Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.453
    Antall liker
    17.272
    Torget vurderinger
    2
    Og hvorfor/hvordan kan du si at Krohgs bilde av Leif Erikson er et "smøreri" og ikke "kunst"?
    Nå spør du vanskelig. Og jeg har vel ikke sagt at Kroghs bilde ikke er kunst, men det er kjapt gjort og veldig fantasifullt om skip og mannskap.

    Når du går inn i detaljene, på måkene oppe til høyre, på hvordan bølgene er malt, på hvordan ansiktene på dem oppe til venstre er malt, ser du at her har det gått unna. Det er malt kjapt og med bred pensel. Typisk illustrasjonsmaleri.
    Her kan du gå inn i detaljene, som denne. Jeg hører Krohg:

    Jeg må ha mer tid!!!
    Det går ikke, vi må få det rammet inn og sendt avsted.
    Men malingen er ikke tørr, og hva med gutta under duken?
    Slapp av, folk vil se på hånden som peker, og skjæret eller landtungen i horisonten. Dette går bra.
    Jammen, folk vil si at dette er et Schmiererei.

    (Er det Strindberg han kødder med her, tro? Eller Stanisław Przybyszewski?)

    Skjermbilde 2023-02-22 kl. 18.28.05.png

    Skjermbilde 2023-02-22 kl. 18.27.44.png

    Skjoldene som henger på utsiden av skipet skyldes funnet av Gokstadskipet i 1880, som ble funnet med slike skjold -- men disse ble hengt på skjoldlisten med tau. Ville vikingene tatt sjansen på å miste dem under ferd?
     
    Sist redigert:

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    4.269
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    meningsløs tale. de burde ikke føle en uro, men sagt at vi gir faen, men det gjør de ikke, da de ikke vil ta inn alle endringene, men selvfølgelig noen. de burde uroe seg over sitt eget sløvsinn.
    Hva med heller ta «Mein Kampf» ut av hyllene?
    Rart at kun Dahl får gjennomgang mens så mye annet dritt publiseres fritt frem… hykleri hele greia.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.992
    Antall liker
    8.790
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Når du går inn i detaljene, på måkene oppe til høyre, på hvordan bølgene er malt, på hvordan ansiktene på dem oppe til venstre er malt, ser du at her har det gått unna. Det er malt kjapt og med bred pensel. Typisk illustrasjonsmaleri.
    Da gjelder formodentlig det samme for alle impresjonister, store som små. Mange av f.eks Van Goghs bilder ble jo også "smurt" i en fei. Hastverksarbeider med manglende presisjon med andre ord.

    En fullstendig poengløs "debatt" selvsagt, spesielt med tanke på hvor bredt kunstbegrepet favner i dag og hvilket søppel som blir verdt millioner på grunn av et kjent navn og/eller hva som er i vinden på et gitt tidspunkt.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    2.707
    Torget vurderinger
    1
    Nesten som med fisk til Kina:cautious:
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.992
    Antall liker
    8.790
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det skulle da bare mangle om ikke også vi på det sentrale østland skulle kunne tjene noen kroner på hva dere foretar dere der opp i periferien.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.257
    Antall liker
    9.124
    Sted
    Oslo
    Det skulle da bare mangle om ikke også vi på det sentrale østland skulle kunne tjene noen kroner på hva dere foretar dere der opp i periferien.
    Og når ble Frekkstad "det sentrale Østlandet"?
    Når svenskene først tok Bohuslän, kunne de like gjerne tatt Smålänene også!
    Så kunne vi kjørt litt kortere for rimmad sidfläsk.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.992
    Antall liker
    8.790
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ærlig talt, litt storflott må en få lov til å være når en bor her, om så bare for å få tilværelsen til å virke litt mer utholdelig.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.396
    Antall liker
    2.769
    Skal det bli lønnsomt med masse terminaler bør prisen på transport opp, alle selskaper vil selvsagt tilpasse seg, på pakker har posten nå mange konkurrenter og må tilpasse seg.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.257
    Antall liker
    9.124
    Sted
    Oslo
    Fantastisk at FrP, av alle, vil at staten skal gripe inn i hvordan museene presenterer sin kunst.
    Har de snudd 180 grader fra dengang de kritiserte Ark?

    (Skjønt mange av deres støttespillere bruker jo uttrykket å snu seg rundt 360 grader)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.992
    Antall liker
    8.790
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det er nok fordi de, som så mange som sogner til Frp, er så glade i ballett.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Ballett var noe jeg ikke hadde spesiellt sans for, helt til jeg kom til Operaen i Oslo og så Nøtteknekkeren. Og da vi var i Russland og
    så Tsjajkovskijs Svanesjøen og Tornerose med Bolsjojballetten ble jeg faktisk solgt!
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.992
    Antall liker
    8.790
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jasså, du er en frepper altså?

    Jeg så min første ballett i fjor og det blir trolig min siste, med mindre jeg skulle slumpe til å finne at Svanesjøen oppføres til passende tid et sted jeg har tenkt meg. Hadde forhåpninger, men det var ikke noe for meg. Men så stemmer jeg jo ikke på Frp heller
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Har vært innom FrP for ganske mange år siden, men forlot partiet da CIH med høyre hånd fordømte "Nord Norske Latsabber" og ensomtstående mødre som "trygdesnyltere" og med sin venstre hånd uttrykte støtte og sympati med høytlønnte skattesnytere!
    Da ble dobbeltmoralen for drøy for meg. Og det er faktisk lenge siden! men partiet har fortsatt ting på programmet som jeg
    sympatiserer med, dog ikke nok til at jeg stemmer på dem.
    Når det gjelder kulturpolitiken til partiet er det noen mil mellom meg og partiet. På det tidspunkt jeg forlot partiet var deres
    kulturpolitikk enkelt sagt begrenset til at det burde være en videouleiekiosk på hvert gatehjørne!
    Og før du spør så vil jeg fremme den påstand at det nok er laangt mellom ballett aficionados i FrP.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.992
    Antall liker
    8.790
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Var i grunnen klar over det siste; det var kun et spredt forsøk på ironi, satire eller noe sånt noe. Det går vel mer i Rai Rai, billig børst og tenna i tapeten på lokkale.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.453
    Antall liker
    17.272
    Torget vurderinger
    2
    Viktigere enn kunstfaktor på "Styrmann peker på et skjær" er dette omkring Högkvists arbeid med denasjonalisering av nasjonalmuseet.

    "Högkvist forteller om et møysommelig arbeide med å endre alle bildenes etiketter. Hun kaller dem «ideologiens buljongterninger». En del tidligere faktainformasjon er fjernet. Det står nå bare når og hvor kunstneren er født, men ikke i hvilket land. For man skal ikke være fanget i en nasjonalitet."

    Hvorfor heter det Nasjonalmuseet, tro?

    begrunnelse.jpg
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.154
    Antall liker
    10.963
    Viktigere enn kunstfaktor på "Styrmann peker på et skjær" er dette omkring Högkvists arbeid med denasjonalisering av nasjonalmuseet.

    "Högkvist forteller om et møysommelig arbeide med å endre alle bildenes etiketter. Hun kaller dem «ideologiens buljongterninger». En del tidligere faktainformasjon er fjernet. Det står nå bare når og hvor kunstneren er født, men ikke i hvilket land. For man skal ikke være fanget i en nasjonalitet."

    Hvorfor heter det Nasjonalmuseet?
    Hun er prototypen på ultrasvensk i huet, og hennes prosjekt tangerer det barnslige. Og bare vent, snart heter det "Nøytralitetens Kunstmuseum".
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.500
    Antall liker
    12.100
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Man kan jo undres over hvilket forhold kommende generasjoner vil få til en historie som er "korrigert" og tilpasset grupper og enkeltmenneskers mer eller mindre forskrudde ideer...
     
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    10.385
    Men hvor går grensen? En gang inn i fremtiden så vil det kanske dukke opp noen som har hatt med barna på museum og sett bilder av damer med pupp og der ungene nesten ikke har sovet siden, med påfølgende facebookgruppe med krav om å male over puppene. Verste er at jeg hadde ikke blitt overrasket.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.448
    Antall liker
    37.411
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men hvor går grensen? En gang inn i fremtiden så vil det kanske dukke opp noen som har hatt med barna på museum og sett bilder av damer med pupp og der ungene nesten ikke har sovet siden, med påfølgende facebookgruppe med krav om å male over puppene. Verste er at jeg hadde ikke blitt overrasket.
    Ikke at det er noe nytt, akkurat. Moralske panikker fra moralens voktere skjer med jevne mellomrom, inkludert sensur og brenning av bilder og bøker.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Men hvor går grensen? En gang inn i fremtiden så vil det kanske dukke opp noen som har hatt med barna på museum og sett bilder av damer med pupp og der ungene nesten ikke har sovet siden, med påfølgende facebookgruppe med krav om å male over puppene. Verste er at jeg hadde ikke blitt overrasket.
    Nå er jo nakne pupper på bilder kun malt slik for å glede patriarkiet! Så overmaling av disse vil jo være en viktig markering for feministisk
    kunstsyn! ( Eller noe slik?? )
     
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    10.385
    Ikke at det er noe nytt, akkurat. Moralske panikker fra moralens voktere skjer med jevne mellomrom, inkludert sensur og brenning av bilder og bøker.
    Klar over det men tenkte mest på tiden vi lever i og all denne «sensitiviteten» hvor det kan virke som om alt noen ikke liker må forbys/slettes/gjemmes/korrigeres. Gjerne med argumentet om å beskytte barna, da blir man uangripelig. Litt slik som curlingforeldrene.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.295
    Antall liker
    4.663
    Torget vurderinger
    1
    Flytoget er vellyket fordi det ikke gjør noe annet enn Drammen-Oslo-OSL og tilbake, kun for passasjerer til og fra OSL, og fordi det har litt høyere prioritet. Prisen for det er at mye kapasitet på strekningen er reservert til de som skal til og fra OSL, og det går på bekostning av tilgjengelig kapasitet for alle andre i området.

    mvh
    KJ
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.040
    Antall liker
    11.110
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Ja, men det er ingen grunn til å slippe Vy løs på det. Vi trenger en velfungerende løsning til og fra OSL. Greit nok at det blir litt cherry picking for Flytoget, men det kan ikke være noe mål å få alt ned på Vy-nivå.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.295
    Antall liker
    4.663
    Torget vurderinger
    1
    Derimot er det et mål at de ordinær passasjerene Drammen-Oslo-Eidsvoll skal lide for at noen skal ha en behagelig og relativt forrutsigbar reise til og fra OSL ?

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.040
    Antall liker
    11.110
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Om det er prisen for å holde Vy unna så…hele togtilbudet trenger bli bedre, jeg tror ikke et sekund på at Vy på magisk vis plutselig skulle bli så mye bedre bare de fikk sikret seg anbudet.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.295
    Antall liker
    4.663
    Torget vurderinger
    1
    For alt jeg bryr meg så kunne vi like gjerne gitt det samme oppdraget til Flytoget, «ta over NSB», men det er nå stor sett de samme folkene som skal gjøre den samme jobben, med det samme utstyret, under de samme rammebetingelsene. En kan si mye om NSB, nå Vy, men det enkle svaret er at problemene er svært sammensatte og mer nå enn før. Norsk jernbane blir ikke bedre før det blir ryddet i en uhensiktsmessig styringsstruktur, og før det blir tatt tak i de grunnleggende problemene (svak forvaltning, styring og vedlikehold av eksisterende infrastruktur).

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.257
    Antall liker
    9.124
    Sted
    Oslo
    Om det er prisen for å holde Vy unna så…hele togtilbudet trenger bli bedre, jeg tror ikke et sekund på at Vy på magisk vis plutselig skulle bli så mye bedre bare de fikk sikret seg anbudet.
    Men et utall selskaper og enda flere direktører, et pris system det er vanskelig å finne ut av og fravær av gjennomgående billetter....
    Se det er kundevennlig det!
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.040
    Antall liker
    11.110
    Sted
    Interiore Simplicitate
    For alt jeg bryr meg så kunne vi like gjerne gitt det samme oppdraget til Flytoget, «ta over NSB», men det er nå stor sett de samme folkene som skal gjøre den samme jobben, med det samme utstyret, under de samme rammebetingelsene. En kan si mye om NSB, nå Vy, men det enkle svaret er at problemene er svært sammensatte og mer nå enn før. Norsk jernbane blit ikke bedre før det blir ryddet i en uhensiktsmessig styringsstruktur, og før det blir tatt tak i de grunnleggende problemene (svak forvaltning, styring og vedlikehold av eksisterende infrastruktur).

    mvh
    KJ
    Mye rett i det, men det er vel nettopp det at Flytoget er isolert som gjør at det funker.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.295
    Antall liker
    4.663
    Torget vurderinger
    1
    Mye rett i det, men det er vel nettopp det at Flytoget er isolert som gjør at det funker.
    Ja det er det som gjør at det funker for Flytoget, men det funker ikke for helheten. Flytogets «suksess» går på bekostning av de andre passasjerene, og Flytogets «suksess» kan ikke brukes som modell for resten av jernbanen.

    mvh
    KJ
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn