Diverse Hva har gått riktig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.764
    Antall liker
    3.988
    Torget vurderinger
    96
    Om du vil se den lengste listen av næringsstoffer du noensinne har sett så er morsmelkerstatning stedet å se. Her er listen for Nutramigen, som er hva som brukes for melkeallergikere. Det smaker høggorm grunnet hydrolyserte proteiner men det inneholder det meste


    (Ku)melk som tørstedrikk er primært er fenomen på den nordlige nordlige halvkule - altså skandinavia og nord-amerika. Min eldste datter hadde kraftig melkeallergi (hun voks det heldigvis av seg).. Da vi var på kostholdesprovokasjon og utredning på Rikshospitalet hadde vi en samtale med ernæringsfysiolog, vedkommende snakket om viktigeten av å drikke melk osv. Jeg spurte henne om hun var klar over at mesteparten av Europas befolkning faktisk ikke bruker melk som tørstedrikk. Det hadde hun åpenbart aldri tenkt over og fremstod som genuint overrasket. Det er fascinerende hva man kan studere fem år på universitetet uten å få med seg.

    Dersom du ser i en kokebok fra det store landet Asia så er det mest påfallende at melk ikke er en ingrendiens i noen av rettene - rimelig nok siden de er laktoseintoleranse så det holder. På samme opphold på Riksen så snakket de om hvordan vi kunne bruke erstatninger og pulver og dets like. Jeg spurte de hvorfor de ikke anbefaler folk å lage asiatisk mat, da får man velsmakende og sunne saker helt uten bruk av (ku)melk. Vedkommende (en annen vedkommende) sa at det hadde hun aldri tenkt på før.

    Jeg har ikke drukket melk i from av "fylle et glass med melk" på 10-15 år. Da jeg var ung drakk jeg 2-3 liter om dagen og mamma baserte dagligvarehnadel på hvor melk var billigst. Tok jeg en kartong ut av kjøleskapet (ene hyllen var stort sett full av melkekartonger) drakk jeg den stort sett opp. Jeg bruker smør, fløte, creme fraiche, youghurt etc i matlaging og spiser ost så jeg har ikke noe i mot meiriprodukter, men ser virkelig ikke poenget med å bruke noe nær sukkervann for å slukke tørsten. Energiinnholdet i melk er ca halvparten av coca-cola og om man drikker en halv liter melk om dagen så konsumerer man 8 kg rent sukker pr år. Jeg drikker vann, øl, vin og brennevin.

    I samme runde så snakket jeg litt på telefon med noen hos kundeservive på Tine. Hun skillte mellom surmelk og søtmelk, da sistnevnte er vanlig melk som indikerer hva det langt på vei er. Siden som nevnt ene jentungen hadde allergi så drakk hun soyamelk. Det som er litt artig med den er at den smaker veldig søtt, men sukkerinnholdet er betydelig lavere enn i kumelk.
    Iskald melk og sjokoladekake, du har vokst fra det også? Eller en skive med peanøttsmør og syltetøy? 😁
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.506
    Antall liker
    17.377
    Torget vurderinger
    2
    Sant nok, men det er faktisk slik at melkesukkeret bidrar til å trekke kalk ut av kroppen ved å hindre opptak av kalsium og magnesium.
    Nja - laktose, altså melkesukker, øker faktisk kalsiumopptaket hos dem som ikke har laktoseintoleranse, og det ganske betydelig, fra 22% til 36% (samme mengde kalsium i væske, med og uten laktose). Har man derimot laktoseintoleranse, noe som er forholdsvis sjeldent i Skandinavia (mest i Finland, minst i Norge, der 2-3% av befolkningen har intoleranse. Forskjellen mellom finnenes og og vårt intoleransenivå er genetisk).

    .

    Du må nok lete andre steder etter årsaken til benskjørhet i den norske befolkningen, spesielt blant kvinner. Vi har lite kalsium i drikkevannet i Norge, sammenlignet med f.eks. Danmark, og melk er en hovedkilde. Det sies at melk er en dårlig leverandør av kalk (ikke si det til Tine), sammenlignet med andre måter man kan få det i seg på. Lang og mørk vinter, lavt D-vitaminnivå, m.m. er også faktorer. Og så er generelt norsk kosthold elendig, med mye ultraprosessert mat som påvirker tarmhelsen, som sies å være av kritisk betydning for kalsiumopptaket.

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.281
    Antall liker
    13.790
    Vi har lite kalsium i drikkevannet i Norge, sammenlignet med f.eks. Danmark, og melk er en hovedkilde.
    Da jeg var ivrigere på hjemmebrygging av øl en hva jeg er nå så las jeg litt om vannjustering, det innebærer da at man tilsetter en viss (liten) mengde av essensielt opptil fem ulike ting til vannet, hva og hvor mye avhenger av hvilken stil man skal brygge. I den sammenheng ble det påpekt av - for bryggeformål - så er mer eller mindre alt norsk springvann å anse som temmelig nøytralt på disse paramterene så det er en ganske taknemmelig oppgave siden man bar må tilsette ting, å fjerne noe er langt utenfor hva man kan få til på kjøkkenet hjemme.

    Det man tilsetter er
    Kalsiumsulfat
    Kalsiumkarbonat
    Kalsiumklorid
    Natriumbikarbonat
    Magnesiumsulfat

    Hvilket, som den observante leser kan se, tilsier at det fort ikke er spesielt mye kalsium i norsk vann.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.506
    Antall liker
    17.377
    Torget vurderinger
    2
    Som vanlig er det vel en del uenighet. Spørsmålet her blir om melkesukkeret skiller seg radikalt fra andre sukkerarter:

    Din påstand var at melkesukker - laktose - svekket skjelettet, når studier viser det omvendte, med unntak for dem som har laktoseintoleranse, og som denne mekanismen ikke inntreffer hos.
    På den annen side er det ingen tvil om at sukkerinntak kan påvirke skjelettet, men det finnes veldig mange sukkerforbindelser og du må nok være mer presis. Jeg har ikke noe behov for å pushe melk på folk, men det er viktig å ha disse forholdene i rett perspektiv.

    Linken din handler om skadevirkninger fra primært hvitt sukker, altså raffinert sukker uten de øvrige næringsstoffene som naturlige sukkerforbindelser inneholder. Vi ville hatt det vanskelig om vi ikke tok inn noen karbohydrater, men hva slags er avgjørende for helsen. Maten vår er stappfull av hvitt sukker, så det bør man være obs på, men naturlige karbohydratforbindelser behøver ikke være skadelige, snarere tvert imot.

    Du bør nok se nærmere på din påstand om melkesukker og benskjørhet.
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.189
    Antall liker
    11.015
    Din påstand var at melkesukker - laktose - svekket skjellettet, når studier viser det omvendte, med unntak for dem som har laktoseintoleranse, og som denne mekanismen ikke inntreffer hos.
    På den annen side er det ingen tvil om at sukkerinntak kan påvirke skjelettet, men det finnes veldig mange sukkerforbindelser og du må nok være mer presis. Jeg har ikke noe behov for å pushe melk på folk, men det er viktig å ha disse forholdene i rett perspektiv.

    Linken din handler om skadevirkninger fra primært hvitt sukker, altså raffinert sukker uten de øvrige næringsstoffene som naturlige sukkerforbindelser inneholder. Vi ville hatt det vanskelig om vi ikke tok inn noen karbohydrater, men hva slags er avgjørende for helsen. Maten vår er stappfull av hvitt sukker, så det bør man være obs på, men naturlige karbohydratforbindelser behøver ikke være skadelige, snarere tvert imot.

    Du bør nok se nærmere på din påstand om melkesukker og benskjørhet.
    Ja, min påstand var at melkesukkeret, på lik linje med andre sukkerarter, kan hemme opptak av kalsium. Jeg ser i undersøkelsen du viser til at man antar det kan være motsatt, men uten at noen kjenner årsak og virkning i en slik sammenheng. Det er heller ikke særlig tung vitenskap å hekte en slik påstand på. Mitt ståsted kom fra det faktum at jeg for en sånn ca. tretti år siden spurte en kjemiker om han hadde noe synspunkt på at Norge er sterkt overrepresentert på beinskjørhet, samtidig som vi tømmer innpå store mengder melk, og han svarte umiddelbart at "melkesukkeret er en kalktjuv!".
    Og det ER faktisk delte meninger blant vitenskapsfolkene på dette:
    Det var 60 prosent vanligere at en kvinne som drakk tre glass melk eller mer daglig, ble rammet av lårhalsbrudd enn en kvinne som drakk mindre enn ett glass per dag.
    Korrelasjon eller kausalitet? Ikke godt å si, men det er uansett ingen klar vitenskap som beviser det ene eller andre.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.506
    Antall liker
    17.377
    Torget vurderinger
    2
    La oss ta det en gang til.

    Du mener at melkesukker fører til tap av benmasse og påfølgende osteoporose, benskjørhet. Det finnes det ikke grunnlag for å hevde. Her kan du dypdykke og finne flere studier som tilbakeviser din påstand.

    Many such studies have examined the effects of dairy and calcium on bone health. Most of them lead to the same conclusion — dairy or calcium supplements are effective.
    Dairy has consistently led to improved bone health in randomized controlled trials in every age group. That’s what counts.

    Milk that is fortified with vitamin D seems to be even more effective at strengthening bones (24Trusted Source).


    En annen faktor som avgjør hvorvidt man får benskjørhet er belastning, og å sitte i sofaen i sweetspot, samt i en kontorstol, og i bilsetet, før man legger seg i sengen, er nok ikke like heldig som å være fysisk aktiv og utsette kroppen for belastning, med måte, slik at kroppen får benbyggingssignaler. Jeg ville nok vært mer opptatt av det.

    Du tar feil når det gjelder helmelk og benmasse.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.189
    Antall liker
    11.015
    La oss ta det en gang til.

    Du mener at melkesukker fører til tap av benmasse og påfølgende osteoporose, benskjørhet. Det finnes det ikke grunnlag for å hevde. Her kan du dypdykke og finne flere studier som tilbakeviser din påstand.

    Many such studies have examined the effects of dairy and calcium on bone health. Most of them lead to the same conclusion — dairy or calcium supplements are effective.
    Dairy has consistently led to improved bone health in randomized controlled trials in every age group. That’s what counts.

    Milk that is fortified with vitamin D seems to be even more effective at strengthening bones (24Trusted Source).


    En annen faktor som avgjør hvorvidt man får benskjørhet er belastning, og å sitte i sofaen i sweetspot, samt i en kontorstol, og i bilsetet, før man legger seg i sengen, er nok ikke like heldig som å være fysisk aktiv og utsette kroppen for belastning, med måte, slik at kroppen får benbyggingssignaler. Jeg ville nok vært mer opptatt av det.

    Du tar feil når det gjelder helmelk og benmasse.
    Og den svenske mangeårige undersøkelsen er et falsum?
    Jeg har selvsagt ingen bakgrunn for å hevde at det er melkesukkeret og intet annet som er problemet, men det er intet som tyder på at melk er svaret på styrking a skjelettet.

    Og merk det følgende: Det undersøkelsene dine over viser, er at kalsium i seg selv styrker benmassen, noe alle er enige om. Men det betyr ikke at (søt)melk har den effekten, selv om den inneholder mye kalk, noe altså den svenske undersøkelsen påpeker. Sammenhengen mellom D-vitamin og kalsiumopptak er også noe alle er enige om, for øvrig.

    Fenomenet med melk og benstruktur diskuteres her, f.eks.:

    In fact, research is mixed on the benefits of dairy products for
    bone health. While some studies show a benefit, others show that
    high milk intake can increase hip fracture risk. The overall balance
    of research suggests that there is no benefit to drinking milk for
    strong bones.2,3 When researchers tracked the diets, exercise,
    and stress fracture rates of girls for seven years, they concluded
    that dairy products and calcium do not prevent stress fractures in
    adolescent girls
     
    Sist redigert:

    Deng1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    908
    Antall liker
    1.024
    Sted
    VestBredden
    Man må ikke ha karbohydrater, det er etterhvert flere og flere som lever på ren carnivore. og er friskere enn noensinne.
    Kroppen produserer glukose ut ifra proteiner, når den trenger det, og den trenger det til styringsenheten våres
    Som jeg og har vist til tidligere, så må en kreftcelle ha fermentert glukose for og overleve, og det er dem som har spist seg friske ifra kreft.

    Mat - ernæringsfysiologi - kostholdsråd ifra det offentlige - handler mer om penger enn og holde folk friske.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.718
    Antall liker
    107.272
    Torget vurderinger
    23

    Tilbake til trådens tema.......

    Rundes det 20 tro, før året er omme...?

    of.png

     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.234
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    det skjer nok, men det store spørsmålet er; fordi kronen fortsetter å raser nedover eller fordi verdien (målt i dollar) på investeringene går opp ?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.089
    Antall liker
    4.189
    Sted
    Sunnmøre
    det skjer nok, men det store spørsmålet er; fordi kronen fortsetter å raser nedover eller fordi verdien (målt i dollar) på investeringene går opp ?
    Begge? Amerikanske tech-aksjar har vel auka abnormt siste halvåret, og SPU er vel største einskildeigar i td Nvidia (eller stor, eg veit ikkje heilt).

    Kursen mot USD har derimot ikkje endra seg nemneverdig siste 11 mnd.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.281
    Antall liker
    13.790
    Begge? Amerikanske tech-aksjar har vel auka abnormt siste halvåret, og SPU er vel største einskildeigar i td Nvidia (eller stor, eg veit ikkje heilt).

    Kursen mot USD har derimot ikkje endra seg nemneverdig siste 11 mnd.
    Aksjeinvesteringene til oljefondet følger sånn ca denne indeksen (en bred indeks som dekker «hele verden», denne indeksen er i USD. Det er noe avvik i vektingen (oljefondet har tapt mye på å være underverket USA i svært mange år)


    Siste fem års historikk her IMG_2967.png
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.089
    Antall liker
    4.189
    Sted
    Sunnmøre
    Tror ikke jeg har sett to minutter "stjernekamp" i løpet av årene den har pågått. Har jeg gått glipp av noe?
    Ikkje stort sett, men det har, i nokre sesongar, hatt eit par minneverdige innslag.

    Av og til er livssituasjonen slik at ein ser på familieunderhaldning på laurdagskvelden, sjølv om ein helst ville skrudd av TV-en. Då er Stjernekamp slett ikkje det verste. Langt betre enn Maskorama eller det enerverande Alle mot 1.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.518
    Antall liker
    12.112
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Stjernekamp har vært mange ting.. litt av konseptet er vel å lede deltakerne ut i emner hvor de normalt ikke er komfortable...Men akk.... NRK må vel i sin nye giv rydde plass til enda flere halvtomsete standup-ere og kronisk egosentriske hel og halvkjendiser som "byr på seg sjøl.."..
    det blir sikkert gode saker... :rolleyes:
     
    Sist redigert:

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.074
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Det mangler ikke på kritikk av og skrekkhistorier om norsk helsevesen, helseplattformen osv. så tenkte jeg skulle dele egen erfaring fra i går.

    Jeg var ute og idrettet litt, og det kan være skummelt for godt voksne og ikke altfor godt trente herremenn. Jeg pådro meg en skade, og innen en time var gått var jeg inne hos fastlegen. Hun sendte meg videre til sykehuset, og der fikk jeg tatt bilder og ble undersøkt av ortoped.

    Kvitteringen fra parkeringen viste at hele sykehusbesøket var over på 1 time og 16 minutter, inkludert min stabbing fra og til bilen. Parkeringen kostet forøvrig 37 kroner.

    Noe må være riktig også når det fungerer sånn.

    👏
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.287
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Oslo
    Det mangler ikke på kritikk av og skrekkhistorier om norsk helsevesen, helseplattformen osv. så tenkte jeg skulle dele egen erfaring fra i går.

    Jeg var ute og idrettet litt, og det kan være skummelt for godt voksne og ikke altfor godt trente herremenn. Jeg pådro meg en skade, og innen en time var gått var jeg inne hos fastlegen. Hun sendte meg videre til sykehuset, og der fikk jeg tatt bilder og ble undersøkt av ortoped.

    Kvitteringen fra parkeringen viste at hele sykehusbesøket var over på 1 time og 16 minutter, inkludert min stabbing fra og til bilen. Parkeringen kostet forøvrig 37 kroner.

    Noe må være riktig også når det fungerer sånn.

    👏
    Det du skriver er hvordan de aller fleste opplever det.
    Det er den ene prosenten eller mindre som opplever at det er ugreit som kommer i avisa, og gir offentligheten inntrykk av et helsevesen i forfall.
    Som jeg pleier å si: Det er godt det er en nyhet at en pensjonist ble påkjørt i Majorstu krysset.
    Det hadde vært verre om det hadde vært en nyhet; at idag kom en pensjonist levende over Majorstu krysset
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.518
    Antall liker
    12.112
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Svært mye og kanskje det meste fungerer greit, men vi kan da likevel ikke la være å påpeke og kritisere de tilfellene som er helt åt skogen og i noen tilfeller hinsides enhver fornuft... Selv om disse tilfellene er prosentvis få, er det likevel alt for mange...
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.718
    Antall liker
    107.272
    Torget vurderinger
    23
    Fra jeg begynte å mistenke at noe var galt (liten kul) til jeg var ferdig operert (via fastlegen, så ultralyd på Aker, deretter ny time hos urolog dagen etter)
    for kreft tok det 10 dager. Kunne vært gjort unna på seks men jeg ville rydde pulten min på jobben først, just in case....

    Deretter en uke på cellegift på Ullevål, så kontroller med MR, blodprøver, div. annenhver mnd. ut året, pluss fastlegebesøk innimellom. Ikke en gang da klarte jeg å nå egenandelstaket (som da var på ca. 2.000,-) det året!

    Zum vergleich; en god venn i USA fikk nøttealergianfall på restaurant til lunsj, 3 timer på E.R., blodprøve og en sprøyte = $ 4.000.00
    Venn # 2 i USA; ryggtrøbbel, røntgen dekket av sykeforsikring men ikke godt nok, måtte ta MR. Prislapp = $ 5.000.00 av egen lomme.
    USA incident # 3; min bror, på legekongress i et av de fem beste hjertespesialistsykehusene der borte - fikk slemt hjerteinfarkt og måtte opereres umiddelbart, tre feite bypass etc. etc. og to uker sykeleie deretter. Tre mill. kostet den reisa...
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.089
    Antall liker
    4.189
    Sted
    Sunnmøre
    - kjenner noen slike jeg også.. likevel er det en hel gjeng som i fullt alvor synes at "the US of A is the best".... forstå det den som kan..
    Eg trur nok at behandlinga i USA, særleg for akutte tilfelle, kan vera minst like god og rask som her i landet dersom du har sånn platinium-helseforsikring gjennom jobben.

    Nokon peika på at ingen forstår pensjonsordninga dei har som ein del av lønna. Tenk dersom vi måtte tenkja på sjukeforsikringa også.

    Ja, helsevesenet vårt er bra. Det er nok ikkje like bra for komplekse tilstandar utan heilt klare løysingar, men kva for helsevesen er eigentleg det.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.569
    Antall liker
    10.039
    Vi har hatt mange runder med norsk helsevesen angående guttungen. En gang ble det litt tull grunnet en lat lege. Utover det, ingenting negativt. Lidelsene hans er ikke lukrative så det finnes ikke noen private som kan være alternativer til det offentlige.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.768
    Antall liker
    1.100
    Jeg våknet med hjertesymptomer om morgenen ca 05.45 10 mai 2022. Jeg stod opp og skulle få elektriker hit kl 09, og jeg vurderte om jeg skulle ta i mot han eller avbestille men jeg lot ham komme og jeg satt i en stol til han var ferdig og ringte da til min bror som kom og hentet meg og kjørte til fastlege kl 13 og derfra til sykehuset 13.30 og ble innlagt og blodprøve kl 15 og kl 18 som viste forverring og derfra til flyplass og ambulansefly til Tr.h og St.Olav og stentet blodåre i hjertet samme kveld. 2 piloter+ sykepleier + lege fulgte meg. Sykebil til hjemreisen med følge til lokalsykehus.Oppfølging etterpå har vært upåklagelig.
    Fantastisk må jeg si og jeg betaler min skatt med stolthet og glede med de skatteregler vi har.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.841
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Holmestrand
    Jeg våknet med hjertesymptomer om morgenen ca 05.45 10 mai 2022. Jeg stod opp og skulle få elektriker hit kl 09, og jeg vurderte om jeg skulle ta i mot han eller avbestille men jeg lot ham komme og jeg satt i en stol til han var ferdig og ringte da til min bror som kom og hentet meg og kjørte til fastlege kl 13 og derfra til sykehuset 13.30 og ble innlagt og blodprøve kl 15 og kl 18 som viste forverring og derfra til flyplass og ambulansefly til Tr.h og St.Olav og stentet blodåre i hjertet samme kveld. 2 piloter+ sykepleier + lege fulgte meg. Sykebil til hjemreisen med følge til lokalsykehus.Oppfølging etterpå har vært upåklagelig.
    Fantastisk må jeg si og jeg betaler min skatt med stolthet og glede med de skatteregler vi har.
    Godt å høre at det gikk bra.
    Neste gang bør du nok ringe kl 05:46, og ikke vente til kl 13 når «det passer».
    Hjertet er single-point-of-failure så det bør tas på alvor. Det gjør sykehuset.
    Jeg ble lagt inn 3 dager på rappen med mistanke om infarkt. Det viste seg å være refluks, men som legen sa, disse symptomene tar vi på fullt alvor.
    Ellers er jeg enig, vi er heldige som har tilgang til et slikt helsevesen.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.768
    Antall liker
    1.100
    ^. Ja, riktig. Jeg var selv skyldig i forsinket diagnostikk og behandling og følgen av det ble at jeg har en permanent skade / defekt i en del av hjertemuskulaturen, som nå ikke fungerer så jeg kommer i gruppen med lett hjertesvikt og 6 tabletter daglig. Hadde jeg dratt til sykehus på tidlig morgen hadde jeg tjent 7 timer og kanskje unngått hjertesvikt. Men jeg greier vedskogen og mye annet arbeid i år også så ikke så verst allikevel.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.569
    Antall liker
    10.039
    ^. Ja, riktig. Jeg var selv skyldig i forsinket diagnostikk og behandling og følgen av det ble at jeg har en permanent skade / defekt i en del av hjertemuskulaturen, som nå ikke fungerer så jeg kommer i gruppen med lett hjertesvikt og 6 tabletter daglig. Hadde jeg dratt til sykehus på tidlig morgen hadde jeg tjent 7 timer og kanskje unngått hjertesvikt. Men jeg greier vedskogen og mye annet arbeid i år også så ikke så verst allikevel.
    Dersom du har blitt ufør etter dette så viser dette også at du kan leve et godt liv uten å måtte selge huset og flytte på gaten takket være vårt sosiale system.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.768
    Antall liker
    1.100
    Jeg er 71 år og da dette inntraff hadde jeg vært pensjonist i 4 måneder. Men livet går bra til det ikke gjør det lenger og trenger ikke selge noe.
    Jeg var yrkesaktiv i ca 45 år uten en eneste dag fravær så heldig slik sett.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.768
    Antall liker
    1.100
    Nok om meg nå.
    Nå har vi i noen posteringer og skrytt av norsk helsevesen og det gjelder den somatiske delen med konkrete sykdoms-tilstander hvor det er god behandling å hente.
    Noen mer diffuse somatiske tilstander er det verre med.

    Skal vi samtidig se mot en annen del av vårt gode helsevesen, psykiatri og rusomsorg blir bildet ikke like bra tror jeg.
    Det er snakket og skrevet om å styrke dette fagfeltet (psykisk helsevern) i 20 år men det er ikke skjedd så mye som er merkbart og det er ikke så lett å se hvorfor.
    Jeg tror det har noe med at i dette faget er det mer krevende å vise til resultat av den innsatsen man setter inn, både med antall ansatte og bevilget økonomi.
    Vanskelig å dokumenter effekten av psykologisk behandling av både tyngre og lettere psykiske lidelser samt å helbredede narkomane og alkiser over tid. Lettere å telle hofteoperasjoner, hjerteoperasjoner og andre konkrete somatiske tilstander som lar seg behandle med suksess.
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.725
    Antall liker
    4.514
    Sted
    Bartistan
    Det du skriver er hvordan de aller fleste opplever det.
    Det er den ene prosenten eller mindre som opplever at det er ugreit som kommer i avisa, og gir offentligheten inntrykk av et helsevesen i forfall.
    Som jeg pleier å si: Det er godt det er en nyhet at en pensjonist ble påkjørt i Majorstu krysset.
    Det hadde vært verre om det hadde vært en nyhet; at idag kom en pensjonist levende over Majorstu krysset
    Sideanekdote til andre anektoder:
    Jeg hadde engang en bisarr akeulykke og dro på akutten i en liten by langt mot nord.
    Legen var en overmåte blid, svensktalende egypter som fortalte meg at alle bare ringte og klagde over div. viderverdigheter, og INGEN ringte ham for å fortelle ham at 'fy fan, i dag mår jag JÄTTEbra' :ROFLMAO:
     

    Deng1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    908
    Antall liker
    1.024
    Sted
    VestBredden
    Hadde i det minste norske bønder vært kremmere og utnyttet dette med plussalg, så hadde gårdsbutikkene kunnet øke noe voldsomt !!!
    Om dem selger egg, honning .. kjøtt eller hva det skulle være i tillegg, så kunne fremtiden ha vært spennende.
    Folk vil ha alkohol, sånn er det... og da og handlet mer av det lokale hadde da vært enklere og bedre.
    Men det tror jeg ikke før jeg ser det... ei heller at politikerne er enige om at dette er en positiv ting.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.569
    Antall liker
    10.039
    Hadde i det minste norske bønder vært kremmere og utnyttet dette med plussalg, så hadde gårdsbutikkene kunnet øke noe voldsomt !!!
    Om dem selger egg, honning .. kjøtt eller hva det skulle være i tillegg, så kunne fremtiden ha vært spennende.
    Folk vil ha alkohol, sånn er det... og da og handlet mer av det lokale hadde da vært enklere og bedre.
    Men det tror jeg ikke før jeg ser det... ei heller at politikerne er enige om at dette er en positiv ting.
    Spørs jo hva en bonde skal bruke arbeidstiden sin på, kremmer eller matprodusent.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn