Jeez, kantina er ikke et subjekt, det er en tjeneste arbeidsgiver tilbyr sine ansatte. Mange arbeidsgivere har ikke en gang kantine, uten at det betyr at det er forbudt å spise. Kantinemat er et tilbud, det er ikke et forbud mot alt kantina ikke serverer. At kantina mi ikke serverer bløtkake betyr ikke at bløtkake i arbeidstida er forbudt.Noen har bestemt ovenfor kantina at det ikke skal tillates pølser, det er ikke det samme som ditt eksempel. Ikke prøv å vri deg unna.
Så, på "kjøttfrie" dager i kantinaer. Er det tillatt eller ikke for kantina å servere kjøtt da? Du mente jo at et forbud betyr at noe ikke er tillatt?
Du svarte ikke på spørsmålet mitt, du bare ror i alle retninger. Og du tar 100% feil om at jeg ikke ville blitt like provosert over kjøttforbud fra andre enn MDG. Jeg prøver en siste gang: Når enten politikere eller sjefer har bestemt at kjøtt tas vekk fra menyen, enten hele eller deler av uka, er det da tillatt for kantina å servere kjøtt i disse periodene, ja eller nei? Om du har en gammel pølsebit i lomma eller om du går i kiosken i pausa er altså ikke spørsmålet her.Altså, kantinemat er noe en arbeidsgiver tilbyr sine ansatte. Mange arbeidsgivere har ikke en gang kantine, uten at det betyr at det er forbudt å spise. Kantine er et tilbud, det er ikke et forbud mot alt kantina ikke serverer. At kantina mi ikke serverer bløtkake betyr ikke at bløtkake i arbeidstida er forbudt.
Ellers tror jeg du ville brydd deg fint lite om hva en kantine serverer og ikke serverer, dersom føringene var lagt av noen andre enn MDG og utvalgte politikere som du har lagt for hat.
Igjen, det var ikke det jeg spurte om. Så da gir jeg opp. Du er kanskje politiker, du viser stor evne til å nekte å svare på enkle ja/nei spørsmål.Hvis din arbeidsgiver har bestemt at kantina ikke skal servere kjøtt, så betyr det at kjøtt ikke er noe som denne arbeidsgiveren tilbyr deg. På lik linje med alt annet som du ikke får i kantina eller av andre goder på jobben. Vanskeligere er det ikke.
Forøvrig tar du jo feil når du drar paralleller til det andre utvalget av mat. En kantine eller restaurant tilbyr stort sett et utvalg av det de tror folk vil ha, det som selger. Og kjøtt selger. Når de får pålegg ovenfra om å ikke servere kjøtt, så er ikke dette noe annet enn et avgrenset forbud. Det er påtvunget. Ikke frivillig. Det tillates ikke, av helt spesifikke årsaker som ikke har noe med resten av menyen å gjøre.Hvis din arbeidsgiver har bestemt at kantina ikke skal servere kjøtt, så betyr det at kjøtt ikke er noe som denne arbeidsgiveren tilbyr deg. På lik linje med alt annet som du ikke får i kantina eller av andre goder på jobben. Vanskeligere er det ikke.
Har selvsagt fått med meg hva diskusjonen gjelder. Mange bedrifter, offentlige og private, innførte kjøttfrie dager, og det ble oppfattet som et brudd på ansattes valgfrihet.^ Vi snakker ikke om barnehagene, prøv å trykke på ”vis ignorert innhold“ så blir du kanskje mer ajour.
Det holder lenge med at ledelsen bestemmer, hva som legges i et kantineanbud er ikke basert på folkeavstemning i bedriften. Det samme gjelder nok også kommunen som arbeidsgiver, hvor politikere er øverste ledere.Om en bedrift har en kantine og hele bedriften støtter opp om en meny som ikke har kjøtt, så er det selvsagt ikke et forbud. Men i alle tilfeller der man mot sin vilje blir tvunget til å fjerne kjøtt så er det forbud.
Ja. Likevel: I de fleste bedrifter er det en fordel med noenlunde fornøyde ansatte. En populær kantine med god mat og tilstrekkelig valgfrihet er en billig hygienefaktor på arbeidsplassen. Et upopulært kantinetilbud (som man dessuten blir trukket i lønn for og/eller fordelsbeskattet av) skaper derimot fort misnøye i gangene. En ting er å servere sunn mat, men hvis det oppleves som virkelighetsfjernt formynderi har man et problem. Et «miljøalternativ» bestående av ultraprosessert soya fra Brasil i stedet for lokal sau havner fort der.Det holder lenge med at ledelsen bestemmer, hva som legges i et kantineanbud er ikke basert på folkeavstemning i bedriften. Det samme gjelder nok også kommunen som arbeidsgiver, hvor politikere er øverste ledere.
Vi har, på varmmaten, gått fra kjøtt og fisk alle dager til kjøtt eller fisk, samt et vegetaralternativ. Dette da for varmmaten, brød/pålegg/salat har det alltid vært for de som ennå ikke har oppdaget ilden. Har ikke hørt noen klage på det, men det var elementer av murring da det kun var vegetaralternativ noen få ganger - det eksperimentet ble fort avsluttet. Noe som for øvrig bør skrives på kantineleverandørens tabbekonto, de prøvde seg på dårlige varianter av retter der kjøtt normalt er en ganske sentral ingrediens. I seg sellv et mysterium, kantinene har bra nivå og de som jobber der kan åpenbart å lage mat så de burde kommet opp med noe ordentlig gode saker de første gangene om det var et ønske om å etablere det som en fast ordning.Ja. Likevel: I de fleste bedrifter er det en fordel med noenlunde fornøyde ansatte. En populær kantine med god mat og tilstrekkelig valgfrihet er en billig hygienefaktor på arbeidsplassen. Et upopulært kantinetilbud (som man dessuten blir trukket i lønn for og/eller fordelsbeskattet av) skaper derimot fort misnøye i gangene. En ting er å servere sunn mat, men hvis det oppleves som virkelighetsfjernt formynderi har man et problem. Et «miljøalternativ» bestående av ultraprosessert soya fra Brasil i stedet for lokal sau havner fort der.
Hva er det du prøver på her? Jeg har aldri antydet noe om lovbrudd. Skal du være morsom på min bekostning så ta i det minste utgangspunkt i noe jeg har skrevet .Lykke til!
Home - Elden Advokatfirma AS
Som et av landets storste prosedyre- og strafferettsfirma tar vi saker for alle domstoler. I alle saker bestreber vi oss pa a oppna gode losninger.www.elden.no
Selvsagt, og litt misnøye var det nok også de første ukene hos oss. Men kantina driftes av en velkjent restaurantør i byen, i tillegg er vegetarmat VELDIG mye mer enn kjøttsubstitutter av soya, dette lærte folk ganske kjapt. Men det er sikkert fort gjort å gå i fella som weld nevner. Vi gjorde derimot ikke det. Stikkordene hos oss er India, sør-øst Asia og Midt-østen.Ja. Likevel: I de fleste bedrifter er det en fordel med noenlunde fornøyde ansatte. En populær kantine med god mat og tilstrekkelig valgfrihet er en billig hygienefaktor på arbeidsplassen. Et upopulært kantinetilbud (som man dessuten blir trukket i lønn for og/eller fordelsbeskattet av) skaper derimot fort misnøye i gangene. En ting er å servere sunn mat, men hvis det oppleves som virkelighetsfjernt formynderi har man et problem. Et «miljøalternativ» bestående av ultraprosessert soya fra Brasil i stedet for lokal sau havner fort der.
Tar man kollektivt transportmiddel så må man akseptere at setet ved siden av kan brukes av andre. Enkelt og greit. Selv om det føles ubehagelig.
Det er ikke ofte jeg reiser kollektivt, men når jeg gjør det så er det artig å se hvordan de fleste sitter med trynet nedi skjermen, snakker i tlf eller på andre måter gjør alt de kan for å unngå blikkontakt.
Nå vil vi ikke dele seterad med noen eller reise for å gi plassen til noen trengende.
Snodig folkeslag her i nord..
Google Translate er for pyser.Det der var så tung nynorsk at jeg måtte bruke Google Translate og oversette artikkelen til engelsk for å få med meg innholdet. Og jeg hadde nynorsk som hovedmål i grunnskolen.
Uvêr som ikkje hadde fått eit menneske til å løfta augebryna på 1970-talet, får no folk til å gå av skaftet og kommunar til å setja krisestab
KOMMENTAR: Nordmenn er fødepyser og vêr – pyser. Kvinner orkar korkje føda babyar eller bedrifter, for me er ikkje lenger nakne og treng å spinna. Likevel syter me med å gå ut i ruskevêr, eller ta i når me trenar.www-aftenbladet-no.translate.goog
Jeg tenkte omtrent det samme da jeg var ute under et av de orange varslene her forleden. Dette var vær av typen «gå ut og lek» fra den gang. Men det som huserte oppover kysten var nok i en helt annen divisjon enn hva vi hadde på Østlandet. En veltet søplekasse er noe annet enn fjøs- og hustak som flyr i formasjon innover fjorden.-Uvêr som ikkje hadde fått eit menneske til å løfta augebryna på 1970-talet, får no folk til å gå av skaftet og kommunar til å setja krisestab. VG-titlar skrik mot oss.
- eller som det gjerne heter heromkring.... "Det va som en prekk å sjå imot austhemmel'n.."Jeg tenkte omtrent det samme da jeg var ute under et av de orange varslene her forleden. Dette var vær av typen «gå ut og lek» fra den gang. Men det som huserte oppover kysten var nok i en helt annen divisjon enn hva vi hadde på Østlandet. En veltet søplekasse er noe annet enn fjøs- og hustak som flyr i formasjon innover fjorden.
Trefte berre mildt her litt inni fjorden på Nord-Vestlandet. Eg vart litt skuffa, og har alltid likt litt vêr.Men det som huserte oppover kysten var nok i en helt annen divisjon enn hva vi hadde på Østlandet.
Tek ein time å gå ned til Ørsta rådhus. Ørsta rådhus. Ørsta rådhus?Trefte berre mildt her litt inni fjorden på Nord-Vestlandet.