Hva har skjedd her ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    169
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Noen som vet hva som kan ha skjedd her? Det ser ut som sprekk i finer`en og en litt mattere finish rundt sprekkene.
    Dette gjelder kun den ene høyttalern og bare på nevnte område.

    Tips/råd tas gjerne imot.

    Mvh


    DSC_0257.jpg

    DSC_0277.jpg

    DSC_0278.jpg

    DSC_0284.jpg

    DSC_0287.jpg

    DSC_0289.jpg

    DSC_0291.jpg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.563
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jepp, for lite fuktighet, normalt problem i mitt yrke.
     

    Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    169
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, for lite fuktighet, normalt problem i mitt yrke.
    Kan dette ha skjedd over natten eller er det lengre tidsperspektiv vi snakker om her?
    Hvordan kan man fikse slikt?

    Mvh
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Det enkleste er ikke å gjøre noen ting, bortsett fra å skaffe en luftfukter.
     

    fraiser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2011
    Innlegg
    363
    Antall liker
    210
    Torget vurderinger
    10
    Jepp, for lite fuktighet, normalt problem i mitt yrke.
    Kan dette ha skjedd over natten eller er det lengre tidsperspektiv vi snakker om her?
    Hvordan kan man fikse slikt?

    Mvh
    Trelim og farge. :)
    Tre er levende matriale og forandrer seg. Hadde det ikke vært farget kabinett så hadde man nok ikke lagt merke til det...,
     

    Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    169
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det enkleste er ikke å gjøre noen ting, bortsett fra å skaffe en luftfukter.
    Høyttalerne kom i hus for ett drøyt døgn siden derav mitt spørsmål om dette kan skje over natten.

    Er verken balansert ventilasjon eller varmepumpe her.

    Mvh
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Det enkleste er ikke å gjøre noen ting, bortsett fra å skaffe en luftfukter.
    Høyttalerne kom i hus for ett drøyt døgn siden derav mitt spørsmål om dette kan skje over natten.

    Er verken balansert ventilasjon eller varmepumpe her.

    Mvh

    Over natten.... lite trolig, med mindre høyttalerne har stått lagret på et svært kaldt sted og så er tatt inn i varmen. Er du på jakt etter en reklamasjon? Litt vanskelig å gi fornuftige svar med så lite fakta. :)
     

    Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    169
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det enkleste er ikke å gjøre noen ting, bortsett fra å skaffe en luftfukter.
    Høyttalerne kom i hus for ett drøyt døgn siden derav mitt spørsmål om dette kan skje over natten.

    Er verken balansert ventilasjon eller varmepumpe her.

    Mvh

    Over natten.... lite trolig, med mindre høyttalerne har stått lagret på et svært kaldt sted og så er tatt inn i varmen. Er du på jakt etter en reklamasjon? Litt vanskelig å gi fornuftige svar med så lite fakta. :)
    Den svært hyggelige selgeren kjørte i tre timer og høyttalerne ble båret rett inn i stua. Jeg har god dialog med selger og han sier at høyttalerne ble gjennomgått før han lastet de i bilen. Jeg skal innrømme at jeg ikke gikk over de selv ved ankomst basert på tiltro og seriøse folk her inne på HFS.

    Dagen etter oppdaget jeg disse sprekkene da jeg skulle plassere de.

    Min agenda er rett å slett å prøve å få forstå hva som kan ha skjedd og hvordan en evt. kan fikse slikt, hvis det lar seg gjøre?

    Mvh
     

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dette er vel fineren som har blitt strukket også har det oppstått en glipe.
    Stresset kan nok foregå over tid, men selve oppsprekkingen kan nok fint skje over natten. Jeg tror det er godt mulig at dette var OK hjemme hos selger.
    Årsaken er sannsynligvis endrede forhold. Du bor ikke tilfeldigvis i innlanded mens selger bor på kysten?
    Dette kan nok også ha blitt provosert fram av kjøreturen.

    Jeg ville forsøkt sort sprittusj, da vil det sannsynligvis ikke vises. Neste nivå kan kanskje være å kjøpe dette i sort:
    https://alanor.no/Produkter/Utbedring/Reparasjonsvoks.aspx
     

    Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    169
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dette er vel fineren som har blitt strukket også har det oppstått en glipe.
    Stresset kan nok foregå over tid, men selve oppsprekkingen kan nok fint skje over natten. Jeg tror det er godt mulig at dette var OK hjemme hos selger.
    Årsaken er sannsynligvis endrede forhold. Du bor ikke tilfeldigvis i innlanded mens selger bor på kysten?
    Dette kan nok også ha blitt provosert fram av kjøreturen.

    Jeg ville forsøkt sort sprittusj, da vil det sannsynligvis ikke vises. Neste nivå kan kanskje være å kjøpe dette i sort:
    https://alanor.no/Produkter/Utbedring/Reparasjonsvoks.aspx
    Jeg bestiller en slik reparasjonsvoks og prøver. Tusen takk for tips!

    Mvh
     

    Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    169
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Flere tips jeg har fått:

    "Othmas;
    Det ser ut som at du har et "limslipp" langs fibrene. I så fall går deg an å vippe kanten opp med en skalpell eller liknende og stikke lim under med en tynn flis og stryke finéret fast med mors avdankede strykjern på god pupp. Papir mellom jernet og finéret.

    Om finéret er fast og at det av en eller annen grunn bare har sprukket er det minst tre "ting" du kan gjøre (med stigende omfang og resultat)...

    1) Bruk en tynn, sort tusj og tegn vekk den lyse sprekka.
    2) Det fås å kjøpe en herdevoks e.l. - i rett farge - i parkettbutikker eller hos fargehandlere som fyller sprekka og som dras ut med en smal, myk sparkelspade.
    3) Sparkl lett igjen sprekka med et godt tresparkel, slip kassen og gi den et strøk med den spraylakken du synes passer best. Noen striper først over der du har sparklet og slipt, så hele kassen til slutt - liggende på front eller rygg. Pass at du sliper lett med omtrent 320 og rengjør skikkelig først - før du lakkerer.

    BB"


    Det kan se ut som at jeg må bestille denne Liberon reperasjonsvoksen på nett,da ingen har det her i barteby.
    Fortsettelse følger....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn