Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.600
    1. Vel – at du antar at det er de samme 10% som blir siktet hvert eneste år ,og at de gjenværende 90% ikke blir det er 100% synsing og ønsketenkinng.

2. Dette dreier seg om siktelser per år. Så om 10% blir siktet for alvorlig kriminalitet hvert eneste år – så er det åpenbart at en ganske stor andel er kriminelle.

3. Begynner du å gå tom for argumenter?

4. Jeg svarte deg når du skrev: «Og, som nevnt, det er et fåtall somaliere som står for majoriteten av det høye antallet anmeldelser. Det er disse enkeltpersonene ("verstingene") man må gå etter, ikke etter gruppen somaliere, som sådan» Har du endret oppfatning om det?

5. Ja, men per i dag har vi ikke tall på hvor stor andel er kriminelle – det vi vet er at 1 av 10 blir siktet hver eneste år. Kanskje vi skulle få statistikk på dette også – men det synes du sikkert er diskriminerende.

6. Her: Så rent statistisk kan man si at somaliske unge menn er ca. 4,3 ganger mer kriminelle enn restbefolkningen. Og restbefolkningen er svært lite kriminelle.»

7. Så hvis det er 300 siktelser for vold per 1000 somaliere hvert eneste år – så synes du fortsatt at dette ikke er et stort tall? Det er vanskelig å skjønne din kommentar om at voldsbruk er utolererbart – når du ikke en gang greier å se dette problemet. Hadde alle hatt samme rate hadde vi hatt drøyt 4500 voldssiktelser hver eneste dag.

8. Hva tenker du om at norskfødte barn av somaliere er verre?
    1. Nå må du gi deg med dine spekulasjoner og forvrengning av de faktiske tall. SSB sier ordrett at: Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) har innvandrere i gjennomsnitt cirka 40 prosent høyere forekomst av siktelser enn befolkningen som helhet. Videre, som tidligere sitert fra SSB: Her er det likevel viktig å få med seg at det er noen få som står bak det meste av kriminaliteten. Siden 2020 har det vært 271 siktede somaliske menn i alderen 15–24 år. Disse har samlet fått 3290 siktelser.
    Dette er de tallene SSB legger fram, så få du bare holde på med dine spekulasjoner.

2. Blant somaliske innvandrere i gruppen gutter/menn 15-24 år er det uten tvil en veldig høy andel sett i forhold til befolkningen ellers. Det har ingen benektet, så jeg vet ikke helt hvor du vil hen. Du besvarer jo konsekvent ingen spørsmål, men forlanger hele tiden svar, hvilket du får. Jeg mener at selv om en gruppe er overrepresentert, gir ikke dette samfunnet noen rett til å bestraffe eller henge ut grupperinger, der den altoverveiende andel er lovlydige borgere, men jeg aner mellom linjene at du ønsker en eller annen form for særbehandling for enkelte grupper av folk, til tross for at en stor majoritet ikke gjør noe galt.

3. Nei

4. Nei, jeg har ikke endret oppfatning om at det er verstingene man må ta. Samfunnet har krav på vern mot disse.

5. 1/10 av guttene mellom 15 og 24 år, ja. Og naturligvis er mange av disse gjengangere. Noen forsvinner ut, og nye kommer til. Og du spekulerer fritt, og tenker deg et eller annet. Kom gjerne med de reelle tallene, det ville fjernet noen av gjettingene.

6. Ja, det skrev jeg, gitt.

7. Jo, det er et alt for høyt tall, derfor se punkt 4.

8. Jeg tenker at det er årsaker til dette, og disse har jeg pekt på noen ganger før (bakgrunn, kultur, samfunnsmessige forhold, utdannelse, fattigdom etc., etc.), og det er ikke gjort over natta å endre dette faktum. Hva tenker du om det?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.323
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    1. Nå må du gi deg med dine spekulasjoner og forvrengning av de faktiske tall. SSB sier ordrett at: Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) har innvandrere i gjennomsnitt cirka 40 prosent høyere forekomst av siktelser enn befolkningen som helhet. Videre, som tidligere sitert fra SSB: Her er det likevel viktig å få med seg at det er noen få som står bak det meste av kriminaliteten. Siden 2020 har det vært 271 siktede somaliske menn i alderen 15–24 år. Disse har samlet fått 3290 siktelser.
    Dette er de tallene SSB legger fram, så få du bare holde på med dine spekulasjoner.
    2. Blant somaliske innvandrere i gruppen gutter/menn 15-24 år er det uten tvil en veldig høy andel sett i forhold til befolkningen ellers. Det har ingen benektet, så jeg vet ikke helt hvor du vil hen. Du besvarer jo konsekvent ingen spørsmål, men forlanger hele tiden svar, hvilket du får. Jeg mener at selv om en gruppe er overrepresentert, gir ikke dette samfunnet noen rett til å bestraffe eller henge ut grupperinger, der den altoverveiende andel er lovlydige borgere, men jeg aner mellom linjene at du ønsker en eller annen form for særbehandling for enkelte grupper av folk, til tross for at en stor majoritet ikke gjør noe galt.

3. Nei

4. Nei, jeg har ikke endret oppfatning om at det er verstingene man må ta. Samfunnet har krav på vern mot disse.

5. 1/10 av guttene mellom 15 og 24 år, ja. Og naturligvis er mange av disse gjengangere. Noen forsvinner ut, og nye kommer til. Og du spekulerer fritt, og tenker deg et eller annet. Kom gjerne med de reelle tallene, det ville fjernet noen av gjettingene.

6. Ja, det skrev jeg, gitt.

7. Jo, det er et alt for høyt tall, derfor se punkt 4.

8. Jeg tenker at det er årsaker til dette, og disse har jeg pekt på noen ganger før (bakgrunn, kultur, samfunnsmessige forhold, utdannelse, fattigdom etc., etc.), og det er ikke gjort over natta å endre dette faktum. Hva tenker du om det?
    Det er viktig å ikke gi seg og jamme ned alle diskusjoner med tull.

1 - Det er et årlig antall - ikke et totalt antall som du later som. Og når 10% i gruppen blir siktet for alvorlig kriminalitet hvert år - så sier det seg selv at andelen som er siktet en eller annen gang de siste 10 årene er langt høyere enn 10%.

2- Jeg har ikke sagt noe om hva vi bør gjøre med gruppen - jeg har påpekt at din påstand om at det er en veldig liten andel av somalierne som er kriminelle er feil. Generellt synes jeg man bør avvikle asylsystemet slik det fungerer i dag.

8 - Jeg tenker at det ikke lar seg gjøre på integrere mennesker som kommer fra en så ulik kultur i Norge og at vi bør slutte å ta i mot disse gruppene. Så kan vi heller konsentrere vår innsats mot grupper som er mer lik oss og som ønsker å støtte oppunder et samfunn slik vi har det.

Sist redigert:

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.590
    Det er vel ingen som har tatt til orde for en differensiert straffelov. Men det er legitimt å stille spørsmål ved hvorvidt dagens systemer for asyl og familiegjenforening er bærekraftige for våre samfunn. Også seriøse organisasjoner som Fafo har begynt å diskutere det.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.600
    Det er vel ingen som har tatt til orde for en differensiert straffelov. Men det er legitimt å stille spørsmål ved hvorvidt dagens systemer for asyl og familiegjenforening er bærekraftige for våre samfunn. Også seriøse organisasjoner som Fafo har begynt å diskutere det.

Det kan man gjerne diskutere, men vi har undertegnet internasjonale avtaler om mottak av kvoteflyktninger, så det blir litt vanskelig. Som tidligere nevnt er det en grense for hva et samfunn kan gape over, og på et eller annet tidspunkt møter man den grensen. Og det kan man gjerne enes om uten at man dermed peker ut en gruppering, og tillegger dem egenskaper, fordi en viss %-andel ikke klarer å tilpasse seg. Folk skal behandles ut fra sine egne handlinger, ikke andres.

Det er to forskjellige spørsmål; altså om man skal stoppe mottak av flyktninger fra visse områder, er én diskusjon, mens synet på mennesker som en homogen gruppe eller enkeltpersoner er en annen. Min soleklare oppfatning er at å (be)dømme mennesker i grupper, er skammelig. Hver og en får stå ansvarlig for sine egne handlinger.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.590
    Så du mener at menneskers adgang til å reise mellom og evnt bli bosatt i andre land skal avgjøres på individuelt grunnlag? Dagens visumpraksis er at adgangen til andre land avhenger av hvor ditt pass er utstedt, og ikke dine individuelle motiver eller handlinger. Har du Schengenpass kan du reise fritt ii Europa, hvis ikke sorry Mac, det er ingen menneskerett. Og dette kan neppe sies å være rettferdig på individnivå, likebehandling er et i hvert fall ikke, men det er en praksis som absolutt alle land følger siden de har suverenitet til å bestemme reglene for adgang og bosetting som de anser det hensiktsmessig med tanke på egne samfunns bærekraft.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.590
    Som et eksempel har det blitt gjort dramatiske innskrenkinger i russiske borgeres adgang til Norge og andre Europeiske land de siste par årene, uten noen som helst vurdering av disses "egne handlinger" eller andre individuelle egenskaper. Deres rettigheter (eller privilegier om du vil) har blitt vingeklippet bare i kraft av at de er russere, det er slik det fungerer.

Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.600
    Som et eksempel har det blitt gjort dramatiske innskrenkinger i russiske borgeres adgang til Norge og andre Europeiske land de siste par årene, uten noen som helst vurdering av disses "egne handlinger" eller andre individuelle egenskaper. Deres rettigheter (eller privilegier om du vil) har blitt vingeklippet bare i kraft av at de er russere, det er slik det fungerer.
    Det kommer av det enkle faktum at det internasjonale samfunn har innført sanksjoner mot Russland, og de kommer ikke hit med flyktningstatus fra FN's høykommisær.
    Så kan vi gjerne diskutere hvor urettferdig det er (for det er det!), men sånn er ståa akkurat nå.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.600
    Så du mener at menneskers adgang til å reise mellom og evnt bli bosatt i andre land skal avgjøres på individuelt grunnlag? Dagens visumpraksis er at adgangen til andre land avhenger av hvor ditt pass er utstedt, og ikke dine individuelle motiver eller handlinger. Har du Schengenpass kan du reise fritt ii Europa, hvis ikke sorry Mac, det er ingen menneskerett. Og dette kan neppe sies å være rettferdig på individnivå, likebehandling er et i hvert fall ikke, men det er en praksis som absolutt alle land følger siden de har suverenitet til å bestemme reglene for adgang og bosetting som de anser det hensiktsmessig med tanke på egne samfunns bærekraft.

Schengen-avtalen er noe helt annet enn de som kommer hit med flyktningstatus.
    Det sagt, min oppfatning er at med unntak av mindreårige, burde en hver som begår kriminelle handlinger bli vurdert for utsendelse.

Og det var ikke asylinstituttet jeg snakket om, men i sannhetens navn baserer det seg fullt og helt på individuell behandling av hver enkelt sak. Det jeg påpekte, var at en hver som gjør en handling skal behandles med basis i sine handlinger, og ikke henges ut, sjikaneres, grupperes eller straffes for det noen andre har gjort.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.590
    Det kommer av det enkle faktum at det internasjonale samfunn har innført sanksjoner mot Russland, og de kommer ikke hit med flyktningstatus fra FN's høykommisær.
    Så kan vi gjerne diskutere hvor urettferdig det er (for det er det!), men sånn er ståa akkurat nå.
    Så vidt jeg vet er det opp til hvert land å bestemme innreiseregler for russere, det er ikke sanksjonsbestemt (på UDI sine sider står det i hvert fall "regjeringen har bestemt"), men det er nå for så vidt litt på siden av poenget. For poenget er at basert på gruppemessig statistikk/antakelser/fordommer (kall det hva du vil), så har man bestemt at russere skal ilegges særskilte begrensinger, som en nasjonalitet og ikke basert på deres individuelle handlinger eller holdninger. Fordi man mener å ha belegg for at russere statistisk sett utgjør en økt trussel mot stabiliteten i det norske samfunnet, på grunn av spionasjevirksomhet og annet som det er høyere sannsynlighet for at deres borgere bedriver. Igjen, en gruppebasert eller statistisk antakelse. Og likeledes kunne man i prinsippet sagt at borgere fra land hvor innvandrerbefolkningen har mer enn 350% høyere kriminalitetsrate enn gjennomsnittsbefolkningen, utgjør en økt trussel mot stabiliteten i det norske samfunnet og derfor ilagt dem særskilte begrensinger. Som da ville omfattet mennesker fra Somalia og de palestinske selvstyreområdene, ref SSB. Eller man kunne satt grensen til 250% som ville betydd at det i tillegg også omfattet borgere fra Gambia, Kenya og Irak. Og prinsipielt ville dette vært akkurat det samme. De fleste somaliere er ikke voldsutøvere og de fleste russere er ikke spioner, men statistikken tilsier økt risiko på samfunnsnivå.

For forlengelsen av ditt "alle skal behandles individuelt"-prinsipp et at vi alle må være verdensborgere underlagt samme lover og regler. Som selvsagt i en ideéll verden er noe vi alle kunne ønsket, men det er neppe gjennomførbart all den tid det er så store forskjeller i kultur, samfunn, religion og verdisyn mellom ulike grupper mennesker fra ulike deler av verden som det er. Og per i dag har man juridisk gruppert mennesker i nasjonsstater, som hver pålegger sine borgere sine lover og regler. Og så har man laget et overliggende rammeverk kalt universelle menneskerettigheter som man prøver å få alle nasjonsstatene til å etterleve, men ikke desto mindre så er vi delt inn i grupper i juridisk forstand. Og slik må det sannsynligvis også være hvis man skal kunne bygge samfunn som er stabile og bærekraftige.

Edit: Særskilte begrensinger i betydningen adgang og opphold, ikke strafferettslig differensiering.

Sist redigert:

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.590
    Snillistene her inne burde tvangsutsettes en måneds tid i triangelet Grønland - Mortensrud - Furuset.
    Er på Grønland omtrent så ofte jeg kan, årene jeg bodde på Enerhaugen var så fine at Tøyen og Grønland alltid vil ha en spesiell plass i mitt hjerte. Og hvis jeg skulle bli singel igjen ville jeg nok flyttet tilbake til Tøyen eller til Grønland innen veldig kort tid. Men hvis jeg skulle få barn ville jeg definitivt ikke flyttet dit. Furuset forbinder jeg mest med Ikea og Mortensrud med endestasjonen på linje 3.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.625
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nu e søringen igang med gnålet; urettferdig at strømmen er billigere i Nord-Norge😳
    I morgen koster det 50 kroner å dusje i fem minutter

Roast meg; Why should electricity be equally cheap throughout the country, when almost nothing else has the same price?

Vis vedlegget 1081332
    Nei , det er jo klart at det er rettferdig at en bedrift på Sørvestlandet skal betale 13 kroner for 1kwh strøm mens en bedrift i Nordnorge skal betale 13 øre ...... Det sier seg jo selv. Fair konkurranse bedriftene imellom blir det også. Men dere kan slappe av, når Melkøya elektrifiseres og svenskene bygger ut energikrevende industri i Nord (LKAB m.fl.) så får dere samme prisene dere også.

Norwegianwoodpecker

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Antall liker
    2.761
    Sted
    Nordland
    Som nevnt i forrige kommentar,- kan vi her nord også forvente at vi da får lik pris på alt annet??
    NEI🤣🤣🤣

Søringan vet ikke at så å si alt vi «importerer» nordover fra hovedlagrene i sør får ett frakttillegg. Som selvstendig næringsdrivende rørlegger får jeg 5% påslag på alle produkter jeg selger, i forhold til en rørlegger sørpå👀 Det samme gjelder verktøy, drivstoff osv..
    gjorde en 4-timers jobb for ett par timer siden, fraktpåslaget på deler; ca950,- kroner Bare dette tilsvarer 73kw-timer omregnet dagens/morgendagens pris på strøm sørpå.
    Tog, fly, mat, biler,
    sydenreiser.. kan fortsette i det uendelige. Så å si ALT er mye dyrere her oppe. I tillegg er det stort sett mye kaldere her oppe også så vi har behov for mer strøm.

Ligg unna strømprisen vår🥳

PS @Terje-A : Syns synd på bedriftene sørpå, ang. Strømprisene🙏🏻 Vi må få bukt på dumping av strøm via strømkablene til Europa, det er det som er problemet!
    IMG_4593.jpeg IMG_4592.jpeg
    *M. forbehold

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.590
    Omtrent det jeg betaler per måned i renter på boliglånet, det der. Fortsatt verdt det.😎

• Liker
    Reaksjoner: TOH

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.476
    Omtrent det jeg betaler per måned i renter på boliglånet, det der. Fortsatt verdt det.😎
    Det er jo et hint når store bestikkelser ser ut til å være weapon of choice for å få folk til å flytte fra mer urbane strøk til de forjettede distriktene rundtomkring.

Dersom man er ung med høyere utdannelse innen ett eller annet er det et rasjonelt valg å bosette seg i en av de større byene nesten uansett hva man må betale for å bo der. Med mindre man har en veldig sterkt dragning mot BOA og/eller tomtestørrelse så taler det aller meste for å velge seg en by. Målt i penger alene vil det gjerne være det mest rasjonelle valget og om man en gang vil så er det lettere å flytte tilbake til ens foretrukne bygd kontra å bevege seg andre veien.

Ditto for hvor man velger å plassere en virksomhet som ikke er avhengig av en eller annen naturressurs. Så det går nok som det går, uansett hvor lyst SP har til å oppheve tyngdekraften.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.683
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Av og til opptrer du som utrolig dummere enn du antageligvis er... det er massevis av folk med høyere utdanning ute i distriktene. Det finnes jo faktisk folk som foretrekker frisk luft og fri natur framfor betong, asfalt, støv og eksosduft...

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.476
    Av og til opptrer du som utrolig dummere enn du antageligvis er... det er massevis av folk med høyere utdanning ute i distriktene. Det finnes jo faktisk folk som foretrekker frisk luft og fri natur framfor betong, asfalt, støv og eksosduft...
    Det vet da jeg også, kommer endatil fra et slikt sted selv. Men flyttemønsterene er altså ganske tydelige og det er krevende å få kvalifiserte fagfolk til et lass av ting i distrikts-Norge. Byene vokser på bekostning av distriktene.og det er ingen ting som tyder på at utviklingen kommer til å snu. Dersom så ikke var tilfelle så ville det ikke være nødvendig å prøve å lokke folk med ting som avskriving av stuidelån eller ganske store skattekutt som var siste fremstøt fra SP.

Oslo har for øvrig utmerkede forhold for friluftsliv om man er opptatt av slikt. Mangler selvsagt høye fjell, men det er null problem å være tilnærmet alene i skauen her til fots, på sykkel eller på ski.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.683
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Problemet er faktisk ikke at "alle" vil til Oslo ( eller andre byer) men at det i stor grad er mangel på gode boliger og arbeidplasser for høyere utdannede utover i provinserne.... Jeg er selv pensjonert fra tech bedrift som nå er over 200, og hvor stillingsutlysninger med høyere utdanningskrav gjerne resulterer i mange titalls søkere på ledige jobber.....

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det vet da jeg også, kommer endatil fra et slikt sted selv. Men flyttemønsterene er altså ganske tydelige og det er krevende å få kvalifiserte fagfolk til et lass av ting i distrikts-Norge. Byene vokser på bekostning av distriktene.og det er ingen ting som tyder på at utviklingen kommer til å snu. Dersom så ikke var tilfelle så ville det ikke være nødvendig å prøve å lokke folk med ting som avskriving av stuidelån eller ganske store skattekutt som var siste fremstøt fra SP.
    Jeg tror begrepet «arealfaktor» ved valg må være ganske særnorsk. De fleste andre steder er det et vesentlig poeng at en stemme skal være ca like mye verdt, uansett hvor i landet den kommer fra, men i Norge er det altså en arealfaktor involvert som gjør at store områder med lite folk blir uforholdsmessig tungt representert. Ikke helt det samme som å multiplisere stemmetall med postnummer, men i praksis et steg i den retningen.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.181
    Sted
    Oslo
    Jeg tror begrepet «arealfaktor» ved valg må være ganske særnorsk. De fleste andre steder er det et vesentlig poeng at en stemme skal være ca like mye verdt, uansett hvor i landet den kommer fra, men i Norge er det altså en arealfaktor involvert som gjør at store områder med lite folk blir uforholdsmessig tungt representert. Ikke helt å multiplisere stemmetall med postnummer, men i praksis et steg i den retningen.

Wyoming med litt over 1/2 million sender like mange senatorer til Washington som California med nesten 40 millioner.
    Ikke akkurat en stemme like mye verdt der heller.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.476
    Problemet er faktisk ikke at "alle" vil til Oslo ( eller andre byer) men at det i stor grad er mangel på gode boliger og arbeidplasser for høyere utdannede utover i provinserne.... Jeg er selv pensjonert fra tech bedrift som nå er over 200, og hvor stillingsutlysninger med høyere utdanningskrav gjerne resulterer i mange titalls søkere på ledige jobber.....
    Det er jo langt på vei fordi det også er rasjonelt å etablere slike arbeidsplasser i noenlunde sentrale strøk. Lettere å rekruttere til og ikke minst er det mye mindre risiko for den enkelte å etablere seg og kjøpe bolig i områder med et velfungerende (i betydningen lettomsettelig) boligmarked og et mye dypere arbeidsmarked. Kan relativt greit bytte jobb ørten ganger i løpet av en karriere uten å måtte flytte også om man er opptatt av å drive med denslags. Om arbeidsgiver går over ende finnes det alltids noe annet.

Om jeg ser bort fra detaljer som at samboeren min er fra Oslo og kompisene mine bor i Oslo så kunne jeg også forsåvidt tenke meg å bo nærmere høye fjell men sannsyneligheten for at jeg finner meg noe som er like attraktivt å drive med jobbmessig er et sted rundt null og enn så lenge så er jo det en ganske stor del av livet. Kulturlivet i Oslo er veldig, velig mye bedre enn alle andre steder i Norge og det er mulig å drive med nesten hva man vil her på fritiden. Jeg er dog glad for at jeg ikke skal etablere meg i Oslo nå om dagen men har vært med på karusellen i over 20 år og er på toppen av mitt boligkonsum. Stort sett alt er i gå- eller sykkelavstand også og trenger ikke bruke spesielt mye tid på å kjøre ungene rundt på alt mulig. Det er nesten i overkant å ha en bil her også, langt mindre behov for to eller flere.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Wyoming med litt over 1/2 million sender like mange senatorer til Washington som California med nesten 40 millioner.
    Ikke akkurat en stemme like mye verdt der heller.
    Alle stater sender to senatorer, enten det er Texas eller Rhode Island.

Antall kongressrepresentanter er derimot basert på folketellingen. Ingen arealfaktor noe sted.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.590
    Slår aldri feil, det er bare å putte på en mynt så er samme regla i gang, igjen og igjen. Til å være så tilfredse så er i hvert fall isfolket bemerkelsesverdig opphengt i hva vi tenker og gjør i de befolkede delene av landet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn