Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Sverige?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Er nesten redd for å svare, men det er vel mulig at dette til en viss grad henger sammen med innvandring. Bla. England og Frankrike har jo lignende statestikker.
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    wotg skrev:
    Er nesten redd for å svare, men det er vel mulig at dette til en viss grad henger sammen med innvandring. Bla. England og Frankrike har jo lignende statestikker.

    her har vi fienden igjen. innvandring. skap et "oss og dem"-bilde så kan politikere gjøre hva de vil. Gi en gruppe skylden for all elendighet. Dette er en velprøvd strategi med stor effekt. Overforenkling av problemet der svaret er gitt på forhånd. Den folkegruppen(gjerne minoritet) har skylda. punktum.

    Den reelle årsaken ligger oftest i fremtidsutsiktene til enkeltmennesket. Hvilke muligheter har du til å klare deg i samfunnet. Fattigdom er et stikkord. Hvis du har null mulighet til jobb til tross for all verdens innsats du legger ned, er ødeleggende. Arbeidsledighet er et annet stikkord. "Ledighet er roten til alt ondt" sies det, og det er mye sant i det. Disse menneskene må fortsatt klare seg. Maten må på bordet. Når du får valget mellom å la familien bokstavelig talt sulte eller å ty til kriminalitet, så er valget strengt tatt enkelt. Og med kriminalitet kommer mye dritt, inkludert bl.a. det som nevnes...voldtekter.

    Løsning? Gi disse menneskene fremtidsutsikt. Gi dem mulighet til å klare seg selv. Jobb er utrolig viktig.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    @Nifelheim:
    Sverige ligger skyhøyt over Norge og Danmark i anmeldte voldtekter. Er det fattigdom og arbeidsledighet som er årsaken til dette?
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    Nifelheim skrev:
    Løsning? Gi disse menneskene fremtidsutsikt. Gi dem mulighet til å klare seg selv. Jobb er utrolig viktig.
    Mye bra i det du skriver her. Jeg har lenge undra meg på hvorfor media er så kjappe med å kunngjøre at "gjerningsmannen var av utenlandsk opprinnelse"...Spiller det noen rolle for ofrene om forbryteren er rød, hvit, gul, svart eller rosa?

    By the way; Ku klux Klan har terrorisert, voldtatt, kidnappet og drept mennesker av annen hudfarge og tro i tiårsvis. Det skyldes vel også økt innvandring? Personlig vil jeg heller vedde en rund sum på økt hardkokt kriminalitet skyldes at Norden har blitt et meir attraktivt "marked" for kriminelle elementer, kanskje særlig fra Balkan og tildligere USSR.

    Men at det er ei solid utfordring for oss som gjerne vil leve i åpne, demokratiske samfunn, er det ingen tvil om.

    Mvh. vilhelmW
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    oddgeir skrev:
    @Nifelheim:
    Sverige ligger skyhøyt over Norge og Danmark i anmeldte voldtekter. Er det fattigdom og arbeidsledighet som er årsaken til dette?
    Er det innvandrere som er årsaken til dette? Førstemann som svarer i tråden drar innvandringskortet tvert.

    Sannsynligvis er det mange forskjellige årsaker til at det er flere anmeldte voldtekter i Sverige. Kanskje det ganske enkelt er flere som blir voldtatt? kanskje det er flere som faktiskt anmelder i sverige? kanskje det altfor få som anmelder i Norge og Danmark. Forskning har vist at det er i nære relasjoner voldtekter først og fremst skjer. (nachspiel, venner, fyll, rus....)

    At man i et samfunn der fattigdom og arbeidsledighet er utbredt, med den kriminalitet som da følger, så er det ikke uttenkelig at med denne kriminaliteten får flere skrudde individer(les: rus) som tyr til slike avskyelige handlinger.
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    VilhelmW skrev:
    Jeg har lenge undra meg på hvorfor media er så kjappe med å kunngjøre at "gjerningsmannen var av utenlandsk opprinnelse"...Spiller det noen rolle for ofrene om forbryteren er rød, hvit, gul, svart eller rosa?
    Og når gjerningsmannen er av "norsk opprinnelse" så nevnes det ikke. Folk med norsk opprinnelse er faktiskt de som begår mest kriminalitet i Norge, men det selger ikke nyhetene like godt. Så hver gang noen med mørk hud som gjør noe galt så stemples vedkommende som "gjerningsmann av ...".

    Når en mørkhudet gjør noe bra, så sier du aldri at han er av utenlands opprinnelse. Nei, da er han norsk. Bare når det er negativt drar media frem denne opprinnelsen.


    En annen ting jeg har lagt merke til er ordet innvandrer. Du er innvandrer helt til tippoldefaren din er norsk. Et menneske som er født i Norge av "norske" foreldre er innvandrer om en besteforelder er fra pakistan. Er faren din derimot fra england og du har norsk mor, så er du plutselig norsk... dobbeltstandard og dobbeltmoral? næææsj.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Folk med norsk opprinnelse er faktiskt de som begår mest kriminalitet i Norge
    Det skulle vel bare mangle, da vi er i flertall.
    Vi leder sikkert voldtektsstatistikken, men ikke hvis vi setter skiller overfallsvoldtekter mot "alminnelige" voldtekter. Der er våre nye landsmenn desverre overrepresentert.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    VilhelmW skrev:
    Nifelheim skrev:
    Løsning? Gi disse menneskene fremtidsutsikt. Gi dem mulighet til å klare seg selv. Jobb er utrolig viktig.
    Mye bra i det du skriver her. Jeg har lenge undra meg på hvorfor media er så kjappe med å kunngjøre at "gjerningsmannen var av utenlandsk opprinnelse"...Spiller det noen rolle for ofrene om forbryteren er rød, hvit, gul, svart eller rosa?

    By the way; Ku klux Klan har terrorisert, voldtatt, kidnappet og drept mennesker av annen hudfarge og tro i tiårsvis. Det skyldes vel også økt innvandring? Personlig vil jeg heller vedde en rund sum på økt hardkokt kriminalitet skyldes at Norden har blitt et meir attraktivt "marked" for kriminelle elementer, kanskje særlig fra Balkan og tildligere USSR.

    Men at det er ei solid utfordring for oss som gjerne vil leve i åpne, demokratiske samfunn, er det ingen tvil om.

    Mvh. vilhelmW
    Det er vel ingen bombe at jeg er enig med dere i dette, selv om jeg mener at vi ikke skal bagatellisere de problemene som har vært med integreringen, noe som ikke bare en side er skyldig i. Men nok om det.

    Jeg er litt bekymret for denne tråden. Som deltaker er du ny her, Nifelheim. Denne typen tråder hadde vi endel av tidligere, og de endte sjelden med en trivelig stemning. Personlig fant jeg det til slutt lite konstruktivt å delta i de diskusjonene, rett og slett fordi de var ikke særlig positive for miljøet her. Det ble veldig mye hitling og slikt til slutt, og de fleste ble etterhvert skyldige i lignende taktikker etterhvert som temperaturen steg. Etterhvert syntes jeg at det ikke var verdt det å forsøke å komme fram med lignende budskap. Ikke på grunn av en heftig debatt, men fordi det stort sett ble utrivelig etterhvert. Plutselig er alle "blodrøde" eller "mørkeblå". Men du får gjøre som du vil, men jeg kommer ikke til å engasjere meg noe særlig. Uten å love noe som helst. ;)
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Nifelheim skrev:
    Er det innvandrere som er årsaken til dette? Førstemann som svarer i tråden drar innvandringskortet tvert.
    Jeg vil påpeke at jeg undret på om det kunne ha noe med saken å gjøre.
    Mange Europeiske byer har forsteder som helt klart kan defineres som ghetto, Stockholm er f.eks blandt disse byene, vi snakker her om forsteder som politiet kvier seg for å besøke.
    Lignende tilstander finner du andre steder i og utenfor Sverige.
    Det bør snart bli lov å få påpeke at innvandring ikke bare fører med seg positive ting, uten å bli stemplet som rasist eller brunskjorte.
    Innvandringsdebatten ligger å ulmer under overflaten i den Svenske valgkampen, men pga. at det er vanskelig å komme ut av en slik debatt uten å fremstå som rasist, så tør ingen av partene å gå der (bortsett fra Sverige demokratene da, men de ER jo en gjeng med brunskjorter som spiller på frykt for alt de kan)
    Faktum er at debatten bør taes før eller siden og min oppfattning er at vi må få til en edruelig debatt som ikke tar hensyn til politisk sensibilitet, men fakta. Som andre i denne tråden har poengtert, så er det mye som kunne vært gjort av stat, komune, bydel, nabo osv. for å fremme integrasjonen. Jeg legger på ingen måte all skyld på innvandrerene.
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    Griffenfeldt skrev:
    Folk med norsk opprinnelse er faktiskt de som begår mest kriminalitet i Norge
    Det skulle vel bare mangle, da vi er i flertall.
    Vi leder sikkert voldtektsstatistikken, men ikke hvis vi setter skiller overfallsvoldtekter mot "alminnelige" voldtekter. Der er våre nye landsmenn desverre overrepresentert.
    Ja, det skulle bare mangle. Problemet er bare at av media så får vi inntrykk av noe annet. Media vinkler saker sånn at man lett kan tro at 90% av kriminalitet i Norge utføres av mørkhudede menn som ikke snakker norsk. Fasiten er det stikk motsatte.



    Noen må være fremtredende på enkelte steder for at andre skal være mindre fremtredende andre steder. Sånn er det bare. Derav begrepet gjennomsnitt.

    Overfallsvoldtekt er det som får masse interesse i media og man ledes til å tro at voldtekt = overfallsvoldtekt. Andelen anmeldte overfallsvoldtekter er er 13 %, 18 tilfeller mot 138, for jan - okt 2007 i oslo ifølge aftenposten. Sannsynligheten for at flesteparten av overfallsvoldtekter blir anmeldt er overveldende. Det samme kan man dessverre ikke si om voldtekter i nærere relasjoner. Fyll - totalt vekke - voldtekt av en venn for å nevne et scenario. Så den relle andelen overfallsvoldtekter vil kanskje være halvparten, 5 - 10 %.

    At en gruppe er overrepresentert i en klasse når denne klassen kun utgjør 5 - 10 % gir liten mening. 18 mot 138!

    Å fokusere på en marginal andel er mindre nyttig.
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    wotg skrev:
    Nifelheim skrev:
    Er det innvandrere som er årsaken til dette? Førstemann som svarer i tråden drar innvandringskortet tvert.
    Jeg vil påpeke at jeg undret på om det kunne ha noe med saken å gjøre.
    Mange Europeiske byer har forsteder som helt klart kan defineres som ghetto, Stockholm er f.eks blandt disse byene, vi snakker her om forsteder som politiet kvier seg for å besøke.
    Lignende tilstander finner du andre steder i og utenfor Sverige.
    Det bør snart bli lov å få påpeke at innvandring ikke bare fører med seg positive ting, uten å bli stemplet som rasist eller brunskjorte.
    Innvandringsdebatten ligger å ulmer under overflaten i den Svenske valgkampen, men pga. at det er vanskelig å komme ut av en slik debatt uten å fremstå som rasist, så tør ingen av partene å gå der (bortsett fra Sverige demokratene da, men de ER jo en gjeng med brunskjorter som spiller på frykt for alt de kan)
    Faktum er at debatten bør taes før eller siden og min oppfattning er at vi må få til en edruelig debatt som ikke tar hensyn til politisk sensibilitet, men fakta. Som andre i denne tråden har poengtert, så er det mye som kunne vært gjort av stat, komune, bydel, nabo osv. for å fremme integrasjonen. Jeg legger på ingen måte all skyld på innvandrerene.
    Joda, det er lov å undre seg, og da undrer jeg på hvorfor det har seg sånn at disse stedene har disse problemene.

    Mange har en lei tendens til å overforenkle de forskjellige problemene og kommer til at årsaken er innvandrerne. Menneskelig er det normalt å frykte det ukjente. Innvandrere lukter rart, snakker rart og ser annerledes ut. Ergo - innvandrere er problemet.

    Man må se dypere. Hvordan har det seg at disse bydelene sliter mer? Kan det ha noe med at disse bydelene har mye fattigdom. Mennesker med lite materielle ressurser og ute av stand til gjøre noe med det.

    Hvorfor er de ikke i stand til å gjøre noe med det? Å komme seg opp gjennom de sosiale lagene er ikke lett, spesielt ikke i England der klasseskille alltid har vært en realitet.

    Vil ikke dra dette over til en innvandrerdebatt. Folk burde bare tenke litt mer på hvorfor ting er som det er. Tenke på hva som kan skje med et samfunn om enkelte grupper blir fratatt reelle muligheter til å klare seg i hverdagen. Hvor viktig fremtidstroen er.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    oddgeir skrev:
    @Nifelheim:
    Sverige ligger skyhøyt over Norge og Danmark i anmeldte voldtekter. Er det fattigdom og arbeidsledighet som er årsaken til dette?
    -med 8% arbeidsledighet? Den er ikke spesielt høy sammenliknet med andre land.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    bjornh skrev:
    oddgeir skrev:
    @Nifelheim:
    Sverige ligger skyhøyt over Norge og Danmark i anmeldte voldtekter. Er det fattigdom og arbeidsledighet som er årsaken til dette?
    -med 8% arbeidsledighet? Den er ikke spesielt høy sammenliknet med andre land.
    I norge har vi 2.6 %, i danmark har de 3.3%, 8% er jo ganske høyt i sverige i forhold til oss og danmark....
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Roberth skrev:
    bjornh skrev:
    oddgeir skrev:
    @Nifelheim:
    Sverige ligger skyhøyt over Norge og Danmark i anmeldte voldtekter. Er det fattigdom og arbeidsledighet som er årsaken til dette?
    -med 8% arbeidsledighet? Den er ikke spesielt høy sammenliknet med andre land.
    I norge har vi 2.6 %, i danmark har de 3.3%, 8% er jo ganske høyt i sverige i forhold til oss og danmark....
    Noe som gir nesten groteske tall steder som er ekstra hardt rammet, der tallene er langt høyere.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    I frankrike er ledigheten på 7.9 % og 5.6% i Storbritania, for info. I storbritania har de et stort problem med ungdomskultur med tanke fotball hooligans o.l. som er irelevant til arbeidsledigheten. Men i denne statistikken, er etnisk britiske overrepresentert fremfor innvandrere.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Arbeidsledigheten i ØMU-landene (Europas Økonomiske og Monetære Union) steg til 10,0 prosent i februar, fra 9,9 prosent måneden før.

    Publisert: 23.04.2010, LO-kontoret i Brussel

    Eurostat anslår at vel 23.019 millioner kvinner og menn er arbeidsløse i EU hvorav 15.749 millioner i eurosone. Høyest arbeidsledighet hadde Latvia med 21,7 prosent og Spania med 19,0 prosent. Lavest var ledigheten i Nederland med 4,0 prosent og Østerrike med 5,0 prosent.

    Ungdomsarbeidsledigheten var i Februar 2010 på 20 prosent I eurosonen (under 25 år) og 20,6 prosent i EU 27. Høyest var den Latvia med 41,3 prosent I fjerde kvartal I 2009 og I Spania hvor den var på 40,7 prosent. Den laveste ungdomsarbeidsledigheten hadde Nederland hvor den var på 7,3 prosent.

    Til sammenligning hadde USA en arbeidsledighet på 9,7 prosent i februar 2010, mens Japan i januar hadde en ledighet på 4,9 prosent.

    Sånn sett er ikke 8% ledighet i Sverige så høyt, men høyt nok selvsagt, til at det merkes.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    Siden USA er nevnt. Her er en sammenligning mellom New York (19 mill innbyggere) og Sverige (8,8 mill innbyggere) på antall anmeldte voldtekter pr år.

    Som man vil se opplever man i New York en nedgang på 46% mens man i Sverige ser en økning på 609%. Fattigdom? Arbeidsløshet?



    Og fordeler man det pr 100.000 innbyggere, ser det slik ut.

     

    frans

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Innlegg
    1.457
    Antall liker
    2
    Løsningen er å innføre sharialover. Det setter en stopper for kriminaliteten....
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Angående voldtekter så har jeg en mistanke om at alkohol har en særlig relevans. Alkohol er svært ofte inne i bildet i Norge også, når voldtekter begås. Nordiske jenters drikkemønster (og det gjelder sikkert britiske også) har fått ganske store likhetstrekk med menns de siste 25 år, og det er ikke så store forskjeller å spore i dag som for 15-20 år siden.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    bjornh skrev:
    Angående voldtekter så har jeg en mistanke om at alkohol har en særlig relevans. Alkohol er svært ofte inne i bildet i Norge også, når voldtekter begås. Nordiske jenters drikkemønster (og det gjelder sikkert britiske også) har fått ganske store likhetstrekk med menns de siste 25 år, og det er ikke så store forskjeller å spore i dag som for 15-20 år siden.
    Hvordan skiller drikkemønsteret i Sverige seg fra det i Norge eller Danmark?
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Lediggang er som det påpekes roten til mye vondt, og nannystaten fordrer nettopp lediggang. Menneskers potensial som individer og selvrealiseringen har alltid blitt undertrykket, fordi folks politiske eksistens bare er som tannhjul i systemet og salderingposter i budsjettene. Innvandrere fra andre land og andre kulturer har i mindre grad blitt hjernevasket fra barnsben av med at livets formål er å tjene den oppkonstruerte høyere entiteten, sosialdemokratiets fiktive Gudssubstitutt, som kalles "fellesskapet" eller "folket", eller "fedrelandet" for de over 60. Derfor er det nok en naturlig konsekvens at de er overrepresenterte hva angår lediggang og de negative konsekvensene derav. Mange av de føler seg nok også i større grad annerledes og finner seg ikke til rette i A4-støpeformen som nannystaten må presse alle inn i. Annerledeshet i dagens konsensussamfunn er nesten ensbetydende med undergrunnsmiljøer og kriminalitet, fordi nannystaten kun kan være ikkevoldelig under konsensus og har som eksistenspremiss at alle er mest mulig like.

    Sverige har i større grad enn Norge og Danmark blitt et ikkehomogent samfunn, men med et styresett som betinger homogenitet. Mangfold og frihet på den ene siden, og sosialdemokrati og konsensussamfunn på den andre, er ikkekompatible betingelser som er nødt til å få utslag som overnevnte.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Sverige
    Text: J. Berg
    Musik: J. Berg
    Text
    Sverige, Sverige älskade vän
    En tiger som skäms
    Jag vet hur det känns
    När allvaret har blivit ett skämt
    När tystnaden skräms
    Vad är det som hänt

    Välkommen, välkommen hit
    Vem du än är var du än är

    Duka din veranda till fest
    För en långväga gäst
    I landet lagom är bäst
    Vi skålar för en midsommar till
    Färsk potatis och sill
    Som om tiden stått still

    Välkommen, välkommen hit
    Vem du än är var du än är

    Regnet slår mot rutorna nu
    Men natten är ljus i ett land utan ljud
    Och glasen glittrar tyst på vårt bord
    Lika tomma som ord
    Visst är kärleken stor

    Välkommen, välkommen hit
    Vem du än är var du än är
    Välkommen, välkommen hit
    Vem du än är var du än är

    .

    Läs mer: http://kent.nu/latar/sverige/#ixzz0zg48GuwV
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    bjornh skrev:
    oddgeir skrev:
    @Nifelheim:
    Sverige ligger skyhøyt over Norge og Danmark i anmeldte voldtekter. Er det fattigdom og arbeidsledighet som er årsaken til dette?
    -med 8% arbeidsledighet? Den er ikke spesielt høy sammenliknet med andre land.


    8% er ganske høyt. Hadde arbeidsledigheten vært spredd jevnt over i aldersgrupper, lokasjon og folkegrupper så ville ikke 8 % vært noen big deal. 26 % av svensk ungdom(15-24) er uten arbeid, noe som er utrolig skummelt. Disse menneskene er fremtiden og man utsetter dem for traumer.

    Disse menneskene har masse tid å slå ihjel, mentale smerter å døyve (les: flere tyr til rus) og et menneske i en sånn situasjon har lettere for å havne i feil miljø - kriminalitet.

    Spania har det enda verre. 41.2 % unge arbeidsledige. Hvor mange av disse vil gå gjennom livet uten å ha hatt jobb i det hele tatt? (det er alltids en yngre person å gi jobben til)
     

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    385
    Slubbert skrev:
    Lediggang er som det påpekes roten til mye vondt, og nannystaten fordrer nettopp lediggang.
    Mye spennende tankegods i ditt innlegg, ønsker bare å sette fingeren på det siterte. For hvis din skremmende nannystat fordrer lediggang, og Norge er verstingen i nannyklassen...; HVORFOR er Norge det landet i verden der størst prosent av befolkningen har en jobb å gå til? Og hvorfor har vi en av klodens laveste krimrater?

    Honkey
     
    N

    nb

    Gjest
    Nifelheim skrev:
    26 % av svensk ungdom(15-24) er uten arbeid, noe som er utrolig skummelt.
    Om noen lurer på hvorfor Oslo er stappfullt av unge svensker som jobber i ymse serviceyrker, så har dere mye av svaret der.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    oddgeir skrev:
    bjornh skrev:
    Angående voldtekter så har jeg en mistanke om at alkohol har en særlig relevans. Alkohol er svært ofte inne i bildet i Norge også, når voldtekter begås. Nordiske jenters drikkemønster (og det gjelder sikkert britiske også) har fått ganske store likhetstrekk med menns de siste 25 år, og det er ikke så store forskjeller å spore i dag som for 15-20 år siden.
    Hvordan skiller drikkemønsteret i Sverige seg fra det i Norge eller Danmark?
    Jeg tror faktsik ikke det skiller seg mye, hvis i det hele tatt. Her kan vi også se i media at det fører til at mange jenter blir utsatt for overgrep i det offentlige rom. Men jeg er av den oppfatning at vi skal være forsiktig med påstander som: det er innvandrernes feil, det er samenes feil, det er jødenes feil... -det blir noen grove overgeneraliseringer som til slutt bare fører til forsterkning av fordommer til slutt kan føre til reinspikka rasisme.

    nb skrev:
    Nifelheim skrev:
    26 % av svensk ungdom(15-24) er uten arbeid, noe som er utrolig skummelt.
    Om noen lurer på hvorfor Oslo er stappfullt av unge svensker som jobber i ymse serviceyrker, så har dere mye av svaret der.
    Og med en relativt stor ungdomsledighet så byr det på problemstillinger som kan gi seg utslag av lite heldig art.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    48 % av domfelte voltektsmenn i Sverige i fjor var 1. generasjons innvandrere.
    67 % var 1. eller 2. generasjons innvandrere.
    64 % av domfelte for grov vold var 1. gangs innvandrere.

    Dersom det ikke er lov å nevne innvandring i denne saken kan man like godt la være å diskutere den.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Honkey-Chateau skrev:
    For hvis din skremmende nannystat fordrer lediggang, og Norge er verstingen i nannyklassen...; HVORFOR er Norge det landet i verden der størst prosent av befolkningen har en jobb å gå til? Og hvorfor har vi en av klodens laveste krimrater?
    I tillegg til olje; fordi Norge i stor grad er homogent. Jeg har i motsetning til fløyelssosialistene ingen illusjoner om at "den norske modellen" vil kunne tåle fortsatt innvandring av noe særlig omfang, jeg tror man må stenge grensene for både folk og handel hvis ikke annerledeslandet skal gå til grunne. Men i motsetning til nasjonalister og rasister har jeg ikke noe problem med det, og er likefullt helt for åpne grenser, fordi individets bevegelsesfrihet, trosfrihet og rett til å søke lykken er noe langt mer verdifullt å beskytte enn en ikke-bærekraftig, oljefyrt og homogeniserende velferdskuvøse som uansett er dømt til å koke i sitt eget fett før eller siden.

    Frepperne har jo helt rett i at innvandringen vil ødelegge Norge som vi kjenner det, men spør du meg er det både greit og nødvendig. Alternativet er å sakte men sikkert bli en isolert light-versjon av Nord-Korea.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    I tillegg, som en kommentar til det siste (krimraten): Norge har også en i internasjonal sammenheng meget godt utviklet rettsstat som i stor grad har lagt vekk arkaiske vrangforestillinger om øye for øye, til fordel for fokus på human rettsforfølgelse og rehabilitering. En pragmatisk, human justispolitikk i stedet for den latterlige bibelske rettferdigheten som fortales av konservative og populister, har imo svært mye å si for kriminalitetsraten. "Rettferdighet" er uansett bare et religiøst tullebegrep.
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    BT skrev:
    48 % av domfelte voltektsmenn i Sverige i fjor var 1. generasjons innvandrere.
    67 % var 1. eller 2. generasjons innvandrere.
    64 % av domfelte for grov vold var 1. gangs innvandrere.

    Dersom det ikke er lov å nevne innvandring i denne saken kan man like godt la være å diskutere den.
    Er lov å nevne det, men da får man komme med konstruktive analyser på hvorfor det har seg sånn.

    Det at en person er innvandrer gjør han ikke til en voldtektsmann.
    Påstanden om at innvandrere er mer tilbøyelige for å bli voldtektsmenn, kjøper jeg ikke.

    Hva med asylsøkere sier du kanskje?
    Ta hvilken som helst person, en nordmann, somalier, svenske, amerikaner, araber, brite eller serber og utsett vedkommende for krigens traumer, krigens brutalitet og krigens ondskap. La vedkommende se sine nære venner og familie ble nådeløs slaktet eller lemlestet. Vedkommende flykter fra landet og kommer seg til et trygt land.

    Hvordan blir vedkommende mottatt? Man samler 100-vis av slike mennesker med store mentale sår og arr på ett sted. Gir de minimalt innhold i hverdagen og behandler de straffedømte. Når de lærer seg språket, så hører de all media si at disse innvandrerne og asylsøkerne er årsaken til alle problemene i landet.

    Og når de endelig får asyl, så kan de legge utdannelsen sin på hylla for du får ganske enkelt ikke jobb. Er du heldig får du lov til å fylle hverdagen med å vaske. Og det hvis du er heldig. Du sliter fortsatt med traumene, og ingen vil vite av deg... bortsett fra kriminelle som ser for seg et lett offer. Du havner lett i feil miljø. Selvsagt ikke alle, eller flertallet.


    Prøv å sett deg inn situasjonen til vedkommende. Innhold i hverdagen er utrolig viktig.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Nifelheim skrev:
    BT skrev:
    48 % av domfelte voltektsmenn i Sverige i fjor var 1. generasjons innvandrere.
    67 % var 1. eller 2. generasjons innvandrere.
    64 % av domfelte for grov vold var 1. gangs innvandrere.

    Dersom det ikke er lov å nevne innvandring i denne saken kan man like godt la være å diskutere den.
    Er lov å nevne det, men da får man komme med konstruktive analyser på hvorfor det har seg sånn.

    Det at en person er innvandrer gjør han ikke til en voldtektsmann.
    Påstanden om at innvandrere er mer tilbøyelige for å bli voldtektsmenn, kjøper jeg ikke.

    Hva med asylsøkere sier du kanskje?
    Ta hvilken som helst person, en nordmann, somalier, svenske, amerikaner, araber, brite eller serber og utsett vedkommende for krigens traumer, krigens brutalitet og krigens ondskap. La vedkommende se sine nære venner og familie ble nådeløs slaktet eller lemlestet. Vedkommende flykter fra landet og kommer seg til et trygt land.

    Hvordan blir vedkommende mottatt? Man samler 100-vis av slike mennesker med store mentale sår og arr på ett sted. Gir de minimalt innhold i hverdagen og behandler de straffedømte. Når de lærer seg språket, så hører de all media si at disse innvandrerne og asylsøkerne er årsaken til alle problemene i landet.

    Og når de endelig får asyl, så kan de legge utdannelsen sin på hylla for du får ganske enkelt ikke jobb. Er du heldig får du lov til å fylle hverdagen med å vaske. Og det hvis du er heldig. Du sliter fortsatt med traumene, og ingen vil vite av deg... bortsett fra kriminelle som ser for seg et lett offer. Du havner lett i feil miljø. Selvsagt ikke alle, eller flertallet.


    Prøv å sett deg inn situasjonen til vedkommende. Innhold i hverdagen er utrolig viktig.
    Det er heller du som bør prøve å sette deg inn i muslimske menn fra land som Irak sitt syn på kvinner med sminke, utrigning og skjørt i stedet for hijab og som attpåtil drikker alkohol.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Når menn som kommer fra samfunn hvor man straffer voldtatte damer dersom de ikke var tilstrekkelig tildekket, kommer til nordiske land uten at noen gjør noe for å endre slike forestillinger så er det kanskje ikke så rart det går galt.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    Nifelheim skrev:
    BT skrev:
    48 % av domfelte voltektsmenn i Sverige i fjor var 1. generasjons innvandrere.
    67 % var 1. eller 2. generasjons innvandrere.
    64 % av domfelte for grov vold var 1. gangs innvandrere.

    Dersom det ikke er lov å nevne innvandring i denne saken kan man like godt la være å diskutere den.

    Påstanden om at innvandrere er mer tilbøyelige for å bli voldtektsmenn, kjøper jeg ikke.
    Hva viser statistikken til BT? Kan det være forskjell på innvandrergrupper? Hva sier statistikken om opprinnelsesland?
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    BT skrev:
    Nifelheim skrev:
    BT skrev:
    48 % av domfelte voltektsmenn i Sverige i fjor var 1. generasjons innvandrere.
    67 % var 1. eller 2. generasjons innvandrere.
    64 % av domfelte for grov vold var 1. gangs innvandrere.

    Dersom det ikke er lov å nevne innvandring i denne saken kan man like godt la være å diskutere den.
    Er lov å nevne det, men da får man komme med konstruktive analyser på hvorfor det har seg sånn.

    Det at en person er innvandrer gjør han ikke til en voldtektsmann.
    Påstanden om at innvandrere er mer tilbøyelige for å bli voldtektsmenn, kjøper jeg ikke.

    Hva med asylsøkere sier du kanskje?
    Ta hvilken som helst person, en nordmann, somalier, svenske, amerikaner, araber, brite eller serber og utsett vedkommende for krigens traumer, krigens brutalitet og krigens ondskap. La vedkommende se sine nære venner og familie ble nådeløs slaktet eller lemlestet. Vedkommende flykter fra landet og kommer seg til et trygt land.

    Hvordan blir vedkommende mottatt? Man samler 100-vis av slike mennesker med store mentale sår og arr på ett sted. Gir de minimalt innhold i hverdagen og behandler de straffedømte. Når de lærer seg språket, så hører de all media si at disse innvandrerne og asylsøkerne er årsaken til alle problemene i landet.

    Og når de endelig får asyl, så kan de legge utdannelsen sin på hylla for du får ganske enkelt ikke jobb. Er du heldig får du lov til å fylle hverdagen med å vaske. Og det hvis du er heldig. Du sliter fortsatt med traumene, og ingen vil vite av deg... bortsett fra kriminelle som ser for seg et lett offer. Du havner lett i feil miljø. Selvsagt ikke alle, eller flertallet.


    Prøv å sett deg inn situasjonen til vedkommende. Innhold i hverdagen er utrolig viktig.
    Det er heller du som bør prøve å sette deg inn i muslimske menn fra land som Irak sitt syn på kvinner med sminke, utrigning og skjørt som drikker alkohol.
    Kan du ikke heller argumentere enn å komme disse fremmedfryktbaserte fordommene?

    De kommer fra et annet sted, de har vokst opp i et annet miljø som har en annen historie, en annen sosial struktur og stabilitet.
    Man må finne mulighetene og bruke de sterke sidene. Alle samfunn har sterke og svake sider.

    Første bud er dialog. Man snakker sammen og blir kjent. Disse muslimske mennene (og kvinnene) du snakker så ufint om er mennesker de også. Enkeltindivider. På lik linje som at du er et enkeltindivid.

    Folk som kommer utenlands fra er vant med at ting gjøres på en annen måte. Så da må man ganske enkelt få disse menneskene til å fungere i vårt samfunn. Snakke med dem om hvordan ting gjøres her og vise respekt for at dette er uvant for dem. Integrering.

    Hvis du som 40 år gammel blir fortalt at måtene du har gjort ting på opp gjennom hele livet på er feil og ikke lenger ønskelig så setter du eg på bakbeina. Mennesket er naturlig skeptisk til forandring. Og beste måten å få folk til å forandre oppførsel på er oppmuntring. Man fortier det som er dårlig, og roser det som er bra.
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    oddgeir skrev:
    Nifelheim skrev:
    BT skrev:
    48 % av domfelte voltektsmenn i Sverige i fjor var 1. generasjons innvandrere.
    67 % var 1. eller 2. generasjons innvandrere.
    64 % av domfelte for grov vold var 1. gangs innvandrere.

    Dersom det ikke er lov å nevne innvandring i denne saken kan man like godt la være å diskutere den.

    Påstanden om at innvandrere er mer tilbøyelige for å bli voldtektsmenn, kjøper jeg ikke.
    Hva viser statistikken til BT? Kan det være forskjell på innvandrergrupper? Hva sier statistikken om opprinnelsesland?
    på meg virker det som om de har slått sammen alle innvandresgrupper til ett. Også bruker man denne summen av alle som om det var tallet for en liten del (de med mørk hud).

    Polakker, nordmenn, dansker, finner, tyskere, estlendere, litauere og latviere vil jeg tro summerer til minst 4 ganger så mange som summen av resten.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Jeg var ved et tilfelle på et kurs hvor en svensk anleggsgartner fortalte om effektene forskjønnelse med grøntområder i en drabantby i Göteborg fikk. Dette området var nærmest i oppløsning av hærverk, vandalisme og vold. Så ble det ble lagt betydelige ressurser i beplanting og grønn forskjønnelse, samt reparasjoner av bed etc i en overgangsperiode. Etter en forholdsvis kort stund fikk beplantningen stå i fred, det generelle hærverket gikk ned og en sakte utvikling mot mer levelige kår i bydelen begynte. – Sier mye om hvor destruktivt miljøet må ha vært i utgangspunktet og hvor sylteforet befolkningen må ha vært på positive stimuli.

    Man løser ikke problemene i Sverige med blomster, men skitt inn-skitt ut gjelder ikke bare i hifi. Folk med dritt i bagasjen plassert i menneske- fiendtlige bomiljøer er ingen god plan.
    Det er sig i verdens befolkning. Nasjonene og kulturene er under press, utvikling og påvirkning. Slubbert har vært inne på det. Man kan være struts, late som det ikke er slik og plassere folk der de ikke syns fra den midtsommersfestdekte glasshverandaen, eller man kan ta det på alvor og prøve å møte innvandring med klokskap. – Det vil bli dyrt, kulturkræsj, svineri og dumskap fra alle parter er påregnelig, men neppe uungålig i den verden vi i dag lever i. Likevel må man ikke la seg distrahere av Per-Willy Amundsen med kumpaner.
    Mvh
    Sniff
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Nifelheim skrev:
    BT skrev:
    Nifelheim skrev:
    BT skrev:
    48 % av domfelte voltektsmenn i Sverige i fjor var 1. generasjons innvandrere.
    67 % var 1. eller 2. generasjons innvandrere.
    64 % av domfelte for grov vold var 1. gangs innvandrere.

    Dersom det ikke er lov å nevne innvandring i denne saken kan man like godt la være å diskutere den.
    Er lov å nevne det, men da får man komme med konstruktive analyser på hvorfor det har seg sånn.

    Det at en person er innvandrer gjør han ikke til en voldtektsmann.
    Påstanden om at innvandrere er mer tilbøyelige for å bli voldtektsmenn, kjøper jeg ikke.

    Hva med asylsøkere sier du kanskje?
    Ta hvilken som helst person, en nordmann, somalier, svenske, amerikaner, araber, brite eller serber og utsett vedkommende for krigens traumer, krigens brutalitet og krigens ondskap. La vedkommende se sine nære venner og familie ble nådeløs slaktet eller lemlestet. Vedkommende flykter fra landet og kommer seg til et trygt land.

    Hvordan blir vedkommende mottatt? Man samler 100-vis av slike mennesker med store mentale sår og arr på ett sted. Gir de minimalt innhold i hverdagen og behandler de straffedømte. Når de lærer seg språket, så hører de all media si at disse innvandrerne og asylsøkerne er årsaken til alle problemene i landet.

    Og når de endelig får asyl, så kan de legge utdannelsen sin på hylla for du får ganske enkelt ikke jobb. Er du heldig får du lov til å fylle hverdagen med å vaske. Og det hvis du er heldig. Du sliter fortsatt med traumene, og ingen vil vite av deg... bortsett fra kriminelle som ser for seg et lett offer. Du havner lett i feil miljø. Selvsagt ikke alle, eller flertallet.


    Prøv å sett deg inn situasjonen til vedkommende. Innhold i hverdagen er utrolig viktig.
    Det er heller du som bør prøve å sette deg inn i muslimske menn fra land som Irak sitt syn på kvinner med sminke, utrigning og skjørt som drikker alkohol.
    Kan du ikke heller argumentere enn å komme disse fremmedfryktbaserte fordommene?

    De kommer fra et annet sted, de har vokst opp i et annet miljø som har en annen historie, en annen sosial struktur og stabilitet.
    Man må finne mulighetene og bruke de sterke sidene. Alle samfunn har sterke og svake sider.

    Første bud er dialog. Man snakker sammen og blir kjent. Disse muslimske mennene (og kvinnene) du snakker så ufint om er mennesker de også. Enkeltindivider. På lik linje som at du er et enkeltindivid.

    Folk som kommer utenlands fra er vant med at ting gjøres på en annen måte. Så da må man ganske enkelt få disse menneskene til å fungere i vårt samfunn. Snakke med dem om hvordan ting gjøres her og vise respekt for at dette er uvant for dem. Integrering.

    Hvis du som 40 år gammel blir fortalt at måtene du har gjort ting på opp gjennom hele livet på er feil og ikke lenger ønskelig så setter du eg på bakbeina. Mennesket er naturlig skeptisk til forandring. Og beste måten å få folk til å forandre oppførsel på er oppmuntring. Man fortier det som er dårlig, og roser det som er bra.
    Har jeg fremmedfryktbaserte fordommer? Det visste jeg ikke. Kan du utdype det?

    Det du skriver etter det er jeg enig i. Det er integreringen som ikke har vært og fortsatt ikke er god nok.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Sniff skrev:
    Man kan være struts, late som det ikke er slik og plassere folk der de ikke syns fra den midtsommersfestdekte glasshverandaen, eller man kan ta det på alvor og prøve å møte innvandring med klokskap. – Det vil bli dyrt, kulturkræsj, svineri og dumskap fra alle parter er påregnelig, men neppe uungålig i den verden vi i dag lever i.
    Javisst, men sannsynligvis er det mye dyrere å la være.
    Særlig for de som må ta følgene.
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    BT skrev:
    Har jeg fremmedfryktbaserte fordommer? Det visste jeg ikke. Kan du utdype det?

    Det du skriver etter det er jeg enig i. Det er integreringen som ikke har vært og fortsatt ikke er god nok.
    BT skrev:
    Det er heller du som bør prøve å sette deg inn i muslimske menn fra land som Irak sitt syn på kvinner med sminke, utrigning og skjørt som drikker alkohol.
    her er fordommene dine.

    Hvor mange menn fra Irak har du snakket med? Og har de virkelig et sånt syn? Irak var under saddam et land der vestlig mote var standard.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn