
    Ett hus oppført 1974 og ikke gjort noe med siden - pris 650 000kr - gikk for 1.3 millioner. Hus på bygda på Vestvågøy i bra stand - pris 1.5 millioner - gikk for 2.5 millioner. Avisen skrev om enorm interesse. Er nok mange som ha fritidshus for tiden......
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det skjer ting ute i distriktene, - det er greit... enkelt områder i Vsterålen har også omsetning langt over takst.. men likevel... ved siste kontakt med DNB for noen år side, fikk jeg bl.a opplyst at jeg trengte ny takst.... den gamle verdien var for lav, da man automatisk nedjusterte taksten med 10% pr.år....
     
    Sist redigert:

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Det største problemet "her oppe i gokk" ifb med boligkjøp, er verdivurderingen på hus.

    Om noen ønsker å etablere seg, så er det ofte slik at det er ingen brukte boliger å oppdrive, selv om det står mye tomme hus rundt om. De husene som er i høvelig stand brukes typisk til feriehus, mens rønnene får stå å forfalle i fred av ymse årsaker - typisk at det er masse arvinger og uskiftet bo. De vil ikke gi slipp på eiendommen, men ingen vil bruke tid og penger på å restaurere, og ingen bruker huset til noe. De som ser etter hus for å etablere seg i en utkantkommune konkurrerer ofte med folk som ønsker feriehus. En ser ofte at de som bor i kommunen og eier skog regner seg til en verdi ut fra vedprisen i byen der de holder til, men glemmer at skog må røktes for å være verd noe, og at det også koster noe å produsere veden og får den til gards.

    Verditakstene blir absurde. En takst på et høvelig bolighus med vedlikeholdsbehov kan ligge på 500-750' Om huset er i passe stort og det grøvste (tak, kledning, drenering) er tatt, så kan kanskje taksten være på 1-1.2mill. Dette reflekteres igjen i gjennomsnittlig takst for kommunen og også gjensalgsverdi på et nytt hus.

    En ny enebolig i ett plan vil typisk koste omlag 3.3-3.5 mill å få oppført (gitt "gokk"-pris på tomta). Når gjensalgsverdien blir såpass lav, så ender det opp med at det blir urimelig høye egenkapital for noen som skal etablere seg ved å bygge nytt. (Pris anslått ut fra materialpriser fra i fjor)

    Johan-Kr
    Kommunen kan gjøre noe med dette ved å innføre boplikt, men da forsvinner feriehusmarkedet. Det blir en vurdering å ta om hva som lønner seg.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214

    Hvorfor det er viktig å ha USA-kritiske partier på Stortinget... Sånn at norsk naivisime som finnes i AP, Høyre og FrP ikke får helt fritt leide, slik det nå får under Erna.

    USA får etablere permanente militære baser på norsk jord samtidig som de spionerer på ledende politikere. Og folk tror at det er norske interesser som forsvares.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    (Pris anslått ut fra materialpriser fra i fjor)
    Var på trelasten i dag for materialer til å bytte ut noen dårlige panelbord og et lite rekkverk. Glad jeg ikke har noen større byggeprosjekter i overskuelig fremtid. Det var faen meg blitt dyrt. Visste det forsåvidt på forhånd men det var litt sovjetbutikkvibber. Mye tomme hyller og skilt med «utsolgt».
     
    Sist redigert:
    R

    rr30629

    Gjest
    Og så stiger vel prisene enda mer i morgen mener jeg å ha lest..
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Jepp de sa så. 25% i snitt. Fortsetter dette må jeg nesten vurdere å skille ut terrassen min i et eget A/S og børsnotere den.

    Fortsatt er det faktisk ganske rimelig i Norge - i USA er trelast ca firedoblet i pris siden 2019.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Jepp de sa så. 25% i snitt. Fortsetter dette må jeg nesten vurdere å skille ut terrassen min i et eget A/S og børsnotere den.

    Fortsatt er det faktisk ganske rimelig i Norge - i USA er trelast ca firedoblet i pris siden 2019.
    Nå er det snart mere lønnsomt med tjuvhogst i skauen, enn hjemmebrent i kjellern
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Fyren på Maxbo sa at det begynner å bli litt flaut å ta betalt. De som ikke er er forbredte på hvor prisbildet ligger blir omtrent sjokkskadet. Nå er det en noen få år siden jeg handlet noe særlig med materialer men fritt etter hukommelsen er både 2x2" og Cu-impregnerte terrassebord opp over 200% i pris siden sist jeg skulle ha noe av sorten. Det var også tynt med materialer til reisverk så det er kjedelig for de som skal bygge noe som skal stå av seg selv i alle fall. På Thaugland i Oslo så det faktisk tilsynelatende normalt ut og de hadde "alt" inne, men de sa det var kun tilsynelatende - det var store leveringsproblemer på svært mye. På Maxbo var over halvparten av materialhyllene tomme og de sa at det nå faktisk var bedre enn det har vært på en stund.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Du får ei nøkkelklar hytte for 1.5 millioner. Da er den støre enn en stor leilighet......
    Nøkkelklart hus på 100m2 har du ingen sjans å få til 1,5m.

    Fritidsboliger har en del unntak i byggforskriften, så du slipper en del lettere unna, om du holder deg under 70m2 eller går for laft.

    Et hus utløser krav i TEK17, hvilket bl.a. vil si 25cm isolasjon i vegger (8" stender med 2" påforing) og 30cm i tak. Tykkelse på bindingsverk blir tilsvarende.

    Johan-Kr
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Terrassebord er det nå kvotering på ut til byggevarehusene - det er ikke bare å bestille de mengdene de vil ha.

    Jeg var innom byggevaren på lørdag, og da var de helt fri for terrassebord.

    I dag kom det mail om prisøkning 1.8, og det er ei økning som kommer nå i morgen. Dette er på topp av prisøkninger 1.2 og 1.4.

    Johan-Kr
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.471
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har garasjen full av tiloversblevet trykkimpregnert fra diverse prosjekter og har sikret pensjonen.

    PS: Ser vi de første tegn på den begynnende inflasjonen?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    vi ser i alle fall tegn på at en rekke mennesker har penger nok til å pusse opp samtidig
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Jeg har garasjen full av tiloversblevet trykkimpregnert fra diverse prosjekter og har sikret pensjonen.

    PS: Ser vi de første tegn på den begynnende inflasjonen?
    Inflasjon er her allerede men de lærde diskuterer om den er varig eller forbigående. Nå møter et stort lass oppsparte penger redusert kapasitet rundtomkring og da må man forvente at priser stiger. Trelast er dog svært spesielt og det er mange ting som gjør at vi har den situasjonen vi har nå i den bransjen og det er ingen tegn til snarlig bedring der. Som nevnt er det prisøkning i morgen og det er varslet ny over sommeren.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    dette er også noe som går gal vei:


    Her høres et lydig «Javel, statsminister!» Det er helt ubegripelig.

    I Erna Solbergs tid som statsminister har det skjedd en maktforskyvning mellom regjering og storting. Taperen er Stortinget.

    Kommentar
    Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.
    Det har skjedd nesten umerkelig. Retningen er klar: Regjeringen har styrket sin stilling på bekostning av et folkevalgt storting.

    Virkemidlene har vært effektive. Som ny lovgivning, insisterende hemmelighold, brudd på sedvane og overkjøring av Stortingets kontrollorganer. Slik er nasjonalforsamlingens plass i den maktfordelingen vårt demokrati bygger på, blitt svekket.

    Bøyer nakken
    Kanskje er det gjennom et par rykende ferske lover at vi vil se de mest langsiktige sporene av maktforskyvningen.

    Høyres Svein Harberg har ledet utvalget som utredet Stortingets kontrollfunksjon. Og i februar kom rapporten. Det angår viktige sikkerhetsventiler mot maktmisbruk fra forvaltningens side, som Sivilombudet og Ombudsnemnda for Forsvaret.

    Enstemmig gikk Harberg-utvalget inn for å knesette prinsippet om at det er «kontrolløren, og ikke den kontrollerte, som må definere hva de i sitt oppdrag trenger innsyn i».

    Et selvforklarende prinsipp, som Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité enstemmig sluttet seg til. Men så kom presset fra Solberg-regjeringen. Den ville ikke at Sivilombudet under noen som helst omstendighet skulle få adgang til innsyn i regjeringsnotater eller dokumenter knyttet til disse.

    Og det oppsiktsvekkende skjedde: Et flertall i Stortingets eget presidentskap – med stortingspresident Tone Wilhelmsen Trøens dobbeltstemme – foreslo et unntak i loven som nektet Sivilombudet den foreslåtte adgangen.

    Da bøyde regjeringspartiene og Fremskrittspartiet nakken. De stemte mot det som de under komitébehandlingen hadde vært for.

    Vaktbikkjer med færre tenner
    Noe tilsvarende skjedde da Stortinget nylig behandlet en ny lov om Stortingets ombudsnemnd for Forsvaret.

    Også der ønsket et enstemmig Harberg-utvalg at Stortingets egne kontrollører – i tråd med flere tiårs hevdvunnen praksis – skulle ha innsyn også i gradert materiale.

    Men igjen satte regjeringen foten ned. Den fikk sine egne samt Frp med på «en kraftig innskrenking av Ombudsnemndas formelle kompetanse», slik mindretallet formulerer det.

    I begge disse eksemplene fikk regjeringen avgjørende innflytelse over hvordan Stortingets kontrollfunksjoner utøves. Resultatet ble vaktbikkjer der det ble trukket ut et par skarpe tenner som kunne vært nyttige i dragkamp med et maktglad regjeringsapparat.

    Overkjørte kontrollorganer
    Dessverre slutter det ikke der.

    For Solberg-regjeringen har maktet kunststykket å overkjøre to av de viktigste kontrollorganene Stortinget har til sin folkevalgte disposisjon:

    Sterkest er det gått ut over Riksrevisjonen. I flere saker av stor betydning har den levert rapporter til Stortinget med krass kritikk av regjeringen, siste gang om norsk våpeneksport til krigsområder.

    Riksrevisor Per-Kristian Foss har signert rapporter, som han etter et solid skjønn mener kan behandles helt eller delvis i full åpenhet.

    Regjeringen har sagt blankt nei. Selv i saker der rapporten har vært offentliggjort i mediene, som våpeneksportsaken her i Aftenposten i vår, blånekter regjeringen.

    Presidentskapet abdiserer
    Vi er vitne til en regjering som kjemper en innbitt kamp mot at kritiske rapporter skal bli gjenstand for åpen debatt.

    Regjeringen undergraver slik autoriteten til Stortingets egen riksrevisjon.

    Det samme gjør den med Stortingets eget kontrollorgan for de hemmelige tjenestene – EOS-utvalget. I Frode Berg-saken leverte utvalget en rapport der man mener sammendraget kan offentliggjøres. Slikt har EOS-utvalget solid ekspertise på, og en enstemmig stortingskomité er enig med kontrollørene.

    Igjen setter regjeringen hardt mot hardt. Og igjen abdiserer halvparten av Stortingets presidentskap fra sin rolle som voktere av nasjonalforsamlingens interesser. En avgradering av Berg-sakens sammendrag stoppes med stortingspresidentens dobbeltstemme. Til tross for at hennes viktigste rolle er å forsvare Stortingets posisjon.

    Et lydig «Javel, statsminister!»
    I disse dager kommer enda en sak opp til behandling. Den gjelder det faktum at Solberg-regjeringen har brutt sedvanen om ikke å utnevne egne statsråder til embetsstillinger. Samtlige statsministre har siden 1909 holdt seg for god til slik innavl, men ikke Erna Solberg.

    Sist av tre slike utnevnelser var da forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) lenge etter fristen fikk være hemmelig søker til jobben som fiskeridirektør – og fikk den.

    Men lite tyder på at stortingsflertallet kommer til å kritisere regjeringen for dette bruddet på en sedvane Stortinget selv har slått fast.

    Slik er Stortinget som institusjon nå på vikende front overfor regjeringen. På viktige områder svekkes de folkevalgte og deres kontrollører. Mens flertallet ikke vil se hvilken prinsipiell blindgate man er havnet i.

    Det kan nesten virke som om åtte regjeringsår har vekket til live restene av embetsmannsstatens styringsarroganse i Høyre. Men hvordan Venstre med sin «all-makt-i-denne-sal»-tradisjon kan være med på denne ferden, er helt ubegripelig.

    For her høres det et lydig «Javel, statsminister!»
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.471
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En svært god artikkel. Og ingen nådig dom over Ernas regjering, og heller ikke over Stortingets logrende rumpeslikkere.

    Leste den i morges, og fint at du tok deg tid til å poste.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    I samme gate

    Innlegg: Kongens ran av folkets myndighet | DN


    Skattedirektoratet har i samarbeid med Finansdepartementet 10. mai i år for første gang vedtatt retningslinjer for instruksjon i skattefastsettingssaker. Retningslinjene innebærer at overordnet forvaltningsmyndighet kan instruere skattekontoret i fastsetting av skatt for den enkelte borger.

    I praksis betyr dette at Kongen nå er øverste fastsettingsmyndighet.

    ...

    Konsekvensene av Skattedirektoratet og Finansdepartementets oppfatning er mildt sagt uoverskuelige. For å kunne instruere i en sak forutsetter det at overordnet organ har tilgang til, og oversikt over, skattepliktiges økonomiske og personlige forhold. Slike opplysninger er normalt beskyttet mot uvedkommende (skatteforvaltningsloven § 3-13).

    Implikasjonene blir da at Kongen – altså regjeringen – som øverste organ i forvaltningen, har tilgang til taushetsbelagte opplysninger om sine politiske motstandere.


    Videre har Kongen også anledning til å instruere i hvordan skattefastsettingen skal skje overfor disse. Siden forvaltningen er bundet av instruksjoner fra overordnet organ, og taushetsplikten hindrer innsyn i enkeltsaker og prosessene knyttet til disse, vil det bli umulig for samfunnet å sikre seg mot politisk motivert skattefastsetting i det skjulte.

    Dette er en strukturering av skattefastsettingsmyndigheten som ikke er å gjenfinne i demokratier vi liker å sammenligne oss med. Selv ikke president Donald Trump kunne trodd noe slikt var mulig.

    Vil Stortinget akseptere denne maktforskyvningen
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.471
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg frykter at svaret er ja. Å stille grunnleggende spørsmål virker upopulært, det er skinnsakene som må blåses opp til det ugjenkjennelige om stemmer skal samles.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det strøymer på.... Solbergregjeringene har vel såpass ettertrykkelig posisjonert seg som de desidert mest hemmelighetsholdende og minst demokratiske regjeringer i nyere tid...... fanboys får rope sine "Heil" så mye de vil.... jeg deltar definitivt ikke!

    Hilsen ex H-velger.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.154
    Antall liker
    683
    Torget vurderinger
    1
    Det er da noe jævla jåss å spørre Stortinget hele tiden, har dere sett hvem som sitter der?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn