Jeg kjenner en del som har vært avhengig a å omtrent tigge på Nav for å holde hodet over vannet.
Økonomisk nødhjelp er noe man får for å klare seg selv for å ha til mat, inntil sosialhjelp er innvilget.
Det er et helt minimalt beløp pr dag, og en får det kun når kontoen er skrapet. Sånn har det vært ihvertfall i 20 år.
Sosialhjelp i seg selv, som er et høyere beløp, og som da typisk inneholder noe til å dekke husleie og essensielle regninger, er det 4-6 ukers behandlingstid på.
Den værste urettmessigheten er at Nav plutselig kan finne på å stoppe eller redusere regelmessige ytelser som dagpenger eller sykepenger pga et eller annet de mener strider mot regelverket. Dette skjer helt uten varsel - plutselig kommer det inn 8000kr i sykepenger istedenfor 30000. En bruker da gjerne et par dager på å få tak i en saksbehandler som kan forklare hvorfor. Om det skal bestrides, så bruker da NAV 6-8 uker på å handtere dette. I mellomtiden står NAV-brukeren uten penger til mesteparten av regninger, og å få hjelp til husleie o.l.
Hvis en saksmessig faller litt mellom stolene hos NAV, så ender en fort opp med masse småutbetalinger spredt utover måneden, med liten mulighet til å finne ut av om dette er rett eller ikke. Det mangler ofte lønnsslipper som forklarer hva trekk og annet er for noe - never mind at Nav først skal sende et varselom vedtak med en frist til å sende innsigelser. Så skal det gjøres et vedtak før det kan trekkes. Har sett en del tilfeller der plutselig er det 5-8000kr mindre utbetalt, uten forklaring.
Nå skal NAV ha litt ros også, for når jeg trengte de, etter å ha blitt kreftsyk, hadde jeg ingen problemer, hverken med sykepenger eller arbeidsavklaringspenger, inntil jeg kom meg på beina igjen. Brorparten av brukerne får nok den hjelpen de skal ha, men handteringen av avvik og brukere som faller utenfor mønstrene er kritikkverdig.
Det er også en del ordninger som er laget for å skulle være for spesielle tilfeller, og som ikke fungerer som toltenkt, med katastrofale følger for brukerens økonomi. Det tar gjerne årevis for NAV å ta tak i disse løsningene.
Johan-Kr