Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.189
    Antall liker
    11.015
    de som befinner seg i slummen innser ofte ikke at de er i slummen før de får se hvor fint man kan ha det.
    slum betyr forskjellige ting i forskjellige land men betegner alltid de verste strøkene i en by, i oslo er dette blant annet grønland.

    hvis jeg myser hardt nok klarer jeg også å se det fine med tægging og sprøytespisser
    Høres ut som om du ikke har sett deg om på Grønland på en stund.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.189
    Antall liker
    11.015
    Jeg gikk vel ganske detaljert gjennom den statistikken du har vist mange ganger, og den viste jo ikke det du påstod. Jeg sitter vel heller med et inntrykk at du ikke er interessert i å se på noe som ikke understøtter ditt gjentagende "det blir tryggere".


    Tror du politiet oppretter en egen avdeling fordi noen har følt noe som ikke stemmer? Disse bortforklaringene dine begynner å bli temmelig tynne....
    Jeg har vist til en lang rekke tall, deriblant politiets egne, fullt oppdaterte, det er full overensstemmelse fra alle kildene. Det som er det største problemet i 2024 er at voldsutøverne har gått signifikant ned i alder. Mengden vold i Oslo har vi sett eksempler på flere ganger før.

    Og jeg har for kort tid siden også skrevet at det er godt at politiet tar den organiserte kriminaliteten på alvor, og setter inn ressurser der det er nødvendig. Men du polimiserer som vanlig ut fra hva du tror jeg skriver, i stedet for det jeg faktisk skriver.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.234
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Høres ut som om du ikke har sett deg om på Grønland på en stund.
    Var der en hel dag litt tidligere i år, god kebab og mange puber, men fortsatt slum
    det jeg likte best med stedet var at jeg kunne røyke jointen min helt åpenlyst uten å bli uglesett
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.922
    Antall liker
    2.111
    Sted
    Bergen
    Det står dårlig til med politi ressursene i øst/vestfold
    Hadde doningen kommet ned Skibotndalen hadde den sjølsagt blitt stoppet med en gang..
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    8.007
    Antall liker
    8.815
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det skuddsikre glasset til det luft- og vanntette "buret" som La Giocconda står i ble gjenstand for et suppekast, som du har fått med deg (Altså ikke maling). Relevansen i disse aksjonene er at mange av verdens kulturskatter vil bli druknet, som konsekvens av uavvendelig havstigning, som en konsekvens av fortsatt bruk av olje, gass og kull. Aktivistene i Frognerparken fikk stor oppmerksomhet, vannfargen som ble brukt var blitt utprøvd på identisk granitt i Vigelandsmuseets kjeller og den lot seg enkelt vaske vekk. Selv de små pigmentrestene er blitt borte.

    Problemet er at dette er informasjon man må oppsøke selv, den blir ikke trøkket i trynet på folk slik selve hendelsene blir. Jeg tipper at de fleste som fikk med seg hendelsene gjennom TV-nyheter og avisoppslag trodde - og fremdeles tror - at det var snakk om helt vanlig maling. Det samme er garantert tilfelle om hærverket på Stonehenge for ikke så altfor lenge siden. Og at du og aktivistene ser relavansen i aksjonene betyr så godt som ingenting så lenge hvermansen kun ser aksjonene og gjør sine egne antagelser. Da fører aksjonene kun til mindre støtte for aktivistene og en lengre kamp for å vinne frem.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.432
    Antall liker
    5.701
    Noen foretrekker å bo på landet eller i suburbia og oppleve verden gjennom TV og internett, som selvsagt er opp til en hver. Selv synes jeg enkel tilgang til et stort utvalg barer, restauranter, konsertscener, kulturarenaer, matmarkeder og andre sosiale arenaer er mye viktigere. Livet er for kort til å skulle tilbringes i stua eller på gutterommet.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.764
    Antall liker
    3.988
    Torget vurderinger
    96
    Var der en hel dag litt tidligere i år, god kebab og mange puber, men fortsatt slum
    det jeg likte best med stedet var at jeg kunne røyke jointen min helt åpenlyst uten å bli uglesett
    Men da støtter du jo opp om forfallet, møter deg selv litt i døra der? 😁
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.764
    Antall liker
    3.988
    Torget vurderinger
    96
    Jeg vil bare slenge på at det er sarkasme og skråblikk når jeg sier slum om Grønland, men det er ikke et trivelig sted for meg slik det har blitt nå. Jeg tilbrakte en del tid der for 10-15 år siden. Eller nesten 20, tida flyr.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.083
    Antall liker
    9.180
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nå begynte jo hele denne passiaren med et innlegg fra @weld77 om at folk er generelt veldig dårlige til å vurdere risiko, so there you go, quod erat demonstrandum. Og det jeg reagerte på var fremstillingen av Grønland som et område hvor det er farlig å ferdes, hvilket er veldig langt fra min opplevelse som én som ferdes der ganske mye. Å kalle Grønland "tilnærmet slum" vitner om en nokså slående mangel på gangsyn: Kvadratmeterprisen for bolig på Grønland i 2023 var 93.300kr, så det er i så fall verdens desidert mest ekstravagante slum.

    Men det ikke til å stikke under en stol at Grønland faktisk har noen problemer relatert til fattigdom, kriminalitet og høy innvandrertetthet. Det er mange sosialboliger der, Vaterland er åsted for Norges største åpne rusmiljø, og det er tendenser til parallellsamfunn hvor det håndheves intern justis. Blant de 20 prosentene som svarer at de føler seg utrygge er det nærliggende å tro at det er en sterk overrepresentasjon av folk i sosialboliger, folk på trygd, folk med rusproblemer, og folk som tilhører en viss religion med lover og regler man ikke finner i Norges Lovverk, og som derfor håndheves "på privaten". Men det betyr ikke at Grønland er et farlig sted å ferdes, hverken på dagtid eller nattestid. Og den svært høye tettheten av barer og restauranter bærer vitne om det.
    Jeg har vel ikke nevnt slum, og det er sikkert ikke direkte farlig å bevege seg på Grønland - men det er vel også slik at det trolig er et av de farligste stedene man kan bevege seg i Norge, og når politiet nå har valgt å opprette en egen politiavdeling med 38 betjenter i Grønland og Tøyen så sier det sitt.

    Dette handler jo ikke om å vurdere objektiv risiko - når jeg snakker om at et bo-område er trygt/utrygt - så sammenligner jeg altså ikke med å være ved fronten i Ukraina, klatre Mount Everest eller bedrive russisk rulett - jeg snakker om at vi forventer at det skal være null risiko for meg selv og mine barn der vi bor og ferdes.
    Slik er det ikke på Grønland - selv om du og mange andre føler dere helt trygge der, så er det altså 1 av 5 som overhodet ikke føler seg trygg.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.083
    Antall liker
    9.180
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Men du polimiserer som vanlig ut fra hva du tror jeg skriver, i stedet for det jeg faktisk skriver.
    Da må du nesten forklare meg hva du mente med å flyskrekk eksempelet ditt som svar på at jeg viste til at 1 av 5 beboere på Grønland ikke føler seg trygge og det nettopp er opprettet en egen politiavdeling med 38 betjenter?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.234
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    ok, grønland er herlig det bare man ser vekk i fra all dritten og at det er en av norges farligste steder å ferdes. :)
    ikke så ille som feks enkelte steder i sverige men fortsatt et sted der man øker risikoen for at noen skjer.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.768
    Antall liker
    1.100
    Hehe, litt kontrast, Lite problem for en kamerat fra Holmenkollåsen, Grønland, Grunerløkka, Torshov, Ikea, " jeg har aldri vært der jeg, ikke på Tveita heller. Jeg vet ikke hvor det er sa han.
    Jeg (70) var rundt Radisson-hotellet der sist sommer og og ble tilbudt dop flere ganger men jeg følte meg ikke truet.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.089
    Antall liker
    4.189
    Sted
    Sunnmøre
    vi forventer at det skal være null risiko for meg selv og mine barn og fredes der vi bor.
    FWIW, så flytta vi også frå Grønland då første ungen var på veg; opp i Groruddalen.

    Det handla lite om kriminelle gjengar, men meir om at vi (som båe kjem frå nesten-bygda) gjerne ville bu ein plass der ungane kunne gå fritt utanfor huset frå dei var ganske små. I sentrum ville vi ikkje våga det den gongen, mest på grunn av biltrafikken den gongen.

    Eg trur Polka har eit lite poeng; når ein beveger seg i ein by, har ein skjerpa sansar, på den måten at ein legg merke til andre ting enn når ein går langs folketomme vegar på bygda. Ein gjer vurderingar av kvar det er trygt og mindre trygt å gå, litt på same måte som ein ikkje kryssar ein veg i 80-sona i mørkret, utan refleks, før ein sving.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.189
    Antall liker
    11.015
    En ting jeg undrer på, er dette med hvem blir tilbudt dop??
    Jeg har ferdes mye rundt omkring i Hovedstaden fra jeg var 18 til jeg har blitt over 60, og ofte hørt historiene om å "bli tilbudt stoff på hvert gatehjørne". I løpet av disse drøyt 40 år har jeg blitt tilbudt stoff sånn 3 - 4 ganger. Enten er det noe med de som forteller disse historiene om å bli tilbudt på hvert gatehjørne, eller så er det noe med meg, som fører til at vi opplever verden totalt forskjellig. De veldig få gangene jeg har blitt helt diskret spurt om jeg ville kjøpe et eller annet, har jeg pent takket nei, og så ble det ikke mer ut av den saken.
    Jo, jeg ser mer av byens utslåtte nå enn i 1980, det hele er mer åpenbart. Men allikevel; er det hele totalt tilfeldig?

    For mange år siden ble jeg stoppet av en som ba om en øl ganske tidlig på formiddagen, et sted på Grønland. Jeg sa at klart du skal få en øl, men hadde du bedt om en kaffe, hadde du fen ikke fått noe som helst! Svaret var at "jeg så det på deg".
    Er det sånn at gatas utslåtte ser det på oss besterborgere hvem som gir og hvem som bare gir faen?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.476
    Antall liker
    37.482
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har aldri blitt tilbudt dop, hverken i Oslo eller andre steder. Derimot ble en tremenning av meg engang tilbudt en rev i Slottsparken. Han takket høflig nei og sa som sant var at det slett ikke var nødvendig siden han hadde en hel sølvrevfarm hjemme på bygda.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.074
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Nærpolitireformen i praksis? Her skulle man tro det var ganske god tid for politiet å sende en patrulje, men det
    må selvsagt finnes en patrulje ledig...

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.281
    Antall liker
    13.790
    En ting jeg undrer på, er dette med hvem blir tilbudt dop??
    Jeg har ferdes mye rundt omkring i Hovedstaden fra jeg var 18 til jeg har blitt over 60, og ofte hørt historiene om å "bli tilbudt stoff på hvert gatehjørne". I løpet av disse drøyt 40 år har jeg blitt tilbudt stoff sånn 3 - 4 ganger. Enten er det noe med de som forteller disse historiene om å bli tilbudt på hvert gatehjørne, eller så er det noe med meg, som fører til at vi opplever verden totalt forskjellig. De veldig få gangene jeg har blitt helt diskret spurt om jeg ville kjøpe et eller annet, har jeg pent takket nei, og så ble det ikke mer ut av den saken.
    Jo, jeg ser mer av byens utslåtte nå enn i 1980, det hele er mer åpenbart. Men allikevel; er det hele totalt tilfeldig?

    For mange år siden ble jeg stoppet av en som ba om en øl ganske tidlig på formiddagen, et sted på Grønland. Jeg sa at klart du skal få en øl, men hadde du bedt om en kaffe, hadde du fen ikke fått noe som helst! Svaret var at "jeg så det på deg".
    Er det sånn at gatas utslåtte ser det på oss besterborgere hvem som gir og hvem som bare gir faen?
    Jeg har blitt tilbudt noen få ganger - kanskje fem ganger på ti år eller noe slikt. Når man sier neki takk så er saken over folk som selger på døren eller telefonselgere er langt mer irriterende sånn sett.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.841
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Holmestrand
    Nærpolitireformen i praksis? Her skulle man tro det var ganske god tid for politiet å sende en patrulje, men det
    må selvsagt finnes en patrulje ledig...

    Nærpolitireformen la ned politistasjonen i Holmestrand. Siden har vi knapt sett en politibil.
    Denne politireformen gikk vel mer ut på å fjerne politiet fra ditt nærmiljø, hvis du da ikke tilfeldigvis bor i nærheten av den gjenværende stasjonen da.
    Så for mange steder tror jeg nærpolitireformen mer oppfattes som fjernpolitireformen.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.848
    Antall liker
    2.428
    Torget vurderinger
    2

    "..Forslaget til innstramming i reglene om utflyttingsskatt utfordrer både oss som rådgivere og kapitalforvaltere når man skal vurdere hvordan fremtidig kapitalforvaltning bør organiseres ut fra Norge. Slik forslaget er formulert kan det beste rådet være at kapitalforvaltere etablerer forvaltningsselskapet utenfor Norge.

    En ting er hvor eierne blir boende, men langt verre er konsekvensen av at kompetansen vil bygges opp utenfor Norge. Hvis man tror på suksess kan det beste være å starte virksomheten utenfor Norge, knytte til seg ansatte utenfor Norge, og som eier være klar for å flytte fra Norge når suksessen nærmer seg. Å innrette seg på denne måten kan spare eiere av forvaltningsselskapet for millioner i skatt.."

    "..Utflyttingsskatten vil, dersom denne blir endret slik forslaget nå foreligger, bidra til mindre innovasjon. For kapitalforvaltningsbransjen i Norge vil reglene bidra til at bransjen bygges ned over tid. Det er naivt å tro at finanssektoren generelt, og kapitalforvaltningsbransjen spesielt, ikke vil søke å optimalisere egen virksomhet. En av de bransjene Norge kan utvikle ytterligere, og hvor vi kan konkurrere internasjonalt, er nettopp kapitalforvaltningsbransjen. Norske myndigheter bør derfor søke å lage regler som bidrar til å bygge kompetansemiljøer innenfor kapitalforvalting. Men dessverre velger myndighetene heller å foreslå regler som mer enn noe annet oppmuntrer nye kapitalforvaltere til å etablere virksomheten utenfor Norges grenser.."
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.476
    Antall liker
    37.482
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Også en viktig del av den siterte kronikken:
    Det er et bærende skatterettslig prinsipp at reglene skal være mest mulig nøytrale, og ikke påvirke forretningsmessige beslutninger. Forslaget til innstramming i reglene om utflyttingsskatt er dessverre alt annet enn det.
    Det ene de rødgrønne virkelig har fått til med sine ulike innfall for å «flå de rike» er å gjøre skatteplanlegging lønnsomt igjen. I stedet for et noenlunde nøytralt system hvor skatten ville bli omtrent den samme uansett hvordan man organiserte seg, slik at man heller burde fokusere på å drive virksomheten best mulig, har vi nå fått et system hvor det kan være millionbeløp på spill om man ikke organiserer seg ut fra skattehensyn. Skatterådgivning og skatteoptimalisering er visst den nye vekstbransjen vi skal leve av etter oljen.

    Dessuten har de fått politisk risiko til å bli en faktor man må ta hensyn til ved eventuelle investeringsplaner i Norge. Det kan umulig være en god ting.
     
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    7.031
    Antall liker
    10.442
    Dette har pågått i lang tid etter hva jeg har fått med meg, hva er det folk ikke forstår?

     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.234
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    veldig simpelt, heng et sted rundt i jessheim feks, de du skal hente sender deg en sms når bagasjen begynner å komme, da kjører du mot gardermoen og plukker de opp.
    problemet er vel at det har blitt kameraparkering der og folk er dritt lei av å betale en formue for å stå et sted i 20-30 min
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.363
    Antall liker
    1.216
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hva er galt med å stå på en rasteplass og vente ? Problemer kommer når politiet stenger rasteplassen slik at folk stopper i veien. Er det de som driver parkeringen på Gardemoen som har klaget på at folk ikke står der og betaler ?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.234
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    problemet er vel at rasteplassen blir full og de står i kø på motorveien for å komme inn på plassen tror jeg. Derfor stenger de hele greia
    men det er jo 100vis av steder og stå rundt der og fortsatt ha 5-10min bort til terminalen så å parkere på / ved siden av motorveien ser jeg ikke helt poenget med
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.089
    Antall liker
    4.189
    Sted
    Sunnmøre
    Litt det same som flyplassmaten, dette.

    Ser tilsvarande på min småflyplass. Der er det betalingsparkering rett ved terminalen, men fyrste 30 min er gratis. Før eit fly skal landa, står bilar strødd rundt, gjerne på tomgang, for å vera sikre på ikkje overskrida dette når dei skal henta dei som kjem med flyet.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.308
    Antall liker
    4.676
    Torget vurderinger
    1
    Litt det same som flyplassmaten, dette.

    Ser tilsvarande på min småflyplass. Der er det betalingsparkering rett ved terminalen, men fyrste 30 min er gratis. Før eit fly skal landa, står bilar strødd rundt, gjerne på tomgang, for å vera sikre på ikkje overskrida dette når dei skal henta dei som kjem med flyet.
    Det er samme tøvet i Svolvær, bortsett fra at takstameteret for parkering begynner å gå i det en kjører inn på flyplassen men faktureres ikke for gjennomgkjøringen innenfor 10 minutter. Langs innkjøringa til flyplassen er ei «uregulert» lomme like utenfor flyplassområdet der bilene står for å vente på innkommende fly. Politiet og brannvesenet har funnet ut at det er et «problem» (ift utrykning) at bilene stiller seg opp der i lomma...

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.234
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    jeg har et prinsipp om at jeg ikke skal betale ekstra for å være kunde hos noen (med bil), dvs jeg styrer unna alt som ikke har gratis parkering. Blir vanskeligere og vanskeligere dette, det verste jeg vet er disse automatisk skiltgjenkjennings greiene som dukker opp overalt. Er man ikke oppmerksom får man man regning i posten med masse ekstra gebyrer, siste påfunnet har de kalt "pay later", det koster 40kr ekstra også kommer faktureringsgebyret i tillegg
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.396
    Antall liker
    2.771
    Hvor ofte henter man egentlig folk på flyplassen? Må vel bli noen få tiere i året man betaler for parkering. Folk er gjærrige
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.234
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    er vel mere prinsippet. De gangene jeg er ute og flyr på regning parkerer jeg på korttidsen på gardermoen, er vel 800kr døgnet. Ran
    det skal ikke koste penger for å parkere bilen fordi du skal bruke penger et sted, det er endel av tilbudet de skal tilby for å tiltrekke seg kunder.
    handler ikke om gjerrighet, vi må stå i mot parkeringsmafian før det er for sent, før vi vet ordet av det koster det deg penger å stå parkert i barnehagen, kirken, kommunehuset eller andre steder hvor man egentlig ikke har noe alternativ.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.287
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Oslo
    Hvorfor i hælvete skal jeg som aldri tar bil til flyplassen eller et føkkings kjøpesenter være med å sponse de som faen meg ikke kan bevege seg rundt uten bilen sin?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn